Imetysongelma! Mistä apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maito loppuu kesken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maito loppuu kesken

Vieras
1 kk poika on alkanut kasvaa ja ilmeisesti tarvitsee enemmän rintamaitoa. Nyt on muutama päivä ollut itkuhuutoa vielä tissittelynkin jälkeen, eli maitoa ei tule riittävästi. Olen joutunut antamaan korviketta n. 50 ml joka ilta että lapsi nukahtaa.

Haluaisin lisätä maidon tuotantoa, mutta en heru pumpulle ja käsin lypsäminen on vaikeaa. Ainoa tapa olisi siis antaa vauvan tilata, mutta korvike tekee lapsen niin kylläiseksi ettei yöllä pyydä maitoa kuin kerran. Nukkuu pitkät unet, eli 10-12 tuntia. Illalla tankkaisi runsaasti, mutta rintamaito ei riitä hänen tarpeisiin.

En myöskään haluaisi huudattaa lasta, pakko antaa nälkään korviketta kun painonnousukin oli hidastunut.

Miten saisin maitoa lisättyä, kun nyt ei vauvakaan sitä "tilaa" ja en heru pumpulle/käsinlypsylle ollenkaan?

Maidontuotanto lisääntyy kun annat vauvan sitä tilata lisää imemällä sen sijaan että annat korviketta lisäksi. Ei se tiheän imun kausi kestä kuin pari päivää, ja sen jälkeen maitoa tulee taas sopivasti vauvan tarpeisiin. Osaavaa apua saat varmaan tuolta, neuvontapuhelinkin noilla näyttäisi olevan: http://www.imetys.fi/

Mulla auttoi mammatee sen lisäksi, että lapsi usein rinnalla. Saa luontaistuotekaupoista ainakin täälläpäin ja on tarkoitettu lisäämään maitomäärää. Kannattaa ainakin kokeilla!

Vai ei maidon tilaus kestä kuin pari päivää.. mun tyttö tilaa aina viikon putkeen! Illat menee siinä että vaan imetän ja imetän, neljäkin tuntia putkeen. Lopulta saatan minäkin antaa korviketta vielä päälle jos siltä tuntuu, mutta siltikin syö tilausviikkoina 1-2h välein myös yöllä.
Kun sattuu tilausviikko kohdalle niin otan sen ihan työnä. En tee ruokaa, en pyykkää, pyydän miestä hakemaan kirjastosta kivoja kirjoja ja katselen töllöstä katsomatta jääneitä sarjoja/aloitan jonku uuden sarjan ja lahoan tytön kanssa makuuhuoneessa koko viikon. Läheisyys myös lisää maidon tuloa joten vietetään paljon aikaa ihoa vasten. Joka päivä mies katsoo lasta sen aikaa että syön jonku isomman aterian kunnolla ja käyn joka päivä suihkussa.

Se itku on yks parhaimpia maidon tilaajista.. Mutta vain jos itse pystyt olemaan hyvillä mielin :)
En halua yllyttää pulloon, ettei vauva opi sen helppouteen, mutta niinkin päin voi kokeilla, että antaa ensin pullosta ja antaa sit imee rinnalla niin kauan kuin jaksaa olla.

...osaatko pumpata...? Pumppaaminen vaatii rauhallisen ympäristön, hyvän mielen sekin että lähtee herumaan. Heruminenhan ylipäätään vaatii hyvänolon hormooneja.
Rauhallunen ympäristö, hyvä asento, katsele vauvan kuvia, syö muutama pala suklaata, kuuma kaurapussi harteille. Kuvittele miten näet maidon tulevan tissistä, ja anna pumpun pumpata rauhassa muutamankin minuutin mukavia ajatellen :)

Ja jos omaa maidon tuloa haluu lisätä, nii ainakin sen aikaa mitä vauva on pullolla, nii stimulousit omia rintojas jotenkin. Tämä on viestiä, että vielä näin paljon tarvittais lisää.

Ja imetät sen mikä hyvälle tuntuu, annat korviketta tarvittaessa,päivällä sit tissillä. Ei pari ekaakaan kuukautta tarkoita etteikö se maito vielä riittäis :)
Mut se Pumppaaminen pitää tosissaa harjotella, hyvän olon kautta!

Kuulostaa oikein tutulta. Mitä jos laittaisit kellon soimaan yöllä vaikka kolmen tunnin välein, jos saisit vauvan syömään yölläkin? Muutamana yönä peräkkäin? Yöimetys mielestäni toimii maitoa lisäävänä tekijänä ja taisin saada neuvolasta saman ohjeen kun painonnousu ei riittänyt noin kolmeviikkoisella.

Juo tarpeeksi ja syö hyvin! Mulla maidontuloa vähensi tosi paljon vissy (ehkä muutkin hiilihappojuomat jättäisin väliin) ja lisäsi taas ananas.

Mutta suurimpana asiana, koita olla stressaamatta. Imetä niin paljon kun jaksat mutta jos et jaksa tai tuntuu ettei maitoa oikeasti tule ja lapsi on nälkäinen, anna pullosta. Tiheän imun kausi saattaa ihan hyvin nyt olla mutta älä nyt viikkokausia asiaa murehdi. Pumpulle heruminen ei muuten kerro mitään maitomääristä, en saanut pumpulla irti juuri mitään (kerran yhden lääkkeen vuoksi olisi pitänyt saada mutta ei niin ei) ja vauva taas kasvoi tosi hyvin vaikka puklasi PALJON ja aina annoin vain yhdestä rinnasta samalla syötöllä.

Pidä vauvaa sylissä ja katsele häntä niin heruminen saattaa alkaa uudestaan. Mä syötin jossain vaiheessa nukkuvankin vauvan (kun menin itse nukkumaan ja vauva olisi muuten herännyt 1-2h kuluttua), voit kokeilla sitäkin! Yöimetys taitaa olla paras maidonlisääjä!

Voisihan sitä viettää vaikka 24 tuntia vuorokaudesta vauva tissillä, mutta useat syötöt peräjälkeen kerryttää ilmaa vauvaan ja illalla sekä yöllä on luvassa huutohelvetti. Itkuinen ja mahavaivainen lapsi kieltämättä vaikeuttaa herumista, kun mitään en osaa tehdä oikein ilman rääkymistä ja valvomista. Yritän parhaani täysimettää, mutta annan kyllä korviketta jos ei huuto lopu. Syötän nytkin usein ja siitä kiitoksena ilmavaivat jotka vie multa yöunet ja halun tehdä enempää lapsia... Yöllä herätän syömään että lisääntyisi maito, mutta vauva ei syö ja nukahtaa melkein heti rinnalle. Mutta... Yritän nyt imettää enemmän, harmi että se tekee lisää unettomuutta ja vähemmän kiintyneen äipän.

Mitä sä itse syöt? Mulla hiilihappojuomat ja appelsiinimehu aikaansai lapselle hirvittävät vatsavaivat, vieläkin muistan sen äitienpäivän kun join appelsiinimehua ja päivällä alkoi lapsen huuto..
Tutki siis oma ruokavalio koska sillä on vaikutusta. Ei tuoretta ruisleipää (paahtaminen auttaa jotenkin eli jos syöt niin paahda), suurta määrää kahvia, sitruksia, sipulia, kaaleja.. tm mitä nyt vaan tulee mieleen.

Tuli vielä mielee, ett mulla ainakaa ei menny vauvan kanssa ruokailut ja tarjonta yks yhteen. Mulla ois tullut aamupäivisin maitoa, mut vauva nukku. Ja illalla taas kun vauva oli itkuisa ja olis tankannu nii maitoa ei enää tullut tarpeeksi, ei millään. Aamupäivällä siis onnistui pumppaus.

Mutta. Jos pumppasin aamupäivällä silloin kun vauva halusi nukkua, nii pystyin sen maidon antaa illalla ja hän oli tyytyväinen maitoonsa.

Itselläni maidontulo vaati ihan älytöntä määrää syömistä. Aina kun palasin tavalliseen, terveelliseen ruokavaliooni, niin maito ei meinannut riittää millään. Jouduin koko imetysajan syömään niin, ettei paino laske yhtään, herkkujakin söin tavallista useammin että energiaa tuli tarpeeksi. Painon pienikin lasku oli aina yhteydessä maidontulon hiipumiseen. Toisaalta maidon määrä myös lisääntyi nopeasti kun taas aloin syömään enemmän.

Ja joo, olihan se vähän masentavaa "väkisin" ylläpitää raskauskiloja (n. 5 kiloa yli normaalipainoni), kun muuten imettäessä olisi ollut niin helppoa päästä niistä eroon. Mutta lapsen etu oli ja on minulle tärkein.

Yhteistyössä