Imetyskysymys vastasyntyneestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut iskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut iskä

Vieras
5 vrk vanha lapsi on nyt kerennyt muutaman päivän olemaan kotona, mutta jostain syystä tänään ei imetys ole onnistunut juuri lainkaan. Vauva kyllä imee ja maitoa suorastaan valuu, mutta jostain syystä hän ei nielaise kunnolla: Osa maidosta tulee suupieliltä ohi. Pelottaa, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa nieltyä.

Vauvan kyllä luulis saavan tarpeeksi maitoa, kyllä se itkee nälkää jos maha on tyhjä. Tuleeko maitoa niin paljon, ettei vauva vaan pysty nielemään kaikkea kerralla, silloin ylimääräinen tulee tietenkin ulos.

Maidon tulo kunnolla käynnistynyt ja maitoa tulee paljon. Eli nielee minkä ehtii.

Maidon riittävyyden tietää jos vaipat kastuu - oliko se niin että 5-6 vaippaa/pv, vauva heräilee itse syömään riittävän usein ja on suht tyytyväinen.

Sille osastolle, josta kotiuduitte, saa soittaa milloin vain, jos alle kahden viikon vanhan vauvan vointi huolestuttaa. Siellä voivat tarkistaa myös imuotteen. Seuraa pissan tuloa ohjeiden mukaan, jotka saitte osastolta. Todennäköisesti maito on nyt vasta kunnolla noussut ja sitä tulee niin paljon, ettei vauva pysty nielemään kaikkea.

[QUOTE="tieto";22739304]Onko sulla isot nännit, nekin vaikuttaa siihen että jos ei mahdu vauvan suuhu kunnolla nänni.[/QUOTE]

Miten se iskän nännien koko tähän nyt sitten vaikuttaa?

Kiitos vastauksista! Tosiaan maitoa on nyt alkanut tulla enemmänkin ja maidon väri on muuttunut valkoisemmaksi. Vauva pissaa kyllä, mutta ei olla täysin varmoja, tuleeko sitä 5-6 vaipallista/päivä.

Imetyksessä on apuna rintakumi, olisikohan sillä jotain osuutta asiaan? Ilman kumia imetys ei ole vielä onnistunut useista yrityksistä huolimatta. Voisikohan myös rinnan pumppaaminen ennen imetystä vähentää "virtauksen" määrää?

Hyvä huomio tuo synnytysosastolle soittaminen! :)

[QUOTE="sia";22739313]Miten se iskän nännien koko tähän nyt sitten vaikuttaa?[/QUOTE]

No mitä se iskä kyselee äidin juttuja ja mistä se tietää mitä se vauva syö :laugh: se kyselevä iskä taitaa olla pihalla kuin lumipallo vauvan hoidosta :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja eikö niin;22739375:
No mitä se iskä kyselee äidin juttuja ja mistä se tietää mitä se vauva syö :laugh: se kyselevä iskä taitaa olla pihalla kuin lumipallo vauvan hoidosta :laugh:

Päinvastoin. Näkisin imetyksestä kyselevän ja vauvan maidonsaannista huolestuneen iskän olevan harvinaisenkin hyvin mukana vauvanhoidossa.

Voi hyvin kokeilla sitä, että pumppaa ensin maitoa vähän pois. Kannattaa myös välillä yrittää imettämistä ilman rintakumia. Pääasia kuitenkin on, että imetys lähtee hyvin käyntiin. Maidon tulo tasaantuu kyllä aikanaan seuraavien viikkojen kuluessa.

Juu, ihan yhtä ulkona kuin jokainen pienen vauvan äiti joka jossain vaiheessa huolestuu siitä saako vauva tarpeeksi maitoa. =)

Näin itse kolmannen vauvan äitinäkin olen yhä ihan pihalla yhdestä ja toisesta asiasta.

No se ei ole mitään uutta mutta miksi pitää olla niin pihalla asioista, ymmärrän että osa ihmisistä on tyhmiä oppiakseen mitään uutta vaan kyllä lapsen hoito kannattaa sitten jättää toisille jos ei itse ymmärrä asiasta mitään.

Hei, on normaalia että paineella tuleva ylimääräinen maito tulee suupielestä ulos! Myös nenästä voi tulla maitoa, jos kaikki ei mahdu kerralla pieneen nieluun.

www.imetystukilista.net on hyvä paikka josta löytää tietoa!

Kiitoksia taas vastauksista!

Pumpattiin ennen imetystä ja tällä kertaa sujui paremmin. Toki osa maidosta tuli edelleen yli, mutta huomattavasti vähemmän, kuin aikaisemmilla kerroilla. Ainakin näennäisesti vauva vaikutti kylläisemmältä.

Eiköhän se tästä! :)

Mä ehkä tukehdun tähän nauruun.

Iskän nännien koko ei tosiaan vaikuta imetykseen mitenkään..

Mutta en osaa siis ap:tä mitenkään paremmin neuvoa kuin aiemmat. Luultavasti tuo maidon tuotanto ei vielä ole ihan tasapainossa lapsen tarpeeseen nähden. Kyllä se siitä tasaantuu.

Juu, ihan yhtä ulkona kuin jokainen pienen vauvan äiti joka jossain vaiheessa huolestuu siitä saako vauva tarpeeksi maitoa. =)

Näin itse kolmannen vauvan äitinäkin olen yhä ihan pihalla yhdestä ja toisesta asiasta.

Onnea sulle kolmannesta! :heart:

Ap: lle: Todennäköisesti vaimollasi on pikemminkin ylituotantoa ja vauva ei ehdi syödä tarpeeksi nopeasti. Eikä vauvan pidäkään. Niin kauan kun lapsi syö muutaman tunnin välein vähintään, vaikuttaa ajottain virkeältä (tuonikäiset useimmiten kuitenkin nukkuvat lähes kokoajan, mutta ajoittan lapsen tulisi vaikuttaa "virkeältä") ja vaippoja kastuu niin ei ole mitään hätää. Neuvola-aika teillä lienee kohtapuoliin ajankohtainen, siellä vielä punnitaan ja katsotaan onko painonkehityksessä ongelmia vai onko se normaalin rajoissa.

Onnea perheenlisäyksestä ap:llekin!

..lisähuomio.. Tossa vaiheessa lapsi saattaa alkaa haluta myös ihan huvinvuoksi imeskellä sitä tisua ja semaidon tulo ikäänkuin sit ketuttaa vähäsen.( Silloin voisi kokeilla tuttia jos ei sitä jo ole antanut tai jos sitä ylipäätään haluaa antaa.) Mutta tämä siis vain välillä, ei joka rinnantarjoamisella.

Muuten olen samalla kannalla aiempien vastausten kanssa... :)
Ja onnea vauvasta ja lykkyä imetykseen (mihin iskäkin selvästi vahvasti "osallistuu")!!

Yhteistyössä