Insuliinista ja sen säilyvyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ford Prefect
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ford Prefect

Aktiivinen jäsen
01.10.2006
10 143
0
36
:o :xmas:

Mä en taas tajuu...

Kävin hakees apteeksita kuopukselle inskoja.

Apteekin täti sanoi, että jos tota toista ei otettais, kun sitä näkyy olevan VUODEKSI jäljellä. :o

2 avaamatonta kynäampullia ja 1 käytössä

Ja MÄ olen YMMÄRTÄNYT, että kk välein ne pitää vaihtaa UUSIIN joka tapauksessa... |O :'( :(

Oonks mä nyt sitte TUHLANNU sitä hukkaan, kun oon heittän mäkeen kk välein??? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Niin ne avatuthan säilyy sen kuukauden ajan huoneenlämmössä ja avaamattomat siihen viimeiseen käyttöpäivään asti jääkaapissa. Eli mun mielestä olet ymmärtänyt oikein.

Joo ja me tollot ollaan käytössä oleviakin pidetty jääkaapissa... |O :'(

Onkohan siitä ollu vaaraa tai tuskaa tolle pojalle.

Itku tulee.

Vitsi mä oon tyhmä. :'( |O :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Niin ne avatuthan säilyy sen kuukauden ajan huoneenlämmössä ja avaamattomat siihen viimeiseen käyttöpäivään asti jääkaapissa. Eli mun mielestä olet ymmärtänyt oikein.

Itku tulee.

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
En pysty alkuperäiseen kysymykseesi vastaamaan, mutta aiheeseen liittyen, tuossapa mietittävää:

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/

Mitä tossa linkissä oli..? siis sellasta mitä ei diabeetikon äiti jo tiedä? Sekava ja outo artikkeli,selkeempiäkin varmasti löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En pysty alkuperäiseen kysymykseesi vastaamaan, mutta aiheeseen liittyen, tuossapa mietittävää:

Mitä tossa linkissä oli..? siis sellasta mitä ei diabeetikon äiti jo tiedä? Sekava ja outo artikkeli,selkeempiäkin varmasti löytyy.

Pikareferaatti: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on julkaissut terveydenhuollon avuksi Käypä hoito -suosituksen diabeteksen hoidosta. Osana suositusta on diabeetikolle suositeltava ruokavalio. Linkin artikkelissa on haastettu asiantuntijat vastaamaan mm. Miksi diabeetikoille suositellaan käytännössä korkean sokerikuorman (glykeemisen kuorman) ruokavaliota, kun sokerinsieto (glukoosinsietokyky) on jo ennestään heikentynyt?

Ja tähän päivään mennessä tuo hieno tutkimusryhmä ei ole vaivautunut kommentoimaan asiaa :/

Tuossa käytännön esimerkkejä glykeemisestä kuormasta.
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/sokerikuorma-kaytannossa-1.html

avattuja insuliineja ei jääkaappiin vaan huoneenlämpöön. Kylmänä ei pääse sekottumaan tarpeeksi hyvin. Avaamattomat jääkaapissa niin säilyvät. Ja uusi kynä ajoissa huoneenlämpöön.

Mä en oo ees ikinä kattonu säilyvyyttä.... :ashamed: 12 vuotta olen diabeetikko ollu... :whistle: Mulla kylläkin yx tai ampulli ei yli kahta viikkoo säily... Mutta käytössä olevaa ei juu siis tartte säilyttää jääkaapissa, tuskin siitä nyt haittaa on mut kuitenkin!

Tarkistin: Humalog säilyy avattuna 28 vrk ja Lantus 4vk. Ja nää luki ihan päälipaketissa! Ei ohjeissa sisällä!

Eli varmaan muutki nsen n. kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minkä merkkinen insuliini?

Atrapid ja Protafane, ellei kirjoitusvirheitä.

Mä oon rikkon yhen protan ajat sitte ja nyt sitte tietty apteekin kanssa saa kärhämöidä jos ja KUN pitää hakee lisää ennenkun SAIS.

Ja me annetaan ruiskulla, eli sekottuu kun veetään edestakaisin ruiskuun. Siis ainakin prota.... :xmas:

Huokaus.

Vaikeaa tää taas. :/

Voiko ykköstyypin db sairastua VIELÄ kakkostyypin db: hen? :whistle: :wave: :xmas:

Toisekseen, MITÄ ykköstyypin db SAA syödä, että verensokeri PYSYY sopivalla korkeudella PITKÄÄN?

Vastaus; RUISLEIPÄÄ, PUUROA ainakin, maitoo ja maissii jne jne...
Eli pitkäkestoista hiilarii.

Et ihan en tajuu tota juttuu...

En kävis syöttää sokeripaloi iltaruuaks... :/ :whistle: :wave:

Itku tulee.

Älä itteäs syyttele. Et ole olleskaan tyhmä vaan onpa sua tooodella huonosti infottu. Luulisi että tuollaiset asiat käydään tarkkaan läpi kun lapsi sairastuu ja opetellaan näitä pistosjuttuja.

Actrapid

Säilytys
Ennen käyttöön ottoa valmiste säilytetään jääkaapissa, +2-+8 asteessa, suojassa valolta ja jäätymiseltä. Jäätynyttä valmistetta ei saa käyttää. Käytössä olevaa lääkettä säilytetään huoneenlämmössä valolta suojattuna enintään 6 viikon ajan. Pulloa ei pidä säilyttää yli +25 asteessa, eikä Penfill-säiliötä yli +30 asteessa. Käytön aikana valmisteita ei saa säilyttää jääkaapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Actrapid

Säilytys
Ennen käyttöön ottoa valmiste säilytetään jääkaapissa, +2-+8 asteessa, suojassa valolta ja jäätymiseltä. Jäätynyttä valmistetta ei saa käyttää. Käytössä olevaa lääkettä säilytetään huoneenlämmössä valolta suojattuna enintään 6 viikon ajan. Pulloa ei pidä säilyttää yli +25 asteessa, eikä Penfill-säiliötä yli +30 asteessa. Käytön aikana valmisteita ei saa säilyttää jääkaapissa.

Joo, mut mitäs JOS sisällä nousee yli+ 30, kun ei olla kotona...

Missä mä sitä pidän?

Lattiatasossa vessassa. :ashamed: :xmas:

Actrapid

Säilytys

Missä mä sitä pidän?

Ford perfecta
ettekö te oo saanu ollenkaan omalta diabeteshoitajalta/osaston hoitsuilta kun diabetes todettiin ohjausta diabeteksesta ja sen hoidosta: insuliinien vaikutusajat, ruokavalion merkitys, liikunnan vaikutus jne?

Alkuperäinen kirjoittaja jemi:
Actrapid

Säilytys

Missä mä sitä pidän?

Ford perfecta
ettekö te oo saanu ollenkaan omalta diabeteshoitajalta/osaston hoitsuilta kun diabetes todettiin ohjausta diabeteksesta ja sen hoidosta: insuliinien vaikutusajat, ruokavalion merkitys, liikunnan vaikutus jne?

No tottakai saatiin ja oon ollut sitä mieltä, että palvelu on ollut oikein hyvää. Mä vaan oon niin pirun tyhmä. :/

Ei se ihmisestä tyhmää tee että säilyttää insuliineja jääkaapissa!!!
Olisko sulla jotain kysyttävää joka on jääny epäselväksi? On nimittäin erittäin tärkeää ymmärtää diabeteksen hoito, koska hoitamattomana se aiheuttaa monia lisäsairauksia.

Olisko sulla jotain kysyttävää joka on jääny epäselväksi? On nimittäin erittäin tärkeää ymmärtää diabeteksen hoito, koska hoitamattomana se aiheuttaa monia lisäsairauksia.

Ei oikeestaan, kiitos vaan.

Ellei sulla ole jotain hyvää keinoa takataskussa, kuinka PAKOTTAA 3v syömään aamulla 40g hiilarii, ETTEI sokerit tipu hoidossa 3-2.5 JOKA kerta. :headwall: :ashamed: :wave:

Kun se ei syö. Aina. :xmas:

Ellei sulla ole jotain hyvää keinoa takataskussa, kuinka PAKOTTAA 3v syömään aamulla 40g hiilarii, ETTEI sokerit tipu hoidossa 3-2.5 JOKA kerta. :headwall: :ashamed: :wave:

Joo se on lapsilla hankala tuo diabetes kun ei niistä aina tiiä mitä ne syö ja millon ne suostuu syömään. Heräsi kysymys MIKSI aamulla TÄYTYY syödä 40g hiilareita?

Joo se on lapsilla hankala tuo diabetes kun ei niistä aina tiiä mitä ne syö ja millon ne suostuu syömään. Heräsi kysymys MIKSI aamulla TÄYTYY syödä 40g hiilareita?

Miten mä sen selitän...

Jos saa aamulla 6 protaa ja 2 atraa, niin ne paukuttaa ruoka-aikaan niin, että mahassa sais olla jo valmiiks jotain.

Ja sitte taas ruualla se syö niin, että vähemmällä iskalla nousee sokerit iltapäivällä ihan liikaa.

Siis toi hoitoon meno ja SINNE syöminen on ongelmallista, kotona kerkee kyllä syödä ennen ruokaa kyllä tarpeeks.

Ehkä pitäis kysyy antaisko ne hoidossa toisen aamupalan...

Tai lykätä autossa jotain.

No joo. :D

Uusimmat

Yhteistyössä