Isä ja vastasyntyneen käsittely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutau

Vieras
Miten miehenne käsittelevät vastasyntynyttä? Neuvotteko, puretteko hammasta, luotatteko sataprosenttisesti? Itselläni on nyt parin viikon ikäinen vauva ja isä alkaa olla jo aika mestari pesemisessä ja vaipanvaihdossa, ja pääasiallinen seurustelumestari myös, mikä on tosi ihanaa.

Toisaalta mies on aina vain rohkeampi vauvan käsittelyssä. Hän kysyi kyllä laitoksella kätilöltä että voiko tämän vauvan jotenkin rikkoa, miten sitä pitäisi käsitellä ja mitä ei saa tehdä. Kätilö neuvoi että niskaa pitää tukea ja ravistella ei saa, mutta ei sitä muuten tarvitse kauheasti varoa. Siispä mies "kävelyttää" vauvaa, "lennättää" (asiaankuuluvan potkuriäänen säestyksellä), nostelee katonrajaan, "istuttaa" ja ylipäänsä käsittelee vauvaa paljon rajummin kuin minä, roikottaa paljon kainaloista ja pitää katsekontaktissa - minä sylittelen enemmän.

Olen valinnut asenteekseni että ihanaa että mies uskaltaa ja vauva saa erilaisia virikkeitä. Vauva ei yleensä itke miehen käsittelyssä, tietysti jossain vaiheessa joskus menee hermot, sitten pitää ottaa tauko. Ja hyvä että mies luo suhteen vauvaan. Enkä neuvo enkä varoittele, en vaikka mieli tekisi, en vaikka vauva huutaisikin.

Mitenkäs teillä? Kenellä menee hermot ja missä vaiheessa, vai miten miehenne käsittelevät vauvaa?

Se on minusta ilman muuta asia, johon ei tule puuttua, jos ei ole vaarallista tai lapselle haitaksi. Miehet hoitavat lasta omalla tavallaan ja sitä pitää kannustaa, ei huomautella.

Kyllä meilläkin mies taisi tuon tytön käsittelyn suhteen olla rohkeampi kuin minä. Saattoi pitää nukkuvaa vauvaa toisella käsivarrella ja toisella kädellä tehdä ruokaa.:D Mutta ikinä en kyllä pelännyt että tiputtaisi vauvan tai muutoin satuttaisi. Vaipanvaihdoissa ym. en ikinä mennyt neuvomaan, ajattelin että meillä molemmilla on omat tapamme tehdä asiat, mutta kummankaan tapa ei ole sen enempää oikein tai väärin, kuin toisenkaan.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Se on minusta ilman muuta asia, johon ei tule puuttua, jos ei ole vaarallista tai lapselle haitaksi. Miehet hoitavat lasta omalla tavallaan ja sitä pitää kannustaa, ei huomautella.

Mä olin ja oikeestaan olen vieläkin jatkuvasti neuvomassa miestäni lapsen hoidossa. Se vaan on mun luonteenpiirre josta kyllä yritän päästä eroon.
Harmittaa kun vauva aikanatuli monta riitaa, kun olin jatkuvasti neuvomassa.

Täytyy myöntää että olin ja olen usein neuvomassa ja " kyttäämässä " että vauvanhoito sujuu NIIN KUN PITÄÄ ( siis niinkun MINUN mielestä kuuluu ). Tiedän että sellainen pitäisi lopettaa, koska ei todellakaan ole yhtä oikeaa ( se minun ) tapaa hoitaa lastamme. Tästä minun neuvomisestani ja kyttäämisestäni niitä riitoja ja mökötyksiä puhkeaa monta kertaa viikossa. Mies sanookin, että ei ainakaan itsetunto vauvanhoidon suhteen pääse hänellä nousemaan kovin korkealle.... :/

Mä korkeintaan vaivihkaa kysyisin, onko varma että lapsi todella nauttii noista lennätyksistä ja muista hurjemmista leikeistä vielä. Niiden aika tulee kyllä, muttei vastasyntynyt niistä mitään irti saa. En muuten puutu, tehköön tavallaan.

Yksi kaveri halusi kai osoittaa olevansa kovinkin luonteva vastasyntyneen kanssa ja heilutteli ja hyppyytteli vauvaa tosi railakkaasti. Näytti tyhmältä machoilulta, eikä aidolta vauvan kanssa olemiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja ajatus:
Mä korkeintaan vaivihkaa kysyisin, onko varma että lapsi todella nauttii noista lennätyksistä ja muista hurjemmista leikeistä vielä.
Joo en mä ole varma nauttiiko vauva, isä ehkä enemmänkin, mutta pidän sitäkin ihan tärkeänä. Vauva on lähinnä ihmeissään, silleen silmät selällään. Lähinnä tuon takia tekisi mieleni välillä huomauttaa, mutta yritän vain purra huultani. Niinkuin täällä monet näyttävät neuvovankin :)

lisään että meillä tuolla ukolla on hirveen tärkeetä saada vauva nauramaan. Rauhassa sen kanssa ei voi olla oikeestaan ollenkaan, vaan se on jatkuvaa kutittamista ja lennättämistä yms. Välillä saa pistää siihen stopin kun huomaan et vauva alkaa hermostua ja ukko ei sitä heti tajua.

Täh? Nyt en ymmärrä. En ymmärrä miksi mä olisin jotenkin oikeammassa liittyen lapsen ja varsinkin vastasyntyneen käsittelyyn.
Mieheni kuitenkin on normaaliälyinen, aivoillaan ajatteleva ja osaa käyttää harkintaansa itsekin ilman että minun tarvitsee asiaan puuttua.
Miehenä minä loukkaantuisin jos vaimoni katsoisi asiakseen " olla iloisesti yllättänyt tavasti käsitellä lasta, vaikkakin vähän hurjasti joskus".
Mä en ymmärrä kun perheissä mies alennetaan liki koiran tasolle.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Täh? Nyt en ymmärrä. En ymmärrä miksi mä olisin jotenkin oikeammassa liittyen lapsen ja varsinkin vastasyntyneen käsittelyyn.
Mieheni kuitenkin on normaaliälyinen, aivoillaan ajatteleva ja osaa käyttää harkintaansa itsekin ilman että minun tarvitsee asiaan puuttua.
Miehenä minä loukkaantuisin jos vaimoni katsoisi asiakseen " olla iloisesti yllättänyt tavasti käsitellä lasta, vaikkakin vähän hurjasti joskus".
Mä en ymmärrä kun perheissä mies alennetaan liki koiran tasolle.

Samaa mieltä. Koskaan ei ole ollut tarvetta opastaa ja kytätä miehen touhuja lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ajatus:
Mä korkeintaan vaivihkaa kysyisin, onko varma että lapsi todella nauttii noista lennätyksistä ja muista hurjemmista leikeistä vielä.
Joo en mä ole varma nauttiiko vauva, isä ehkä enemmänkin, mutta pidän sitäkin ihan tärkeänä. Vauva on lähinnä ihmeissään, silleen silmät selällään. Lähinnä tuon takia tekisi mieleni välillä huomauttaa, mutta yritän vain purra huultani. Niinkuin täällä monet näyttävät neuvovankin :)

meillä esikoinen tykkäsi jo aika pienestä tuollasesta hirveesti. kun oppi nauramaan, niin räkätti aina ääneen kun isä lennätti jne. kuopus taas ei perustanu "rajummasta" käsittelystä lainkaan ja ilmaisi sen kyllä selvästi ja sitä ei sitten harrastetukaan. Kyllä isäkin näkee vauvasta jos vauva ei tykkää! meillä kuopukselta tuli heti kiukkuinen kitinä jos joku asia ei miellyttänyt. nyt on ikää 2v ja peuhata pitäisi enemmän ku kukaan jaksaa:D

anna siis vaan isän touhuta vauvan kanssa. kyllä vauva kertoo jos ei tykkää jostain.

Yhteistyössä