Irtisanoutumisen pätevä peruste?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duunarinari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika vähissä taitaa olla syyt irtisanoutumiseen. Karenssia paukahtaa aika helposti. Varsinkin määräaikaista työsuhdetta on vaikea purkaa, koska työnantajakaan sitä ei saa tehdä. Onko pitkäkin sopimus kyseessä?

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Duunarinari:
3kk koeaika ja vasta aloitin...

koeaikana ei tule karenssia, koeaikana ku irtisnotaan ei tarvitse edes syytä sanoa, ole siia huoleti.
pyydä vain todistus jossa lukee aettäolet irtisanottu koeaikana

jos itse irtisanoutuu niin tulee karenssia. näin just sanottiin mun ystävälle.

Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:

Onko tosiaan noin, että se koeaika on vain työnantajan keino päästä eroon eimieluisasta työntekijästä, mutta työntekijä ei voi lähteä, jos työ ei ole hänelle oikea paikka?

3kk koeaika ja vasta aloitin...

koeaikana ei tule karenssia, koeaikana ku irtisnotaan ei tarvitse edes syytä sanoa, ole siia huoleti.
pyydä vain todistus jossa lukee aettäolet irtisanottu koeaikana

EI TULKE KOEAIKANA, sen sa irtisnoa kumpi vaan. Justiimule kävi näin, joten tiedän varmasti LUKEE LAISSA!

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Onko tosiaan noin, että se koeaika on vain työnantajan keino päästä eroon eimieluisasta työntekijästä, mutta työntekijä ei voi lähteä, jos työ ei ole hänelle oikea paikka?

KOEAIKANA SAA KUMPI TAHANSA IRTISANOA

KEAIKANA SAA KUMPI TAHANSA IRTISANOUTUA.

mutta tässä oli ap:lla kysymys MÄÄRÄAIKAISESTA joka on eri asia

Koeaika voi olla enintään neljä kuukautta pitkä työnteon aloittamisesta lukien. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhtäjaksoisesti yli neljä kuukautta, saa koeajan pituudeksi sopia enintään kuusi kuukautta. Jos kysymyksessä on alle kahdeksan kuukauden kestoinen määräaikainen työsuhde, saa koeajan pituus olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.

Työsopimusta ei saa koeaikanakaan purkaa ihan holtittomasti. Työsopimusta ei saa purkaa koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantajalla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeaikana myöskään silloin, jos hän on laiminlyönyt ilmoittaa työntekijälle työehtosopimuksen koeaikaa koskevan määräyksen sisällön.

tässä lakitekstiä
http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-tyosopimuksenkoeaika.html

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

:laugh:

oli mullakin määräaikainne työsuhde olispitänyt kestää maaliskun loppun

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Töllin Ruusa: Valehtelisitko asiakkaille, jotta saat kaupat vaikka valehtelu ei olisi asiakkaalle vahingollista?

No en.

Mutta työkkäri on...

(ja ihmettelen, ellei koeajalla saa karenssia, kun mä kyllä sain)

lukiko sulla todistuksesa etä irtisanottu koeaikana? se pitää lukea, muuten tulee karemnssi

mistä "syystä" sait kenkää?

Koeaika voi olla enintään neljä kuukautta pitkä työnteon aloittamisesta lukien. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhtäjaksoisesti yli neljä kuukautta, saa koeajan pituudeksi sopia enintään kuusi kuukautta. Jos kysymyksessä on alle kahdeksan kuukauden kestoinen määräaikainen työsuhde, saa koeajan pituus olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.

Työsopimusta ei saa koeaikanakaan purkaa ihan holtittomasti. Työsopimusta ei saa purkaa koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantajalla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeaikana myöskään silloin, jos hän on laiminlyönyt ilmoittaa työntekijälle työehtosopimuksen koeaikaa koskevan määräyksen sisällön.

tässä lakitekstiä
http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-tyosopimuksenkoeaika.html

ja tuossa lakitekstissä ei missään lue sitä etteikö karenssia tulisi.

Kyllä karenssi tulee, jos työkkärin mielestäni irtisanoudut työsuhteesta ilman pätevää perustetta. Määräaikaisesta työsuhteesta taasen ei voi irtisanoutua lainkaan, työnantajan kanssa voi neuvotella asiasta. Ja jos työntekijä irtisanoutuu itse koeaikana, ei hän voi pyytää työnantajaa krjoittamaan työtodistukseen, että tämä olisi irtisanottu koeaikana. Se kun ei pidä paikkaansa.

Karenssi voi tulla siitä huolimatta vaikka olisi irtisanottu koeajalla. Jos työnantaja on irtisanonut työntekijästä johtuvista syistä, esim. myöhästelyt, huolimattomuss tms. Mun irtisanottiin koeajalla ja jouduin tekemään kaiken maailman selvityksiä johonkin työvaliokuntaan, jotta vältyin karenssilta. Eli koeaika ei missään muodossa suojaa karenssilta! Ja työtodistuksessa luki, irtisanottu koeajalla.

mistä "syystä" sait kenkää?

kun mut irtisanottiin koeaikana, ei siiehn tarvitse syytä laittaa, se on sen työntekijän ja tyänantajan vlinen asia.

siski se koeaiak o että voi irtisanoutuajos ei työ tai työpaikka olekaan sitä mitä piti tai työnantajan mielestä työntekijä ei olekaan sopiva työhön

Täällä nyt vissiin osa puhuu aidasta ja osa aidanseipäästä.

Eli koeaikana voi irtisanoutua sen kummemmin syytä sanomatta, mutta siihen se ei vaikuta, etteikö silti karenssia tulisi. Käsittääkseni työkkäriin ei juuri mikään muu kuin jonkin sortin terveydellinen peruste riitä syyksi irtisanoutumiselle ilman, etteikö karenssia paukahtaisi. Moraalin vastaisuus tuskin riittää syyksi.

Yhteistyössä