Imetysongelma

  • Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti
hei
Kannataisko hakea jotain keskusteluapua jo raskausaikakana tuohon ongelmaan? Jos on noin kielteinen käsitys luonnollisesta asiasta...Jotain traumaa kenties? Onko kiintymyssuhde syntyvään lapseen terveellä pohjalla jos ei pysty näkemään asiaa lapsen näkökulmasta....Keskustelu psykologin kanssa voisi áuttaa...
 
vieras
Tulee tosi surulliseksi näistä jutuista. :( Miten jollekin voi olla noin kielteistä se mikä on omalle lapselle kiistatta se paras asia. Ja miksi kropan pitäisi näyttää samalta kuin ennen lasta? Minä olen kolmen lapsen äiti ja mielestäni minulla on kaunis ja hyvännäköinen kroppa. Jopa nyt olen sitämieltä, vaikka viimeisestä synnytyksestä vasta 2kk. Ja ei ole vatsa tosiaan vielä täysin palautunut ja pari lisäkiloakin on edelleen, mutta enpä minä enää ole mikään 20 vuotias lapseton tyttönenkään. Kyllä naisen kuuluu näyttää naiselta. Ja siltikin voi olla hoikka.

Esikoisen imetys meni mäelle ja siitä syytän lähinnä rintakumia ja sitä että en kokenut mukavaksi imettää sen kanssa ja ilmankaan ei onnistunut. Toista imetin 2v4kk ja nyt tietysti vauva täysimetyksellä. Ei ole imetykset rintoja "pilanneet". Samalla tavalla ne riippuisivat jo ihan raskauksien takiakin ja imetyksen ansiosta minulla sentään on nännit. Ennen esikoista minulla ei niitä ollut eikä kauheasti vielä esikoisen jälkeenkään. Ja hyvillä liiveillä rinnat näyttää hyviltä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Minäkään en imettänyt, samoista syistä. Sanoin sen kätilölle heti kun lapsi oli syntynyt, ja lapselle haettiin korviketta. Kun päästiin osastolle, hoitaja toi yhden pillerin joka esti maidon nousun rintoihin. Sanoi kuitenkin, että älä ihan vielä ota jos et ole varma koska pillerin ottamisen jälkeen on myöhäistä katua. (jos en väärin muista niin siinä oli joku aikarajakin, 12h tai jotain minkä aikana se pitäisi ottaa...). Otin pillerin välittömästi enkä päivääkään ole katunut. mitään sivuoireita ei myöskään tullut.
rintani ovat samanlaiset kuin aina, samoin vatsani. Kohtu palautui suht nopeasti normaalikokoonsa vaikken imettänytkään.
Tätä peesaan. En halunnut imettää, en pelännyt rintojen muodon muutosta tms. Esikoisen kohdalla kaikki meni vain pieleen, ja tunsin itseni huonoksi äidiksi. Kuopuksen kohdalla päätin, eten halua imettää, vaan nauttia vauva-ajasta ilman paineita.

Synnytyssalissa sanoin kätilölle, etten aio imettää. Hän kysyi syytä ja kerroin. Ilman mitään mutinoita minulle tuotiin pilleri, joka estää maidonnousun rintoihin.
 
Heidi
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
No kroppaan vaikuttaa jo hormonaaliset tekijät ja se että oot ollu raskaana. Ja imetyksestä kropalle on vain monen positiivisena pitämiä juttuja; imetys kuluttaa kaloreita -> laihdut nopsaan ilman rääkkejä
Tuo ei kyllä valitettavasti pidä kaikkien kohdalla paikkansa tuo, että laihtuu satavarmasti imetyksellä.
Mulla on 3,5kk vauva, ja kilot eivät lähde mihinkään :( tainnut päin vastoin tulla muutama kilo synnytyksen jälkeen lisää, vaikka imetänkin.
 
roikkutissi
Rinnat meni imetyksellä. Kuppikokoni oli b ennen. Ja raskausaikana c kuppi. No maito ku nousi kasvoi tissit ihan valtavasti varmaan d tai dd. Tuntu et ne räjähtää ja maitoa vaan suihkusi ja valui kun eihän laps kerenny syödä niin paljoa ku rinnat tuotti. Tulehuksia tuli myös ku maito pakkautu tisseihin. Imetys ku loppu, tisseistä ei mitään muuta jäljellä ku roikkuvat nahkapussit. Uskon että jos en olis imettäny ei noin totaalista venymistä ja katoa olisi käynyt. En silti kadu, että imetin, mutta ei tässä mitään naiseutta voi korostaa näillä rinnoilla. Ei saa nättejä vaikka kuinka yrittäs itteä psyykata.
 

Yhteistyössä