Indeksikorotus elariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt tappelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt tappelemaan

Vieras
Hei!

Tässä riitelemme eksän kanssa indekseistä, joka hänen olisi pitänyt maksaa.

En löydä millään Oikusministeriön tms suoraa listaa, osaisiko joku ystävällisesti linkittää sen minulle?

Kiitos!

sä voit hakea ne suoraan kelaltakin, jolloin menevät exälle perintään..
Indeksikorotukseen on oikeus muuten sitten vain siinä tapauksessa että elareista on tehty virallinen sopimus :attn:

Se on 5% tän vuoden alusta. Indeksi korotus koskee niitä sopiumuksia jotka on tehty ennen tämän vuoden alun EDELLISTÄ korotusta eli se eka korotus hypätään aina yli, sitä ei tarvitse maksaa. Linkkiä ei mulla ole mut elatusvelvolliseten sivulta löytyy.

On tehty virallinen jo vuosia sitten, ja tämä indeksikorotus nyt kuuluu siihen. Etsin sellaista valmista listaa, jossa on summat, ja joista voi katsoa paljonko kuhunkin summaan lisätään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On tehty virallinen jo vuosia sitten, ja tämä indeksikorotus nyt kuuluu siihen. Etsin sellaista valmista listaa, jossa on summat, ja joista voi katsoa paljonko kuhunkin summaan lisätään...

Se ainakin meillä täytyy laskea itse, 5% elarin suuruudesta ja me maksetaan sentilleen ei pyöristetä summaa ( kahden desimaalin tarkkuudella)

Ja eikös se muuten muuttunut nyt sitten niin, ettei sitä yhtä korotusta joudu enää ohittamaan, vaan kaikki ovat täst'edes oikeutettuja korotukseen kun se seuraavan kerran tulee?
-Niille jotka nyt tekevät soppareitaan lohdukkeeksi...

Ja eikös se muuten muuttunut nyt sitten niin, ettei sitä yhtä korotusta joudu enää ohittamaan, vaan kaikki ovat täst'edes oikeutettuja korotukseen kun se seuraavan kerran tulee?

En mä ole kuullutkaan tollasesta mut sehän olisi epäreilua jos teet vaikka marraskuussa sopparin ja sit tulee indexi korotus tammikuussa niin eihän sitä elaria ole edes indexi ehtinyt "syödä".

Musta hypätään yli edelleen, mutta varmaa tietoa mulla ei ole.

Jos tappelet sinulle kuuluvasta korotuksesta eksäsi kanssa, niin vie paperi lastenvalvojalla, hän merkkaa siihen korotuksen ja lähettää sen eksällesi tiedoksi. Niin paperi on virallinen.

lohdukkeeksi?? ei ne elarit mikään lohdutus ta ihyvittelyraha ole, vaan tarkoitettu tueksi lapsen elättämiseen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

lohdukkeeksi?? ei ne elarit mikään lohdutus ta ihyvittelyraha ole, vaan tarkoitettu tueksi lapsen elättämiseen

Nimenomaan lohduttava tieto, ennen joutui odottamaan korotusta, vaikka elämisen kustannukset nousivat, ei elari noussut. Nyt elari nousee heti kun se kaikilla nousee.

Mutta nyt siis edelleen etsin oikeusministeriön sivulta sitä tarkkaa listaa sentteineen, vaan en löydä, ennen siellä on sellainen ollut..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nimenomaan lohduttava tieto, ennen joutui odottamaan korotusta, vaikka elämisen kustannukset nousivat, ei elari noussut. Nyt elari nousee heti kun se kaikilla nousee.

Mutta nyt siis edelleen etsin oikeusministeriön sivulta sitä tarkkaa listaa sentteineen, vaan en löydä, ennen siellä on sellainen ollut..

mun on vaikea uskoa että sellaista listaa löytyy, koksa elari voi olla ihan minkä suuruinen tahansa, eli summat muuttuu viiden sentin välein...!?!

Mä kävin vähän kaivelemassa netissä ja kyllä se yliheittosääntö tuntuu olevan voimassa ja jos elaria muuttaa se yliheittosääntö koskee myös vanhempia elareita.

No minullapa on elarisoppari tehty vuonna 99. Ja vuoden 2007 korotukset katsottiin OM listalta, ja kyllä siellä vaan oli ne määrätty valtavassa listassa sentilleen.
Oli helppo katsoa ja sain miehenkin uskomaan sen summan, kun se siellä oli selkeästi.
Ehkäpä nyt siitä listasta on luovuttu...

Ja kylläpä vain, Indeksit siirtyvät kaikille heti ja ylimeno jää, tässä linkki uuteen lakiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080582

Siellä sivun alhalla on linkit, joista lukemalla selviää koko laki.

Yhteistyössä