Kohta alkaa tälläkin palstalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Aivan ja lainaa sai vaikka ei olis edes tulot riittäny kuukausilyhennyksiinkään, onneks tota ei sentään niin pahana oo ollu nyt.
Mutta lainaa saa kyllä nykyäänkin ihan ällistyttäviä määriä. Mulle tarjottiin sellaista lainaa, että tokaisin pankkivirkailijalle "hulluko sä olet" :D

Lainaa tarjotaankin ihan holtittomasti...lisäksi ovat vielä kulutusluotot ja pikavipit. Niitä varsinkin käytetään usein siihen, että maksetaan velalla velkaa pois.

Tässä markkinahumussa ihmisiltä on tainnut unohtua maalaisjärki ja se, että menot pitää suhteuttaa tuloihin.

Uskon, että vaikeat ajat tulee. Oikeastaan odotan, että talojen arvot romahtaisi, niin voitaisiin ostaa vaikkapa sitten mökki. Sitä varten parasta aikaa säästetään säästötilille pesämunaa, niin sitten on millä ostaa, kun tarjontaakin on halvemmalla.

Ap:n linkin artikkeli sanoi, että yhdenkin teollisuusyrityksen lakkauttaminen voi viedä yhdellä paikkakunnalla lukuisia koteja vasaran alle. Meidän paikkakunnalla on paljon pariskuntia samalla tehtaalla kuin mies on. Jos molemmilta samassa taloudessa menee leipätyö, niin ei ole ihme, jos menee koti. Sillä firmalla menee tällä hetkellä hyvin, mutta kyllä sitä kannattaa miettiä, että tehdas voidaan aivan hyvin tulevaisuudessa siirtää halvan työvoiman maihin. En usko, että me olisimme silloin kusessa, jos mies jäisi työttömäksi, sillä oma työni on toisella paikkakunnalla ihan eri alalla. Taitoni riittäisivät oman firman pyöritykseenkin, jos työpaikaltani jostain kummasta loppuisivat työt. Ja mikä tärkeintä, meillä on pieni laina, ei olla tavoiteltu kuuta taivaalta.

Mä en oo nyt käyny juttelees pankissa (tarttiskohan =) ) mut aikoinaan mulle tarjottiin sellasta lainaa ja sellasilla ehdoilla et en olis pystyny niitä mitenkään hoitamaan ja pankissa vielä se tiedettiinki =) ei tullu mieleenkään ottaa lainaa.
Mä otin vuosi sitten. Ja sellaisen summan, että vaikka korkoprosentti olisi 15, selviäisin edelleen lainastani.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
Aivan ja lainaa sai vaikka ei olis edes tulot riittäny kuukausilyhennyksiinkään, onneks tota ei sentään niin pahana oo ollu nyt.
Mutta lainaa saa kyllä nykyäänkin ihan ällistyttäviä määriä. Mulle tarjottiin sellaista lainaa, että tokaisin pankkivirkailijalle "hulluko sä olet" :D

Lainaa tarjotaankin ihan holtittomasti...lisäksi ovat vielä kulutusluotot ja pikavipit. Niitä varsinkin käytetään usein siihen, että maksetaan velalla velkaa pois.

Tässä markkinahumussa ihmisiltä on tainnut unohtua maalaisjärki ja se, että menot pitää suhteuttaa tuloihin.

Ihmettelen tosiaan sitä tyrkytystä, jota on koko ajan. Postiluukusta tulee koko ajan mainoksia lainan ottoon ja pikavippeihin. Pankki tarjoaa myös jo olemassa olevalle luottokortille jatkuvasti suurempaa luottorajaa. Ei olla nostettu sitä, kun ei nähdä siinä mitään järkeä.

Ja ihan järjettömiä summia :o . Sitten porukoilla vääristyy käsitys omasta maksukyvystä ja ahnehtii isompaa ja hienompaa.

Mä olen tästä ennenkin kertonut täällä, mutta tiedän tapauksen jossa pariskunta otti yhteensä lähes 200 000 lainaa. Toinen työttömänä, toinen pienituloisena. Lainasumma sisälsi asuntolainan, remppalainan ja lainan jolla maksettiin toisen ulosotto puhtaaksi ( :headwall: ) .

Ja sitten tietty auto velalla, huonekalut osamaksulla yms.yms. :|

Mä toivon että jos lama tulee niin meidän talo ei mene vasaran alle. Mutta kun koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.

Tähän asti ollaan pärjätty hyvin lainojen kanssa ja pankin kanssa voidaan aina keskustella laina-ajasta uudemman kerran. Se kun "itestään" lyheni pari vuotta kun yhdistettiin lainoja...pankkivirkailija vain sanoi että jos tulee tiukkaa niin muutetaan toi laina-aika takasin siihen missä se oli.

Eipä ole onneksi mitään lainoja. Muutenkin saa kattoa mitä suuhunsa laittaa kun ruoan hinta noussut aivan älyttömästi mutta tulossa se sieltä on ei sille mitään voi.

Yhteistyössä