ISOT perheet

• Viestiketjun aloittaja utelias kun olen
  • Ensimmäinen viesti
utelias kun olen
Mun on pakko tai siis saanen kysyä että miten te pärjäätte rahallisesti?
Siis jos on vaikka 5-6 lasta ja äiti kotihoidontuella, talolaina ja autolaina yms. Tienaako miehenne paljon vai pärjäättekö normi tuloilla ja lapsilisillä? Onko varaa ylimääräseen vai meneekö kaikki mitä tuleekin? Entä lastenvaatteet: uudet vai kirppis vaiko kiertovaatteita?

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen ku meillä 2 lasta ja tuntuu että rahat loppuu vaikka mies on hyvätuloinen..

joo
syödään normaalia kotiruokaa, vaatteita myös kirppikseltä, mutta uutenakin silloin kun tarvii, mutta sitä halvinta yleensä,mies normaalituloinen,talolaina- ei autolainaa,autokin halpa.hyvin pärjätään, mutta mitään isoja hankintoja ei voi tehdä, esim.jos pyykkikone pitäis ostaa uusi,ongelmia tulis,mutta jos ei yllätyksiä,niin ihan normaalia elämää janormaalisti pärjätään

äiti monesti
Meillä on 5 lasta ja kaksi aikuista. Itse kotihoidontuella. Mies tavallisesti töissä rakennusalalla. Pärjätään hyvin kun ei tuhlata kamalasti.
Vaatteet uusia yleensä. Satunnaisesti kirppikseltä.
Kaksi on päiväkodissa ja kolmea pienempää hoidan kotona.
Lainaa on asunnosta 190 000 ja autosta 6000 euroa. Lyhennetään yhteensä 900 euroa kuussa. Laskuihin joskus joudun soittaan lisää maksuaikaa ettei tule korkoja ja muistutusmaksuja.
Kuudetta odotellessa :)

melkein iso perhe
lapsia kohta "vaan" neljä, mutta ei ainakaan vaatteisiin mene paljoa, kun ekan kerran on hyviä ja kivoja ostettu (paljon kirpparilta), sukset, fillarit jne voi kierrättää lapsilla. Tarhamaksut ei päätä huimaa kun perhekoko iso, tulot aika keskivertoa ja tarhapaikka vaan yhdellä puolipäiväisenä.
mutta on joo asuntolainaa ja autolainat (kaksinkappalein). ei matkusteta, ei syödä ulkona (paitsi äiti shoppailun lomassa...) ei kalliita harrastuksia. toki kaikki raha menee mikä tulee, mutta niin teki jo yhden lapsen kohdalla :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja utelias kun olen:
Siis jos on vaikka 5-6 lasta ja äiti kotihoidontuella, talolaina ja autolaina yms. Tienaako miehenne paljon vai pärjäättekö normi tuloilla ja lapsilisillä? Onko varaa ylimääräseen vai meneekö kaikki mitä tuleekin? Entä lastenvaatteet: uudet vai kirppis vaiko kiertovaatteita?

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen ku meillä 2 lasta ja tuntuu että rahat loppuu vaikka mies on hyvätuloinen..
Normaaleilla ihmisillä on tiukkaa, mutta muutama palstalainen elää ainakin kroisoksena lasten kanssa kotona miehen tienatessa :D.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti monesti:
Meillä on 5 lasta ja kaksi aikuista. Itse kotihoidontuella. Mies tavallisesti töissä rakennusalalla. Pärjätään hyvin kun ei tuhlata kamalasti.
Vaatteet uusia yleensä. Satunnaisesti kirppikseltä.
Kaksi on päiväkodissa ja kolmea pienempää hoidan kotona.
Lainaa on asunnosta 190 000 ja autosta 6000 euroa. Lyhennetään yhteensä 900 euroa kuussa. Laskuihin joskus joudun soittaan lisää maksuaikaa ettei tule korkoja ja muistutusmaksuja.
Kuudetta odotellessa :)
Saako udella paljonko sun mies tienaa??? Kun mun mieskin on rakennusalalla. Kymmenen vuoden kokemus ja ammatillinen koulutus. Palkka on bruttona vaan 2000 euroo. Me ei kyllä meinata millään pärjätä. Koko ajan tiukkaa ja mä olen siis kotona itse. Onkohan toi mun mies jotenkin alipalkattu???

ap
Eli jollain tavalla se raha aina jostain löytyy ja jostain pystyy tinkiin...
Mutta miten sitte tuo auto... Kuin iso auto teillä on että kaikki mahdutte? Isothan on bensasyöppöjä ja maksaakin paljon.. Ja talonki täytyy olla iso?? Ei ihan kolmioon mahdu ja sit isommassa on kauheet vesi ja sähkölaskut? Himskatti... miten se voi onnistua?????

Mä haluisin ehkä pari lasta lisää mut ku ukko valittaa et ei ole rahaa ja autoki pitäis vaihtaa ja ostaa isompi talo yms..

johanna

meillä on kuusi lasta ja olen äitiyslomalla kaksosten kanssa. miehellä ei ole mikään hyvä palkka ja saadaan äitiyspäivärahaa ja lapsilisiä. talolainaa on vaikka muille jakaa ja auto oli pakko vaihtaa ennen joulua, kun edellinen hajosi. kyllä me joudutaan laskemaan aina joka sentti, että pärjätään aina seuraavaan rahapäivään asti. pyrin ostamaan kolmelle pienimmälle mahdollisimman paljon kirpparilta ja jotain joudun ostamaan kyllä uutena, jos en löydä käytettynä. ainaista sentinvenytystä!

vieras
Tila-autoja saa pienempiäkin, jotka vie vähemmän bensaa. Esim. Touranit ja Zafirat. Meillä neljä lasta ja talossa kaksi makuuhuonetta. Hyvin sovitaan, vaikka tietysti ottaisin yhden huoneen lisää mielellään. Muuten on kyllä tilava talo, keittiö ja olkkari ovat normaalia isommat.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:

meillä on kuusi lasta ja olen äitiyslomalla kaksosten kanssa. miehellä ei ole mikään hyvä palkka ja saadaan äitiyspäivärahaa ja lapsilisiä. talolainaa on vaikka muille jakaa ja auto oli pakko vaihtaa ennen joulua, kun edellinen hajosi. kyllä me joudutaan laskemaan aina joka sentti, että pärjätään aina seuraavaan rahapäivään asti. pyrin ostamaan kolmelle pienimmälle mahdollisimman paljon kirpparilta ja jotain joudun ostamaan kyllä uutena, jos en löydä käytettynä. ainaista sentinvenytystä!
Meidänkin pitäs vaihtaa auto, kun ei mahduta kohta tohon enää. Mut ärsyttää, kun ei ole oikein varaa. Nyt eletään kädestä suuhun. Nippa nappa pärjätään.

johanna
ei meilläkään olis ollut varaa vaihtaa, mutta on paljon helpompi hoitaa kaikki menot ja kauppakäynnit, kun on jokin menopeli, jolla pääsee eteenpäin. ei kumminkaan mahduta kaikki yhteen autoon, kun ei ollut varaa ostaa pikkubussia.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
ei meilläkään olis ollut varaa vaihtaa, mutta on paljon helpompi hoitaa kaikki menot ja kauppakäynnit, kun on jokin menopeli, jolla pääsee eteenpäin. ei kumminkaan mahduta kaikki yhteen autoon, kun ei ollut varaa ostaa pikkubussia.
Ärsyttää, kun niitä on myynnissä paljon niit jenkki-tila-autoi käytettynä, mut sellasta ei kyl uskalleta ostaa, kun niistä on kuullut niin paljon huonoa sanottavaa ihmisiltä. Joutuvat jatkuvasti tilaileen osia yms.

Pärjätään. Meillä on tällä hetkellä pelkkä autolaina opel zafirasta ja jonkin verran vanhaa opintolainaa maksettavana. Oma asunto ostetaan vasta kun minäkin olen työelämässä, tällä hetkellä käyn vain viikonlopputyössä ja toukokuun alussa jään siitä äitiyslomalle.
Asutaan vuokralla, turvallisin vaihtoehto tällä hetkellä, vaikka ei pidemmän päälle kannattavaa.
Lapsia neljä, viides syntyy kesäkuussa.

5+2
Meillä 5+2 ja ihan hyvin pärjätään netto tulot n. 3300 ?. Asumiseen menee n.1000 ?, muihin lainoihin 750?. Loppu kuu eletään sen mukaan mitä jää. Uusia ostellaan lapsille, välillä myös kirppareiltä, mutta pääsääntöisesti elämme ihan hyvin. Joskus matkustellaankin ja silleen. Mutta enemmänkin sais tota rahaa tulla...

Mies työtön ja mää kotiäiti. Kuus lasta. Syyään joka päivä ja lapsilla on vaatteet. Talolainaa ei ole ja autolainaa ihan nimeksi+opintolainat. Hyvin pärjätään. Tulee kait sitä lapsilisääki jo senverran että sillä saa kuukauden ruuat ja vielä muuta päälle.

joku vaa
6 lasta, mies töissä, mä kotihoidontuella/opiskelija, yks muksu tarhassa noin viikon kuukaudesta. vaatteet kirpparilta ja tietty osa ostetaan uusia, ei talo-autolainoja, kaks autoo, pikkubussi ja mun rommeli, pari prätkääkin löytyy. voitas elää nuukemminkin, mutta..
ihan hyvin pärjätään , joinakin päivinä voi olla hiukan tiukempaa, mutta niistäkin selvitään.

kysyy hän
Pakko kysyä, mutta eikö teillä ärsytä elää kädestä suuhun? Itse lapsena häpesin ihan hirveesti, kun asuttiin ahtaasti, vaatteet oli kirpparilta ja jos ei ollut niin ainakin halvinta uutta ja sekin jos kaverit pyysi johonkin reissuun mukaan ei koskaan päässyt kun vanhemmilla ei ollut rahaa maksaa reissua. Ja en todellakaan kysy pahalla.

seitsemän lapsen äiti
2aikuista ja 7 lasta ens kuun alussa syntyy kahdeksas. mies yrittäjä ja minä kotiäiti. ihan norm. pärjätään on yks tila-auto, pikkubussi ja asunto-auto. lapset saa vaatteet aikalailla uusina ku en jaksa säästellä seuraaville vaan myyn kirppiksellä pois entiset.. ruoassa ei säästetä ja yksityisellä käytän lapset illalla lääkärissä jos on tarvetta..et pääsen käyttään yksin enkä koko lauman kans. ja talolainaa on.. niinkuin pikku perheilläkin.

Kerstin
Perheessä on 5 lasta + vanhemmat (kuudes lapsi tulossa :heart: ). Miehellä ihan hyvät tulot, joista verottaja kyllä vie omansa... Talo on nyt velaton (viimeinen lainaerä maksettiin viime huhtikuussa), autot velattomia. Ihan mukavasti pärjätään. Lapset saavat harrastaa mitä haluavat: on jääkiekkoa, partiota, ratsastusta (onneksi naapurissa hevonen. Ratsastustunnit ovat niin kalliita...). Meillä on melkeinpä pakko olla kaksi autoa (mies tarvitsee omansa työmatkoihin ja asutaan taajaman ulkopuolella, joten mun on pakko päästä kauppaan, neuvolaan yms.). Lasten vaatteet ostan osaksi käytettyinä, osaksi uutena (alemyyntejä hyödyntäen). Itse myyn hyväkuntoisia käytettyjä vaatteita sitten eteenpäin. Perhe on tyytyväinen, ihan mukavasti pärjätään. Olisihan se mukavaa sisustaa taloa, vaihtaa autoja isompiin, mutta ne vaatisivat sitten jo sitä "ylimääräistä". Tiettyjä valintoja ollaan tehty esim. lomamatkoja ei paljon tehdä ja ulkona käydään harvemmin syömässä. Jos lomaillaan, se on sitten jokin kohde kotimaasta. Miehen työ asettaa myös vaatimuksensa ja työ rajoittaa myös perheen matkustamista. Tietty on joskus ajanjaksoja, että on tiukempaa rahan kanssa. Sitten tingitään niistä "ei niin tärkeistä asioista". Pääasia kaikessa on kuitenkin se, että perhe on tyytyväinen.

no mä vastaan vaikka en olekka suurperhe ( kait )..eli mulla 4 lasta alle kouluikäöisiä kaikki.olen kod hoitotuella ja asun siis yksin lasten kanssa.laskuja ei oo ku vuokra 120?,netti 40? siis joka kk..kirpparilta en juurika osta vaatetta ( paitsi netistä ) kun ei täs lähellä ole ..mutta siis rahallisesti ihan hyvin pärjättäs jos osaisin paremmin rahaa käyttää :ashamed: mä saan kuussa menee k kauppaan siis ruokiin reippaasti tonnin :| plus sit muut ostokset..mä kyl niin kaheli että tykkään ostaa pojille vaatteita useesti ja itellekki ja toki leluja :D autolainaa ei ole ku auto on sen ikäöinen jo että maksettu :LOL: ja nyt viel säästyy bensa rahat ku mulla ei ajokorttia :ashamed: mut siis harkitsen kovasti josko menis aiemmin töihin mitä olin suunnitellu..täytyy vaan punnita taloudellisestikin..

Mä en käsitä tuota että "mua hävetti kulkea kirppisvaatteissa". Mikä ihme siinä on kun nykyäänkin vallitsee ajattelutapa että kirppis=rääsää. Meillä tytöt kulkee pääasiallisesti kirppisvaatteissa ja sitä ei kyllä tasan tarkkaan kukaan tietäisi ellen sitä itse kertoisi. Enkä mä osta kirppikseltä sen takia ettei olisi rahaa ostaa uutta vaan mun mielestä on ihan järjetöntä ostaa uutta kun vanhaa hyvääkin on saatavilla ja vielä edullisesti. Kai mä siinä kohtaa olen ekologinen. Pojillekin ostan jos suinkin hyvää tulee vastaan, heille vain harvemmin löytää mitään.

Yhteistyössä