imetysuupumus iski

Nyt se iski! Täydellinen imetysuupumus.

Meillä on viisi lasta ja neljää ensimmäistä olen imettänyt vuoden ikäisiksi. Tämä viides on nyt 1v4kk ja yhä melkeinpä täysimetyksellä. Kiinteitä ruokia menee ehkä n.3rkl/vrk. Hän ei osaa juoda pullosta, ei syö tuttia eikä huoli lusikkaa suuhunsa. Vain tissi kelpaa. Sinänsä imetys on mielestäni ihanan helppoa ja mukavaa, mutta rajansa silläkin. Etenkin nyt kesällä tissille pitäisi päästä vähintään kahden tunnin välein ympäri vuorokauden. Kaikkea mahdollista ruokaa ja tuoan muotoa olemme kokeilleet. Myös sitä, että äiti on poissa ja joku muu yrittää syöttää pojan.

Poika on hoikka ja pirteä. Lääkärit eivät ole olleet kiinnostuneita syömättömyydestä,koska kasvu on ihan ok ja verikoetulokset samaten.

Nyt alkaa tuntua, että äidin pää ei enää kestä, eli jonkinlainen ratkaisu täytyisi löytyä. Neljä muuta lastakin tilanteesta ovat harmisaan, koska en koskaan voi lähteä heidän kanssaan mihinkään, kun poju vaatii tissiä niin usein.

Apua :(
 
Pyydät neuvolasta tai omalääkäriltä reseptin lääkkeeseen, joka lopettaa maidontuotannon ja samalla varaat itsellesi risteilyn. sieltä ei ihan helpolla lähdetä kesken matkan kotiin vaikka kotoa kuuluisi millaisia terveisiä.

Hienosti on mennyt lapsen ruokinta, mutta nyt on uusi aika ja uudet kujeet.
 
Ei ihme jos uupumus iskee! Mä en olisi ikipäivänä jaksanu imettää noin kauaa. Meidän nuorimmaisen imetys loppui jo noin 3kk jälkeen. meillä on jotekin niin levotonta elämää ettei ollut imetysrauhaa. Siitä piti huolen varsinkin kaksivuotias isosisko. Aina piti keskeyttää ja rientää jotain tekemään. Meillä on kuusi lasta ja imetys on sujunut kyllä paremmin vanhempien lasten kohdalla.
 
Taaperon imettäjä
Imetän myös taaperoa, 1v 3kk. Hän juo mukista, tuttipulloa ei ole huolinut ollenkaan. Tuttia ei ole ollut käytössä. Pitkiä aikoja en ole ollut pois lapsen luota. Isä hoitaa taaperoa, kun käyn asioilla ym. Lapsi syö hyvin myös, kun isä ja isommat sisarukset syöttävät. Olen myös antanut lapselle lusikan ja mukin, ja antanut opetella jo syömään itsekin. Hyvin sujuu!

Oletko kokeillut Tupperwaren juomamukia? Se on kahvallinen muki, jossa on juomanokallinen silikonikansi. Juomanokasta "tippuu" juomaa tippa kerrallaan. Jos muki putoaa lapsen kädestä tai kaatuu, niin kaikki juotava ei kaadu. Mukia voi käyttää isommalle lapselle myös ilman kantta ja kahvoja. Huom! Silikonikansi ei kestä puremista.

Opetin taaperon juomaan tällä mukilla. Muutkin äidit ovat tätä mukia kehuneet. Meidän taapero juo kyllä muistakin mukeista.

Jotkut lapset ovat tosi tarkkoja näissä syömisasioissa. Ruokailutilanne, syöttäjä, mukin ja lusikan malli, ja ruoan lämpötila vaikuttavat taaperon ruokahaluun. Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia makuja ja ruokia. Kokeilepa syöttää lasta vaihteeksi ulkona.

Anna lapsen syödä myös itse. Hyvä lusikka ja muki ovat tarpeen. Tupperwarelta muuten löytyy lapselle myös pieni lusikka ja pieni haarukka. Paljon liikkuvalle lapselle tulee myös jano. Ja näin kesällä on muutenkin huolehdittava, että lapsi saa riittävästi vettä janojuomaksi.

Olen ajatellut jatkaa vielä imetystä. Taaperoinen syö hyvin kiinteää ruokaa, ja kasvaa hyvin. Imetys on kuitenkin vielä tärkeää, sekä lapselle että minulle. Ja joilakin lapsilla on tarve pitää tätä imetyssuhdetta yllä pitkään. Oma taaperomme on vilkas, ja liikkuu paljon. Rinnalla hän rauhoittuu, ja äiti edustaa jo paljon liikkuvalle lapselle turvapaikkaa. Olen imettänyt myös isompia lapsiamme pitkään.

Imetystukea taaperon imettämiseenkin on tarjolla. Suomessa suhtaudutaan vieläkin melko kielteisesti isomman, 1-2-vuotiaan lapsen imettämiseen. Kannustaisin Sinua vielä jatkamaan imetystä, jos vaan jaksat! Imetystukea on kyllä tarjolla. Lapsellesi imetys tuntuisi olevan vielä tärkeää.

Sinä edustat lapsellesi turvaa uutta ja outoa maailmaa vastaan. Lapsesi harjoittelee monia uusia taitoja. Äitinä olet korvaamaton lapsellesi!

Mukavaa kesää Sinulle ja perheellesi =) !
 
mielipide
Ohi varsinaisen aiheen, mutta taaperoimettäjän kommentteihin:

Turvaa ja suojaa ja syliä voi tarjota ilman imetystäkin.
Suomessa "kummallinen" suhtautuminen 1-2 vuotiaan imettämiseen johtunee varmasti siitäKIN, että täällä ( yltäkylläisessä länsimaassa, kehitysmaassa kun emme ole ) on tarjolla muutakin ruokaa, eikä äidinmaito siis ole ainoa ravinto mitä pienelle lapsille on tarjolla.
 
Paras ehkä lopettaa ennekuin lapsi alkaa kovin kovaäänisesti vaatia tissiä. Täännoin olimme eräissä juhlissa. Siellä oli sit äiti noin 3 vuotiaan lapsen kanssa. Tyttö huusi siellä että tissi tänne ja niin hänet sujautettiin leviä helmaisen mekon alle imetettäväksi. se näytti kyllä aika koomiselta; siitä vaan seisaaltaan imaastihin maitoa.Oli se näky!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2005 klo 07:45 Taaperon imettäjä kirjoitti:
Oletko kokeillut Tupperwaren juomamukia? Se on kahvallinen muki, jossa on juomanokallinen silikonikansi. Juomanokasta "tippuu" juomaa tippa kerrallaan. Jos muki putoaa lapsen kädestä tai kaatuu, niin kaikki juotava ei kaadu. Mukia voi käyttää isommalle lapselle myös ilman kantta ja kahvoja. Huom! Silikonikansi ei kestä puremista.


--Enpä ole kokeillut. Olen kyllä kuullut muiltakin, että muki on hyvä. Sitä voisi varmaan kekeilla. Meillä kelpaa vesi tavallisesta mukista avustettuna juotettuna. Mutta ei ämmä, maito tai velli. puremista en pelkää, ei ole pojun "tapana".

Kokeilepa syöttää lasta vaihteeksi ulkona.
--Lähes kaikkea on kokeiltu, mutta ulkona syömistä vähemmän. Eipä tuo ainakaan huonommaksi voi mennä, joten miksei tätäkin voisi yrittää

Anna lapsen syödä myös itse. Hyvä lusikka ja muki ovat tarpeen. Tupperwarelta muuten löytyy lapselle myös pieni lusikka ja pieni haarukka. Paljon liikkuvalle lapselle tulee myös jano. Ja näin kesällä on muutenkin huolehdittava, että lapsi saa riittävästi vettä janojuomaksi.

--No, itse syö sen, mitä syö. Siis lähes nolla. Ei siis anna auttaa millään tavalla. Vettä yritän antaa usein, mutta harvemmin kelpaa.

Olen ajatellut jatkaa vielä imetystä. Taaperoinen syö hyvin kiinteää ruokaa, ja kasvaa hyvin. Imetys on kuitenkin vielä tärkeää, sekä lapselle että minulle. Ja joilakin lapsilla on tarve pitää tätä imetyssuhdetta yllä pitkään. Oma taaperomme on vilkas, ja liikkuu paljon. Rinnalla hän rauhoittuu, ja äiti edustaa jo paljon liikkuvalle lapselle turvapaikkaa. Olen imettänyt myös isompia lapsiamme pitkään.

--Kuin myös. En haluakaan lopettaa imetystä vielä kokonaan, mutta olisihan se mukavaa, jos ei ihan puolen tunnin- tunnin välein tarvitsisi AINA olla syöttöpuuhissa.. Ymmärrän myös hyvin imetyksen muunkin funktion kuin ruokailumielessä. Ja se on minullekin tärkeää ja mieluista.

Imetystukea taaperon imettämiseenkin on tarjolla. Suomessa suhtaudutaan vieläkin melko kielteisesti isomman, 1-2-vuotiaan lapsen imettämiseen. Kannustaisin Sinua vielä jatkamaan imetystä, jos vaan jaksat! Imetystukea on kyllä tarjolla. Lapsellesi imetys tuntuisi olevan vielä tärkeää.

Kuulinkin jo listasta. Täytyypä ottaa selvää ja sujahtaa tarkkailemaan ;)

Sinä edustat lapsellesi turvaa uutta ja outoa maailmaa vastaan. Lapsesi harjoittelee monia uusia taitoja. Äitinä olet korvaamaton lapsellesi!

Mukavaa kesää Sinulle ja perheellesi =) !
:)

:hug: Kiitos ja sitä samaa Sinulle!!
 

Yhteistyössä