IRTI ÄITIKULTISTA: superäitiys luo epätasa-arvoa

Edellinen: monessa suomalaisperheessä isä on äitiä niin paljon parempituloisempi, että isän jääminen Kelan tuille ei ole realistinen vaihtoehto. Tai sitten ei vielä mene läpi miesten maailmassa, miehen työpaikalla. Kysyin omalta mieheltäni, jäisikö hän kahden lapsen kanssa hetkeksi kotiin tilanteessa, jossa minä ansaitsisin häntä selkeästi enemmän. Miehen vastaus oli"hell no". Ja mies on kuitenkin hyvä, osallistuva ja kestovaipat kiltisti vaihtava mies.

Itse koin Badinterin kirjoituksen raikkaana ja totena. Olen hyvätuloinen korkeakoulutettu nainen, ja äitiyskilpailu ja pitkät perhevapaat eivät ole minua varten. Kuten muutama muukin täällä, työni on kiinnostavaa ja palkitsevaa, ja haluan päästä ainakin osaksi aikaa sen pariin mahdollisimman pian. Olen tehnyt töitä äitiyslomillanikin, vaikka lapsi on minulle tärkeä. Mutta oman jaksamiseni vuoksi tarvitsen älyllisen henkireiän, jonka työelämä minulle tarjoaa. (Ja palstan mustavalkoilijoille - töissä voi olla myös osa-aikaisesti. Itse jäin osa-aikaiselle hoitovapaalle, ja olen ollut äitiyslomilla 6 päivää viikossa).

Minusta valtakulttuuri Suomessa on nyt sen suuntainen että saan monelta taholta vahvoja viestejä että olen huono ihminen, jos en kestovaippaile, imetä pitkään ja ole maksimiaikaa lapsen kanssa kotona. Mutta kuinka monella teistä mies osallistuu aktiivisesti kestovaippojen hankintaan ja huoltoon? Minulle lapsen soseiden keittely itse ja bambuhamppuimujen päärmäily on kyllä huonoiten tuntipalkattua hommaa jota olen tehnyt vuosikymmeniin. En koe sitä mielekkääksi tavaksi käyttää aikaani ja osaamistani, vaikka uskon että monelle muulle naiselle tällainen puuha voi tuottaa suurta mielihyvää. En vain halua että nuo asiat nostetaan normatiiviseksi äitiyden malliksi kaikille.

Imetän lasta tätä kirjoittaessani. Musta on hassua, että on niin vaikea ymmärtää, että jokin asia voi olla samalla hyvä ja huono. Imetys on varmasti hieno juttu sekä lapsen terveyden että äidin ja lapsen suhteen kehittymisen kannalta. Mutta samalla minusta imetys tekee parisuhteestamme epätasa-arvoisemman, kun miehellä ei ole rintoja. Imetys jumittaa minut vuodeksi kotiini, vie paljon aikaani ja sitoo usein myös käteni muista töistä. Entä jos mies antaa pullosta korviketta silloin kun minä en ehdi, jaksa tai halua imettää? Silloin lipsahtaisin pois täysimetyksestä, ja Suomessa tällä keinolla pääsee helposti jo arveluttavalle huono äiti -vyöhykkeelle...

Itse haluaisin olla äiti, jolle työ ja lapset ovat tasa-arvoisesti elämässä tärkeitä asioita. Mutta ilmeisesti juuri minunlaiseni äiti ei Suomessa ole lupa olla.

Mä en jaksa, tai oikeastaan en edes halua lukea koko ketjua, koska tiedän sen sisältävän äitifanaatikkojen vaahtoamista kotihoidosta jne. HS:n kirjoitus oli loistava! Äitimyytistä ja suorittavasta superäitiydestä tulisi tosiaankin pyrkiä eroon. Voi että mä inhosin äitiyslomalla ja hoitovapaalla ollessani, ja inhoan edelleen, noita pihojen mammamafioita, joissa kilpaillaan kuka on täydellisin kotiäiti. Annetaan toistemme toteuttaa äitiyttään kukin omalla tavallaan, eikä tuomita toisten valintoja. Annetaan myös isien olla isejä omalla tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HipHei:
Alkuperäinen kirjoittaja Towanda:
HipHei

No jos sä haluat sen noin ajatella. Mahtavuutta, et mä saan tehdä mitä mä haluan.. ;)

Sehän tässä koko treadissa oli idea. Saa tehdä miten haluaa että kukaan naputtaa siitä :)

Ei nyt ihan noinkaan. Jos esim. jättäisin imettämättä sen vuoksi, ettei rinnat menisi piloille, olisin mielestäni ansainnutkin naputuksen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poikia3: minä en ainakaan syyllistäisi sinua. :) Olet järjestänyt asiat niin kuin parhaaksi katsot etkä mitenkään itsekkäästi.

Ja todennäköisesti noin fiksun naisen lapsista kasvaa fiksuja aikuisia :) Sillä kun on enemmän vaikutusta, mitä vanhempien kykykapasiteetista löytyy eikä sillä, onko lapsi 1,2v vai 3v hoitoon mennessään.

Alkuperäinen kirjoittaja HipHei:
Alkuperäinen kirjoittaja Towanda:
HipHei

No jos sä haluat sen noin ajatella. Mahtavuutta, et mä saan tehdä mitä mä haluan.. ;)

Sehän tässä koko treadissa oli idea. Saa tehdä miten haluaa että kukaan naputtaa siitä :)

Ei nyt ihan noinkaan. Jos esim. jättäisin imettämättä sen vuoksi, ettei rinnat menisi piloille, olisin mielestäni ansainnutkin naputuksen. :D

Vali vali.

Minun mielestä epätasa-arvoa lisää enemmän se, että naisen odotetaan suorittavan äitiyttään "keskinkertaisesti" kuten tämä nainen kirjoitti. Ja odotetaan että siinä samalla hoidetaan työt ja keskitytään olemaan niitä "naisellisia naisia".

Äitiydelle omistautuminen (imetyksineen ja perhepeteineen) voi olla myös tasa-arvoa lisäävää siinä mielessä, että naiselle sallitaan tällainen rauhallinen jakso, mahdollisuus keskittyä siihen minkä sillä hetkellä kokee tarpeelliseksi.

Minua ainakin olisi kuormittanut paljon enemmän, jos olisin kokenut, että äitiyden lisäksi pitää handlata työelämäkin samassa mittakaavassa kuin ennenkin.

Psykologinen tutkimustieto ei kyllä vahvista sitä, että alle kolmivuotiaan paikka olisi kotona. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan varhaisesta päivähoidosta voi olla jopa hyötyä lapselle ja uusimman suomalaisen tutkimuksen mukaan kotona tai päivähoidossa olleiden lasten hyvinvoinnissa, sosiaalisessa kompetenssissa tai koulumenestyksessä ei ole eroa. Lapsen paikka voi siis yhtä lailla olla kotona tai päivähoidossa. Järkevää on varmaan kuunnella itseään.

linkki suomalaiseen tutkimukseen:
http://www.psykologienkustannus.fi/sps/abstraktit/abstract_509364-377.htm

Ruotsalaista tutkimusta löydätte googlaamalla vaikka tutkijan nimen eli "Bengt-Erik Andersson". (ohjelma ei salli kuin url-linkin per viesti)

Alkuperäinen kirjoittaja armi:
Minun mielestä epätasa-arvoa lisää enemmän se, että naisen odotetaan suorittavan äitiyttään "keskinkertaisesti" kuten tämä nainen kirjoitti. Ja odotetaan että siinä samalla hoidetaan työt ja keskitytään olemaan niitä "naisellisia naisia".

Äitiydelle omistautuminen (imetyksineen ja perhepeteineen) voi olla myös tasa-arvoa lisäävää siinä mielessä, että naiselle sallitaan tällainen rauhallinen jakso, mahdollisuus keskittyä siihen minkä sillä hetkellä kokee tarpeelliseksi.

Minua ainakin olisi kuormittanut paljon enemmän, jos olisin kokenut, että äitiyden lisäksi pitää handlata työelämäkin samassa mittakaavassa kuin ennenkin.

Minä olen tuplamaisteri ja teen vaativaa työtä. Olin jonkin verran uraorientoitunutkin ennen lapsia, tosin kun sen urasysteemin on nähnyt, into on hiipunut.

Minusta oli hienoa löytää itsestään ihan toinen puoli lasten kanssa. Kotiäitinä tunsin olevani aidosti tarpeellinen ja välttämätön. Missään maailmassa ei ole muuta työtä missä olisin korvaamaton kuin äitinä ja vanhempana. Se oli minulle ehkä joku sellainen peruskokemus lasten kanssa.

Kun olin hoitovapaalla, maailma kulki eteenpäin, eikä työpaikkani kaatunut (tietty asioita hoidettiin huonommin, kun en ollut paikalla! :D ).

Onneksi mies oli samaa mieltä ja jäi pois töistä pitkiksi ajoiksi vanhempainvapaalle ilmeisesti koko ison firman hämmennykseksi.

Olemme kyllä todella poikkeuksellisia ja outoja ilmestyksiä ilmeisesti vielä nykyäänkin. En tiedä ketään toista perhettä, jossa korkeasti koulutetut ja vaativassa työssä olevat vanhemmat olisivat kummatkin olleet vuosikausia pois töistä lasten takia.

Mutta tämä HS;n ranskalainen 60-luvun tuulahdusnainenhan ei miehistä puhunut mitään, heitä ei ole olemassakaan...

Ja sitten tiivistys 11 sivun keskustelusta.

Provosoituneet suomalaismammat käyvät urheasti puolustamaan niitä oikeita ja pehmeitä arvojaan, jotka ovat valinneet täysin itsenäisesti ja yhteiskunnasta riippumatta. Toivioretkellään he haukkuvat ranskalaisen feministiesiäidin vanhaksi kääväksi, jonka mieleen ei juolahdakaan, että pohjoismaissa isät ovat oikeasti tasavertaisina mukana lapsenhoidossa.

Tosin keskustelijoiden perheissä isät eivät ole sattuneet olemaan hoitovapaalla, koska se ei heillä ole ollut taloudellisesti mahdollista. Silti keskustelijat jankuttavat kiven kovaan, että kyllä jokaisella on mahdollisuus hoitaa lapsensa kolmevuotiaaksi kotona, kunhan järjestelee elämänsä ja budjettinsa sen mukaan.

Oi ihana logiikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mä en jaksa, tai oikeastaan en edes halua lukea koko ketjua, koska tiedän sen sisältävän äitifanaatikkojen vaahtoamista kotihoidosta jne. HS:n kirjoitus oli loistava! Äitimyytistä ja suorittavasta superäitiydestä tulisi tosiaankin pyrkiä eroon. Voi että mä inhosin äitiyslomalla ja hoitovapaalla ollessani, ja inhoan edelleen, noita pihojen mammamafioita, joissa kilpaillaan kuka on täydellisin kotiäiti. Annetaan toistemme toteuttaa äitiyttään kukin omalla tavallaan, eikä tuomita toisten valintoja. Annetaan myös isien olla isejä omalla tavallaan.

En ole itse törmännyt mihinkään mammamafioihin, vaikka hoidankin lapsia kotona. Ei pihalla tai puistossa ole pakko puhua kenenkään kanssa, ehk olen välttynyt ärsyyntymiseltä kun olen sen verran epäsosiaalinen etten ala liikoja juttelemaan. Harrastuksissa, joita on muutama viikossa jutellaan ihan normiasioista.

Perhekerhoissa en käy, eikä kyllä kiinnostakaan. Onkohan siellä sitten näitä mammamafian edustajia vai mistä niitä voisi löytää? Olisi kiva päästä näpäyttämään jotain idioottimaisia lauseita suustaan päästävää.

on se omituista että noita äitiyttä suorittavia täydellisiä mammoja tuntuu olevan vaikka missä ja äitiyskin voidaan kääntää naisen alistamiseksi sekä miesten syrjimiseksi milloin milläkin verukkeella.

Todellisuudessa en ole koskaan, ikinä, missään törmännyt näihin suorittajaäiteihin tai toisten valintojen moralisointiin, vaikka tuttavapiirissä on äitejä jotka vievät vauvan hoitoon pienenä, äitejä jotka ovat kotona vuosia, äitejä jotka antavat purkkiruokaa, taaperoimettäjiä, pulloruokkivia äitejä, kestovaippalijoita jne. En ole kuullut koskaan kenenkään paasaavan siitä kuinka hänen tekemisensä ovat se oikea ja paras tapa.
niitä äitejä löytyy vain keskustelupaltoilta jotka jaksavat kesityyä fanaattisesti ajamaan "lapsen etua" joka vaihtelee aina kulloisenkin kirjoittajan omien käsitysten mukaan.

toki on mahdollista että tuntemani ihmiset vain ovat sentasoisia paskahousuja että eivät kehtaa vouhottaa oikeassa elämässä omaa parasta tapaansa tehdä asiat ja purkavat sitten patoutumiaan palstalla.

on se omituista että noita äitiyttä suorittavia täydellisiä mammoja tuntuu olevan vaikka missä ja äitiyskin voidaan kääntää naisen alistamiseksi sekä miesten syrjimiseksi milloin milläkin verukkeella.

Todellisuudessa en ole koskaan, ikinä, missään törmännyt näihin suorittajaäiteihin tai toisten valintojen moralisointiin, vaikka tuttavapiirissä on äitejä jotka vievät vauvan hoitoon pienenä, äitejä jotka ovat kotona vuosia, äitejä jotka antavat purkkiruokaa, taaperoimettäjiä, pulloruokkivia äitejä, kestovaippalijoita jne. En ole kuullut koskaan kenenkään paasaavan siitä kuinka hänen tekemisensä ovat se oikea ja paras tapa.
niitä äitejä löytyy vain keskustelupaltoilta jotka jaksavat kesityyä fanaattisesti ajamaan "lapsen etua" joka vaihtelee aina kulloisenkin kirjoittajan omien käsitysten mukaan.

toki on mahdollista että tuntemani ihmiset vain ovat sentasoisia paskahousuja että eivät kehtaa vouhottaa oikeassa elämässä omaa parasta tapaansa tehdä asiat ja purkavat sitten patoutumiaan palstalla.

Se ei kyllä ole mikään mielipideasia, että VAUVAN etu on olla kotihoidossa. Koko perheen etu saattaa jossain tilanteessa vaatia sen, että lapsi joutuu liian pienenä päivähoitoon, mutta se ei tarkoita että kyseessä olisi todellakaan mikään ihannetilanne.

Se ei kyllä ole mikään mielipideasia, että VAUVAN etu on olla kotihoidossa. Koko perheen etu saattaa jossain tilanteessa vaatia sen, että lapsi joutuu liian pienenä päivähoitoon, mutta se ei tarkoita että kyseessä olisi todellakaan mikään ihannetilanne.

löytyihän se palstafanaatikkokin heti kertomaan omaa ehdotonta mielipidettään joka ei tietenkään ole mielipideasia vaan ainoa oikea totuus :D

Jos ajattelee ihmiskunnan historiaa, niin vaikkapa viimeisen 3000 vuoden sisään aika harva vauva loppujen lopuksi on kasvanut ydinperheessä ensisijaisesti äitinsä hoivissa ja äitinsä maidolla.

Miten se vauvan etu ilmenee?

Monessa maassa lapset menevät hoitoon ihan vauvoina, eikä heistä tiettävästi kasva sen hullumpia ihmisiä kuin suomalaisistakaan. Onko meillä jokin toinen asia sitten niin älyttömän huonosti, että se tasoittaa tämän kotihoidon tuoman edun?

löytyihän se palstafanaatikkokin heti kertomaan omaa ehdotonta mielipidettään joka ei tietenkään ole mielipideasia vaan ainoa oikea totuus :D

Minun mielipiteeni? Täällä oli kerran gallup siitä, onko alle 1v liian pieni hoitoon ja 4 sivun ketjussa jokainen vastasi, että on. Sitä mieltä ovat myös lukuiset tutkimukset. En itse asiassa tunne yhtäkään ihmistä, jonka mielestä päiväkoti/pph on lapselle parempi paikka kuin kotihoito. Surullista, jos mielestäsi vieras ihminen on parempi hoitaja lapselle kuin äiti/isä? :( Tunnen paljonkin äitejä, jotka ovat vieneet alle 1v:n hoitoon, mutta kukaan heistä ei ollut sitä mieltä, että se olisi ollut lapsen kannalta ihannetilanne vaan kyseessä oli aina jonkinlainen pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivistäjä.:

Monessa maassa lapset menevät hoitoon ihan vauvoina, eikä heistä tiettävästi kasva sen hullumpia ihmisiä kuin suomalaisistakaan. Onko meillä jokin toinen asia sitten niin älyttömän huonosti, että se tasoittaa tämän kotihoidon tuoman edun?

Onko joku väittänyt, että päivähoitoon vieminen traumatisoisi lapsen? Vaikka esim. alle 1v:lle kotihoito on parempi vaihtoehto kuin päivähoito, ei lapsesta silti yleensä kasva onnetonta ja huonovointista. Eihän korvikelapsetkaan ole välttämättä sen sairaampia kuin imetetyt lapset vaikka äidinmaito on ihan kiistämättä parasta ravintoa vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos ajattelee ihmiskunnan historiaa, niin vaikkapa viimeisen 3000 vuoden sisään aika harva vauva loppujen lopuksi on kasvanut ydinperheessä ensisijaisesti äitinsä hoivissa ja äitinsä maidolla.

Kasvatusvastuu ei ollut yksin äidillä vaan usein koko suvulla. Suku ei silti mielestäni vastaa mitenkään esim. päiväkodin henkilökuntaa.

Onko joku väittänyt, että päivähoitoon vieminen traumatisoisi lapsen? Vaikka esim. alle 1v:lle kotihoito on parempi vaihtoehto kuin päivähoito, ei lapsesta silti yleensä kasva onnetonta ja huonovointista. Eihän korvikelapsetkaan ole välttämättä sen sairaampia kuin imetetyt lapset vaikka äidinmaito on ihan kiistämättä parasta ravintoa vauvalle.

Niin, miten se vauvan etu siis ilmenee?

Kerro minulle yksikin peruste sille, miten päiväkoti/pph olisi parempi tai edes yhtä hyvä vaihtoehto alle 1-vuotiaalle kuin kotihoito? Minä puolestani kerron kotihoidon edut: lasta hoitaa häntä rakastava ja hänet tunteva ihminen, lapsi saa nukkua silloin kun väsyttää ja syödä kun on nälkä, tutut rytmit, lapsi saa olla omassa kodissaan, tartuntataudit ei leviä yhtä helposti kuin esim. tarhassa, lapsi ei joudu kilpailemaan huomiosta/sylistä, ei joudu ikävöimään vanhempiaan jne. jne. N. 2-3-vuotiaana on ihan hyvä ikä aloittaa päivähoito, kun osaa jo ilmaista itseään, sietää paremmin ikävää, ymmärtää, että näkee töiden jälkeen taas vanhempansa, oppii toimimaan ryhmässä, ei kaipaa enää välttämättä jatkuvasti aikuisen syliä jne.

Kasvatusvastuu ei ollut yksin äidillä vaan usein koko suvulla. Suku ei silti mielestäni vastaa mitenkään esim. päiväkodin henkilökuntaa.

En ajatellut ihan tätäkään. Imettäjien käyttäminen on ollut yleistä aiemmin, lapsi saattoi kasvaa imettäjän perheessäkin, toisella paikkakunnalla. Aiemmin vanhemmat viettivät paljon vähemmän aikaa jälkikasvunsa kanssa; joko työssä meni enemmän aikaa tai palvelijat hoitivat lasten kasvatuksen tms.

Ihan sama ottaako esimerkiksi kaksitoista lapsisen perheen, jossa mummoni kasvoi, vanhempien raataessa toisten pelloilla ja omilla tilkuilla - lapset olivat ominensa paljonkin, vaikkei lastenhoitajia tai imettäjiä ollut. Tai otetaanko aatelisuvun tenava, joka vietiin imettäjälle ja kauas äidistään, ehkä maaseudulle terveelliseen ilmastoon. Äiti ei voinut imettää voidakseen raskautua mahdollisimman pian uudestaan.

Niin, miten se vauvan etu siis ilmenee?

Lapsi saa olla häntä rakastavan ihmisen hoidossa, joka tuntee hänet paremmin kuin kukaan muu eikä joudu ikävöimään, ei jää isompien jalkoihin, ei sairastele niin paljon, tutut rytmit pysyy, rauhallinen ympäristö (oma koti), ei koe hylkäämiskokemuksia, ei joudu kilpailemaan sylistä/huomiosta vaan pääsee aina syliin kun haluaa jne. Riittääkö nuo?

En ajatellut ihan tätäkään. Imettäjien käyttäminen on ollut yleistä aiemmin, lapsi saattoi kasvaa imettäjän perheessäkin, toisella paikkakunnalla. Aiemmin vanhemmat viettivät paljon vähemmän aikaa jälkikasvunsa kanssa; joko työssä meni enemmän aikaa tai palvelijat hoitivat lasten kasvatuksen tms.

Ihan sama ottaako esimerkiksi kaksitoista lapsisen perheen, jossa mummoni kasvoi, vanhempien raataessa toisten pelloilla ja omilla tilkuilla - lapset olivat ominensa paljonkin, vaikkei lastenhoitajia tai imettäjiä ollut. Tai otetaanko aatelisuvun tenava, joka vietiin imettäjälle ja kauas äidistään, ehkä maaseudulle terveelliseen ilmastoon. Äiti ei voinut imettää voidakseen raskautua mahdollisimman pian uudestaan.

Voivatko lapset silloin hyvin? Kärsivätkö jollain tavalla tilanteesta? Varmasti.

Yhteistyössä