imetyuupumus iski

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

amma

Jäsen
16.02.2005
171
0
16

Nyt se iski! Täydellinen imetysuupumus.

Meillä on viisi lasta ja neljää ensimmäistä olen imettänyt vuoden ikäisiksi. Tämä viides on nyt 1v4kk ja yhä melkeinpä täysimetyksellä. Kiinteitä ruokia menee ehkä n.3rkl/vrk. Hän ei osaa juoda pullosta, ei syö tuttia eikä huoli lusikkaa suuhunsa. Vain tissi kelpaa. Sinänsä imetys on mielestäni ihanan helppoa ja mukavaa, mutta rajansa silläkin. Etenkin nyt kesällä tissille pitäisi päästä vähintään kahden tunnin välein ympäri vuorokauden. Kaikkea mahdollista ruokaa ja tuoan muotoa olemme kokeilleet. Myös sitä, että äiti on poissa ja joku muu yrittää syöttää pojan.

Poika on hoikka ja pirteä. Lääkärit eivät ole olleet kiinnostuneita syömättömyydestä,koska kasvu on ihan ok ja verikoetulokset samaten.

Nyt alkaa tuntua, että äidin pää ei enää kestä, eli jonkinlainen ratkaisu täytyisi löytyä. Neljä muuta lastakin tilanteesta ovat harmisaan, koska en koskaan voi lähteä heidän kanssaan mihinkään, kun poju vaatii tissiä niin usein.

Apua

Voi, kuullostaa tosiaan aika rankalta tuo tilanteesi.
Mitäpä jos tekisit rankan kertaheittolopetuksen? Kyllä tuon ikäisellä lapsella on sen verran "eloonjäämisviettiä", että kun ei tissiä kuulu/näy/tipu, ja nälkä käy niin ylivoimaiseksi, että alkaa muutkin vaihtoehdot kelvata.
Lapset ovat niin fiksuja, että varmasti pyörittävät äitiä viimeiseen asti, jos äiti ei ole ihan täysillä hankkeeseen sitoutunut, eli antaa vähän periksi, "ihan pikkiriikkisen vaan". Siksi uskoisin, että kerta poikki -periaate toimisi parhaiten.

Enpä taida ihan kertaheitolla uskaltaa. Kun sitten ollaan tosi pulassa, jos poju itsepäisesti kieltäytyy syömästä. Kun ei siis KOSKAAN ole syönyt enempää kerraallaan kuin teelusikallisen mössöjä tai pari murusta leipää/kurkkua/päärynää tms.

Plus että nyt kunolen näin kauan imettänyt n. 15kertaa vuorokaudessa, saisin olla pumpun varren jatkona tosi tiuhaan, etten saisi rintatulehdusta..

Ja kyllä minä voisin imetystä ihan hyvin vielä jatkaakin, jos poju vaan tajuaisi, että muutaKIN saisi jo syödä.. Jos vaikka pääsisi sellaiseen kolmasosaan noista imetyskerroista..

\|O

Tämä on tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: miksi olet imettänyt näin pitkään ja miksi et ole antanut aiemmin jo imetyksen lisäksi kiinteää ruokaa? Siisi mikä on johtanut siihen että tilanne on tämä nyt?
Vanhempien lasten kohdalla ilmeisesti imetys on loppunut aiemmin tai ainakin sitä oikeaakin kiinteää ruokaa on alettu antamaan aiemmin ja enemmän? Miksi siis nyt näin?

Kyllä kuulostaa, että äiti itse haluaa tuota imettämistä jatkaa. Tottakai noin iso lapsi syö muutakin jos nälkä on. On ihmisillä itsesuojeluvietti olemassa. Kyllä muidenkin lasten tarpeet on nähtävä kuin sen pienimmän. Eivät ne toiset yht'äkkiä ole isoja. Tarvitsevat äitiä joka päivä ja yhtä paljon henkilökohtaista aikaa kuin tuo pienin.

Vaikuttaa kyllä tapaukselta, että äiti jo kohta odottaa uutta vauvaa, kun tuo imetys loppuu. Äidillä tarve imetykseen ja odotukseen ja vauvaan eikä osaa omia biologisia tarpeita hallita että näkisi myös jo olemassa olevien lasten tarpeet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 11:13 ämmä kirjoitti:
Plus että nyt kunolen näin kauan imettänyt n. 15kertaa vuorokaudessa, saisin olla pumpun varren jatkona tosi tiuhaan, etten saisi rintatulehdusta..

\|O

Tuota on kyllä ihan turha pelätä! Ekakskin rintatulehdus on aika harvinaista enää näin myöhäisessä vaiheessa. Ja toiseksi: pumppuun ei kannata todellakaan turvautua enää. Maito kertyy pariksi päiväksi, mutta laantuu sitten. Ihan turhaahan olisi ylläpitää maidoneritystä.

Vaikuttaa siltä, ettet ole aivan satavarma tuosta halustasi lopettaa imetystä, ja silloin se ie kyllä kertarysäyksellä onnistukaan. Se vaatii tosi paljon kanttia. Tai yksinkertaisesti poissaolon lapsen luota esim pariksi päiväksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 11:42 kysymys kirjoitti:
Tämä on tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: miksi olet imettänyt näin pitkään ja miksi et ole antanut aiemmin jo imetyksen lisäksi kiinteää ruokaa? Siisi mikä on johtanut siihen että tilanne on tämä nyt?

Totta ihmeessä olen antanut -siis tarjonnut- kiinteää ruokaa jo puolesta vuodesta lähtien. Tarjonnut siis sitä 6-7 kertaa päivässä joka ikinen päivä aina. Ja aina ennen imetystä. Mutta kun suu ei aukea, niin en ole sitä ruokaa väkisin suuhun saanut tungettua. Syytä en tiedä. Jos tietäisin, ei meillä tällaista ongelmaa kai olisi..

Vanhempien lasten kohdalla ilmeisesti imetys on loppunut aiemmin tai ainakin sitä oikeaakin kiinteää ruokaa on alettu antamaan aiemmin ja enemmän? Miksi siis nyt näin?

No, vanhempien lasten kanssa olen ollut aina raskaana siinä vaiheessa, kun ovat olleet n. 10kk. Olen siis imettänyt 2-3kk vielä seuraavaa odottaessani -ja siinä vaiheessa vieroitus on tapahtunut lähes itsestään. JA muut lapseni ovat avanneet suunsa lusikalle siinä 5-6kk:n iässä. Hyvähän sitä on sitten lappaa suuhun, kun suu on auki ja lapsi sen ruoan nielee.

Ei tässä nyt hyvänen aika ole kyse siitä, etten olisi lapselleni ruokaa tarjonnut. Vaan siitä, ettei hän sitä syö eikä halua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 12:14 vieras kirjoitti:
Kyllä kuulostaa, että äiti itse haluaa tuota imettämistä jatkaa.

Niin toki haluankin. Mutta kyse ei ollutkaan siitä, etten haluaisi imetystä jatkaa, vaan siitä, että haluaisin, että lapsi söisi MUUTAKIN kuin minua.

Tottakai noin iso lapsi syö muutakin jos nälkä on. On ihmisillä itsesuojeluvietti olemassa.

Niin ne sanovat lääkäritkin. Mutta kukaan ei kerro, miten lapsi saadaan syömään, kun hän ei itse halua. Paitsi sitten letkuruokinnalla sairaalassa. Yritetty on tosiaan päivän verran niin, että vain mies on kotona syöttämässä, mutta kun suu ei aukea, niin se ei aukea. Lisäksi poju vielä huutaa niin, että oksentaa sitten senkin vähän, mitä on päivän mittaan suuhunsa saanut.

Kyllä muidenkin lasten tarpeet on nähtävä kuin sen pienimmän. Eivät ne toiset yht'äkkiä ole isoja. Tarvitsevat äitiä joka päivä ja yhtä paljon henkilökohtaista aikaa kuin tuo pienin.

Totta, siksipä vietämme laatuaikaa yhdessä. Mutta olisi kiva, jos joskus pääsisi heidän kanssaan muutamaksi tunniksi ihan ilman pienintä natiaista. Olo ja elo isompien kanssa on kuitenkin erilaista kuin vauvan kanssa.

Vaikuttaa kyllä tapaukselta, että äiti jo kohta odottaa uutta vauvaa, kun tuo imetys loppuu. Äidillä tarve imetykseen ja odotukseen ja vauvaan eikä osaa omia biologisia tarpeita hallita että näkisi myös jo olemassa olevien lasten tarpeet.

Juu, patologinen tapaus, kertakaikkiaan! Vauvat ovat ihania ja imetys mukavaa. Mutta odottaminen ei enää vanhan kroppaan istu. Valitettavasti. Ja nimenomaan, biologisia tarpeitaan en osaa hallita lainkaan. Ja mieskin on vielä ihan kyltymätön eikä halua käyttää ehkäisyä. Hei HALOO!

No, minä vain kyselen ja ihmettelen, kun ei itsellä ole koskaan ollut vastaavaa tilannetta.
Eikö lapsi huoli tuttipulloakaan?
Entäs ihan oikea muki, ilman nokkaa?
Monet lapset ovat siirtyneet suoraan oikeaan mukiin, juuri sellaiset pitkään imetetyt lapset siis. Tai pilli siihen, jos innostuisi imemään pillillä.

Tuolla toisessa osiossa oli vastaus että lääkkeillä lopetettaisi maidon tulo ja se tietysti voisi olla yksi juttu: kun ei ole mitään mitä imeä, imetyskin loppuisi ja lapsi suostuisi syömään nälkäänsä.

Olet varmaan jo kokeillutkin vellimäisiä ruokia, siis helposti nieltäviä ja juoksevia. Mustikkasoppaa, perunavelliä, mannavelliä..

Oi voi. Mie en oikein tiiä mitä sanoisin... siis mulla ei oo mitään imetystä vastaan, ei ees taaperoimetystä. Kukin vaikka kouluun asti imettäköön.

Mutta kyllä mun mielestä lapsi syö ruokaa, jos nälkä tulee! Jos oot ennen rinnan antamista yrittänyt tarjota ruokaa ja lapselle ei ole uponnut, niin hänhän oottaa vain sitä tissiä sitten! Älä anna tissiäkään. Sitten on "nälässä" ja varmasti kelpaa seuraavalla kerralla. 6-7 kertaa päivässä ruoan tarjoaminen on vähän hassun kuuloista. Eli syö siis yhtä usein rintaa kuin vastasyntyneet..?

Sinä itsekin vaikutat uupuneelta tilanteeseen. Jos neuvolassa ei kukaan ole kiinnostunut uupumuksestasi, niin vaihda neuvolaa! Lapsi ehkä kasvaa ja kehittyy, mutta sinun kustannuksella. Kirjaimellisesti syö sinut kuiviin...

Mun mielestä on höpöpuhetta, että lapsi ei muka joisi pullosta tms. Kyllä juo, jos tarpeeksi nälkä tulee! Ihan varmasti. Nokalla tai tutilla.

Ja anteeksi jos olen näin tyly, mutta kuulostat niin kärsivältä että jonku pitää kopasta päähän, että hoksaat!

Jaksamisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 12:36 ämmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 12:14 vieras kirjoitti:
Kyllä kuulostaa, että äiti itse haluaa tuota imettämistä jatkaa.

Niin toki haluankin. Mutta kyse ei ollutkaan siitä, etten haluaisi imetystä jatkaa, vaan siitä, että haluaisin, että lapsi söisi MUUTAKIN kuin minua.

Tottakai noin iso lapsi syö muutakin jos nälkä on. On ihmisillä itsesuojeluvietti olemassa.

Niin ne sanovat lääkäritkin. Mutta kukaan ei kerro, miten lapsi saadaan syömään, kun hän ei itse halua. Paitsi sitten letkuruokinnalla sairaalassa. Yritetty on tosiaan päivän verran niin, että vain mies on kotona syöttämässä, mutta kun suu ei aukea, niin se ei aukea. Lisäksi poju vielä huutaa niin, että oksentaa sitten senkin vähän, mitä on päivän mittaan suuhunsa saanut.

Kyllä muidenkin lasten tarpeet on nähtävä kuin sen pienimmän. Eivät ne toiset yht'äkkiä ole isoja. Tarvitsevat äitiä joka päivä ja yhtä paljon henkilökohtaista aikaa kuin tuo pienin.

Totta, siksipä vietämme laatuaikaa yhdessä. Mutta olisi kiva, jos joskus pääsisi heidän kanssaan muutamaksi tunniksi ihan ilman pienintä natiaista. Olo ja elo isompien kanssa on kuitenkin erilaista kuin vauvan kanssa.

Juu, patologinen tapaus, kertakaikkiaan! Vauvat ovat ihania ja imetys mukavaa. Mutta odottaminen ei enää vanhan kroppaan istu. Valitettavasti. Ja nimenomaan, biologisia tarpeitaan en osaa hallita lainkaan. Ja mieskin on vielä ihan kyltymätön eikä halua käyttää ehkäisyä. Hei HALOO!

Just. Arvasin tapauksen. Että äidillä tarve siihen että on olemassa vauva. Tehdään joka vuosi uusi ja kun tulee vauva, muut lapset on isoja. Sitten jossain vaiheessa raja (ikä, mies, ...) tulee vastaan.

Varo muuten, kaltaisesi äidit saattavat hemmotella sen nuorimman pilalle. Tuli tuossa joku aika sitten televisiosta suurperheen äidistä tehty juttu, jonka kaikki lapset oli kunnollisia ahkeria työtätekeviä ihmisiä. Sitten nuorin oli saanut ehkä kaiken anteeksi, kaiken ilmaiseksi, kaiken valmiina, no nuorin sitten ei kestänyt pettymystä kun tyttöystävä jätti vaan tappoi molemmat. Äiti kunnollinen opettajaihminen.

Mun neuvo on että hyväksyt sen, että vauvaa ei nyt enää ole. Tarjoat kaikille samat sapuskat samaan aikaan. Joka ei syö, niin ei syö. Tarjoatko myös näille muille (seuraavaksi nuorinko on sitten 2 vuotta ja hän on jo niin iso???) 7 kertaa päivässä ruokaa jos ei kelpaa???

Helppohan se on sanoa että kyllä se syö tai juo tai mitä vaan jos omaa kokemusta ei tosi kieltäytyjästä ole... Eli ymmärrän ap:n tilanteen paremmin kuin hyvin... Meillä ei myöskään tuttipullo kelvannut ei sitten millään (yritetty on ja ihan tosissaan koska halunnut olisin että kelpaisi), nokkamukista joi VAIN vettä. Eikä ruokaakaan mennyt yli kolmea lusikallista kerrallaan KOSKAAN. Ja sekin max 2 kertaa päivässä vaikka ruokaa tarjottiin kyllä 5 kertaa päivässa ja jos vaikka mitä lajia. Kuitenkin se ero meillä alkuperäiseen että itse halusin vuoden iässä sen imetyksen lopettaa - ja paljon aiemminkin jo mutta vuoden iässä päätin että lopetan joka tapauksessa kävi kuin kävi. No, niinpä sitten tein ja yllätys yllätys tyttö alkoikin syömään, ei paljoa mutta kuitenkin. Ja nyt 6kk myöhemmin syö jo ihan kohtalaisesti. Maitoa ei juo edelleenkään mutta velliä huolii nokkamukista, joten siitä saa kalsiumin. Paino on taas takaisin käyrillä ja ylikin. Tosin ihan terve oli aiemminkin vaikkei paino noussutkaan kunnolla. Imetyksen lopetin vähitellen syöttö kerrallaan ja viimeiset loppuivatkin kuin itsestään, ensimmäiset kyllä olivat aika vaikeita mutta ei mitään ihan kamalaa koska mihinkään huudatukseen ei minusta olisi ollut. Tässä meidän kokemus. Eli jos imetystä haluaa jatkaa niin mikäpäs siinä mutta tilanne tuskin muuttuu ellei sitten lapsi ihan itse niin päätä mutta jos muutosta haluaa niin imetyksen lopettaminen varmaan olisi ajankohtaista. Silloin tilanne muun ruuan suhteen muuttuu aivan varmasti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 13:53 vieras kirjoitti:
Varo muuten, kaltaisesi äidit saattavat hemmotella sen nuorimman pilalle.

-Täytyypä olla tosissaan varovainen, ettei pääse noin käymään.

Mun neuvo on että hyväksyt sen, että vauvaa ei nyt enää ole. Tarjoat kaikille samat sapuskat samaan aikaan. Joka ei syö, niin ei syö.

-Näin olemme tehneet. Paitsi että kyllä nuo 6-10 -vuotiaat haluavat jo muunkinlaista ruokaa kuin vuosikas..

Tarjoatko myös näille muille (seuraavaksi nuorinko on sitten 2 vuotta ja hän on jo niin iso???)

- No, seuraava on 6-vuotias..aika iso vauvanruokiin jo..

7 kertaa päivässä ruokaa jos ei kelpaa???

-Jonkinlaista ruokaa (aamupala, välipala, myöhäinen lounas, välipala, päivällinen, iltapala) on tosiaan meillä tarjolla kuutisen kertaa päivässä. Tälle pojulle yritän tarjota kiinteitä vielä kerran-pari enemmänkin jossain välissä.

en tiedä onko tästä apua, mutta tuli mieleen sellainen, että voisitko koittaa yöimetyksen lopettamista tai syöttövälien pidentämistä? tarjoat vaan sitkeästi vettä (siis yöllä) tissin sijaan. ja jos huutaa niin anna huutaa. ehkä silloin alkaa ruoka maistua päivällä paremmin...

minulla on vain yksi lapsi, eikä tätä ongelmaa ole ollut. mutta tällainen "vinkki" tuli vain mieleeni...

Tässäpä meidän tarinaa:
Meillä oli poika tosi huono syömään kiinteitä, tissi vain olisi kelvannut. Kiinteä aloitettiin 5kk iässä ja imetys lopetettiin 1v2kk. Pullo ei oikein kelvannut, joskus, ehkä, ei äidiltä. Kun imetys loppui niin alkoi pullokin kelpaamaan (joo, nyt joudutaan sitten siitäkin vieroittamaan). Tupperwaren silikonikantinen nokkamuki oli eka muki josta alkoi juomaan tissin jälkeen. Kokeileppa sitä. Ja pilliä, pillimehut on nyt meillä kova sana, silloin harvoin kun niitä saa. Ja kun imetys loppui niin alkoi syömään ruokaa paremmin. Sormiruoka meillä on kelvannut aina paremmin. Kelpaisiko se teillä?
Meillä tissiä ennen imetyksen lopettamista syötiin monta kertaa päivässä ja yössä. Hiukan alkoi kerrat vähenemään itsestään. Ja imetyksen lopetin kertaheitolla. Yks aamu vaan oli vika imetys ja siihen lopetin. Se meni paremmin kuin osasin odottaa. Isä oli suurena apuna, aina kun poika tahtoi tissille niin isä yritti antaa ruokaa/juomaa ja keksi muuta ohjelmaa. Kahtena päivänä jouduin maitoa lypsämään X2 ja muutamana päivänä kerran. Suurinpiirtein viikossa poika unohti tissin. Ja pari viikkoa vielä pidin tissit piilossa ettei olisi tullut houkutusta.
Osaan kuvitella jotenkin tilanteesi ja tunteesi. Imetys on tosi helppoa ja vaivatonta. Mutta kyllä yli vuoden ikäisen pitäisi jo muutakin syödä. Yritystä ja kärsivällisyyttä.

Yhteistyössä