Isoin puolivuotias?

  • Viestiketjun aloittaja Aurora Vee
  • Ensimmäinen viesti
...
En muista ihan tarkalleen mutta yli 9kg poika oli. Ihana pullero :) Sitten lähtikiin liikkeelle ja ei tullut kiloja moneen kuukauteen yhtään, nyt on tosi hoikka. Ensin päiviteltiin puoli vuotta että miten se on noin iso ja nyt tuntemattomat tulee sanomaan että miten noin pieni voi kävellä! (ihanaa, lapsi ei ole koskaan "normaali" ;)) Minä ainakin vertailen näitä mittoja ihan vaan sen takia että on mielenkiintoista huomata miten erilaisia lapsia sitä kasvaakaan vaikka ravintokin olisi lähestulkoon samaa.
 
Aurora Vee
Joku kyseli meidän hoikan tytön mittoja. Hän oli 1-vuotiaana 80 cm ja 10,1 kg. Puolivuotiaana 70,5 cm ja 7885g eli yli 2,5 kg veljeään kevyempi! Painokäyrä on aina mennyt -10-13% pituuteen nähden, ja tyttö on myös sirorakenteinen.

Painohuolet alkoivat kun tyttö ei lihonut riittävästi riittämättömän rintaruoan takia 2-kuisena, ja alkavat vasta nyt helpottamaan kun painokäyrä on hieman noussut: 2-vuotiaana mitat olivat 92 cm ja noin 13 kg (punnitus oli hieman hankalaa...). Kova vatsatauti keväällä kuitenkin taas laihdutti nopeasti.
 
eimtn
Niin mitäs rehentelemistä mitoissa voisikaan olla - lapsihan kasvaa nopeasti tai sitten hitaammin, on isompi tai pienempi, eikä siihen vanhemmat juuri voi vaikuttaa. Kaikki kun varmasti ruokkivat omiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mittoja voi vertailla siis ihan vain huvikseen.

 
hoikkeliini
Kiitos Aurora Vee! Onpa mielenkiintoista: puolivuotiaana poikamme oli tyttöäsi n. 5 cm ja reilun kilon suurempi ja 1-vuotiaana enää vain vain sentin pidempi ja 400 gr kevyempi. Kasvu todellakin ilmeisesti tapahtuu pyrähdyksittäin ja nuo pyrähdykset voivat näköjään olla todella eri aikoihin eri lapsilla!
 
tiitu_00
Meillä poika on nytte 3kk ja painaa 6880g ja pituutta on 60.5cm
kiva kun ihmiset viitsivät kirjoitella ja kertoa vauvojen kokoja tänne. saa itse noin tietoa kun minullä poika on ensimmäinen ja kaikki ihmettelevät kun on niin iso ja painava.mutta ei hän kyllä lihava ole.mielestäni vauvojen pitää olla pulleita ja pyöreitä kun he alkavat liikkua niin paino putoaa tai siis pyöreys häviää ja jokaisella lapsella jota olen hoitanut niin on kyllä ollut lapsen pyöreyttä.
 
Plankton
Meillä vauva 2kk ja pituus 62cm, paino hitusen yli 7kg, kertokaa siis mitä noi mahtaa olla kun ikää on 6kk?? Syntyessään oli alle 4kg ja pituus oli 53cm, poika on kyseessä. Eli edelleen kaipaillaan noiden isojen puolivuotiaiden syntymä- ja 2kk mittoja ;)
 
9,9 kg
...pahus kun tyttö meni kakkaamaan ja puklaamaan just ennen punnitusta... Ikää siis 6 kk ja 3 päivää, pituus 73 cm ja painoa 9,9 kg.

Syntymämitat 53,5 cm ja 4,4 kg
2 kk 56,5 cm ja 4,9 kg
4 kk 67 cm ja 8,5 kg

t.Lalaa
 
kolmenäiti
meidän keskimmäinen oli syntyissään alle nelikiloinen (niinkuin kaikki lapseni), eli tarkalleen 3980g/51,5cm.
2kk 7165g/63cm
4kk 9440g/68,5cm
6kk 10 820g/74,5cm
1v. 13 300g/79,8cm
1,5v 14 200g/88,5cm
2v. 15kg/93,8cm
3v. 18,2kg/103cm
4v. 20,5kg/111cm
nyt 5v kotimittaus 24kg/121cm, neuvola parin viikon kuluttua. saa nähdä menikö kotimittaus lähellekään "virallisia" mittoja :)
 
Tutun lapsi
Tiedän yhden tuttavaperheen lapsen, jonka mitat 6 kk:na olivat 77 cm ja 12 kg eli taitaa kyllä päihittää kaikki muut täällä. Mutta kuten sanottua, ei ole minun kakarani vaan tutun. Oli jo syntyessään 5,5 kg ja lähemmäs 60 cm.
 
; )
Alkuperäinen kirjoittaja kolmenäiti:
meidän keskimmäinen oli syntyissään alle nelikiloinen (niinkuin kaikki lapseni), eli tarkalleen 3980g/51,5cm.
2kk 7165g/63cm
4kk 9440g/68,5cm
6kk 10 820g/74,5cm
1v. 13 300g/79,8cm
1,5v 14 200g/88,5cm
2v. 15kg/93,8cm
3v. 18,2kg/103cm
4v. 20,5kg/111cm
nyt 5v kotimittaus 24kg/121cm, neuvola parin viikon kuluttua. saa nähdä menikö kotimittaus lähellekään "virallisia" mittoja :)
On se niin hassua, miten lapset ovat erilaisia. Meidän tyttö on kohta 9kk ja painaa tuon 7100g, minkä kolmen äidin kaksikuinen.. mahtaisipa olla livenä koominen kokoero.. ;)
 
kolmenäiti
Niinpä :)
Poika oli kieltämättä hieman pyöreä vauvana :) mutta liikkumaan lähdön jälkeen on sutjakoitunut kovasti. Malliltaan on oikea "äijä", jolla leveät hartiat ja kapea lantio :) huvittavinta on, kun monesti lapset leikkivät kotona vain pikkarit jalassa, niin pojalla on varsin kehittynyt "sixpack" mahan kohdalla :)) joten varsin "lihaksikas" poika jo tuossa iässä, toisin kuin isoveljensä :) joka muistuttaa enemmän sitä "kukkakeppiä" :)

Ihanaa kun lapset ovat niin yksilöllisiä :)
 
Aurora Vee
Huh, 12-kiloinen puolivuotias, sattuu selkään pelkkä ajatus semmoisen kanniskelusta...

Tässä nyt vielä tarkempia mittoja meidän pojasta:
0 kk: 3810g / 51cm(?)
1 kk: 4635g / 58,5cm
2 kk: 6125g / 64 cm
3½ kk: 7335g / 68,4cm
4½ kk: 8540g / 72,5cm
5½ kk: 9470g / 74cm
6½kk: 10505g / 76cm

Meillä nuo viimeiset neuvolat ovat olleet hieman hassuna ajankohtana. Viimeisimmässä mittauksessa pituuskasvu on (vihdoin) hieman hidastunut, ja poika saavutti 0-käyrän. Jossain vaiheessa painoa oli 10% liian vähän, mutta se näkyi "puikulaisena" muotona.

Nykyisellä kasvukäyrällä pojan pitäisi olla vuoden ikäisenä n. 84 cm ja 13 kg, eli iso muttei mikään geenimutaatio kuitenkaan. ;D
 
kaura....
Aurora V:lle

hoikka on meidän poitsukin 2v. 91cm/11,8kg, mutta silti en kyllä stressaa yhtään. syö kuin aikuinen, mutta liikkuu tauotta (ehkä 5 sek. paikallaan). olen itse ollut lähes samanlainen.

pikkusisko on 3kk (64cm/6,2kg)
 
Nessu.
Meidän "rimpula" esikoinen oli puolivuotiaana vaan 71cm ja 8170g (synt.mitat 47cm/ 2890g). Oli jo sitten 2v. 91cm/ 12kg ja kolmevuotiaana 98cm ja 15kg.

Onneksi ei ole tullut ihan äitiinsä, kun olin 3vuotiaana 101,5cm ja 19,1kg :) Kunnon pullero :)
 
kisu 78
Painoa ja pituutta tuijotettaessa kannattaa huomioida vauvan /lapsen ruumiinrakenne! Toiset ovat siroja ja toiset rotevia. Toisilla pää on järkyttävän iso pallo kroppaan verrattuna.
 
Nimetön...
Ihanaa kuulla muistakin isoista lapsista!

Meillä on ensimmäinen kaikkien mielestä ollut tosi iso: 6 kk ikäisenä oli 67,5 cm ja 10020 g. Nyt 4 v neuvolassa 18,3 kg ja 104,5 cm.

Nyt kun toinen kapsi on 6 kk niin johan ihmisillä on ilmeitä...Likka oli 6 kk 71 cm ja 10900 g.

Ja nyt kun luen teitä muita niin huomaan että lapsenihan ei ole epänormaali.

Minulla itselläni on ylipainoa ja siksi luultavasti muut äidit jaksavat nähdä asiasta vaivaa. Minulta on jo kysynyt yksi rouva että onko lapseni saanut neuvolasta laihdutusoppaita?!
Mutta neuvolalääkärit ja tädit eivät koskaan sano asiasta mitään koska tietävät että lapsi laihtuu kun lähtee liikkeelle.

Nautitaan kaikki omista lapsistamme sellaisina kun ne ovat! Lasten vertailu on "hauskaa" kun siitä ei ota mitään pakkomiellettä. Eikä vertaile sitä mitenkään tyylillä meilläpäs onkin....

T. 2 lapsen äiti joka aina vertailee muutaman kamun kaa lasten kokoja muuten vaan.
 
Ei silti sirkukseen
Pakko nostaa tämä mainio ketju! Eikä vähiten tietenkään siksi, kun oma rimpula tuntuu pärjäävän listalla hyvin. Meillä puolivuotiaan michelinakan mitat kun ovat 10,6kg ja 69cm. Tällaisia kasvaa kotimaisella muhevalla rintamaidolla! :D Varohan, vaaka, kun pottu- ja puurokuurin jälkeen tullaan taas mittaukseen... ;P
 
Laurea*
Huih vaikuttavaa! Täällähän on tosiaan jättiläisvauvoja. Viisikuisena yli 10 kiloa!? Hassua, että lapsesta voikin tulla niin iso ja monilla varmaan ihan tissimaidolla. Meidän poika oli 11-kuisena 9.3 kg...Kaikki lapset ovat toki ihania, suloisia ja kauniita, mutta itse kyllä preferoin sopusuhtaisia lapsia, enkä todellakaan lähtisi rehentelemään, jos oma lapseni painasi puolivuotiaana 10 kiloa. Mutta kukin tavallaan...
 
Mukelon mutsi
Kyllähän se oma lapsi on sydäntä lähinnä, oli sitten minkä kokoinen tahansa. Kyllä Laureakin pitäisi juuri parhaimmanlaisena omaa lastaan, jos hän painaisi sen 10 kiloa puolivuotiaana. Kyllä sen kokoiset nappulat voivat olla sopusuhtaisia, jos nyt yhdestäkään pikkulapsesta niin voi sanoa. Lapsellahan on aina pää suurempi kokoonsa nähden kuin vanhemmilla. En näe rehentelyä, pitää vain osata lukea oikein nuo pilke silmäkulmassa kirjoitetut viestit. Ei kai lapset tai heidän vanhempansa mitään sille voi, jos vauva kasvaa hurjasti! Turhaa -ja hölmöä- paheksua siis!
 
iso äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Laurea*:
Edellinen, en tarkoittanutkaan, että tässä ketjussa rehennellään, vaan ylipäätään spekuloidaan sillä, onko sellaista ja onko sellainen viisasta.

Prefefoit sopusuhtaisia lapsia. Hohhoi. Jotkut vanhemmat on itse isoja, kuten minä (187 cm) ja mies vielä pidempi. Itse painoin puoli vuotiaana 10 kg ja 900 grammaa. Onneksi meillä preferoitiin minua ;)
 

Yhteistyössä