Kohta 2 v aloittaa pk:ssa, heti ensimmäinen viikko pitkä. Pyytäisinkö hoitoapua tutuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkut

Vieras
Ensiviikolla minun olisi tarkoitus aloittaa työt ja lapsi menee päiväkotiin. Heti ensimmäiselle viikolle sattuu monta hoitopäivää ja päivät ovat pitkiä :( Miehellä on noin 1 viikko kuukaudesta töitä niin ettei todennäköisesti voi pitää arkena vapaata ja päivät ovat pidempiä kuin minulla. Minun työvuoroihin taas ei juurikaan pysty vaikuttamaan tai yksittäisiä päiviä kyllä pystyy toivomaan. Eipä tuota miehen työviikoa tiennyt silloin kun minun piti päättää koska tarkalleen palaan töihin. Eli ihan huonoa tuuria, että meni näin :(

Mitä tekisitte tilanteessamme? Pyytäisittekö esim. lapsen mummoa (lapselle hyvin läheinen) hakemaan lapsen jo heti päiväunien jälkeen pois päiväkodista tai jotain muuta tuttua lapsen kanssa kotiin edes yhdeksi päiväksi?

Hoitoajat tulevat olemaan ensimmäisellä viikolla ma-ke noin 7.40-16.15, torstai vapaata/ kotipäivä, pe taas päiväkotipäivä klo 7.40-16.15, viikonloppuna lapsi ei ole ikinä hoidossa. Useampina viikkoina hoitopäiviä on maximissaan kolme/ viikko, hoitopäivä alkaa lounaasta ja loppuu klo 13.15 - 16.15 välillä.

Viime yön jo valvoin tätä miettien, että mitenköhän kannattaisi tehdä.

Mieheni/ lapsen isä tekee juuri tuon viikon kauempana töitä eli lähtee aamulla klo 6 ja on kotona noin klo 17 eikä voi noihin viikkoihin itse vaikuttaa. On siis töissä tuolloin ma-pe.

Olemme käyneet kyllä tutustumassa päiväkotiin yhteensä 4 kertaa. Kaksi kertaa lapsi on ollut aamupäivän ilman vanhempia ja näyttänyt viihtyvän hyvin ja oli kuulemma touhunnut muiden mukana iloisena ja kuskannut leluja kaikille. On osoitellut päiväkotia innoissaan kun
olemme kävelleet ohi. Vähän edes lohduttaa, että näistä tutustumispäivistä on ainakin jäänyt lapselle positiivinen kuva.

Toisaalta tuo, että on jo ollut päiväkodissa ilman vanhempia, muuttaa hieman tilannetta. Sinänsä en panikoisi tilannetta. Pyydät mummua apuu, jos hänelle sopii, pidät lyhyttä päivää lapsella. Jos mummulle ei sovi, viet surutta tarhaan.

Erilaiset järjestelyt ja poikkeamat voivat olla lapselle rasittavampia kuin vakituinen hoitopaikka. Jos samana päivänä joutuisi olemaan kahdessa eri paikassa hoidossa, niin se voi olla rankempaa kuin jatkaa koko päivä yhdessä paikassa.

Erilaiset järjestelyt ja poikkeamat voivat olla lapselle rasittavampia kuin vakituinen hoitopaikka. Jos samana päivänä joutuisi olemaan kahdessa eri paikassa hoidossa, niin se voi olla rankempaa kuin jatkaa koko päivä yhdessä paikassa.

Olen samaa mieltä.
Sitten kun päivähoidon rutiini on lapselle tuttu ja turvallinen, silloin kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyytää mummoa hakemaan tai muuten poiketa rutiineista. Mutta alkuun hyvä, jos kaikki päivät menee suunnilleen samalla lailla.

Pyytäisin mummua hakemaan ma-ke klo 15 maissa ja tuomaan lapsen suoraan teidän kotiin. Jos mummu veisi lapsen mummolaan kodin sijaan tai ei pääse hakemaan, antaisin lapsen olla hoidossa 16.15 asti sen sijaan, että joku tuntemattomampi tuttava hakisi.

Näköjään kirjoitin läpiäpäähäni kun panikoin niin paljon :D Ensi viikko ollaan siis vielä kotona ja sitten alkaa hoito.

Samaa suosittelivat kyllä päiväkodissakin eli alkuun päivät olisivat aina samanmittaisia eli alkasivat ja loppuisivat samaanaikaan. Nyt vain lapsi tuntuu niin kovin pieneltä olemaan noin pitkää päivää hoidossa. Toisaalta nukkuu ainakin kotona noin 2 h päiväunet eli se kyllä katkaisee päivää.

Peesaan. Ei kannata sekoittaa heti alkuun poikkeusjärjestelyillä. Toki jos on ihan tavallista että lapsi on mummon kanssa päivän kotona niin miksi ei. Mutta muutoin pitäisin parempana oppia siihen päiväkodin normaaliin rutiiniin.

jos on ollut jo harjoittelemassa päiväkodissa yksinään, niin suotta huolehdit. Ihan normaaleja päiviä voi jo olla. Varsinkin kun viikolla on vapaapäiviä.

Yhteistyössä