imetys raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin mitä haittaa siitä on? Siis jatkaa lapsen imettämistä vaikka odottaa jo seuraavaa? Entä sitten kun vauva on syntynyt? Voiko vielä silloinkin imettää molempia?

En ole raskaana, ei pelkoa :D.

Raskausaikana imetys voi aiheuttaa supistuksia. Ja elimistö joutuu aika kovalle koetukselle, kun siinä tilanteessa ei ilmeisesti ole aikaa edellisestä synnytyksestäkään kovin kauaa, ja sitten jo keho tuottaa taas maitoa yhdelle lapselle ja kantaa (raskaus) toista lasta...

Imetys voi aiheuttaa kohdun supistelua, mutta niin aiheuttaa moni muukin asia: näitä supisteluja ei voi pitää normaaliraskautta vaarantavina. Näin sanoi minulle lääkäri, kun asiasta vartavasten kysyin. Jos seksi kielletään, eli kyseessä sillä tavoin riskiraskaus, on syytä lopettaa imetyskin. Muuten voi turvallisin mielin jatkaa. Maidontulo yleensä vähenee puolivälin paikkeilla.

Ei siitä ole haittaa, paitsi silloin jos on uhkaava keskenmeno. Imetys voi aiheuttaa supistuksia, mutta ei niin voimakkaita että normaalisti etenevässä raskaudessa tarvitsisi niitä pelätä.

Joillain imettäjillä voi raskausaikana tulla huono olo imetyksestä, jotkut lapset voi vieroittaa itsensä äidin raskausaikana.

eiks se ollut just uusimmassa vauvalehdessä että ei pitäis olla mitään haittaa ja saa imettää.
Maidon maku ja määrä voi muuttua mikä voi saada vauvan vierottamaan itsensä.
Mutta tiedän parikin jotka on imettäneet koko raskausajan.

Ei raskaana imettämisestä ole yleensä mitään haittaa. Joillaki saattaa aiheuttaa supistuksia. Mutta jos ei omassa voinnissa mitään niin hyvin voi jatkaa koko raskauden ajan ja tandemimettää molempia, joka kuulemma ehkäisee sisarkateutta tehokkaasti :D Lisäksi bonus on että maidon nousua ei tarvi odotaa eikä tissit kipeydy aloituksesta. Imetystuen sivuilla on hyvää tietoa asiasta.
Itse imetin kolmosta kun odotin nelosta. Hyvin suju, mutta keskivaiheilla raskautta alko tulla tosi paha olo aina imettäessä (arvelin itse että joku hormoni juttu), ihan sellanen oksettava olo että oli pakko lopettaa vaikka olin ajatellut jatkaa ja tandemimettää. Mutta aina ei mee niinku suunnittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Itse olen sitä mieltä, että jos lopettaisin imetyksen raskauden vuoksi, ja sitten tulisi vaikka keskenmeno, olisin uhrannut palan esikoisen hyvinvointia jonkun sellaisen hyväksi jota ei ole edes olemassa

Mutta on sellaisiakin tilanteita, että sen imetyksen joutuu lopettamaan riskiraskauden vuoksi, vailla mitään varmuutta siitä jatkuuko raskaus vai ei, mutta tietäen sen että imetys lisää riskejä entuudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Ei raskaana imettämisestä ole yleensä mitään haittaa. Joillaki saattaa aiheuttaa supistuksia. Mutta jos ei omassa voinnissa mitään niin hyvin voi jatkaa koko raskauden ajan ja tandemimettää molempia, joka kuulemma ehkäisee sisarkateutta tehokkaasti :D Lisäksi bonus on että maidon nousua ei tarvi odotaa eikä tissit kipeydy aloituksesta. Imetystuen sivuilla on hyvää tietoa asiasta.
Itse imetin kolmosta kun odotin nelosta. Hyvin suju, mutta keskivaiheilla raskautta alko tulla tosi paha olo aina imettäessä (arvelin itse että joku hormoni juttu), ihan sellanen oksettava olo että oli pakko lopettaa vaikka olin ajatellut jatkaa ja tandemimettää. Mutta aina ei mee niinku suunnittelee.

Mutta jos jatkat imetysta koko raskauden lapsen syntymään asti,niin vauva ei sitten saa sitä ensimaitoa,joak sisältää näitä välttämätömiä ja tärkeitä vasta-aineita.
Niin minulle on ainkin väitetty

Alkuperäinen kirjoittaja liikkeellä monta eri tietoa:

Mutta jos jatkat imetysta koko raskauden lapsen syntymään asti,niin vauva ei sitten saa sitä ensimaitoa,joak sisältää näitä välttämätömiä ja tärkeitä vasta-aineita.

Faktoista en tiedä, mutta tää kuulostaa kyllä järkevältä väittämältä. Eihän se voi olla mitenkään sitä vauvalle ensiarvoisen tärkeää ensimaitoa, joka sisältää kaikkia tärkeitä juttuja, vaan se on sitä isomman lapsen tarpeisiin "valmistunutta" maitoa... Ei kai sitten näin ollen niin hyvää maitoo sille vastasyntyneelle...

Yleinen "sääntö" on, että jos lääkäri kieltää seksin, olisi imetys myös lopetattava.Seksihän aiheuttaa myös supistuksia, jotka voivat olla liian aikaisessa vaiheessa (ja ärhäkkänä) vaaraksi. Kaikki supistuksethan eivät kohdunsuuta avaa... Itse myös ajattelin hannamarian tavoin, ja imetin läpi raskauden ilman mitään komplikaatioita. Vauva syntyi itseasiassa rv 42 vasta...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Faktoista en tiedä, mutta tää kuulostaa kyllä järkevältä väittämältä. Eihän se voi olla mitenkään sitä vauvalle ensiarvoisen tärkeää ensimaitoa, joka sisältää kaikkia tärkeitä juttuja, vaan se on sitä isomman lapsen tarpeisiin "valmistunutta" maitoa... Ei kai sitten näin ollen niin hyvää maitoo sille vastasyntyneelle...

Eiköhän se hormonaalisista syistä johtuen ole nimenomaan sitä ensimaitoa, jota vanhempi imetettävä saa vähän niin kuin kaupan päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja liikkeellä monta eri tietoa:

Saa kyllä. Se maito on synnytyksen paikkeilla usein tiukemmassa ja kyllä tulee ensimaitoa. Se on ihan hormonaalinen juttu. Mietis, joillakin alkaa tippua maitoa rinnoista jo esikoista odottaessa raskauden puolivälissä. Luuletko ettei ne saa ensimaitoa?

Oliko tässä kyse mun luulemisestani? Ei!

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
No entäs sitten kun vauva on jo syntynyt? Voiko silloin vielä imettää sitä taaperoakin? Vai pitäiskö taapero vieroittaa ja varata rintamaito vauvalle?

Voi imettää, tietysti jos jostain syystä on ongelmia maidontuotannon kanssa niin vauva etusijalla. Mutta isompihan kuitenkin todennäköisesti on rinnalla aika vähän, ja toisaalta maidontuotanto suhteutuu siihen että rinnalla käy kaksi lasta yhden sijaan.

No entäs sitten kun vauva on jo syntynyt? Voiko silloin vielä imettää sitä taaperoakin? Vai pitäiskö taapero vieroittaa ja varata rintamaito vauvalle?

Kolostrum-maitoa tulee tandem-imettäjällä kauemmin ja sen pitoisuus on suurempi. Siitä huolimatta on syytä varmistaa, että vastasyntynyt saa kolostrumista täyden hyödyn: ensiviikkoina on syytä antaa kuopuksen useimmiten imeä ensin ja voisi olla hyvä lisätä isomman lapsen kiinteiden määrää ensimmäisten 3-5 päivän aikana. Usein tämä tapahtuu luonnostaan, kun äiti yöpyy ensimmäiset synnytyksen jälkeiset päivät sairaalassa ja isompi lapsi kotona. Myöhemmin on tärkeää vuorotella, että molemmat saavat etu- ja takamaitoa. Kolostrum voi aiheuttaa isommalla lapsella ripulia, mutta se ei ole haitallista.

(imetystukilista)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Voi imettää, tietysti jos jostain syystä on ongelmia maidontuotannon kanssa niin vauva etusijalla. Mutta isompihan kuitenkin todennäköisesti on rinnalla aika vähän, ja toisaalta maidontuotanto suhteutuu siihen että rinnalla käy kaksi lasta yhden sijaan.

Niin tuota mä mietin myös. Että kun sanotaan että äidinmaito muuttuu vauvan kasvun mukana niin että alkuun se on lähes kermaista ja myöhemmin sitten "ohenee". Niin eikö elimistö mene ihan sekaisin jos samaan aikaan imettää taaperoa ja vastasyntynyttä?

Oletko sä imettänyt näin? Mietin vaan että jos vaikka taapero herää öisin vielä rinnalle. Miten tuo onnistuu käytännössä?

Kyselen ihan mielenkiinnosta ja siksi että tuttavapiirissäni tulee näin ehkä olemaan. En siis pienimmässäkään määrin tuomitse tai katso kieroon.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Niin tuota mä mietin myös. Että kun sanotaan että äidinmaito muuttuu vauvan kasvun mukana niin että alkuun se on lähes kermaista ja myöhemmin sitten "ohenee". Niin eikö elimistö mene ihan sekaisin jos samaan aikaan imettää taaperoa ja vastasyntynyttä?

Tuota mäki olen miettinyt.
Menee jotenki niin ristii,ku sanotaan et äidinmaito muuttuu vauvan kasvun mukaan,ja sitten sanotaan että juu kyllä se maitoa muuttaa muotoaan taas uuden vauvan synnyttyä.
Voihan se olla niin,mutta tuntuu vaan niin hassulta,mielestäni.

Oletko sä imettänyt näin? Mietin vaan että jos vaikka taapero herää öisin vielä rinnalle. Miten tuo onnistuu käytännössä?

Kyselen ihan mielenkiinnosta ja siksi että tuttavapiirissäni tulee näin ehkä olemaan. En siis pienimmässäkään määrin tuomitse tai katso kieroon.

En ole itse imettänyt, tunnen kyllä useampia jotka ovat näin tehneet. Yhden kerran jouduin lopettamaan imetyksen uhkaavan keskenmenon vuoksi rv11, sain keskenmenon joka tapauksessa rv15.

Rinnathan eivät tiedä, että äiti imettää vauvaa ja taaperoa, hormonitoiminta kuitenkin sitä maidontuotantoa ohjaa, ja kysyntä ja tarjonta ei sekään katso sitä imetettävän ikää. Lapsen iällä ei siinä mielessä ole merkitystä, äidin elimistö toimii sen mukaan että on synnyttänyt juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Tuota mäki olen miettinyt.
Menee jotenki niin ristii,ku sanotaan et äidinmaito muuttuu vauvan kasvun mukaan,ja sitten sanotaan että juu kyllä se maitoa muuttaa muotoaan taas uuden vauvan synnyttyä.
Voihan se olla niin,mutta tuntuu vaan niin hassulta,mielestäni.

Ei se ole oikeastaan yhtään ristiriitaista.

Normaalisti tilanne menee siis niin, että äiti synnyttää, hormonaaliset seikat vaikuttavat maidon koostumukseen ja tuotantoon. Lapsen kasvaessa i.e. synnytyksestä kuluu aikaa, maidontuotanto muuttaa luonnollisesti muotoaan.

Äiti tulee uudelleen raskaaksi, elimistö toimii sen uuden raskauden ja synnytyksen mukaan. Ei tisseillä ole silmiä, tai maitorauhasilla, eivät ne kelaa että katsos tuossa on nyt 2 viikkoinen tissillä ja tuossa 1½-vuotias, tuotetaanpa erilaista maitoa. Isompi, jota imetetään nuoremman ohella saa sitä ternimaitoa ollessaan rinnalla, silloin kun ternimaitoa tulee. Jne.