Mä miellän
velvollisuuden sellaiseksi asiaksi, joka on laissa säädetty ja jonka tekemättä jättämisestä seuraa tämän vuoksi jonkinlainen rangaistus. En siis pidä lapsenlapsien hoitamista tai lapsenlapsien elämään osallistumista sen enempää velvollisuutenani kuin pidän juuri 18 vuotta täyttäneelle pojalleni ruuan laittamista. Teen sen, kun se sopii kuvioon, mutta jos ei sovi kuvioon, poika kokkailkoon pöperönsä itse. En siis sovi työpalavereja tai -matkoja, ystävieni tapaamista tai harrastuksiani sen mukaan, milloin tuolla 18-vuotiaalla on mahdollisesti nälkä.
Omat vanhempani aion hoitaa kotona loppun asti, jos se ent. sairaanhoitajan taidoillani on mahdollista. Kaikki käytännön järjestelyt on jo tehty siten, että voin toimia heille tarvittaessa omaishoitajana. Kun vanhemmistani aika jättää, aion kuitenkin toteuttaa myös niitä unelmia, mihin nuorena ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia, mutta sen jälkeen kun raha ei ollut enää esteenä, oli lapset ja muut velvoitteet.
En vielä tiedä, minne päin maailmaa tästä aikanaan muutan ja millaiseen asuntoon. Uuden kotini kuitenkin perustan itseäni ajatellen enkä sitä silmällä pitäen, että sinne sitten lapsenlapsetkin mahtuvat. Enhän edes vielä tiedä, minne päin maailmaa omat lapseni asettuvat ja paljonko niitä lapsenlapsia edes tulee. Jos tulee yhtäkään. Jos toinen lapsistani vaikka toteuttaa unelmansa ja asuu aikanaan Japanissa ja toinen taas USAssa tai Englannissa, niin - asuinpa sitten Suomessa tai Meksikossa - pika-avuksi en pääse sairastunutta lapsenlastani hoitamaan. Miten paljon lapsenlapseni ovat aikanaan luonani riippuu varmaan hyvin paljon siitä, miten pitkä matka heillä mummolaan on ja kuinka usein vanhemmilla on varaa lapsiaan mummolaan lähettää. Tai tulla itsekään käymään.
Oma lukunsa on myös se, miten paljon mun sallitaan olla lastenlasteni kanssa tekemisissä. Voihan olla, että miniäni mielestä alle 3-vuotias ei voi olla hetkeäkään ilman vanhempiaan tai että muuten vaan olen niin omituinen, ettei mummon seura ole lapsille hyväksi

Tyttäreni mahdollisia lapsia varmasti saan tavata niin usein kuin haluan, poikani lasten tapaamisista päättänee aikanaan tuleva miniäni.
Lähtökohta mulla on, että olen lastenlasteni elämässä mukana sillä tavalla kuin se on mahdollista. Aika näyttää, miten paljon ja millä tavalla.