Sektiosta ja siitä toipumisesta kokemuksia(mieluiten positiivisia :) )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Veera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensimmäinen sektio meni hyvin. Vauva rinnalla jo heräämössä. Toinen päivä oli se kipein. Siitä kuitenkin ylös niin toipuminen lähti hyvin. Maito nousi hyvin. Toisessa sektiossa menikin monta juttua pieleen. Ensisijaisesti menkää alatiesynnytykseen! Jollei mahdollista pakkohan siihen sektioon on mennä ja ajatella että hyvin menee! Yleensä menee! Vaikka kuolemanriski äidillä on tuplat alatiehen verrattuna..

Mulla on takana yksi sektio ja yksi alatie. Sektiosta toivuin todella nopeasti. Vauvaa hoidin päivän levon jälkeen ja särkylääkkeistäkin luovuin päivässä parissa.

[QUOTE="vieras.";29214409]Ok. Sain ensin sen kuvan, että heti 24h jälkeen olisi tehty sektio.[/QUOTE]

Joo ei. Ja mulla ei tosiaan oma oksitosiinin tuotanto lähtenyt ollenkaan käyntiin (mikä on edellytys synnytyksen jatkumiselle vaikka tipassa olisikin). Neljästä käynnistyspäivässä olin 2 oksitosiinitipassa, mikä oli täysillä. Ettei sillain ollut edes isosti uskoa että synnytys olisi lähtenytkään käyntiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Esikoinen syntyi hätäsektiolla istukan irtirepeytymisen johdosta ja koska minut laitettiin täyteen narkoosiin leikkauksen pikaisuuden takia jouduin olemaan erossa vauvasta kuusi tuntia. Sen ajan mies oli vauvaa hoitamassa.

Maitoa minulta alkoi herumaan jo pari tuntia sen jälkeen kun pääsin omalle osastolle ja sain lapseni lähelleni. Kipeä en ollut missään vaiheessa; minulla on korkea kipukynnys mutta arvelen vauvan lähelläolon lisänneen endorfiinin eritystäni ja siksi varmaan en ollut edes hiukan pipi.

Keskimmäinen syntyi päivystyssektiolla lapsivesien mentyä. Pääsin heräämöstä vauvan luo jo kahden tunnin kuluttua, maitoa alkoi herumaan vasta pari päivää vauvan syntymän jälkeen.

Nuorin syntyi suunnitellulla sektiolla, imetys lähti käyntiin oikeastaan heti.

Joten: minulla vain tuo keskimmäinen on syntynyt niin että synnytys on lähtenyt käyntiin ja hänen kanssaan maidon erittyminen oli hitainta. Ei siis voida vetää johtopäätöstä imetyksen onnistumisen ja vauvan syntymätyylin välille.

Eniten noissa sektioissa minulle on ongelmaa tuottanut se, etten millään muista ettei saisi nousta normaalisti vaan pitäisi kierähtää kyljen kautta (kun ei ole kipuja niin ei vaan meinaa muistaa) ja että vauvaa painavampia esineitä ei tulisi nostella pariin viikkoon.
Sairaalassa ovat tunkemassa niitä kipulääkkeitä nassuun ihan koko ajan ja on jotenkin tyhmää ottaa lääkettä kun ei vaan ole vaivaa...mutta tulehduskipulääkkeet olen aina nieleskellyt kiltisti sillä nehän ehkäisevät myös tulehdusta haavassa. Niin, ei ole ollut tulehduksia haavoissa, tikit olen poistanut itse kotona.

Nyt täytyy sanoa, että mä en ihan oikeesti usko täysin noihin teidän juttuihinne. Joku jolle oli tehty sätäsectio, oli mukamas ian jo jalkeilla! hätäsectio tehdään nukutuksessa niin en ihan usko..

Minulle on tehty kaksi sectiota. molemmista olen samana päivänä ollut jalkeilla mutta se SATTUI aivan pirusti. Moemmista olin yli 5vrk sairaalassa. Toisesta todella huonossa kunnossa toisesta päivästä alkaen.

Section jälkeen ON kipuja. Se on ihan fakta. Vatsa on leikattu auki, joten se takuulla koskee.Turha mielestäni antaa lian ruusunpunaista kuvaa. Ihan vain sen takia, että osaa realistisesti orientautua tulevaan.

Tsemppiä!

Mulla oli kiireellinen joka meni kyllä hyvin. Leikkurissa laittoivat tuubiin kipulääkettä ja sen jälkeen pärjäsin tavallisilla kipulääkkeillä vallan. Leikattiin vailla 1 yöllä ja seuraavana aamuna 9 aikaan sain luvan nousta ja mennä pesulle jne. Siitä se lähti yllättävän hyvin sujumaan. Aloin hoitaa vauvaa itse ja olla pystyssä. Sinä leikkausyönä toivat käärön heti kun pääsin osastolle ja siihen jäi. Eka yöstä asti nukuttiin vierekkäin ja hoitsut kävi auttamassa jokavälissä ennen nousulupaa. Ainoa vastoinkäyminen oli tulehus sektiohaavassa jonka takia jouduin ravaamaan kotiouduttua sielä osastolla hoidettavana. Se kun nitistyi niin haava parani tosi hyvin. Ei sitä nyt 6v jälkeen huomaa enää mitenkään, ompa vaan arpi muistona. Imetys ei lähtenyt käyntiin kun vasta kotona, osastolla puuttuivat vauvan tilanteeseen ja määräsivät lisämaitoa.
Ja mitä tulee tuohon vieras nro 8 kommenttiin, sitä vaan ei aina voi valita. Minun vauvani ei päässyt ulos alakautta joten pakko se oli ottaa leikkaamalla meidän molempien parhaaksi. Olisin todellakin halunnut synnyttää itse.

Nyt täytyy sanoa, että mä en ihan oikeesti usko täysin noihin teidän juttuihinne. Joku jolle oli tehty sätäsectio, oli mukamas ian jo jalkeilla! hätäsectio tehdään nukutuksessa niin en ihan usko..

Minulle on tehty kaksi sectiota. molemmista olen samana päivänä ollut jalkeilla mutta se SATTUI aivan pirusti. Moemmista olin yli 5vrk sairaalassa. Toisesta todella huonossa kunnossa toisesta päivästä alkaen.

Section jälkeen ON kipuja. Se on ihan fakta. Vatsa on leikattu auki, joten se takuulla koskee.Turha mielestäni antaa lian ruusunpunaista kuvaa. Ihan vain sen takia, että osaa realistisesti orientautua tulevaan.

Tsemppiä!

Mulla ei puudutukset tehonneet, kiireellisessä sektiossa, niin nukuttivat.

Ei se tarkoita sitä, että jos sinä olet ollut 5 vrk sairaalassa tyyliin tekemässä kuolemaa, että muilla olisi noin.
Minä olin 3 vrk. Enkä mä nyt niin kipeä voinut olla, koska kävelin heti seuraavana päivänä. Ja saa sieltä kipulääkkeitä for god sake.

Yksi asia teki kipeää, just tuli mieleen:
Jälkitarkastuksessa, ennen kotiutumista, kävivät painamassa kovin ottein vatsaa.
Oliskohan sinne jäänyt/kertynyt jotakin, en nyt muista miksi näin tekivät.

Tsemppiä!

Ei tarvitse englanniksi tai latinaksi kirjoitella, kun suomenkielessä se on yksinkertaisesti sektio.

Tsemppiä!

Se on yksilöllistä. Mulla oli huonekaverina äiti jolle tehtiin hätäsektio ja omin luvin nous eikä edes kipua valitellu hoitajille. Sille piti sanoa että nyt rauhassa ja nousulupa ois pitäny ootella. Ja mullakaan se haava ei pirusti sattunut, hyvin pystyin liikkumaan heti luvan saatuani. Oikeastaan luulin että se olisi tuskallisempaa. kotona jätin nopsaa kipulääkkeet pois.

No, pyysit positiivisia kokemuksia, mutta kannattaa miettiä se toinenkin puoli. Joskin pahimman pelkääminen on sikäli "turhaa", kun ei voi etukäteen tietää. Anteeksi jo etukäteen, hyppää ap yli jos et halua lukea.

Lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla puoli kahdeksan aikaan illalla. Pääsin heräämöstä osastolle n. yhden aikaan yöllä, tuossa välissä oli kerran käyty näyttämässä mulle vauvaa ja harjoiteltu imetystä. Mulla ei meinannut puudutteet kaikota jalat ei liikkuneet, joten siksi meni noinkin kauan, lisäksi haava ei meinannut lakata vuotamasta joten laittoivat painoja tms vatsan päälle. Olin tuon yön aivan vintti pimeänä voimakkaista kipulääkkeistä, kukaan ei käynyt yöllä katsomassa vaikka vauva oli vierihoidossa ja mä en kunnolla edes tajuissani. Aamulla vasta tajusin imettää.. Ja maidon nousuun meni sitten 5-6vrk,, en muista tarkkaan. Lopulta onnistunut täysimetys, kuukauden takkuilun jälkeen.

Jalkeille pääsin vasta seuraavana iltana, aamupäivällä yrittivät auttaa ylös mutta meinasin pyörtyä kivusta. Sain kai maksimiannosta kipulääkkeitä ekoina päivinä mutta ei auttanut, sattui aivan helvetisti, varsinkin kun kohtua paineltiin. Olin vuodepotilas pari päivää, sekaisin tehottomista kipulääkkeistä ja todella kipeä. Lopettivat vahvat lääkkeet aika nopeasti, eikä se Panadol-burana yhdistelmä auttanut sitäkään vähää, toki kivut lieveni kun aikaa meni.

Kuukauden söin särkylääkkeitä ja kävelin kivun uhalla, täysin miehen avun varassa. Sitten jo helpotti, arpi oli kyllä arka pitkään ja sen ympärille jäi alavatsalle ilmeisen pysyvä tunnottomuus.

Vain hyviä muistoja. Leikkaussalissa ihana hlökunta. Vauva luo jo heräämössä. Isä oli vauvan kanssa koko ajan. Nopeasti pääsin pois heräämöstä(pitää odottaa että tunto palaa jalkoihin). Aamulla leikkaus ja iltapäivällä ylös ja vessaan, eka kerralla huimasi, mutta pian jo sujui. Minulla oli kipupumppu niin todellakaan ollut kipuja, väittäköön kuka mitä haluaa. Ja kivunlievityksestä puhutaan jo etukäteen suunnitellussa, voit itse vaikuttaa millaista lääkitystä haluat, ainakin minulla näin. Ti syntyi, to olisin voinut voinnin puolesta kotiutua, mutta esikoisen saatuamme halusimme vielä vuorokauden ottaa varman päälle, että hoito varmasti sujuu eikä minun voinnissa tule takapakkia. Ja eipä tullut, oli oikeastaan välillä vaikea muistaa että on toipilas.. Mutta ohjeita noudatin ja haava parani hyvin.
vähän kapulakieltä puhelimella bussissa, pahoittelut :)

Tsemppiä!

Eli kun sinulla on ollut kipuja niin faktaa on että kaikilla muillakin on täytynyt olla...? :D

Eiköhän ap olen sen verran fiksu että ymmärtää kokemusten olevan yksilöllisiä eikä luota sokeasti kivuttomuuteen ja siihen että parin päivän päästä kotiudutaan ihan täysissä voimissa. Tuskin kenenkään kivuttomia ja hyvin sujuneita sektiosta läpikäyneiden tarvii valehdella kärsineensä kivuista. Sama juttu alatiesynnytyksissä, eiköhän ne positiivisen synnytyskokemuksen läpikäyneet saa ihan reippaasti kertoa noista kokemuksistaan rohkaisumielessä, ilman että heidän täytyy varoitukseksi valehdella tuskistaan. Kyllä niitä kauhukertomuksia riittää kummistakin synnytystavoista ja paniikinlietsomisen sivussa on varmaan ihan kiva kuulla että kumpainenkin voi olla myös positiivinen kokemus. :)

Itse vapauduin kipuihin jokaisessa sektiossa mutta kaikki neljä olivat kivuttomia, minkäs teet. Ylös pääsin heti-pian osastolle tultuani, 6-8h vauvojen syntymän jälkeen ja ihan hyvin pystyin noita heti hoitelemaan. Minkäs teet.

Mulla ei ollut sektiohaavassa juurikaan kipuja. Niin hyvin kipulääkkeet tehosi. Toki kävely oli erilaista kuin ilman haavaa ja sukkien laittaminen oli vähän haasteellista kun oli vielä vatsaakin jäljellä jne.

Turvotusta mulla oli, ja siitä oli jalat kipeät. (Olinkin jo sujuvasti unohtanut tuon).

Kun sektio oli to, niin kotona maanantaina oli mulla yksi päivä jolloin olin kipeä sektiohaavasta. Liekö johtunut jostain verenkierrollisista syistä haavan paranemisvaiheissa?

Yhteistyössä