Imetysliiveistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensiodottaja_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensiodottaja_

Vieras
Heippa!
Esikoisen pitäisi syntyä ensi kuussa, ja ajattelin, että nyt olisi varmaan hyvä aika hankkia imetysliivit, jotta saan ne sitten sairaalaankin mukaan. Mistä olette ostaneet imetysliivejä - alan kaupasta vai ihan marketista tai postimyynnistä? Jos jälkimmäisestä, niin miten olette osanneet arvioida oikean koon?

Alkuperäinen kirjoittaja Ensiodottaja_:
Heippa!
Esikoisen pitäisi syntyä ensi kuussa, ja ajattelin, että nyt olisi varmaan hyvä aika hankkia imetysliivit, jotta saan ne sitten sairaalaankin mukaan. Mistä olette ostaneet imetysliivejä - alan kaupasta vai ihan marketista tai postimyynnistä? Jos jälkimmäisestä, niin miten olette osanneet arvioida oikean koon?

Minä taisin ostaa lindexiltä muutamat ja niillä pärjäsin ihan hyvin. Ostin normaalia kuppikokoa yhden isommat ja toiset vielä isommat varmuuden vuoksi. Eli normaalisti C, ostin imetysliivit kokoa D ja DD.

Ei sitä oikein osaakaan arvata etukäteen, joten minun neuvoni on ostaa vähän isommat kuin normaalisti ja sitten käydä ostamassa oikeampaa kun tietää mikä on tarve. Aluksihan rinnat ovat ihan järkyttävät kun maito nousee mutta sekin vähän tasaantuu. Näin ollen saatat tarvita useamman kokoiset eri vaiheissa.

Heippa,

Kannattaa käydä kokeilemassa raskauden viimeisillä viikoilla kaupassa, silloin ostettuna liivien pitäisi olla hyvät. Jossain suositeltiin vko 36 ja sitten ostamaan yhtä kokoa suuremmat. Itselläni rinnat kasvoivat odotusaikana B-kupista D-kuppiin eikä ne siitä enää ole kasvaneet, imetän siis edelleen. Tietysti liiviin on hyvä mahtua liivinsuojus eli sen verran pitää jäädä tilaa. Mutta kaikki on yksilöllistä - toiset eivät käytä suojia ollenkaan kun maitoa ei tihku kun taas kaltaiseni suihkutissit, jolla maitoa heruu ihan kunnolla on suojat pakolliset :)
Liivejä tarvitset sekä yöllä että päivällä ja suosittelen yöksi hankkimaan pehmeät liivit ilman kaaritukia. Päiväksi sitten maun mukaan, itse tunnen todellakin tarvitsevani kaarituelliset liivit nyt kun rinnatkin ovat suuremmat kun ennen.
Niin, ja itse olen ostanut liivini Bebesiltä ja Stockmannilta ja yhdet tilasin netistä (samanlaiset jotka oli jo) kun sai halvemmalla.

Mä ostin etukäteen liivikaupasta liivit, mut niitä liivejä ei paljon tullu käytettyä, ehkä pari viikkoa. Vaikka ostin myyjän opastuksella, oli liivit pian liian isot.

Nyt tekisin niin, et ostaisin alku/yökäyttöön pehmeät liivit (tai parit), jotka ottaisin synnärille ja sit vasta esim. kuukauden päästä vauvan syntymästä jotku paremmat liivit. Rintojen koko on tasaantunu ja tietää paremmin, miten imetys sujuu.

Ite tykkäsin Carriwellin luukkuliiveistä ja moni on kehunu pehmoliivejä. Noissa koko ei ole yhtä tarkka kun "oikeissa" liiveissä, joten on helppo tilata netistä.

Yökayttöön suosittelen ehdottomasti imetystoppia! ihan huippuhyvä, on siis perus spaghettiolkaiminen toppi joissa on luukut, todella mukavat päällä. lindexistä ainakin löytyy..

Samaa mieltä kuin vuoden ikäisen äiti, osta jotku halvat etukäteen ja paremmat vasta lapsen synnyttyä. Mulle ei myyjä suorastaan suostunut myymään liivejä joskus viikolla 36, kun kävin sovittelemassa. Onneksi! Ne, jotka oli lopulta hyvät, tuntui ihan kamalilta päällä ennen synnytystä.

Hei! Tietääkö kukaan mistä voisi ostaa kuppikokoa A olevia imetysliivejä? Yhdessä kaupassa myyjä sanoi ettei niin pieniä tehdä, pitääkö paikkansa? Olen pienirintainen ja suurimmillaankin sekä liivinsuojien kanssa silloin harvoin kuin niitä tarvitsin A-kupit riittivät esikoisen kanssa.

Itse ostin liivit vasta kotiuduttuani koska en osannut ennakoida rintojen kokoa. Sairaalassa pidin niitä inhottavia sairaalan liivejä....
Mutta siis edelliselle: A kuppia ei tietääkseni monessakaan kaupassa ole. Itsekin olen pieni rintainen ja A on mennyt normisti mutta sitten ostin B kupin imetysliivit ja ne oli musta kans tosi hyvät. Pikkusen oli jopa varaa niille suojuksillekkin eikä ollu liian isot. Jos ei A:ta ole niin kokeile B:tä. Saattaa olla hyvät.

Suosittelen ap:lle sairaalaan mukaan toppia, joka soveltuu imetykseen esim. http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/comfort.html, sillä ainakin mulla maidonnoustessa ja imetyksen alkaessa oli rinnat niin järkyttävän arat, että en olisi voinut kuvitellakaan normaaleja, saati kaarituellisia imetysliivejä. Nuo topit ovat päällä supermukavia ja siitä hyviä, että koska rintavarustuksen tulevaa kokoa on melko vaikea arvioida, nämä joustavat hyvin.

Sitten kun rinnat tottuvat, eivätkä enää arista, on helpompi arvioida kokoakin ja ostaa parempia liivejä. Itse olen ostanut ihan henkkamaukkalan imetysliivejä, jotka ovat kaarituettomia. Normaali kuppikokoni on C, imettäessä olen ostanut E-kupilla :D.

Ei välttämättä kannata hankkia ainakaan monia liivejä etukäteen, koska ei voi tietää miten rinnoille käy. Mulla A-kuppi kasvoi hädin tuskin B:hen kun taas joillain tutuilla on tullut valtavat D:t...

Pienirintaisille antaisin vinkiksi tuon edellisen viestin Carriwellin pehmeän luukkuliivin. Ne oli mulle parhaat, kuppi oli tavallaan napakan tuntuista, mutta silti erittäin joustavaa materiaalia. Noihin olis mahtuneet ainakin vielä kaksi kertaa isommat rinnat, mutta tukivat pieniäkin hyvin eivätkä "lörpsöttäneet" ja tarrattomatkin liivinsuojat pysyivät paikallaan. Nämä ostin nettikaupasta luottaen ihan siihen kokotaulukkoon, joka nettisivuilta löytyi.

Joustavat toppimaiset liivit olivat erinomaiset yökäytössä ja kotona päivälläkin. Käytin myös muutamia toppimallisia urheiluliivejä (merkki? ostettu Lindexiltä vuonna x). Noissa kuppikoolla ei välttämättä ole merkitystä vaan liivit voi hankkia pelkän ympärysmitan mukaan. En siis tarkoita jotain muotoon prässättyjä Sloggi tms. toppeja vaan sellaisia napakampia.

Kaikkihan ei öisin liivejä käytä / tarvitse, mutta mulle ne oli ainakin välttämättömät ekat puoli vuotta. Olis muuten ollu yöpaidan ja lakanoiden vaihtoa joka yö ja rinnatkin kipeytyivät alussa herkästi kun koetin olla ilman liivejä.

Yhteistyössä