Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Alkuperäinen kirjoittaja haloo!:Kirjoituksasi rinnastat hyvän äidin ja hyvän itsetunnon. Siis äiti on hyvä jos hänellä on hyvä itsetunto, hän on itsevarma ja luottaa itseensä. Käänteisesti, jos äiti on epävarma itsestään ja valinnoistaan, hän on huono äiti. Huomaatko jo syyllistävän asenteesi? Ensin huutelet täällä, että miksei äidit voi olla kotona edes sitä kolmea vuotta. Sen jälkeen ikään kuin peset kätesi sanomalla, että ei hyvä äiti ota paineita toisten sanomisista. Kaikki äidit eivät ole itsevarmoja, eivätkä hyvä itsetuntoisia. Ovatko he siis huonoja, kun syyllistyvät sinun kommenteistasi? Kirjoituksistasi päätellen ovat, sinun mielestäsi. Eli siis et tunnu ymmärtävän, miltä omat sanomisesi muiden korviin kuulostaa. Kannataa oikeasti miettiä, mitä suustaan päästelee - kaikilla kun ei ole sitä hyvää itsetuntoa ja itsevarmuutta. He syyllistyvät kommenteistasi, joista sinä itse olet vastuussa.
Tuon sun käänteisteoriasi voit unohtaa, niin en ole missään sanonut. Kirjoitin, että "Jos äiti on itsevarma ja luottaa itseensä, häntä ei hetkauta ulkopuolisten asettamat äitiyden mitat". Toisessa lauseessa taas sanoin, "Jos äiti tietää olevansa hyvä äiti, hän ei ota paineita mistään ulkopuolisista seikoista".
Ei kannata yhdistellä lauseita oman mielen mukaan, ja tehdä niistä johtopäätöksiä mitkä ei pidä paikkaansa.
Jos äiti vie lapsensa hoitoon ä-lomansa jälkeen, ja on asian kanssa sujut, niin ei häntä hetkauta tuon taivaallista muiden sanomiset. Vaikka itsetunto ei olisi hyvä, voi silti olla varma valinnoistaan. Mutta mä -edelleen-, puhuisin (ja puhunkin) lasten oikeuksista, ja heidän asemastaan tässä asiassa.
Minä jo aiemmin tähän kirjoitin, mutta toistan edelleen.
Minusta on erittäin omituninen asenne, se, että toista saa syyllistää, sillä eihän tämä syyllisty, jos on hyvä omatunto valinnastaan.
Eikö sinun omiin tekemisiisi koko ajan vaikuta se, mitä tapahtuu. Eikö yhdellä hetkellä tehty päätös saata olla oikea sillä hetkellä, mutta seuraavalla hetkellä, jokin asia muuttuu ja siksi päätöstäkin pitää muuttaa. Jos esimerkiksi kotihoidon tuen maksaminen lopetettaisiin, pitäisi sinunkin ehkä miettiä uudelleen, kykenetkö rahoittamaan kotona olosi. Tai jos lääkäri suosittelisi lapsen hoitoon viemistä kuntouttavana toimenpiteenä, varmasti sitä harkitsisit.
Ihan samalla lailla minä työssäkäyvänä äitinä, arvioin jatkuvasti sitä missä mennään, miten lapseni voivat, miten työni ja perhe-elämän voin parhaiten sovittaa yhteen ja mitä mahdollisesti tarvitsisi muuttaa.
Siksi minä en ole kuuro myöskään muiden arvosteluille, vaikka aina, joka joka tilanteessa omaa perhettäni koskevat päätökset tehdään meidän perheen tarpeista lähtien.
Siksi minusta on äärimmäisen loukkaavaa kuunnella esimerkiksi jonkun 'faktoja' siitä, että kyllä teidän rahat riittäisivät kotona oloon, jos vain haluaisitte. Tai että alle 3-vuotiaan paikka on kotona.