Isovanhemmista ja elämästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä ajattelet

Vieras
Oma äiti oli minulle lapsena etäinen. Ja nyt aikuisena kostaa sitä lapsilleni, että itkin mummoni perään lapsena. (Itkin varmaan siksikin, että minulle ei äidillä ollut aikaa, vanhin kun olin.) Ei kiinnosta meidän lapset, tai sitten vaan tykkää enemmän sisarteni lapsista, joita kaipaa ja hoivaa. Meidän lapsia ei oikeastaan tunne.

No sitten olisi toiset isovanhemmat, mutta heilläkin on monta lasta. Ja he arvostavat niiden lasten perheitä, joissa on ne toiset isovanhemmat auttamassa kaikin tavoin, talkoohommissa raksalla, ottamassa lapsia hoitoon, annetaan kaikkea ja paljon ja lasten synttäreillä mukana ja tukena. Meillä kun ei ole mitään kilpailua isovanhempien kesken, joten meidän lapsia kohtaan voi käyttäytyä miten paskasti vaan, niin silti ovat paremmat isovanhemmat. Oikeastaan lapset alkavat isompana tajuta, että huonoja molemmat. Vaikea yrittää sanoa, että heissä ei ole mitään vikaa.

Tämä epätasa-arvo sisarusten kesken ei ainakaan paranna välejä sisaruksiin. Etäiset nekin välit.
Melkein kaikilla tuntuu olevan, edes yhdet hyvät isovanhemmat, jos esim. kahdet isovanhemmat elossa on. Meillä ei.

Yhteistyössä