Iso primelaina venyi hetkessä vuosia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle on suurinpiirtein ihan sama paljonko laina-aika on, ja kuinka paljon velka lyhenee. kunhan meidän nykyinen sovittu maksuerä (korko+lyhennys) riittää edes niihin korkoihin. asumme nyt omakotitalossa edullisemmin mitä meidän perhe joutuisi maksamaan vuokraa kerrostalokopista mihin mahtuisimme.
kotihoidontuella ollessa, meillä ei juuri riskiä ole, tulothan on alimmat mahdolliset, koska opiskelemaan en enää aio lähteä. minun "työttömyyskin" nostaisi tulojamme, miehellä on aika varma työ, ja jos siitä potkittaiskin pois niin kyllä sillä liitonrahakauden aikana saa varmasti jonkun muun työn... toki jos korot nousee vielä prosentin, täytyy isontaa erää, mutta se on rahallisesti mahdollista.
no mutta joo. panikoida saa tietty.

Mä oon yrittänu lohduttautua sillä, et meidän laina-aikana ne kerkee tuhat kertaa myöskin laskemaan ja nousemaan ja laskemaan! Eli en jaksa panikoida, muutenhan joutusin elämään paniikissa seuraavat 27 vuotta!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä oon yrittänu lohduttautua sillä, et meidän laina-aikana ne kerkee tuhat kertaa myöskin laskemaan ja nousemaan ja laskemaan! Eli en jaksa panikoida, muutenhan joutusin elämään paniikissa seuraavat 27 vuotta!

mun kaveri sanoin samanlailla
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Noin minäkin olen ajatellut, joten turha tässä vaiheessa on murehtia.

Mutta kun on annuiteettilaina, elikkä erä on aina samansuuruinen, vain koron ja lyhennyksen määrä muuttuu, niin miksi sitä nyt huolehtii ja kun on vielä sellaiset työt, että ei ole pahemmin pelkoa töiden loppumisesta, niin en viitsi edes huolehtia tässä vaiheessa. Niin ja kun on ottanut lainan jossa on vielä varaa pidentää, niin siksikään ei kauheasti huolestuta tällä hetkellä.

Miksi sitä pitäisi etukäteen huolestua.

Joo ja lainanhan voi aina neuvotella uudestaan jos siltä tuntuu. Näin mun porukat tekivät kun tajusivat laina-ajan venyvän ja haluavat velasta eroon ennen eläkeikää :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kun on annuiteettilaina, elikkä erä on aina samansuuruinen, vain koron ja lyhennyksen määrä muuttuu, niin miksi sitä nyt huolehtii ja kun on vielä sellaiset työt, että ei ole pahemmin pelkoa töiden loppumisesta, niin en viitsi edes huolehtia tässä vaiheessa. Niin ja kun on ottanut lainan jossa on vielä varaa pidentää, niin siksikään ei kauheasti huolestuta tällä hetkellä.

Ennen 90-luvun lamaakin ihmisillä oli kaikilla työt, joiden loppumisesta ei ollut pahemmin pelkoa. Ja kuinkas sitten kävikään...

Alkuperäinen kirjoittaja emppuliira:
Joo ja lainanhan voi aina neuvotella uudestaan jos siltä tuntuu. Näin mun porukat tekivät kun tajusivat laina-ajan venyvän ja haluavat velasta eroon ennen eläkeikää :)

Voihan maksuaikaa lyhentää, jos on varaa nostaa kuukausieriä. Useilla ei ole nykyisillä lainamäärillä ja kulutustottumuksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ennen 90-luvun lamaakin ihmisillä oli kaikilla työt, joiden loppumisesta ei ollut pahemmin pelkoa. Ja kuinkas sitten kävikään...

Se riippuu paljon siitä mitä tekee työkseen, mulla on sellainen työ, jossa minä en ole niitä ensimmäisiä, jotka lähtevät, sen vain tiedän ja kyseinen työ on myös sellainen, että firma ei tule missään tapauksessa menemään nurin tapahtui mitä tahansa.
Miehellä myös työ, jossa töitä kyllä saa, kun työnsä osaa, osaavia kun ei tänä päivänäkään tahdo kunnolla saada, niin töitä löytyy aina, jos vain haluaa.

Ja minusta on turha huolehtia vielä, kun ei ole mitään huolen aihetta, turhaan sitä stressaa, kun ei siitä mitään hyötyä ole.

Se riippuu paljon siitä mitä tekee työkseen, mulla on sellainen työ, jossa minä en ole niitä ensimmäisiä, jotka lähtevät, sen vain tiedän ja kyseinen työ on myös sellainen, että firma ei tule missään tapauksessa menemään nurin tapahtui mitä tahansa.
Miehellä myös työ, jossa töitä kyllä saa, kun työnsä osaa, osaavia kun ei tänä päivänäkään tahdo kunnolla saada, niin töitä löytyy aina, jos vain haluaa.

Ja minusta on turha huolehtia vielä, kun ei ole mitään huolen aihetta, turhaan sitä stressaa, kun ei siitä mitään hyötyä ole.

_Mikä_ tahansa firma voi kaatua maailmanlaajuisessa laskusuhdanteessa/lamassa.

Mun työt ei taatusti tule loppumaan :D

Jossain joku ekonomisti sanoi ettei nyt korot pääse nousee niin ylös mitä ne oli 90-luvulla, kiitos yhteisvaluutan euron. No joka tapauksessa kaikki muut kustannukset on myös nousussa (sähkö, öljyn hinta, ruoka..) Meillä onneksi vaan 100 000 e lainaa ja se jaettu kahteen osaan, niin että isommalla lainalla kiinteä korko vuoteen 2016 asti, pienemmässä lainassa maksuaika lisääntyy..

Niin ja vanhempieni virkamiesperheessä lamaa ei pahemmin huomattu. Enkä usko että meidän virkamiesperhettämme kovin pieni lama heiluttaa.

Äitini aina sanoi, että eihän nuo korot ole lähelläkään sitä, mitä ne oli silloin kun he talon ostivat 20 vuotta sitten. Silloin korot olivat 15% luokkaa, joten siihen on vielä piiiitkä matka. Ja silloin ei edes sitä pidetty minään pahana korkona, se oli ihan normaalia, eikä vielä ollut edes lama-aika silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Jossain joku ekonomisti sanoi ettei nyt korot pääse nousee niin ylös mitä ne oli 90-luvulla, kiitos yhteisvaluutan euron. No joka tapauksessa kaikki muut kustannukset on myös nousussa (sähkö, öljyn hinta, ruoka..) Meillä onneksi vaan 100 000 e lainaa ja se jaettu kahteen osaan, niin että isommalla lainalla kiinteä korko vuoteen 2016 asti, pienemmässä lainassa maksuaika lisääntyy..

Tutkikaa tuota ja pohtikaa mahdollisuuksia globaalissa nykymaailmassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_lama

Äitini aina sanoi, että eihän nuo korot ole lähelläkään sitä, mitä ne oli silloin kun he talon ostivat 20 vuotta sitten. Silloin korot olivat 15% luokkaa, joten siihen on vielä piiiitkä matka. Ja silloin ei edes sitä pidetty minään pahana korkona, se oli ihan normaalia, eikä vielä ollut edes lama-aika silloin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asuntomarkkinoiden_romahdus_Suomessa_1990

Juuri tämän takia yli 20v. maksuajat ovat huono homma. Olen miettinyt, mitä on mahtanut tapahtua niille, jotka ovat alunperinkin ottaneet 30v. maksuajalla lainansa. Muutoinhan tuossa ei ole mitään kummallista, kyllä parinkymmeneen vuoteenkin mahtuu nousua ja laskua.

Oma tilanne ei huoleta, sillä kuittasin juuri monta vuotta lainasta pois. On edelleen makseltavaa, mutta varmempi pohja kun ei ole överilaina suhteessa tuloihin ja kolmasosa asunnosta on maksettu suoraan omasta pussista.

me maksetaan paljon vähemmän lainan lyhennystä mitä joutusimme vuokraa maksamaan tän kokoisesta talosta.

kait se talo joskus on sit ihan ikioma... mut ollaan kyllä varauduttu siihen että nostetaan kohta kuukausilyhennyksen summaa kun palaan äitiyslomalta töihin

Alkuperäinen kirjoittaja UskoJaKumarra:
Tutkikaa tuota ja pohtikaa mahdollisuuksia globaalissa nykymaailmassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_lama

Taitaa olla tuo wikipedia sun raamattus,siinähän todistetusti kaikki on Totta!

Tutkitusti samaa tarkkuuta kuin Encyclopædia Britannicassa. Ainakin todempaa kuin kaksplussa "tietolähteet"

Yhteistyössä