Iso sf-mitta - isokokoinen vauva?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Risuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Risuna

Vieras
Heippa!

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että sf-mitta huitelee REILUSTI yläkäyrän yläpuolella ja vauva on mahdollisesti suuri? Onko teillä todettu joku syy tähän (diabetes varmasti olisi yleisin, mutta tätä ei itselläni ole), vai onko vain geeneissä? :) Entä onko kellään käynnistelty synnytystä suurikokoisuuden takia? Oma sf-mitta on valtava (vkolla 29 36cm) ja siitä syystä mietityttää äitiyspolikäyntiä odotellessa...

Sf-mitta ei välttämättä liity mitenkään vauvan kokoon...Kohdunpohjan mittaushan antaa kuvan vain siitä minkäkokoinen kohtu on, lapsivesineen kaikkineen. Voihan sieltä tilaa viedä istukka ja lapsivesikin, ei välttämättä lapsi.
Lapsen koosta kannattaakin kysyä sitten neuvolalääkäriltä kun tekee sinulle tutkimukset viikolla 36, silloin ehkä antaa jonkinlaisen painoarvion lapsesta samalla kun katsoo lantion kokoa. Painon arviointi pelkän sf-mitan perusteella on mielestäni vähän harhaanjohtavaa. Pään ympärysmitan tms tarkistaminen ultralla antaisi paljon tarkemman lukeman vauvan painosta, mutta jos kaikki on hyvin niin turha kai sitä on mittailla kun kalliiksikin tulisi? Myös äidin omat mahamakkarat, pituus ja paino (jos äiti on esim hirmu lyhyt tai pienikokoinen) voi lisätä kohdunpohjan mittaa, ja se miten tarkkaan mittaaja mittauksensa tekee. Itsellä neuvolan terveydenhoitaja sai 4 senttiä isomman mitan kuin kätilö...että tälleen...Pelkäsin myös jättivauvaa, mutta tulikin ihan söpö 3200g painava tyttö!

SF-mitta on tosi epätarkka eikä useinkaan kerro juuri mitään vauvan koosta. SF-mittaan vaikuttaa mittaaja, naisen rakenne, lapsiveden määrä, istukan sijainti jne. Toki jotain yhteyttä voi ollakin ja hyvä, että pääset jatkotutkimuksiin, mutta mun tapauksessa ainakin syntyi ihan normaalipainoinen vauva, 3500g, vaikka sf-mitta huiteli yläkäyrällä. Kävin kaikki sokerirasitus ym. testit eikä mitään vikaa ollut missään. toisille vaan tulee iso vauvamaha. Mulla raskaus näkyi jo selvästi viikolla 14. Tsemppiä ja toivotaan, että kaikki on hyvin!

Minusta tuo sf-mittaus on ihan tarpeeton. Mulla menee ihan alakäyrällä vaikka odotan uä:n perusteella isoa vauvaa. Lapsivesi ym.normaalit. Olen rakenteeltani pieni ja siro eikä vatsassa ole ylimääräistä rasvaa. Pakko kai siihen on äidin rakenteen vaikuttaa?

Sf-mitta kertoo hyvin vähän lapsen koosta, lähinnä sitä kai seurataan että kasvaa aika tasaisesti ja ettei käänny esim. paljon laskusuuntaan (paitsi kun vauva laskeutuu loppupuolella raskautta). Itselläni sf oli kokoajan normaalin-yläkäyrän välillä ja rv 39 syntyi yli 5kg ja 56cm lapsi. Että ei meidän tapauksessa kertonut paljoakaan lapsen todellisesta koosta ;)

Meillä käynnistettiin viimeksi rv 38+0 kun tiedettiin vauvan olevan isokokoinen. Hän syntyi sitten 38+2 ja mitat olivat 4600 g ja 52 cm. Yläkäyrän tuntumassa oli sf-mitta koko odotuksen ajan.

Ystäväni, toinen liki 180cm ja toinen just ja just 150cm, nauroi tuota mittaa tässä eräänä päivänä. Eihän se millään molemmilla voi mennä käyrien välissä nätisti, kun toisella on luonnostaan "kaikki suurempaa". Itselläni huoteli ko mitta muistaakseni parhaimmillaan 37cm esikoisen raskaudessa. Isohkoa vauvaa veikkasivat, mutta 3020g ja 50cm oli poika rv39+5 syntyessään. Nyt tämän kakkosen kanssa huitastiin heti ekalla mittauksella lukemaksi 18,5cm rv 19+3, sekin meni yli käyrien, mutta mitään paniikkia ei oteta. Itse olen ruumiinrakenteeltani mahan kohdalta hyvinkin rasvaton ja normaali mittainen.

Vauva saattaapi olla vaikka minkämoisessa asennossa masussasi, mutta jos neuvolan/polin henkilökunta näkee jotain aihetta huoleen, niin kyllä sinut ultrataan ja tutkitaan ja asia varmasti hoituu. Yritä iloita aurinkoisista päivistä ulkona, äläkä jää liiaksi murehtimaan asiaa.

Sf-mitan seuraamisessa oleellisempaa on suht johdonmukainen linja kuin numerot tai se, kulkeeko mitta ylä- vai alakäyrää. Mitalla mitataan kohdun (ja sitä kautta vauvan) tasaista kasvua, ei suoranaisesti vauvan kokoa.

Usein sf-mitta on iso tukevammilla äideillä (vatsanpeitteet) ja lyhyillä/lyhytselkäisillä odottajilla (kohtu ei niin mahdu kasvamaan korkeussuunnassa, niin tulee sitten ulos ja eteen). Myös muut henkilökohtaiset ominaisuudet, vauvan asento, kohdun asento, lapsiveden määrä jne. vaikuttavat.

Jos mitta on koko ajan kulkenut tasaiseen käyrästön yläpuolella, niin todennäköisesti ei kerro isosta vauvasta. Kaikki vauvathan ovat suunnilleen samankokoisia, kun mittaa aletaan seuraamaan puolivälin jälkeen. Jos se sen sijaan on jossain vaiheessa sinne hypähtänyt, niin on mahdollista, että kertoo vauvan reippaasta kasvusta (ei välttämättä).

Itselläni on aika lailla ylipainoa ja myös raskausajan diabetes. Esikoisen odotuksessa sf-mitta kulki koko odotuksen yli käyrien ja vauva painoi syntyessään 38+6 3300g. Tässä toisessa odotuksessa ruvetaan vasta ensi viikolla neuvolassa mittailemaan (nyt 21+3)

Jos asia mietityttää, kysy myös neuvolasta mielipidettä ja onko mahdollista päästä kokoarvioon ultraan. Kokoarvio tosin ennustaa luotettavasti syntymäpainoa vasta myöhemmin raskaudessa.

MInulla oli esikoista odottaessa sf-mitta kokoajan keskikäyrän tuntumassa, ehkä vähän yli. Painoarvio vauvalle oli n. 3500 g. Poika syntyi tasan laskettuna päivänä ja painoi 4,5 kg. Eli tosiaan tuon sf-mitan perusteella ei välttämättä voi ennustaa lapsen kokoa ainakaan kovin tarkkaan. Jälkeenpäin minulle on sanottu, että ennustuksen epätarkkuus johtui siitä, että olen ruuminrakenteeltani pitkä ja hoikka. Eli siis tosiaan moni asia vaikuttaa.

Minä en usko koko mittaan. Toinen vauvani syntyi ennenaikaisesti ja mitta oli 2 pvää ennen 29.5 - vauva noin 1.8 kg (syntyi vkolla 33). Toinen taas mitta 31 edellisessä neuvolassa ja vauva 3.9 kg (syntyi vkolla 40+). Painoeroa vauvoilla yli puolet, ja silti noin pieni ero mittanauhassa. Vauvan asennosta kiinni paljon.

Mulla ollut sf- mitat 40 viikolla ensimmäiseltä 36 ja toiselta myöskin 36. Nyt odotan kolmatta ja viikkoja nyt 37+4 ja sf- mitta oli 35 eli aika samoissa mennään. Ensimmäinen painoi 3640g ja toinen 4020g ja saapa nähdä mitäs tää kolmas sitten painaa. Toivottavasti syntyis pian niin ei kerkeis jättiläiseksi kasvaa.
Mulla kulkenu kaikissa raskauksissa mahan koko yläkäyrillä. Olen 165 pitkä ja normaalipainoinen. Musta tuntuu et aika paljon riippuu myös äidin ruumiinrakenteesta.

Mulla oli molemmissa raskauksissa sf-mitta koko ajan valtavasti käyrien yläpuolella. Olen aika pieni kokoinen 160cm ja 54kg, joten olivat aika ihmeissään neuvolassa. Painoa tuli lähemmäs 30kg kummassakin raskaudessa vaikken kauheasti syönytkään. Onneksi kaikki lähti puolessa vuodessa imetyksen avulla. Sokerirasitukset tehtiin eikä mitään löytynyt. Lapset painoivat 3450g (rv36) ja 4130g (rv39+2) eli aika normaalin kokoisia olivat. Älä huoli, toisilla maha vaan pullottaa erilailla!

MInulla eka raskaus ja yksi mitta jo otettu rv 15. Neuvolassa täti jo tämän perusteella käski vahtimaan syömisiä kun meni jo nyt yläkäyrällä. (?) Minulla maha pulpahti esiin jo aika aikaisin, muuten olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti, välillä herkkujakin, mutta normaalilla kasvisruokavaliolla elän. Ärsyttää kun jo näin aikaisin luotiin paineita liian isosta mahasta...Vaikka yritän olla välittämättä.

Moikka,

Mulla oli sf-mitta koko raskauden ajan yläkäyrän yläpuolella ja sit neuvolalääkäri lähettikin mut äitiyspolille vauvan kokoarvioon, joka tehtiin rv 36. Arvio oli kuitenkin vain 2700 grammaa ja poika syntyi rv 39+2 ja painoi 3020 g. Elikkäs ei tuo sf-mitta tosiaan kerro suoranaisesti vauvan kokoa. Nou hätä :-DD

Siis mulla on aika pieni ja littana maha ja sf-mitta tänää neuvolassa 22.5 eli meni yläkäyrän yläpuolella. ja viikkoja 21+6. Et ei se aina mee nii että pienellä ihmisellä on isompi sf-mitta, mä oon 180 cm pitkä ja oli kyllä yllätys tuo mitta. Oisin luullu et ois pienempi ku mahastakaa ei monet ees huomaa et oon raskaana. Varmaa se kohtu kasvaa ensi tuolla "sisällä" enneku pullahtaa, emt.

Noilla viikoilla ei vielä kannata luottaa siihen sf-mittaan mitenkään erityisesti. :) Toisilla se maha kasvaa myös vaikka vähän eri suuntaan ensin, esim. enemmän korkeutta, mutta toisilla ulospäin. Minullakaan ei ole ollut raskauksissa mitään mahaa, mutta viikolle 30 asti sf-mitta on ollut sieltä isommasta päästä ellei yli käyrien ja sitten on kasvu vähän rauhoittunut. Hyvin pieni vauva on kuitenkin putkahtanut ulos. :)

Mun oma neuvolan"täti" on kovasti huolissaan siitä, että mulla tuo mitta huitelee koko ajan yläkäyrällä (ja välillä tekee humpsahduksen sen yläpuolellekin - ei siis välttämättä kasva tasaisesti). Kuitenkin kaikki kolme eri lääkäriä, jotka olen raskauden aikana ehtinyt tavata ovat sanoneet, että sf-mitta on parhaimmillaankin vain suuntaa-antava eikä missään tapauksessa suoraan kerro siitä, että lapsi olisi välttämättä (liian) suuri. Minun tapauksessani on kyllä melkein kyse raskausdiabeteksesta, alunperin sokerirasituksessa paastoarvo oli 5,5 mutta sen jälkeen koko ajan sekä koti- että labramittauksissa olen pysynyt alle raja-arvojen pelkällä ruokavaliolla. Ja neuvolantäti on kai vähän ylivarovainen. Onneksi lääkärit ovat olleet paljon positiivisempia sekä minun että tulevan lapsen hyvinvoinnin suhteen...

Minulla menossa rv 39+1 ja sf-mitta 36cm. Paino tippui allkuun 8kg, tuli vähitellen takas ja lopulta painoa kertynyt normaalipainooni 17kg tähän mennessä. Ei diabetesta tms. ja ihan perusruuilla menty, mitä nyt jätskillä ja mehulla välillä herkutellut. Ultrassa todettiin eilen vauvan kooksi 3985g kun kävin raskausmyrkytyksen poissulussa päänsäryn ja reippaiden turvotusten vuoksi. Lekuri ennusti aiemmin rv 34+6 tienoilla keskikokoista vauvaa, neuvolan terkkari kokoajan ennustanut isokokoista vauvaa. Saa nähdä. Eivät aio käynnistää hyvän lantion vuoksi kun jos on pakko rv 42 jälkeen.

Itellä sf-mitta huiteli yläkäyrillä koko raskauden ajan.Neuvolalääkäri arvioi viimeisellä käynnillä vauvan syntymäpainoksi laskettuna aikana n.3,5kg-4kg.Tyttö syntyi viikolla 40+5 ja painoi 2905g.Joten ei se iso sf-mitta ainakaan minun kohdalla tarkoittanut isoa vauvaa :-)

Lohdutuksen sana: Asun Saksassa ja täällä on lääketiede paljon kehittyneempää ja terveydenhuollossa paljon enemmän rahaa käytössä kuin Suomessa. Täällä sf-mitan mittaus on jätetty tarpeettomana pois käytöstä. Se kun ei kerro juuri mitään olennaista lapsen koosta. Täällä lasta tarkkaillaan vähintään kuukauden välein ultraäänitutkimuksin, joissa mitataan pään ympärys, vatsan ympärys, reisiluun pituus jne. Niiden perusteella annetaan arvio lapsen koosta. Tällainen arviokin voi heittää n. 500 g mutta on toki paljon tieteellisemmin perustein tehty kuin joku aataminaikuinen sf-mitta. Älä siis huolehdi siitä!

Heippa!

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että sf-mitta huitelee REILUSTI yläkäyrän yläpuolella ja vauva on mahdollisesti suuri? Onko teillä todettu joku syy tähän (diabetes varmasti olisi yleisin, mutta tätä ei itselläni ole), vai onko vain geeneissä? :) Entä onko kellään käynnistelty synnytystä suurikokoisuuden takia? Oma sf-mitta on valtava (vkolla 29 36cm) ja siitä syystä mietityttää äitiyspolikäyntiä odotellessa...

Minulla oli iso sf-mitta raskauden aikana, meni reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Viimeisin sf-mittani oli 40 raskausviikolla 40. Ja omalla kohdallani iso sf-mitta tarkoitti myös isokokoista vauvaa: poika syntyi raskausviikolla 40+1 ja painoi syntyessään 4405 grammaa ja pituutta 53 cm.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä