2,5 v lapsi kokopäiväisesti pk:ssa, onkohan liian rankkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pulassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pulassa"

Vieras
Tilanne siis se, että harkitsemme lapsen laittamista kokopäiväisesti päiväkotiin ensi syksystä alkaen. Lapsi on nyt 2 v ja ollut alkuvuodesta asti hoidossa 2-3 pv/ viikko 6-8h päivässä. Hoitajat ovat ihania ja lapsi on näyttänyt viihtyvän hyvin mutta on selvästi väsynyt jos on ollut kolme päivää peräkkäin päiväkodissa (tällaisia viikkoja ei kyllä ole ollut kuin muutama).

Minä olen tehnyt nyt osittaista työaikaa ja mies opiskelee ja on nyt keväällä pystynyt tekemään satunnaisia työvuoroja. Olemme pärjänneet kun elämme hyvin säästeliäästi mutta mitään ei kyllä jää säästöön tällä hetkellä. Muutenkin säästöt nollassa kun olin vuoden hoitovapaalla ja mies sai silloin pääasiassa vain opintotukea. Syksyn lukukaudelle tulee pitkä harjoittelu 10 viikkoa sekä runsaasti lähiopetusviikkoja. Eli olemme käytännössä katsoen minun palkkani varassa ensi syksyn ja palkkani ei ole iso. Opintotuki ja opintolaina menee käytännössä katsoen koulumatkoihin.

Todella hankala tilanne, asuntolaina ja muut pakolliset menot olisi pakko hoitaa mutta huolestuttaa miten noin pieni lapsi jaksaa olla hoidossa niin pitkää viikkoa. Onneksi koti, päiväkoti ja työpaikkani ovat lähekkäin eli matkoihin ei mene paljoa aikaa, lisäksi minulla on ajoittain viikonlopputöitä ja miehellä lyhyempiä koulupäiviä sekä etäpäiviä eli ei joka viikko olisi tuota 5 päivää hoidossa mutta pääasiassa kyllä.

Olisi kiva kuulla kokemuksia vaataavasta tilanteesta tai jotain muita vinkkejä millä ihmeellä asian saisi järjestettyä.

Meidän kuopus oli 11kk mennessään päiväkotiin. Heti oli joka päivä 7.30-16.30 päivät. En nyt tiiä, mitä traumoja se on saanut ja millä tavalla kieroon kasvanut. Ehkä sen aikuisena vasta sitten huomaa?

Riippuu niin paljon lapsesta. Esimerkiksi erityisherkät lapset eivät vielä 5 vuotiaanakaan välttämättä jaksa koko päivää hoidossa. Toiset 1 vuotiaat viihtyvät paremmin hoidossa kun kotona.

Ehkä se on vain tottumiskysymyskin. Kun lapsi aloitti ja kysyimme ryhmäkokoa niin hoitaja sanoi, että heillä on yhteensä 12 lasta mutta kukaan ei ole täysipäiväisesti hoidossa eli vaihtelee päivittäin montako lasta on. Varmaan tästäkin tein päätelmän, että on aika harvinaista, että alle 3 v lapsi olisi kokopäiväisesti hoidossa.

Lapsi on yleensä haettaessa iloinen ja selittää mitä kaikkea on tehnyt ja varsinkin ensimmäisinä viikkoina esitteli paikkoja mitä missäkin tehdään jne. Hoitajien mukaan ei ole itkenyt kuin kerran pienen nyykäisyn ennen päiväunia, touhuaa reippaasti muiden mukana, hakeutuu muiden kanssa leikkimään, ruoka maistuu ja nukuu pitkät päiväunet. Jos vien lapsen ryntää leikkimään jollain ja jää hyvillä mielin. Eli tästä olen tehnyt päätelmän, että viihtyy hoidossa.

Ei kai tuossa jää juurikaan vaihtoehtoja?

Kyllähän suuri osa tuon ikäisistä on jo täyspäiväisesti hoidossa. Pitkältihän se on tottumiskysymys ja lapset on hirveän sopeutuvaisia onneksi.

Yhteistyössä