Imukupin käyttö synnytyksessä on kidutusta

sekä äidille, että lapselle!

Ja juu, katsoin äsken Kätilöt. Tuli taas muutaman kyynelet tirautettua, niin kuin aina tuota sarjaa katsottaessa. Ens viikollakin on pakko kattoo, kun haluan tietää, miten sille rv 29 synnyttävälle kävi.

Onko muita "imukuppisynnyttäjiä" paikalla ja millaisia ajatuksia synnytyksenne teissä herättää?

Alkuperäinen kirjoittaja mma:
Imukuppia käytetään vain jos on pakko LAPSEN TURVALLISUUDEN VUOKSI!!!!! ääliö
Se ei tee siitä yhtään sen mukavampaa sillä hetkellä. En kai mäkään siinä vastaan alkanu laittaa ku lekuri tulee imukupin kans et saadaan jätkä ulos, mut oi sitä autuutta kun se oli ohi. Ei ollut yhtään mukavaa :x

tietämätön
en ole imukuppisynnyttäjä. tuntuu aika kauheelle tommonen, eikö siinä vaiheessa voisi jo tehdä keisarinleikkausta ennemin kuin alkaa väkisin repiä lasta ulos??? vai onko se jo liian myöhäistä siinä vaiheessa?

juu mun ensisynnytys oli karmaiseva ulosveto...jalat kiinni niissä ihme jalkatelineissä ja muutenkin kökkö olo ku ponnistusvaihe oli kestäny 1h 40min.no kun 3 kätilöä auttoi painamalla mahasta ja 2 imukuppeili ni tulihan se esikko sieltä vihdoin.en tosiaankaan olisi koskaan suostunut tuommoiseen jos olisin vaan tiennyt..

111
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
en ole imukuppisynnyttäjä. tuntuu aika kauheelle tommonen, eikö siinä vaiheessa voisi jo tehdä keisarinleikkausta ennemin kuin alkaa väkisin repiä lasta ulos??? vai onko se jo liian myöhäistä siinä vaiheessa?
joo ainakin meillä ku jätkä oli jo melkee ulkona,olkapäistä vaan jumissa..

yks kupattu
No mulle se oli pelkästään helpotus, ponnistusvaihe kesti 1h16min ja leikkuri odotti jo valmiina. Vauvan kärsimyksistä en osaa sanoa, ihan tyytyväiseltä tuo vaikutti ja se pieni pahkakin oli jo sulanut vajaan vuorokauden kuluttua. Mulla ei siis jäänyt mitään traumoja.

jaa
No eipä ole sellaisia ajatuksia tullut mulle, että se kidutusta olis. Ei kai sitä tehdä jos ei ole pakko. Mun kohdalla imukuppia jouduttiin käyttämään, enkä ole sen kummemmin asiaa pohtinut, ollut vaan tyytyväinen, että vauva saatiin ajoissa ja kunnossa ulos. Ikävää itseni kannalta oli, että episiotomia jouduttiin tekemään.

mun poika avitettiin imukupilla ulos.
sattuhan se ihan hemmetisti :x mutta pakko mikä pakko,että saatiin lapsi mahdollisimman nopeeta ulos.
ja ei muuten ekalla yrittäjällä edes onnistunut kiinnittää sitä imukuppia lapsen päähän,auts
|O :x

noh,mutta ei mulla traumoja tuosta hommasta jäänyt

muoks:lisään vielä että mulla tehtiin se episotomia(?)
onkohan oikeen kirjotettu :/

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Se ei tee siitä yhtään sen mukavampaa sillä hetkellä. En kai mäkään siinä vastaan alkanu laittaa ku lekuri tulee imukupin kans et saadaan jätkä ulos, mut oi sitä autuutta kun se oli ohi. Ei ollut yhtään mukavaa :x
Mihis tän haukkujan viesti katos?

Jumalauta, älä tule haukkumaan minua ääliöksi, mikä luulet olevasi?!

Kyllä minä prkl tiedän sen olevan vauvan parhaaksi, mutta minun tapauksessani vauva sai elinikäisen muistutuksen syntymätavastaan, kun häntä väkisin revittiin irti minusta! Ehdottomasti olisi minun tapauksessani hätäsektio ollut TURVALLISEMPI vaihtoehto vauvalle.

Nii.

emmu
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Kyllä minä prkl tiedän sen olevan vauvan parhaaksi, mutta minun tapauksessani vauva sai elinikäisen muistutuksen syntymätavastaan, kun häntä väkisin revittiin irti minusta! Ehdottomasti olisi minun tapauksessani hätäsektio ollut TURVALLISEMPI vaihtoehto vauvalle.

Nii.

saako kysyä mikä muisto jäi?en siis ole kyseinen vänkyttäjä

Alkuperäinen kirjoittaja emmu:

Nii.

saako kysyä mikä muisto jäi?en siis ole kyseinen vänkyttäjä
Luupahka. Lisäksi poika oli 4 vuorokautta vastasyntyneiden teholla kovien kipujensa vuoksi (epäilivät jopa sepsistä, kun oli niin tuskainen). :(

Siinä vaiheessa kun kuppi otettiin käyttöön olin synnyttänyt iltatähteä melkein vuorokauden korkeassa kuumeessa ja en enää ajatellut mitenkään selkeästi yhtään mistään.

Pieni mustelma jäi vauvan päähän, vähan kuin se juutalaisten pata-päähine. Sekin hävisi 5 päivässä.

moi
Sektioon ei voida enää mennä,jos lapsi jo liian alhaalla.Ja hellävaraisempi se imukuppi on kuin ennen paljon käytetyt pihdit!Eikä siihen mennä,jos ei lapsen takia ihan pakko ole!

pehmis
pojallani heikkeni sydänäänet joten piti ottaa imukuppi käyttöön!itse en kyllä tuntetun supistusten takia lainkaan imukuppia!se ponnistaminen oli vain niin järkky vaihe kun ei edes ollut ponnistusvaihe alkanut ja väkisin piti poika ulos työntää..no oneksi hengissä saatiin oli kyllä raukka jo ihan sininen:/mutta nopeasti sitten virkosi:)
eli ei ollut itse imukuppi paha kokemus.jälki poja päässä ei sit ollut kauheen mukavan näköinen,et on varmaan aika kamalan näköistä puuhaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttojuuri:
Mikä on luupahka?
Alkuun se luupahka (päässä) näytti aivan tavalliselta synnytyspahkalta, mutta pojalla on se vieläkin, vaikka ikää on jo melkein 2,5 vuotta. Imukuppi siis repi kallon luun reunan ylöspäin ja se pullottaa edelleen pojan pään takaosassa koholla.

Mikä on luupahka?
Alkuun se luupahka (päässä) näytti aian tavalliselta synnytyspahkalta, mutta pojalla on se vieläkin, vaikka ikää on jo melkein 2,5 vuotta. Imukuppi siis repi kallon luun reunan ylöspäin ja se pullottaa edelleen pojan pään takaosassa koholla.
Ahhaa, eli siinä missä pahka häviää, niin luupahka on jäänytkin ihan pysyväksi.
Juurikin näin.

Yhteistyössä