Imetys S A T T U U!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apuva"

Vieras
Vauva on huomenna 2vkoa ja tämä koko parin viikon kestänyt imetys on ollut yhtä itkua :( Siis mun osalta.
Imuote on katottu oikeaksi,mutta voiko se tosissaan olla,ku tuntuu kuin tuhat nuppineulaa tungettaisiin rinnanpäähän vauvan imiessä ;( Ensi imaisut saa näkemään tähtiä,siitä VÄHÄN helpottuu,mutta inhottava pisto jatkuu koko syötön ajan ja kyyneleet valuu silmistä,ei oo sekään kivaa :(

Meneekö tämä tästä vielä ohi vai tätäkö imetys on??Kun kaikki sanoo,ettei se kuulu sattua tietenkään,mutta mitä teen väärin?

Onko kokemuksia rintakumista,sekoittuuko vauvan imuote entisestään,jos niitä käyttää välillä?
Bepanthenia laitan rinnapäihin,annan ilmakylpyjä ym.

Auttakee!!

Tollasta se oli mullakin alussa. Bonuksena ensimmäisen viikon tuli hirveitä jälkisupistuksia imetysten aikana... Mutta kyllä se lopulta helpotti ja imetin lopulta yli vuoden eikä yhtään korvikkeita tarttettu :)

Oletko kokeillut rintakumeja? Joillekin niistä on apua. Ja kipeisiin nänneihin kannattaa pursottaa hieman maitoa ja hieroa, äidinmaito hoitaa kipeitä nännejä.

Itsellä auttoi, kun katsoin ja kädellä autoin, että vauvalla oli rintaa suussa mahdollisimman paljon. Näin imu ei kohdistu suoraan nännin päähän(=TEKEE KIPEÄÄ), vaan "pidemmälle".
Etenkin vauvan alaleuan puolelta sormella "työnsin" lisää rintaa suuhun.

Toivottavasti saatte imuotteen kuntoon :)

Mä olen imettänyt viisi lasta ja joka kerta aluksi ollut hirveää tuskaa,meinannut taju lähteä kun niin paljon sattuu.
Kolmannen muksun kohdalla mulle neuvottiin käyttämään rintakumia.Sen käyttö oli minusta aluksi tosi hankalaa mutta kun sen oppi,siitä oli kyllä suuri apu.
Rinnanpäät tottuu ajan kanssa imetykseen mutta ainakin mulla alku oli tosi tuskaa aina.En tiedä vaikuttiko sekin kun maitoa tuli niin paljon että rinnat oli räjähdyspisteessä aina vaikka lypsikin.
Mulle joku sanoi että alkuun kannattaa lypsää pahin kiristys pois,niin ei satu niin paljoa kun rinnat ei ole niin kireät.

rintakumea suosittelen minäkin. imetin sen kanssa melkein pari ekaa kuukautta esikoisen kanssa, toisen lasten kohdalla sitä ei tarvittu.

esikoisen kohdalla rintakumi oli ehdoton, muuten en olis pystyny imettämään...

[QUOTE="heips";24306642]Tollasta se oli mullakin alussa. Bonuksena ensimmäisen viikon tuli hirveitä jälkisupistuksia imetysten aikana... Mutta kyllä se lopulta helpotti ja imetin lopulta yli vuoden eikä yhtään korvikkeita tarttettu :)

Oletko kokeillut rintakumeja? Joillekin niistä on apua. Ja kipeisiin nänneihin kannattaa pursottaa hieman maitoa ja hieroa, äidinmaito hoitaa kipeitä nännejä.[/QUOTE]

Rintakumeja mietin,mutta entäs sitten siitä raintakumista vieroittaminen?Siis sitä juuri meinasin,että vauva tottuu siihen eikä käy enää pelkälle rinnalle..
Hieron omaa maitoa aina imetyksen alussa ja lopussa rinnanpäihin kyllä :)

Tämä on vaan niin tuskaa,kun kuulen vauvan itkevän ja tiedän imetyksen alkavan,tekee mieli hypätä jonnekkin koloon piiloon :ashamed:

Se usein vaan sattuu vauvan ollessa pieni. Imuote voi olla ihan oikein. Rintakumista ei välttämättä ole hyötyä, jos kipu johtuu maidon herumisestä. Mulla on kolme lasta ja varsinkin esikoisesta imetys oli ensimmäiset 2kk todella kivuliasta. Onneksi aina helpotti muutaman minuutin imuttelun jälkeen. Kakkoselta ja kolmoselta kivulias vaihe kesti vain muutamia viikkoja.
Tsemppiä, kyllä se siitä helpottaa!!!

Aluks se sattuu, se on ihan normaalia, mulla sattu niin paljon, että oli pakko ottaa rintakumi käyttöön! Sitä käytin muistaakseni 2kk, aina välillä kokeilin, onnistuuko ilman, ja siinä parin kuukauden tienoolla päästiin sit rintakumista eroon. :) (vaikka sillonkin se sattui aluksi, mutta ei niin paljoa)

3 lasta olen imettänyt ja aina alussa sattunut niin paljon, että olen itkenyt ja nähnyt tähtiä ( minulla erittäin suuri kipukynnys ) pari-kolme viikkoa on tuntunut, sitten alkaa helpottamaan. Alku on karseaa. Minulla auttoi kahden ensimmäisen kohdalla rintakumi, mutta tämä kolmas ei oikein tottunut siihen kumiin, joten ei siitä ollut apua.

Mulla oli ihan samanlaista, tosin lapsella vissiin todella napakka ja vääränlainen imuote, enkä saanut sitä korjattua. Kun vauva oli sen pari viikkoa, otin rintakumit käyttöön, se oli pelastus! Ikävä puoli siinä oli se, että maitoa tuli sitten vähän huonommin, ja vauva halusi olla rinnalla jatkuvasti. Kun vauva täytti 2kk, ei enää suostunut imemään rintakumin kautta, ja oppi oikein otteen rinnasta.

Jos sun rinnat on rinnanpäistä kovin pinkeät, lypsä pehmeämmäksi jotta kudos joustaa. Katso että vauva oikeasti saa suunsa täyteen sitä rinnanpäätä. Ensi-imaisut kyllä voi sattua, mutta sen kivun pitäisi lievittyä hyvin nopeasti ja herumisesta johtuva pistely/kipu on eri asia.

Näkemättä väittäisin että imuotteessa on kuitenkin parantamisen varaa. Yllä annettu jo hyvä neuvo auttaa omilla sormilla sitä rintaa lisää vauvan suuhun jos ei heti alussa osaa "haukata" tarpeeksi.

Rintakumin käyttö voi sotkea imuotetta, sekä vähentää rinnan saamaa stimulaatiota joka voi johtaa siihen ettei maitoa heru yhtä hyvin kuin ilman.

[QUOTE="a p";24306668]Rintakumeja mietin,mutta entäs sitten siitä raintakumista vieroittaminen?Siis sitä juuri meinasin,että vauva tottuu siihen eikä käy enää pelkälle rinnalle..
Hieron omaa maitoa aina imetyksen alussa ja lopussa rinnanpäihin kyllä :)

Tämä on vaan niin tuskaa,kun kuulen vauvan itkevän ja tiedän imetyksen alkavan,tekee mieli hypätä jonnekkin koloon piiloon :ashamed:[/QUOTE]

Imetä aina välillä ilman sitä kumia, niin että vauvalla säilyy tuntuma, mutta sinulla pysyy rinnat ehjänä.

Minä myös ensimmäiset viikot irvistelin ja tömiyttelin jaloilla lattiaa aina kun vauva nappasi kiinni. 2 lasta ja molempien kanssa ovat ensimmäiset viikot olleet tuskallisia.
Minulla myös auttoi se, että puristin rinnan "hampurilaiseksi" ja yritin saada mahdollisimman syvälle vauvan suuhun.
Mutta parhaiten tässäkin kai auttaa aika. Sitkeästi kun vaan imettelee, niin kyllä ne rinnat siitä karaistuvat :)

Kyllä ne tissit siitä karaistuu, minulla on kolme lasta ja joka kerta imetyksen alku ollut hampaiden puremista, varsinkin ekalla kerralla.
Lansinoh voide auttaa jonkun verran, tarkasta että vauvalla on se imuote tarpeeksi laaja, leuasta voi vetää alaspäin vähän kun on napannut rinnasta kiinni jos tuntuu suu olevan turhan supussa.
Ilmakylvyt rinnanpäille auttaa myös, purista pari tippaa maitoa ja anna kuivua siihen nänniin suojaksi, tai sitten lansinohia.
Vähän aikaa kun jaksat niin helpottaa jo, lupaan!

Kiitos neuvoista,helpottaa aina kun ei ole "ainut" :) Näissä hormooneissa saa vaan itselle olon,että on huono tai jotain,kun ei osaa..Eiköhän se tästä,täytyy niitä rintakumeja käydä ostamassa!
:flower:

[QUOTE="Apuva";24306617]Vauva on huomenna 2vkoa ja tämä koko parin viikon kestänyt imetys on ollut yhtä itkua :( Siis mun osalta.
Imuote on katottu oikeaksi,mutta voiko se tosissaan olla,ku tuntuu kuin tuhat nuppineulaa tungettaisiin rinnanpäähän vauvan imiessä ;( Ensi imaisut saa näkemään tähtiä,siitä VÄHÄN helpottuu,mutta inhottava pisto jatkuu koko syötön ajan ja kyyneleet valuu silmistä,ei oo sekään kivaa :(

Meneekö tämä tästä vielä ohi vai tätäkö imetys on??Kun kaikki sanoo,ettei se kuulu sattua tietenkään,mutta mitä teen väärin?

Onko kokemuksia rintakumista,sekoittuuko vauvan imuote entisestään,jos niitä käyttää välillä?

Auttakee!![/QUOTE]

Molempia lapsia imettäneenä voin sanoa että alku on juuri tuollaista. Mulla sattui ekat 2vk todella paljon myös, mutta sitten se helpotti, kun tissit tottui siihen. Rintakumeista mulla ei ole mitään kokemusta...

Nyt vauva on 7kk ja aina kun maito alkaa herumaan niin rinnat on hetken aikaa kipeät, mutta se tunne menee pian ohi.

Tsemppiä, kyllä se siitä, vaikka sitten niiden rintakumien avulla :)

Kannattaa muuten lukea imetystukilistan sivuja, ihan rintalakkoiluista, raivareista, sammaksen oireista, tiheänimunkausista jne. Jos ja kun ne tilanteet tulevat kohdalle, tiedät mistä on kyse eikä tule sellaista epävarmaa oloa että miten pitäisi toimia.

Ja jos on puoliso niin hällekin voi vinkata noista, mulle ainakin oli iso apu kun mies oli tukena ja muistutti hämmentävässä tilanteessa ettei olla umpikujassa :)

Kannattaa koettaa rintakumilla imettämistä jos ilman sitä oikeasti kipu on ihan kamala.

Minä imetin esikoista rintakumin kanssa ensimmäiset puoli vuotta koska imetys ilman rintakumia koski vaan niin sietämättömän paljon (välillä tosin koski myös sen rintakumin kanssakin). Välillä koetin antaa rintaa ilman rintakumia kunnes kipu alkoi olemaan liian kova. Ja lapsi kyllä osasi syödä rintaa ilman rintakumiakin (meillä asiaa sotki vielä satunainen pullosta tarjottu maito) ja lopulta imetin esikoista yli 1 vuotiaaksi saakka.
Ja olen sitä mieltä että vaikka jälkikäteen ajatellen oli vähän typerää tapella kipeiden rintojen kanssa noin kauan, oli se kuitenkin sen arvoista sitten kun imetys alkoi kunnolla sujumaan.

[QUOTE="Apuva";24306617]Vauva on huomenna 2vkoa ja tämä koko parin viikon kestänyt imetys on ollut yhtä itkua :( Siis mun osalta.

Auttakee!![/QUOTE]

Kyllä se ohi menee noin kuukaudessa :)! Alku on tosiaan todella kivuliasta. Minulla oli kuopuksen kanssa imuotekin päin seiniä ja verta tuli ekat vkot, mutta sitten helpottui. Onnea imetykseen :)!

Niin oli mullakin alku tuskaa esikoisen kanssa. Kyllä se siitä parin viikon päästä varmasti jo parempi.
Mulla sama juttu, että sitä vähemmän sattui mitä enemmän sitä rintaa sai sinne suuhun. Kyllä te molemmat löydätte sen hyvän imuotteen. Toisen kanssa oli jo niin karaistunut ettei se enää tuntunut lainkaan niin pahalta :)

Niin ja mulla auttoi lansinoh-rasva, se on jotain lampaan rasvaa ja tarkoitettu juuri imetyksen vuoksi rinnanpäihin. Sitä saa apteekista ja joku iso tavaratalokin voi vauvaosastolla myydä.
Sitä laitoin vähän ennen imetystä ja imetyksen jälkeen. se on oikein paksua rasvaa.

Tokaa vartenkin ostin sitä kaappiin, mut en tarvinnutkaan sitten ollenkaan, vaikka ekan kanssa sitä kyllä kului ne muutamat ekat viikot.

Mulla imetys sattui kovasti noin kuukauden verran. Aluksi ihan kamalana kipuna ja vähitellen alkoi helpottaa. Imuote tarkistettiin ja todettiin hyväksi, mutta tosiasiassa imuote ei vauvalla voinut olla oikea kun rinnanpää näytti imemisen jälkeen nokkahuilun nokalta, siis vauva imi nännin jotenkin vinosti littiin. Mulla on isot rinnat ja kun vauva oli ihan pikkuinen, oli vauvan varmasti hankala saada imetyksi jätitissiä :) Lisäksi rinnanpäät oli vielä tosi herkät kun imetyskokemusta ei ennestään ollut, joten uskon, että nuo kaikki asiat vaikutti noihin kiputuntemuksiin. Itse käytin apukeinona rintakumeja aina silloin tällöin, en kuitenkaan joka kerta, jotta sekä omat rinnat että vauva tottuisivat myös normaaliin imetykseen. Käytin myön melko usein rintapumppua. Lisäksi rinnanpäitä kannattaa voidella, jotta eivät mene rikki. Tsemppiä imetykseen. Alku aina hankalaa. Itse imetin esikoista lopulta vuoden päivät eikä enää sattunut yhtään!

Yhteistyössä