isä vanhempainvapaalla kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Meillä olisi tilanne että mies haluaisi jäädä vauvan kanssa kotiin, kun määräaikainen työ loppuu juuri sopivasti ja itse jatkaisin opiskelua. Suunnittelimme asiaa että hän menisi kuitenkin viikonlopputyöhön lisäksi että rahat riittää, ja itse saisin opiskelusta vapaat päivät olla vauvan kanssa. mutta mitä eihän tämä nyt onnistu mitenkään. miksi isä ei voi työskennellä mutta äiti voi :o en ymmärrä... Entäs jos mies jää työttömäksi ja itse opiskelen vanhempain vapaalla, se lienee sallittua. Ainakin jos ei nosta opintotukea?

kamalan sekavaa. taitaa jäädä haaveeksi miehen vapaan pitämiset.

"Työskentely vanhempainvapaalla
Äiti voi työskennellä vanhempainvapaalla, jolloin vanhempainraha maksetaan työskentelypäiviltä vähimmäismääräisenä (ks. Määrä). Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta tukeen. Sen sijaan isä ei voi työskennellä vapaan aikana, paitsi sunnuntaisin. Jos isä käy vapaan aikana töissä, työpäiviltä ei makseta vanhempainrahaa lainkaan."

(kelan sivuilta kopioitu Vanhempainvapaa - kela.fi )

Mutta siis hoitovapaalle isä voi jäädä, ja saa tehdä töitä samaan aikaan.

Eri asia on sitten miten jaksatte. Ette ehdi olemaan perheenä yhdessä juurikaan. Meillä nimittäin on mies nyt kotona 1v lapsen kanssa (yli puoli vuotta), ja tuntuu ettei itse ehdi kuin käydä kääntymässä kotona.

Mutta siis hoitovapaalle isä voi jäädä, ja saa tehdä töitä samaan aikaan.

Eri asia on sitten miten jaksatte. Ette ehdi olemaan perheenä yhdessä juurikaan. Meillä nimittäin on mies nyt kotona 1v lapsen kanssa (yli puoli vuotta), ja tuntuu ettei itse ehdi kuin käydä kääntymässä kotona.

Suunnittelimme nimenomaa että mies jäisi ainakin vanhempainvapaalle.

Opiskelussani on se hyvä puoli ettei minun tarvitse olla 40 tuntia viikossa pois kotoa, muuten kuin työharjottelun aikana (10-12vko/vuosi.) ja ensi syksyn työharjoittelun teen ennen lapsen syntymää etukäteen. Harjoittelujen ulkopuolella on keskimäärin 2-3päivää viikossa kontaktia, eivätkä nekään yleensä kahdeksan tunnin päiviä. :)

Niin eli sunnuntaina saa kummatkin tehdä töitä vapaasti. Muilta viikon päiviltä äiti saa
Sen minimipäivärahan(eli 22 euroa) jos käy töissä, isä ei saa mitään. Kummallinen laki mutta tuskin se työssäkäynti tuossta kahdesta kympistä on kiinni? Yleensä kummankaan ei juuri kannata töissä käydä muutenkuin sunnuntaisin.

No, eikö teillä rahan oikeasti riitä, jos isä saa sitten sen vanhempainrahan viideltä päivältä kuuden sijaan? Siis tuon mukaanhan hän saisi ma-pe silti?

Täytyy vain laskea mikä on edullisinta. Jos mies on töissä, hänen 5 päivää on varmaan enemmän rahaa kuin sinun tuloillasi saisi kuudesta. Oikeastaan siis miehen pitäisi työskennellä vain sunnuntaisin. Tai sitten vuoroissa niin että työtunteja on enemmän sunnuntain puolella. Eli jos esim. vuorotyössä työskentelee kumpanakin päivänä, se katsotaan siihen kummassa on enemmän tunteja. Tyyliin mies on töissä la-su klo 20-05 ja taas su-ma 18-04. Kummassakin on enemmän työtunteja sunnuntaina joten ne ovat sunnuntaityöskentelyä.

Niin eli sunnuntaina saa kummatkin tehdä töitä vapaasti. Muilta viikon päiviltä äiti saa
Sen minimipäivärahan(eli 22 euroa) jos käy töissä, isä ei saa mitään. Kummallinen laki mutta tuskin se työssäkäynti tuossta kahdesta kympistä on kiinni? Yleensä kummankaan ei juuri kannata töissä käydä muutenkuin sunnuntaisin.

Tätä minäkin jäin miettimään. Tarkoittiko ap todellakin, että isä ei voi työskennellä sen vuoksi, että menettää sen vanhempainrahan työpäiviltä? Mutta saahan hän palkan kuitenkin niiltä työpäiviltään, miksi ihmeessä hänen pitäisi saada vielä vanhempainraha niiltäkin päiviltä, kun ei edes ole kotona sen lapsen kanssa?

Vastaava tilanne täällä. Minä jatkan opiskelua kylläkin jo äitiysloman aikana. Mies jää vauvan kanssa kotiin ansiosidonnaiselle työttömyysetuudelle. Minä nostan äippärahan ja sen jälkeen vanhempainrahan.

[QUOTE="joopajoo";29436756]No, eikö teillä rahan oikeasti riitä, jos isä saa sitten sen vanhempainrahan viideltä päivältä kuuden sijaan? Siis tuon mukaanhan hän saisi ma-pe silti?[/QUOTE]

Ohoh hienosti osaan näemmä ymmärtää tekstiä. (nolo!)
Jotenkin onnistuin ymmärtämään ettei isä saisi ollenkaan vanhempainrahaa jos käy yhtään työssä.

Silti miksi tuo laki on noin että äiti saa mutta isä ei ? outoa..

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29437218:
Tätä minäkin jäin miettimään. Tarkoittiko ap todellakin, että isä ei voi työskennellä sen vuoksi, että menettää sen vanhempainrahan työpäiviltä? Mutta saahan hän palkan kuitenkin niiltä työpäiviltään, miksi ihmeessä hänen pitäisi saada vielä vanhempainraha niiltäkin päiviltä, kun ei edes ole kotona sen lapsen kanssa?

Ymmärsin asian väärin.

Todella sekavaa tämän asian laskeminen mikä kannattaa ja mikä ei.. Ei me taideta pärjätä mitenkään rahallisesti jos mies jää vain vanhempainvapaalle ja itse opintotuelle. Hänen palkkansa on tosi pieni jo valmiiksi.

Sitä vaan ihmettelen etä äiti kyllä saa sen minimivanhempainpäivärahan vaikka olisi töissä (eli ei kotona lapsen kanssa) mutta isä ei.. :o

Alkuperäinen kirjoittaja åström;29437283:
Vastaava tilanne täällä. Minä jatkan opiskelua kylläkin jo äitiysloman aikana. Mies jää vauvan kanssa kotiin ansiosidonnaiselle työttömyysetuudelle. Minä nostan äippärahan ja sen jälkeen vanhempainrahan.

Tämä on meillä myös ollut pyöriteltynä vaihtoehtona.. Jos hän jää työttömyysetuuksilla hoitamaan lasta kotiin, ja itse jatkan opiskelua ja nostan vanhempainrahan.
Kamalalta kuulostaa tällainen kikkailu, mutta mies haluaisi jäädä vauvan kanssa kotiin, ja minä haluaisin sen hänelle suoda. Opiskelijana tämä jatkuva rahanpuute alkaa jo masentamaan.

Yhteistyössä