iso tyytövauva

• Viestiketjun aloittaja "äitikahdelle"
  • Ensimmäinen viesti
"äitikahdelle"
Hei

Onko vauvani pullukka? Kahden kuukauden neuvolassa hänen painonsa oli 6,3 ja pituus 60.
Esikoinen painoi hänen iässään 5,1 ja oli 59 senttiä pitkä.

Anoppi jo ihmetteli, kehen lapsi tulee, kun heidän suvussaan ei ole lihavia ollut ja toivottavasti ei tule ...

Jos vauvani on noissa mitoissa nyt, mitähän se tarkoittaa jatkossa? Että tyttö on aina isompi ja pyöreämpi kuin muut, mikäli seuraisi käyräänsä ja se kai olisi tarkoitus - siis omassa käyrässään pysyminen.

Mieheni ja minä olemme kumpikin hoikkia. Minä olen lyhyt (160/50) ja mieheni melko pitkä (185/75).

"vieras"
Hyvin syönyt vauva se vaan taitaa olla. Toinen lapsi on myös usein isompi kuin ensimmäinen. Et sano, että oliko esikoinen poika vai tyttö, tyttövauvat on suhteessa pyöreämpiä.

"vieras"
Ei kai herranen aika noista mitoista voi edes vetää mitään johtopäätöksiä tulevaisuuden suhteen. Itse olin pitkä vauva ja pelkkää luuta ja nahkaa. Yhä olen pitkä kun mikä, mutta melkoisesti on pehmustettakin.

Tasottuuhan tuo kun kasvaa! :) Mulla on 2 tyttöä ja poika ja selväti tämä poika on ruumiinrakenteeltaan erilainen. Hoikemman näköinen, vaikka koot ovat olleet aika samaa luokkaa. Tytöt oli pullukkaisempia. Mutta nyt isoina enää eivät.

"hei"
Imetät ilmeisesti? Kyllä se käyrä siitä tasaantuu, huoli pois! Vauvaiän lihavuus ei missään nimessä ennusta ylipainoisuutta tulevaisuudessa. Jos vielä leikki-iässä on pyöreä, niin sitten on syytä kiinittää huomiota ruokailutottumuksiin. Mutta vauva syö tarpeeseensa, jotkut nyt keräävät vähän vararavintoakin. Kyllä se siitä sulaa sitten, kun lapsi siirtyy koko perheen terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan ja rasvainen äidinmaito jää.

Vauvan mitat ei kerro mitään hänen tulevista mitoistaan. Meillä kans esikoinen (poika) on aina ollut sellanen laiheliini, rimppakinttu. Kuopus (tyttö) on taas ollut pullukka. Heitä kun vertaili, oli tyttö 4kk iässä samankokoinen kun esikoinen 8kk iässä..
Ja minä olen ollut syntyessääni 2,5kg 45cm (rv 39), mies oli 3,5kg 50cm (rv40) ja tyttö oli 4,3kg 53cm. Ei ne omat mitat kerro lapsien painoa.

"vieras"
Tuossa iässä ( :) ) se paino ei vielä kerro yhtään mitään tulevaisuudesta. Meillä esikoinen oli ekan vuoden käyrien yläpuolella. Nyt parin vuoden päästä on pikemminkin laiheliini.
Ihan äkkiseltään sanoisin, että pikemminkin miten aktiivisesti heiluu/likkuu/huitoo käsiään/on hereillä/nukkuu tms. vaikuttavat painoon vielä suurestikin. Eli ei huolta, kyllä ne neuvolasta seuraavat ja neuvovat sitten jos alkaa olla jotain....

Meidän lapset
on kaikki kolme ollu tosi isoja vauvoja ja taaperoikäsinäkin vielä melko kookkaita, mut kouluun mennessä on (pituus)kasvu tasottunu ja he ovat kaikki normaalikokoisia ei yhtään lihavia.

a.p.
Kiitos teille. En ole edes liiemmin ajatellut aikasempaa, mutta anopin kommentit saivat sen verran pahalle tuulelle, että aloin nähdä negatiivisesti tämän asian.

Esikoinen on myös tyttö ja todella vilkas tapaus. Kuopus on selkeästi rauhallisempi. Aivan ihania tyttöjä molemmat.

mun poika
oli 2kk 6050g ja 60 cm ja neuvolassa sanottiin että onliian lihava ja ei saisi syöttää niin paljon. Poika syö korviketta. Itse en pidä poikaa kyllä lihavana yhtään.
Ja vauva-ajan pyöreys jos sitä nyt edes on niin ei vaikuta aikuispainoon mitenkään. Ja voi hel... sanonvaan tuota anoppias tuosta kommentista ,että toivottavasti lihavia ei tulekkaan. Tavan rasisti idiootti ämmähän se on. Potki perseelle ku suraavaks avaa suunsa oli sit mitä tahansa asiaa.

Meidän tyttö oli 1-vuotiaana ihan älyttömän pullero, yli 12 kiloinen. Nyt kuusivuotiaana tosi rimpula, pitkä ja hoikka. Vauvapaino ei korreloi mitenkään siihen millainen lapsi on vanhempana.

Äitini kertoi minulle, että hänelle oli sanottu neuvolassa, että vauva on liian lihava, älä syötä niin paljon. Olin silloin 2 kk... Äiti sanoi, että ei ollut välittänyt mitään neuvolan säännöistä ja antoi ruokaa kun minulla oli nälkä. Ihan normaalipainoinen minusta tuli.

Viimeksi muokattu:
santahelena
No,edelliset kirjottikin jo sen mitä varmasti jokainen ajattelee.
Vauvan mitat ei todellakaan korreloi aikuisikää tai lapsuutta,ellei nyt ala syöttää hampurilaisia/ranskalaisia ja suklaata 5kk iästä alkaen kuten jossain jenkki-dokumenteissa.
Mun ystäväni tyttö ja poika oli painossa reilusti plussilla koko vauva+taaperoiän. Ja muutenki kohtuu pitkiä. Nyt koulua aloittelevia ja elämää laihempia/hoikempia lapsia, siis koskaan ei uskoisi samoiksi mitä vauva/taaperokuvissa :D
Mun oma tyttöni on ollut vauvana jopa +3 käyrillä,rintamaidolla. Nyt kuukausi kuukaudelta yhä hoikempi taapero ja 0-käppyrällä aletaan mennä.

:)
Niin ne sisaruksetkin ovat erillaisia, mun esikoinen oli pullukka poikavauva, kuopus pieni ja sellainen sirpukka poikavauva :) Nyt esikko on hoikka koululainen (118/18kg ) ja nuorempi on sellanen normaali leikki-ikäinen 95cm/14kg

Yhteistyössä