Voiko raskaana ollessa imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysäisempä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysäisempä vain

Vieras
Toiveissa olisi pikkusisko/veli pojallemme, joka on nyt 11kk. Imetän häntä edelleen ja aion jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään, en nyt mihinkään kouluikään, mutta pari-kolmevuotiaaksi olisi haaveissa. Mutta, jos nyt käy niin onnellisesti, että tulen raskaaksi, niin loppuko maidon tulo tai onko imetyksestä raskaana ollessa jotain haittaa?

Entä mitenkäs sitten, jos ja kun uusi vauva syntyy, niin voinko imettää myös esikoista, vai viekö tämä liikaa maitoa vauvalta?

Itse imetin esikoista 8 kuukauden ikäiseksi, jolloin olin siis raskaana.5 kuulla. Sisaruksilla ikäeroa 1 v 1 kk. Neuvolan täti sanoi, että saattaa aiheuttaa supistuksia, mutta ei minulla tullut.

Olen imettänyt esikosta rv 22 asti ja kakkosta rv 13 asti. Molemmilla kerroilla "iso" vauva vierotti itse itsensä, ts. ei halunnut enää rintaa-. andemiin en lähtis vaik ky sitäkin jotkut harrastaa.

Lähinnä mietityttää se maidon koostumus, vaikuttaako toisen lapsen syöminen siihen, millaista maitoa tulee ja minkä verran, onko maito liian ravitsevaa isommalle lapselle ja viekö se pienemmän lapsen osaa ravinnosta jota tämä kaipaa. Kannattaa varmaan kysellä esim. neuvolassa, että onko kahta lasta hyvä imettää samaan aikaan, jos ikäeroa kuitenkin on sen verran paljon

Maidon koostumus on aina nuorimman lapsen tarpeiden mukaista. Maito ei voi olla "liian ravitsevaa" eikä se vie vauvalta osaa.

Neuvolassa eivät valitettavasti tiedä imetyksestä juuri mitään.

Ei sitä kannata noin ryppyotsaisesti etukäteen suunnitella. Imetät sen aikaa kun hyvältä tuntuu ja jos ei raskausaikana tunnu hyvältä niin jatkat sitten vauvan kanssa.

Kyllä onnistuu. Imetin esikoista siihen asti että olin n. neljännellä kuulla raskaana. Maitoa tuli vielä ihan ok, mutta alkoi varmaan maistua erilaiselle hormonien takia ja poika lopetti imemisen. Alkoi aina imemään mutta ihan selkeästi maku ei miellyttänyt vaan sai aikaan puistatuksia.. Poika oli jo saanut korviketta aina välillä lisäksi ja luulen että se oli yksi lisäsyy siihen miksi tissittely sitten loppui kokonaan.

Odottavan imettäjän kannattaa pitää kunnolla huolta ruokavaliosta ja tarpeellisesta vitamiinien, hivenaineiden jne. saannista. Kannattaa kysyä neuvolasta, itse ainakin sain sieltä hyviä ohjeita.

Meidän neuvolassa suosittelivat imettämisen lopettamista siksi, että imettäminen aiheuttaa supistuksia joka taas heikentää hetkellisesti sikiön hapensaantia. Ehkä ei kuitenkaan kovin suuressa mittakaavassa (ne on jotain pienempiä supistuksia eikä niitä edes välttämättä tunne, mutta kuulemma niitä tulee, samanlailla kuin synnytyksen jälkeen imettäessä jälkisupistukset jotka pienentää kohtua) mutta silti minä lopetin kun esikoinen oli jo 1v eikä ollut ehdotonta tarvetta jatkaa.

Itsellänikin haaveissa pikku kakkonen (iso on jo 11kk), mutta ei ole kuukautisia näkynyt mikä johtunee imettämisestä. Suunnitelmissa ei ole imetyksen lopettaminen ja pikku kakkonen saapi tulla sitten kun tulee. Imetän poikaa niin kauan kun rintamaitoa tulee ja pojalle kelpaa. Ja jos tulen raskaaksi niin suunnitelmat on imettää tandemina jos iso poika suostuu. Rintamaidon koostumushan muuttuu rasvaisemmaksi mitä kauemmin imettäää, joten jos antaa isomman lapsen imeä etumaidot niin pienelle jää rasvaset takamaidot. Voipi olla pienelle helpompaa saada maitoa kun on joku jolla on imutekniikka hallussa ja imasee rinnan herumaa ravitsevaa takamaitoa :)

Maidon koostumus on aina nuorimman lapsen tarpeiden mukaista. Maito ei voi olla "liian ravitsevaa" eikä se vie vauvalta osaa.

Neuvolassa eivät valitettavasti tiedä imetyksestä juuri mitään.

Ei sitä kannata noin ryppyotsaisesti etukäteen suunnitella. Imetät sen aikaa kun hyvältä tuntuu ja jos ei raskausaikana tunnu hyvältä niin jatkat sitten vauvan kanssa.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
ai eivät tiedä mitää? jos mun pitäisi valita kuuntelenko imetys yms. asioissa neuvolassa päivittäin näiden asioiden kanssa työskentelevää ja alalle kouluttautunutta terkkaa/kätilöä, vai kaksplussan mammaa, niin eipä ole vaikea päätös :D

[QUOTE="vieras";25532066]:D :D :D :D :D :D :D :D :D
ai eivät tiedä mitää? jos mun pitäisi valita kuuntelenko imetys yms. asioissa neuvolassa päivittäin näiden asioiden kanssa työskentelevää ja alalle kouluttautunutta terkkaa/kätilöä, vai kaksplussan mammaa, niin eipä ole vaikea päätös :D[/QUOTE]
Kannattaa vilkaista minkä verran opiskelevat imetysasioita. Jos edes yhden kurssin niin se on tosi paljon.

Valitettavasti se on niin, että neuvolassa ei imetysasioista tiedetä. Asiaa ei muuta se, että se sanotaan ääneen kaksplussan palstalla.

ai eivät tiedä mitää? jos mun pitäisi valita kuuntelenko imetys yms. asioissa neuvolassa päivittäin näiden asioiden kanssa työskentelevää ja alalle kouluttautunutta terkkaa/kätilöä, vai kaksplussan mammaa, niin eipä ole vaikea päätös :D[/QUOTE]

Se on kyllä ihan fakta, joskin valitettava sellainen, ettei neuvolassa oikein tiedetä imetyksestä. Jotain pientä, muttei kunnolla.

Imettämisen lopettamista ei yleensä (ainakaan asiansa tietävät terveydenhoidonammattilaiset) suositele jos raskautuu. Jos imetys aiheuttaa supistuksia jotka aiheuttaa keskenmenoriskin niin silloin imetystä suositellaan vähennettävän tai lopetettavan kokonaan. Mutta pienet supistukset on sikiöllä arkipäivää. Itselläni oli poikaa odotellessa pieniä supistuksia viikolta 16 ja minulle sanottiin että ne on normaalia kohdun kehittymistä.

Juu en paljoa luottais normi terkkaan imetysasioista. Imetystukipalstaa lukemalla ja videoita ja linkkejä selailemalla sain paljon tietoa jolla sain imetyksen onnistumaan, vaikka nlatäti yritti saada antamaan korviketta vauvalle... Nlassa katsotaan liikaa käyrii. Eikä luoteta, että äidinmaito riittää lapselle kunhan vaan tehostetaan imetystä eikä katsota kelloon jne... Imetystukihenkilöt ovat käyneet enemmän imetysasioita läpi kun normi nlatäti.

Ei ne tosiaan aina osaa sanoa mitään... Olen kova kyselemään ja monesti olen neuvolassa jäänyt vastausta vaille, imetyksestä, raskaudesta, lapsen kehityksest´ä..., joutunut sitten itse etsimään tietoa, vaikkapa sitten keskustelupalstoilta, joilla liikkuu oikeita kokeneita äitejä.

Minullekin neuvolassa sanottiin, että pitäisi lopettaa imetys, kun tulin uudestaan raskaaksi. Minä kyselijä halusin tietää, miksi. Ainoa perustelu oli että se voi käydä liian raskaaksi elimistölleni. Ajattelin, että huomaan varmasti itse jos käy liian raskaaksi ja päätin imettää vielä jos menee hyvin. Menihän se yli raskauden puolivälin. Sitten lopeteltiin hiljalleen ihan muista syistä.

Ei ne tosiaan aina osaa sanoa mitään... Olen kova kyselemään ja monesti olen neuvolassa jäänyt vastausta vaille, imetyksestä, raskaudesta, lapsen kehityksest´ä..., joutunut sitten itse etsimään tietoa, vaikkapa sitten keskustelupalstoilta, joilla liikkuu oikeita kokeneita äitejä.

Minullekin neuvolassa sanottiin, että pitäisi lopettaa imetys, kun tulin uudestaan raskaaksi. Minä kyselijä halusin tietää, miksi. Ainoa perustelu oli että se voi käydä liian raskaaksi elimistölleni. Ajattelin, että huomaan varmasti itse jos käy liian raskaaksi ja päätin imettää vielä jos menee hyvin. Menihän se yli raskauden puolivälin. Sitten lopeteltiin hiljalleen ihan muista syistä.

neuvolan terkkako ei voi olla "oikea kokenut äiti"?:)

Yhteistyössä