äidin jaksaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Haluaisin kuulla teiltä muilta äideiltä, kuinka te jaksatte ja miten saatte itsellenne aikaa?
Minulla on pieni, tietysti omasta mielestä maailman ihanin poika 3kk ja aviomies.
Mies käy töissä ja joutuu tällä hetkellä tekemään ylitöitä, koska remontin jäljiltä on tullut kasa laskuja jotka pitää hoitaa.
Nyt on se tilanne, että minä oon tosi väsynyt, koska joudun olemaan lähes koko ajan pojan kanssa. Saatan päästä käymään kaupassa tms. asioita hoitamassa, ja n. puolen tunnin päästä mies soittaa että tule kotiin syöttämään, poika huutaa täyttä kurkkua.
Eilen aloitettiin soseet, neuvolasta sanottiin myös että voit ihan hyvin aloittaa kun poika on niin isokokoinen. On tuntunutkin että sitä vaatii, joudun imettämään n. tunnin välein paitsi yöllä 2 kertaa vain.
uskon että kiinteiden alotus pian helpottaa tilannetta, mutta neuvolastakin sanoivat että olisi hyvä jos pystyisin joskus nukkumaan yön niin, että vaikka mies hoitaisi vauvan silloin. Mutta entäs kun kuitenkin sanoivat että älä sitä korviketta anna kun omaa maitoa riitää. Eli katkeamaton yö on minulle siis täysi mahdottomuus?
Pumpattua en saa ainakaan tällä hetkellä juuri ollenkaan, korviketta en haluaisi antaa jos ei ole pakko. Mutta onko mitään keinoa tai edes lohdutuksen sanaa minulle, pianko kiinteiden jälkeen pitäisi alkaa tilanne helpottamaan? Tuntuu ettei vaan jaksa, ja olen inhottavan kiukkuinen miehellekin..olisi ihana joskus vaikka lakata kynnet ja tehdä itselle jalkahoito, tällä hetkellä ne on jossain unelmissa vain. Edes kampaajalle en voi tilata aikaa tän tilanteen takia..
Onko teillä muilla kokemuksia tilanteesta? Poika on eilen saanut rokotteita ja senkin vuoksi kätyisämpi kuin ennen. Haluaisin olla oma itseni, iloinen ja jaksava, mutta nyt olen todella uupunut. Onneksi vauvan hymy niin usein pelastaa minunkin pahan mielen, mutta ihan zombina ei ole kiva olla..

jatkoa...
nyt päätin että lepään vauvan päiväunien ajan. Laitan aina ulos nukkumaan päikkäreille ja yleensä käyn lenkillä ja kaupassa samalla. Nyt päätin että minä lepään, illalla ehditään sitten ulos. Suosittelen muillekin äideille. Kerrankin pääsin tänne tietokoneelle:) Miten teillä kotityöt jaetaan? Meillä teen pääosin minä kaiken, onko väärin vaatia miestäkin osallistumaan esim. viikkosiivoukseen, vaikka käy töissä?

jatkoa...
nyt päätin että lepään vauvan päiväunien ajan. Laitan aina ulos nukkumaan päikkäreille ja yleensä käyn lenkillä ja kaupassa samalla. Nyt päätin että minä lepään, illalla ehditään sitten ulos. Suosittelen muillekin äideille. Kerrankin pääsin tänne tietokoneelle:) Miten teillä kotityöt jaetaan? Meillä teen pääosin minä kaiken, onko väärin vaatia miestäkin osallistumaan esim. viikkosiivoukseen, vaikka käy töissä?

Hyvä! Juuri noin pitääkin tehdä kun on vain se yksi vauva! Nuku aina kun mahdollista! Nyt vauvan ja kolmevuotiaan äitinä vasta tajuan miten yksinkertaista (tilannettasi yhtään vähättelemättä, kävin itse läpi saman esikoisen kanssa vauva-aikana) on vain yhden lapsen kanssa - levätä voi kun lapsi nukkuu.
Ja TODELLAKIN miestä voi vaatia osallistumaan kotiaskareisiin - hänen työpäivänsä on tietyn mittainen ja työaika on rajallinen ja selkeä (8-10h/vrk), sinun työaikasi on tällä hetkellä lähes 24/7 vielä pitkän aikaa...
Enkä halua pelotella tai masentaa, mutta meillä ei kiinteät muuttaneet tilannetta juuri ollenkaan...

Olen superäiti!!

Ei siis ole tullut mieleeni, ettenkö jaksaisi. Joskus vain on ollut hankalampi jaksaa. Ja oma aika... nyt olen sitäkin huomannut joskus kaipaavani ja olen siä myös ottanut. Lapset ovat 14, 12, 10 ja 7. Äijä reissutöissä yleensä, tosin nyt viidettä viikkoa sairaalassa, mutta periaate on sama: minä pyöritän arkirumbaa ja mies tukee, vaikka sitten kauempaa.

Vauvalla on tuossa iässä tiheän imun kausi. Jos kaksi syöttöä yössä riittää, niin sinuna miettisin vielä kiinteiden aloitusta. Noin pienillä suolisto ei ole vielä välttämättä valmis kiinteille, joten niitten aloituksesta saattaa aiheutua ikäviä vatsakipuiluita ja levottomia öitä. Nuku päivällä lapsen nukkuessa ja ehdottomasti vaadi miestä tekemään osa kotitöistä. Ne eivät ole pelkästään sinun tehtäväsi. Miehesi väsyy ehkä töissä, mutta sinä joudut heräilemään vauvan kanssa ja silti jaksamaan myös kotitöitä.

Saatko pumpattua maitoa? Voisit kerätä yösyötöille pulloon ja mies sitten nousta vauvan kanssa. Saisit ainakin yhden ehjän yön ja sekin auttaa väsymykseen paljon. Yhden yön syöttöjen väliin jättäminen ei tyrehdytä maidon nousua, mutta väsymys vähentää maidon herumista.

Vauva-arki on välillä uuvuttavaa. Tiedän sen varsin hyvin allergisen ja korvatulehduskierteisen lapsen äitinä. Onneksi ne ongelmat menivät ohi lapsen kasvaessa ja yöherätyksistä päästiin. Jos mies ei muuten ymmärrä sinun jaksamisesi tärkeyttä, niin muistuta millainen turvallisuusriski sinä olet yliväsyneenä. Sinun tulee kyetä huolehtimaan vauvasta miehen ollessa töissä, joten myös sinun on tärkeää saada levätä riittävästi ja saada omaa aikaa. Voimia ja levollisia unia! =)

meillä kolme lasta, vanhin vähä yli 4 ja nuorin ens kuussa 2v, ja yksin suurimmaksi osaksi hoidan ja kotihommat myös minä hoidan. mulla on omaa aikaa sillon, kun lapset päikkäreillä. en koe tätä raskaaksi, vaikka välillä väsynyt oonkin. lapset kumminkin tuovat iloa ja sisältöä elämään.

[QUOTE="maikki";22424300]meillä kolme lasta, vanhin vähä yli 4 ja nuorin ens kuussa 2v, ja yksin suurimmaksi osaksi hoidan ja kotihommat myös minä hoidan. mulla on omaa aikaa sillon, kun lapset päikkäreillä. en koe tätä raskaaksi, vaikka välillä väsynyt oonkin. lapset kumminkin tuovat iloa ja sisältöä elämään.[/QUOTE]

Hyvä juttu! =) Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki jaksaisivat tai edes tarvitsisi jaksaa. Olemme erilaisia ja lapset ovat myös. Jotkut tarvitsevat omaa aikaa myös kodin ulkopuolella ja silloin lasten kanssa pitää olla jonkun muun vaikka he nukkuisivatkin.

äitee > Huomasin vasta nyt sinun kirjoittaneen pumppaamisesta. Oletko kokeillut pumpata tai lypsää imettäessäsi? Silloin saattaa herua herkemmin ja voithan keräillä vähitellen. Jäähdytät vaan pumpatun maidon ennen aikaisemmin pumpattuun lisäämistä. :) Korvikettakin voit hyvällä omatunnolla tarvittaessa antaa, jos se parantaa omaa jaksamistasi ja vauva sitä huolii. Imetys ei satunnaisiin korvikkeen juottamisiin kaadu. :)

Mun poika tuolloin nukku päivällä max 30min kerrallaan ja öisin heräs tunnin välein. Pakko se oli jaksaa kun ei muutakaan ollu. Mutta lapsi kasvaa ja tilanteet muuttuvat. Sunkin lapsi ap on pieni vain hetken.

Yhteistyössä