Moikka
thelma_, en ole käyttänyt clomifenia, joten en osaa siitä sanoa. Sen toimintamalli taitaa olla hiukan erilainen kuin letrotsolin. Jos olen ymmärtänyt oikein, clomifenin pitäisi lisätä estrogeenin tuotantoa, kun taas letrot ajavat alas estrogeenin tuotantoa ja letrojen lopettamisen jälkeen oma estrogeenin tuotanto pääsee taas vauhtiin tavallista reilummin (?), jolloin kahden munasolun irtoaminen yhtä aikaa on todennäköisempää kuin ilman letroja. Ainakin mulla kaikkien hormoniarvojen pitäisi olla ok kierron eri vaiheissa verikokeiden perusteella, mutta raskautumisen todennäköisyyden nostamiseksi mun lääkäri halusi yrittää saada kaksi munasolua mukaan joka kierrolle.
Tämä on nyt toinen kierto, kun söin letroja, joten paljon kokemusta ei vielä ole, ja ekasta kierrosta tulin tuulimunilla raskaaksi, joten menkkojakaan ei ole letrokierroilla siis vielä ollut. Alla muutama huomio.
IHO: Mulla on ollut finnejä aina, etenkin suklaansyönnin jälkeen ja kierron loppuvaiheessa. Letrot ovat buustanneet estrogeenin tuotantoa niin paljon, että nytkin kp 18 kasvot ovat täysin finnittömät.
Sama juttu ekassa kierrossa. Ja yläselän rasvoittuminenkin helpotti.
PMS: normaalisti ennen menkkoja olen aina masentunut ja kiukkuinen ja tilanne helpottaa menkkojen alkamisen jälkeen, kun estrogeenia alkaa kehittyä lisää. Nyt letrojen kanssa estrogeeni ei lähdekään heti nousuun menkkojen alettua, kun syön niitä kp2-kp6. Eli mieliala lähtee nousuun noin viikkoa normaalia myöhemmin. Kun tietää mistä on kyse, niin sen kestää kyllä. Tuulimunien kanssa pms-oireita ei tullutkaan vaan olin hyvällä tuulella koko ajan.
OVIS: aiemmin tunsin lähes joka kerta pienen nipistyksen vatsassa ovulaation aikoihin, mutta nyt letrojen kanssa oviskivut ovat olleet paljon kovemmat, selkeämmin huomattavat ja kestäneet pitempään. Tai siis ilmeisesti se irtoaminen sattuu hetkellisesti, mutta koska munasoluja kypsyy normaalia enemmän, munasarjat ovat tuntuneet kireämmiltä jo muutaman päivän ennen ovisplussaa ja oviksen jälkeen nestettä kertyy vatsaonteloon hiukan tavallista enemmän (2 follia puhkeaa vs. 1), niin sekin tuntuu pitempään.
Menkkakivuista en siis vielä tiedä, mut ekat keskenmenokouristukset oli kipeät. Kättäriltä annettu ohje ottaa ibuprofeenia ja parasetamolia tietyllä annoksella yhtä aikaa auttoi hyvin. Menkat ei normaalisti ole mulla kovinkaan kipeät. Kun tarpeeksi liikkuu, niin en niitä kipuja edes huomaa.
Kierron pituus on mulla normaalisti 27-28 vrk, joten senkään muutoksista en vielä tiedä. Ei varmaan paljon muutu, kun keskenmenokiertokin oli vain 30 päivää.
Mikä sulla
thelma_ oli syynä clomifenin syöntiin verrattuna siihen, että olisit saanut esim. letrot?
Omaa napaa: vieläkin tuhruilee, vaikka luulin, että se jo loppui. Ehkä asia on niin kuin
Spring arvelit, että limakalvoa on hiukan rikottu. Jospa sinne olis jäänyt jotain jäljelle. Nyt pp 4, jos oikein lasken.