Inhoan imetystä ja tässä tulee valitusvirttä kerrakseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valivali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Luet kirjoitustani kuin piru raamattua. IMETÄN.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen vitun väsynyt klo 03 aamuyösti, jolloin lapsi päättää imeä tunnin.
Voi kun olen pahapahapaha. Hyvä äiti kyllä jaksaisi. Eikö niin?!? :headwall:

Itse imetin yöllä makuullaan, niin sai itse torkkua samalla. Alkuun vauva ei meinannut oppia syömään makuuasennossa, mutta myöhemmin tykäistyi kovastikin. :)

Samaan on pyrkimys tämän tuloillaan olevankin kanssa.

Mua ei rasita tuo yöheräily mitenkään erityisesti JOS imetys sujuu kunnolla eikä tarvi sählätä. Joskus sujuu joskus ei. Päivällä on ihan yhtä ahdistavaa sählätä. Ajattelinkin nyt ruveta lypsämään pulloon minkä ehdin ja loput imettämällä. Saa sitten olla pullo aina jääkaapissa valmiina jos vauva sählää ja menee hermot molemmilta. Välillä olen antanutkin pullosta tukehtumiseen keskeytyneen imetyksen jatkoksi.

Ihanaa ettö on muitakin joille imetys ei tuo autuaita onnen tunteita. Tai mitä ihanaa tässä nyt sitten onkin :/

Musta kuulostaa, että sulla on ns suihkutissit. Liiallista maidontuloa voit hillitä syöttämällä samasta tissistä useamman kerran peräkkäin.

Tässä on vielä linkki asiaan: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ah, onneksi osasi itse päättää olla imettämättä lainkaan. Ja tyytyväinen olen päätöksestäni edelleenkin, useamman lapsen äitinä.

Minusta taas on ihanaa, kun esikoisen kanssa olleet imetysvaikeudet voitettiin ja muutamna kuukauden harjoittelun jälkeen molemmat pitävät hommasta. :)

Näin me ollaan erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Musta kuulostaa, että sulla on ns suihkutissit. Liiallista maidontuloa voit hillitä syöttämällä samasta tissistä useamman kerran peräkkäin.

Tässä on vielä linkki asiaan: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html

Joo ja sitten toinen tissi halkee maidosta kun sitä ei tyhjennä. Nytkin kun imetän molemmista vuorotellen, herään välillä maitolätäköstä.

voi, antasin mitä vaan että voisin imettää..ekan kaa onnistu joten kuten pullon kanssa, toinen hylki tissin (isokokoinen ja tartti paljon lisä maitoo ja ei tissiä sit syönyt...) ja viimeinen lääkäri kielsi pitkittyneen keltasuuden(bilirubiini arvot rajoilla) takia joka johtui äidinmaidosta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo ja sitten toinen tissi halkee maidosta kun sitä ei tyhjennä. Nytkin kun imetän molemmista vuorotellen, herään välillä maitolätäköstä.

Lypsät toisesta niin vähän kuin mahdollista. Varmasti hankalaa alkuun, mutta siitä se sitten helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ah, onneksi osasi itse päättää olla imettämättä lainkaan. Ja tyytyväinen olen päätöksestäni edelleenkin, useamman lapsen äitinä.

Minusta taas on ihanaa, kun esikoisen kanssa olleet imetysvaikeudet voitettiin ja muutamna kuukauden harjoittelun jälkeen molemmat pitävät hommasta. :)

Näin me ollaan erilaisia.

Todellakin. Musta on ihanaa katsella ystäviä jotka imettää ja näkee siinä, että molemmat nauttivat hommasta. Mun juttuni se ei olisi ikinä ollut ja tunnen itseni riittävän hyvin sanoakseni, että olemme kaikki onnellisempia kun en edes alkanut takkuamaan asian kanssa.

Imetysvastainen en ole, mutta en ymmärrä sitä painetta minkä ap:n kaltaiset tuntevat ja kokevat että lopettaminen ei ole edes vaihtoehto. Tai ainakin lopettaminen on jotain sellaista Pahaa mistä pitää kokea huonoa omaatuntoa loppuikänsä. Se maito on vauvan ravintoa mutta äiti-lapsisuhde on sata kertaa tärkeämpi ja se siinä kärsii, jos äiti on umpiväsynyt ja tekee itselleen vastenmielistä asiaa 10+ kertaa päivässä.

Mulla meni esikoisen kanssa imetys ihan kivasti sairaalan alkusähläyksen jälkeen. Tokassa sektion jälkeen imetys ei lähtenyt niin hyvin käyntiin mutta lähti kuitenkin paitsi että mulla sattui ihan kauheasti ja sopivaa asentoa ei tosiaan meinannut löytää. Muistan kuinka sängyn reunalla istuin ja se kipu oli järkyttävä pistävä kipu joka lähti nännistä ja meni tuonne jonnekin selkään ja lopulta olin niin hikinen ja tuskainen että lykkäsin vauvan miehelle ja sanoin että tuun hulluks, ota tää.
Tässä kolmannessa imetys on lähtenyt kivasti vaikka aluksi pelkäsin että vauvan teholla olon jälkeen mulle ei maito nouse tarpeeksi ja vauva ei opi imemään.

Parasta on mun mielestä tosiaan että oppii sekä pullon että rinnan. Ja se että osaa miettiä rennosti oman päätöksen siitä kuinka paljon haluaa imettää, imettääkö ollenkaan vai ehkä osittain. Olen imettänyt jokaista osittain. Niin paljon annan rintaa kuin jaksan ja pystyn, loput tulee pullosta.

Ap:lle toivon kovasti tsemppiä mihin sitten päädytkin! Tiedätkö, saat itse päättää mikä tuntuu susta hyvältä ja sopivalta! Tuntuu että sun pitäisi kuitenkin jotenkin nyt pystyä rentoutumaan ja löytämään se sulle sopiva juttu. Ihan tavallisilla tyynyilläkin saa tuettua kättä. Ehkäpä vaikka sohvannurkka olisi hyvä paikka? Mulle makuullaan imettäminen ei ole koskaan ollut se oma juttu, siinä menee helposti paikat jumiin, puutuu toinen käsi ym. Sopiva tuki jaloille ja kädelle, siitä se lähtee.

Kuulostaa hankalalta toi sun lypsäminen. Suosittelen Aventin rintapumppua, mulla se on ollut jokaisella kolmella käytössä ja homma on niin helppoa ja nopeaa! Ei vedä edes sähköpumppu sille vertoja.

Nyt voin sanoa, että nautin imetyksestä eniten tähän mennessä ja suurin syy siihen on oma rentous. Olen ihan tietoisesti alusta lähtien päättänyt että kun alkaa homma tuntumaan liian raskaalta, niin on aika ottaa aikalisä ja pullo kehiin ja saada omaa unta ja lepoa.

Yöimettäjäksi musta ei ole. Mieluummin silloin nopeasti pullosta. Päivällä voin sitten istua vaikka tuntikausia imettämässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mulla on ollut samoja fiiliksiä ja esikoisen kohdalla imetys tyssäsikin 2kk iässä rintaraivareihin. Nyt pikku kakkonen on 3kk ja musta tuntuu että ollaan jo voiton puolella (*koputtaa puuta*), maidontulo on tasaantunut, vauva on alkanut ymmärtää homman päälle paremmin ja ehkä äitikin, joka tapauksessa mun ja vauvan yhteistyö sujuu paremmin. Eli toivottavasti ap sullakin se siitä, kun jos jaksat kärsivällisesti vaan imettää.. mutta kyllä korvikkeellakin vauvat kasvaa ihan hyvin!

Hei, tosi ihanaa, että olet jaksanut alun vaikeuksien yli! Nykynaisilla on usein paljon ongelmia mm liiallisen maidontulon takia ja liian moni lopettaa ennen aikojaan... Kun eivät näe sitä ns valoa tunnelin päässä :D Nykyään myös harva näkee vauvaa rinnalla ennen kun se oma synty, mahtaa olla haastavaa tavallaan kylmiltään lähteä siihen touhuun. Mutta se voi olla myös niin ihanaa, niin palkitsevaa.

Viiltävä, poltteleva tai pistelevä kipu nännissä voi muuten johtua sammaksesta, joka saattaa hyvinkin esiintyä nänneissä ollen muuten oireettomana. Sammaksen aiheuttaa joku Candida-lajin sienistä, eli kyseessä on hiivasienitulehdus, jonka monilla naisilla saattaa laukaista esim antibioottikuuri. Mm sektion yhteydessä äiti saa usein antibiootteja ns "varmuuden varalta".

Oon helvetin iloinen siitä, että tiesin epäillä sammasta oman (todellakin suunnittelemattoman!) sektioni jälkeen, olisi nimittäin jäänyt imetys siihen jos en olisi tiennyt kipuihin olevan hoitokeinoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja muuten...:
Viiltävä, poltteleva tai pistelevä kipu nännissä voi muuten johtua sammaksesta, joka saattaa hyvinkin esiintyä nänneissä ollen muuten oireettomana. Sammaksen aiheuttaa joku Candida-lajin sienistä, eli kyseessä on hiivasienitulehdus, jonka monilla naisilla saattaa laukaista esim antibioottikuuri. Mm sektion yhteydessä äiti saa usein antibiootteja ns "varmuuden varalta".

Oon helvetin iloinen siitä, että tiesin epäillä sammasta oman (todellakin suunnittelemattoman!) sektioni jälkeen, olisi nimittäin jäänyt imetys siihen jos en olisi tiennyt kipuihin olevan hoitokeinoja.

Oho, tuotapa en ole koskaan kuullutkaan! Meille tulikin vauvalle aika paha sammas ja siis sektiolla syntyi ja mulla tuota ihmeellistä viiltävää kipua oli.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ja muuten...:

Oho, tuotapa en ole koskaan kuullutkaan! Meille tulikin vauvalle aika paha sammas ja siis sektiolla syntyi ja mulla tuota ihmeellistä viiltävää kipua oli.

Meillä oli kanssa vauvan suussa peitteitä ja lisäksi selkeästi hiivasta johtuvaa vaippaihottumaa. Tajusin onneksi kyseessä olevan sammaksen, isompi homma oli lääkärin vakuuttamisessa siitä, että pitäis saada lääkettä sekä äidille että tyttärelle. Kuukauden verran saatiin rasvata nännejä ja maalailla lapsen suuta sienilääkkeellä, mutta hoitui onneks pois. Ja en voi kuin todeta, että aika huonosti tunnutaan julkisen terveydenhuollon puolella valitettavasti tuntevan imetysasioita. :-/

mullakin oli sammas, mutta kuukaudessa ei parantunut en jaksanut enää imettää ja vaihdella lääkkeitä. lopulta oli nännit verillä kun aukes sieltä ihan juurelta.. hyiii, ei ihme että vauva hylki rintaa kun maito oli tiukassa stressistä ja maistu vereltä :P

Yhteistyössä