Imetysongelma

  • Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti
oho
tai siis ongelma on se että en halua imettää.odotan esikoistani ja olen jo päättänyt että en imetä. turha siis yrittää käännyttää...
miten estetään maidon nouseminen rintoihin? ranskassa on siihen käytetty jotain lääkettä, mutta mites suomessa?
 
oho
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 15:48 PahaSilmä kirjoitti:
Syy? mikset halua?
Ajatus tuntuu kuvottavalta ja en halua pilata rintojani. tuomitkaa vaan,mutta en taatusti ole ainoa joka näin ajattelee mutta imetysterroristien painostuksen alla imetykseen suostuvat vastentahtoisesti.
 
\Ajatus tuntuu kuvottavalta ja en halua pilata rintojani. tuomitkaa vaan,mutta en taatusti ole ainoa joka näin ajattelee mutta imetysterroristien painostuksen alla imetykseen suostuvat vastentahtoisesti.

[/quote]
Tiäkkö, ne rinnat on jo pilalla raskauden myötä jos niikseen. ja sillä ei oo merkitystä imetätkö ollenkaan vaiko 2vuotta jos maito nousee rintoihin ni ne on venähtäneet siinä.
ja ainakaa tääl päi suomee ei sitä läkitystä saa ilman hyvää syytä, enkä suosittele kyllä ottamaankaan ihan vapaaehtosesti, on nimittäin melkonen häräntappokuuri, nuppi on täysin seis, näkee näkyjä jne. Ite söin siis kuurin tos pari kk sitten..
 
PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 15:49 oho kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 15:48 PahaSilmä kirjoitti:
Syy? mikset halua?
Ajatus tuntuu kuvottavalta ja en halua pilata rintojani. tuomitkaa vaan,mutta en taatusti ole ainoa joka näin ajattelee mutta imetysterroristien painostuksen alla imetykseen suostuvat vastentahtoisesti.
:LOL: :LOL: :LOL: No mitäs tohon nyt sit sanois... mjoo, elämässä vaan on ihan semmosia normaaleita asioita, jotka on olemassa ihan syystä.

Imetys suojaa rintasyövältä. B) Jos rintasyöpä tulee, niin silloin sinnat on pilalla jokatapauksessa. Minun rinnat on ainakin ihan hyvät, vaikka imetin. rinnat kasvaa raskauden aikana jokatapauksessa, joten ne venyy, vaikkei maitoa koskaan tulisi niihin.

Kyllä sen maidon tulon voi estää, mutta harkitse nyt kuitenkin vielä. imetys ei ole kuvottavaa, vaan luonnollista. miksi sinua kuvottaa omat rintasi? ne ovat imetystä varten tarkoitetut.
 
kyllähän se maidontulo loppuu sitten itsekseen.

mä en ole imetysterroristi, ihan tavallinen äiti, mutta koin imetyksen helpoksi kun ruoka oli aina mukana ja yölläkään ei tarvinnut lähteä lämmittämään maitoa, senkun vaan otti vauvan tissille ja jatkoi itse unia :) lisäksi on se vastustuskyky suoja minkä vauva saa aluksi äidin maidosta. enkä ede simettänyt kauheen kauaa, sen helpoimman osuuden vaan, laiskuuttani :)

Mutta jokaisella tapansa.

ps. mun tissit vaan pieneni imetyksen jälkeen vähän. en usko että se imetys niitä pilaa vaan se maidon nousu ja niiden turpoaminen :) joka tapahtuu kai joka tapauksessa aluksi, imetit tai et...
 
Mun ei ois tarvinnut imettää päivääkään ja tissit ois lässähtänyt jokatapauksessa: kun sitä maitoa nousee niin sitä sitten kirjaimellisesti nousee ja se pahin venähtäminen tapahtuu siinä. Mutta ei hätää, onneksi tähän vaivaan on ratkaisu, sitä kutsutaan liikunnaksi. Kuntosali. Painot. Rintalihakset. Kuulostaako tutulta? Jos ei niin suosittelen tutustumista.. :D
 
Sinun pitää kysyä synnytyssairaalasta annetaanko sieltä sosiaalisin perustein tuota maidonnousua ehkäisevää lääkettä. Kai se annetaan, vaikka voi varmaan varautua nihkeisiin asenteisiin.
Jos siis rintojen pilalle meno on syynä, niin silloin sinun pitää ottaa se lääke niin, että maito ei nouse ollenkaan rintoihin. Koska se maidonnousu niistä rinnoista tekee sellaset lerpat jos tekee, ei imetys itsessään. Ja toinen on, että sinun täytyy vain hartaasti toivoa, että kuulut niihin ihmisiin, joilla ei raskausaikana rinnat muutu ollenkaan..
 
Sairaalassa annetaan joku lääkekuuri, joka estää maidon nousun rintoihin. Tai ainakin vähentää/hidastaa sitä.

EN muista lääkkeen nimeä, mutta koska olet jo nyt varma siitä, ettet aio imettää, niin kysele ihmeessä neuvolassa miten lääke vaikuttaa ja voitko laittaa synnytystapatoiveisiin sen lääkkeen saannin...

Veljeni vaimolla tuli aikamoiset sivuvaikutukset siitä lääkkeestä, mutta se ei tietenkään tarkoita, että sinulla tulisi =)
 
Ja taas se nähtiin että jos joku ei halua imettää niin heti hyökätään kyselemään että miksi? miksi? miksi? miksi?

No itestä voin kertoa, että tiesin jo raskauden aikana että en halua imettää ja että korvikkeille heti kun mahdollista. No kyllähän se maito nousi rintoihin ja eikä ne mun rinnat oo oikeestaan menny miksikään. Samanlaiset ku ennenki. Anyway....ku kotio pääsin siirryin pikkuhiljaa korvikkeisiin ja kyllähän se maidon tulo väheni. Tätä edes auttoi se, että eka viikolla kotona en voinut syödä mitään kun oli niin jumalaton pääkipu. Särkylääkkeitä menikin enempi kuin ruokaa. Muistaakseni imetin n. 3 vkoa ja lopussa vaan enää yöllä ja sekin jäi.

 
En tiedä, että saako tuota lääkettä Suomessa, ehkä. Jos et saa lääkettä ja maito nousee rintoihisi, suosittelisin kyllä imettämään vähän. Jos imetys ei kaikesta huolimatta ole sinun juttusi voisit vähentää imetystä ja lisätä korvikkeen määrää, kun vauva on parin kolmen kuukauden ikäinen. Tätä ennen maidontuotanto tasaantuu ja sinulle ei tule niin herkästi rintatulehdusta, kun saat maidontulon lakkaamaan hitaasti. Jos yrität olla imettämättä, kun maidontulo alussa kiihtyy, niin haet kyllä ongelmia itsellesi. Rintojasi kivistää ja ne menevät tukkoon ja vain vauva tuo kunnolla helpoituksen. Enpä ole ennen neuvonut ketään miten olla imetämättä :\| Minä olen imettänyt molempia lapsiani 1v 6 kk =) Olen huomannut, että jotkut eivät kehtaa sanoa suoraan, että imettäminen ei kiinnosta. Sitten saavat rintatulehduksen/tukoksen, kun antavat vauvalle korviketta vaikka rinnoissa on maitoa :/ Toki rinnat voivat tulehtua muustakin syystä, tiedän ja kaikilla ei maito nouse, vaikka halua imettää olisikin. Minulle imettäminen on ollut alussa kivulias, myöhemmin ihana asia. En vaihtaisi kokemuksiani pois.

Kannattaa ottaa selvää imetyksestä etukäteen imetti tai ei. Huomaat vauvan synnyttyä, että saat olla monella tavalla vauvan käytettävissä. Aikaa sopeutumiseen menee ja kaikki vanhemmat eivät tunnu hyväksyvän lapsensa tarpeita koskaan. Jos ei ole valmis lapsen käyttöön, niin ongelmia tulee varmasti.

Onnistuessaan imettäminen olisi helpoin tapa ruokkia lasta. Muista, että korvikemaito ärsyttää ulosteessa vauvan ihoa. Saat siis yölläkin nousta vaihtamaan kakkavaipat heti. Rintamaitokakka ei ärsytä niin. Vauvalle voi tulla vatsavaivoja ym., tuttipulloja täytyy pestä ja maitoa lämmittää yölläkin. Ja rinnat voivat pysyä kauniina imetyksen jälkeenkin. Imetys auttaa kohtua supistumaan ja äitiä palautumaan kuntoon synnytyksen jälkeen. Avointa mieltä! Olet kohta montaa kokemusta viisaampi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 16:09 Vieras kirjoitti:
Ja taas se nähtiin että jos joku ei halua imettää niin heti hyökätään kyselemään että miksi? miksi? miksi? miksi?
Mä en kysele, mutta on se musta vähän omituista... mä kun ajattelen että se kuuluu pakettiin, siinä missä kakkavaipatkin. Vaikka välillä ei välittäisikään kyseisestä toimesta niin on vähän silloinkin välttämätön paha. Ei sillä, mä pääpiirteittäin kyllä ihan tykkään siitä imetystilanteesta, joten meillä ei ole välttämätön paha ollenkaan, mutta vielä se pakkopulla olo mullekin ainakin hetkellisesti tulee, niinkuin neitinkin imetyksen kanssa. :D
 
ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 16:04 Knicke Knackerton kirjoitti:
Koska se maidonnousu niistä rinnoista tekee sellaset lerpat jos tekee, ei imetys itsessään. Ja toinen on, että sinun täytyy vain hartaasti toivoa, että kuulut niihin ihmisiin, joilla ei raskausaikana rinnat muutu ollenkaan..
Kyllä ne rinnat käsittääkseni veltostuvat jos ovat veltostua jo ennen maidon nousua. Monellahan se kuppikoko kasvaa jo ennen raskauden puoliväliä.
Ja sekin on hyvin yksilöllistä veltostuuko rinnat raskauden ja imetyksen myötä vai ei. Ainut varma keino säilyttää kiinteät rinnat on lieneen varoa painonvaihteluita, pysyä lapsettomana ja hankkia vanhempana silikonit ;)
 
Voih.. Ite antaisin mitä vaan et saisin tämän imetyksen pidettyä toiminnassa. Mulla on yks syy minkä takia imetys pitäisi tässä lopetella mut siirrän ja siirrän sitä.. Korvikkeella mennään pääasiassa mut en raaski jättää tissiä vielä kokonaan pois. Tyttö on kohta 5kk ja tonne 3kk alkupäivien lisämaitoa lukuunottamatta täysimetin mut siitä asti osittaisimetyksellä menty.. Ei vaan henno jättää.. Tytön ilmekin kertoo kaiken kun hän näkee tissin (ja joskus äänetkin) vaikkei enää ookaan kuin herkuttelua tissillä mut silti en raaski jättää pois..

Ja kyllä ne rinnat menee jo raskausaikana "pilalle" jos on mennäkseen. Mulla on nyt kutakuinkin normaalikokoiset rinnat ja normaalit mitä oli ennen raskauttakin. Ehkä vähän pulleammat vielä kun imettelen kuitenkin välillä mut aika lähellä normaalia.. Ja en kait mä mitään muuta normaalimpaa tiiäkään kuin rinnat joita on käytetty imetykseen :whistle:
 
itse olisin kyllä imettänyt mutta kolmen rintatulehduksen jälkeen ei maitoa enää riittänyt. vaikka yritin ja yritin niin maidon tulo vaan ehtyi.. ja oli pakko siirtyä korvikkeisiin. Jotka muuten ovat kalliita. että suosittelen imettämistä ellei sitten ole ylimääräistä rahaa ostaa kalliita korvikkeita. ja niitäkin menee aika reilusti. ainakin meillä poika hörppii paljon vaikka soseitakin jo syödään. että kannattaa miettiä imettääkö ilmaiseksi omaa maitoa vai ostaa kaupasta kallista korviketta.
:\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 16:22 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 16:04 Knicke Knackerton kirjoitti:
Koska se maidonnousu niistä rinnoista tekee sellaset lerpat jos tekee, ei imetys itsessään. Ja toinen on, että sinun täytyy vain hartaasti toivoa, että kuulut niihin ihmisiin, joilla ei raskausaikana rinnat muutu ollenkaan..
Kyllä ne rinnat käsittääkseni veltostuvat jos ovat veltostua jo ennen maidon nousua. Monellahan se kuppikoko kasvaa jo ennen raskauden puoliväliä.
Ja sekin on hyvin yksilöllistä veltostuuko rinnat raskauden ja imetyksen myötä vai ei. Ainut varma keino säilyttää kiinteät rinnat on lieneen varoa painonvaihteluita, pysyä lapsettomana ja hankkia vanhempana silikonit ;)
Niin, lähinnä tarkoitin, että se imetys toimintana ei tee rinnoille mitään (Paitsi tietenkin jos on lapsi, jolla on niin suuri imuvoima, että ne venyy sen takia: whistle: ) eli jos se maito kerkeää nousta rintoihin, niin silloin ne venyy sen suurimman venymisensä.
 
Huvittunut
Ala jo hyvissä ajoissa rukoilemaan joka ilta että mahasi ei raskauden lopulla ole tiikerinraidoilla jos rintojen surkastuminen huolestuttaa :D

Vuoden imettäneenä rintani on ihan nätit vielä mutta mahasta ei voi todellakaan sanoa sitä.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Eli jos maitoa on rinnoissa ja antaa korviketta voi syyttää vain itseään venyttyneistä rinnoista. Parempi imettää tiheästi niin rinnat pysyvät timmeinä. Parempi imettää jo siksikin, että saisi niin timmin vatsan kuin kukin synnytyksen jälkeen vain voi saada. Perintötekijöilläkin on merkitystä ja sillä kuinka paljon elopainoa on kerännyt.

t. Terhakka tissinen ja pyykkilautavatsainen hoikka äiti, joka on imettänyt viittä lastaan yhteensä 7 v 8 kk.
 
Minä vaan
Minäkään en imettänyt, samoista syistä. Sanoin sen kätilölle heti kun lapsi oli syntynyt, ja lapselle haettiin korviketta. Kun päästiin osastolle, hoitaja toi yhden pillerin joka esti maidon nousun rintoihin. Sanoi kuitenkin, että älä ihan vielä ota jos et ole varma koska pillerin ottamisen jälkeen on myöhäistä katua. (jos en väärin muista niin siinä oli joku aikarajakin, 12h tai jotain minkä aikana se pitäisi ottaa...). Otin pillerin välittömästi enkä päivääkään ole katunut. mitään sivuoireita ei myöskään tullut.
rintani ovat samanlaiset kuin aina, samoin vatsani. Kohtu palautui suht nopeasti normaalikokoonsa vaikken imettänytkään.
 

Yhteistyössä