Imetys pilaa minun ja tyttöni välit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän tuo ole aika selvä juttu mitä sun kannattaa tehdä... ei kuulosta siltä että lapsikaan enää nauttii hommasta ja se on alkanut ohjata elämäänne liikaa. Ei varmaan ole lapsen kehityksellekään enää hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Miten imetys voi mennä sen asian edelle, että pilaat välit tyttöösi? Aika uskomatonta.

Täytyyhän sen lapsen olla jollain tavalla riippuvainen siitä äidistään ;).
Hanki ap uusi vauva täyttämään tyhjää aukkoa elämässäsi, ÄLÄ TEE SITÄ VIATTOMAN TAAPERON KUSTANNUKSELLA. Mutta vinkvink SEKIN VAUVA KASVAA!

Tai mitä jos menisit ihan töihin. Saisit tuntea olevasi jossain muuallakin ehkä tärkeä.

Otetaanko tää vaikka vielä esimerkiksi noista huuteluistanne. Mitähän sellaisia patoutumia esimerkiksi Sinulla on, että koet tarpeelliseksi ja jotenkin tyydyttäväksi tulla huutelemaan tällaisia, kun joku ihan ystävällisesti kyselee apua ongelmaansa? Taisi lähteä ihan omasta sisäisestä maailmastasi koko juttu, koska en mm. missään maininnut, että en olisi töissä. Pura nämä jotenkin muuten, jooko?

Olisi ap kiva, jos vastaisit tuohon mun kysymykseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja M86:
Mitäs lapsentahtisuutta se on, jos ei tyttö saa juoda silloin kuin haluaa?

Tätä minäkin mietin. Minä lopettaisin imetyksen kyllä jo, eihän tuo ole tytöllekkään enää hyväksi, aiheuttaa vain turhaa mielipahaa ja stressiä.

Ja ap:lle: en osaa neuvoa, mutta oma äitini lopetti 1,5-vuotiaan siskoni imetyksen juuri tuon ongelman takia. Aina ja kaikkialla oli repimässä paitaa ylös... oma vauvani on vasta 8 kk ja toivon että imetys jatkuisi ainakin vuoden vielä, mutta luultavasti vieroittaisin tuossa tilanteessa. En tiedä onko ohimenevä vaihe..?

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Joo lopetat vaan kokonaan. Lapsikin tosta jo kärsii,eikä rintamaito hyödytä lasta enää mitenkään.

Mielestäni totesin jo alussa, että en aio reagoida näihin :) Kun olette perustelleet itsellenne, miksi taaperoimetys on sairasta jne.jne. tervetuloa sitten keskustelemaan. Nää huutelut on nähty.

Ja asiaan: Joo, ikätasosta riippuen meillä vajaa 3-vuotias on ymmärtänyt hyvinkin yhteisen sopimuksen. Sitä on pitkään ja hartaasti pohjustettu ja keskusteltu: on esimerkiksi tehty joku merkkipaalu, jonka jälkeen ei enää "tissiä tarvita", usein vähän juhlistettu sitä ja tää kaikki on tapahtunut, kun lapsi on alkanut menettää kiinnostustaan tuohon imetykseen.

Ja olette oikeassa, ei ole lapsentahtista nyt rajoittaa tän tytön imetystä. Mutta hänen tahtinsa olisi aina ja koko ajan ja useamman äitinä en todellakaan siihen repeä, ymmärrettävästi. Kas tässä se ongelma onkin :)

Kun lapsi on 3 vuotias on kyse jostain IHAN muusta kuin lapsen tarpeesta.
Kyllä siinä äiti hakee vimmatusti jotain puuttuvaa palaa elämäänsä tai tyhjän aukon täyttöä.
Jossain ambomaalla ymmärrän, kun rinta on joskus AINOA ravinnon lähde, mutta me elämme 2010 luvun suomessa (pian ) ja ruokaa on kyllä tarjolla yllin kyllin ilman sitä rintamaitoakin :headwall:

Kyllä olen ihan perehtynyt näihin asioihin. 3-vuotias ei toki tarvitse RAVINNOKSEEN rintamaitoa, joskin vasta-aineita sun muuta hyödyllistä hän siitä edelleen saa JA rintamaito on edelleenkin hänelle koostumukseltaan optimaalisempaa kuin se suosittu lehmänmaito ;) Lisäksi ovat sitten nämä psyykkiset tekijät, jotka toisin kuin te (jostain omista syistänne johtuen) tunnutte kuvittelevan, ovat ihan vaan positiivisia eivätkä taatusti haitallisia. On ihan varmasti olemassa myös sairaita riippuvuussuhteita, mutta niillä nyt harvemmin on yhtään mitään tekemistä imetyksen kanssa.

Miten imetys voi mennä sen asian edelle, että pilaat välit tyttöösi? Aika uskomatonta.

Täytyyhän sen lapsen olla jollain tavalla riippuvainen siitä äidistään ;).
Hanki ap uusi vauva täyttämään tyhjää aukkoa elämässäsi, ÄLÄ TEE SITÄ VIATTOMAN TAAPERON KUSTANNUKSELLA. Mutta vinkvink SEKIN VAUVA KASVAA!

Tai mitä jos menisit ihan töihin. Saisit tuntea olevasi jossain muuallakin ehkä tärkeä.

Otetaanko tää vaikka vielä esimerkiksi noista huuteluistanne. Mitähän sellaisia patoutumia esimerkiksi Sinulla on, että koet tarpeelliseksi ja jotenkin tyydyttäväksi tulla huutelemaan tällaisia, kun joku ihan ystävällisesti kyselee apua ongelmaansa? Taisi lähteä ihan omasta sisäisestä maailmastasi koko juttu, koska en mm. missään maininnut, että en olisi töissä. Pura nämä jotenkin muuten, jooko?

Olisi ap kiva, jos vastaisit tuohon mun kysymykseeni.

Ei se mene sen edelle, tietenkään! Ihan tarkoituksella laitoin provosoivan ja kärjistävän otsikon. Tässähän nyt kyselen ja kuulostelen kokemuksia ja neuvoja, koska selkeästi tilanteelle pitää tehdä jotakin. Että avusta ollaan kiitollisia, ei noista huuteluista :)

Tuosta tuntuu nyt lapsentahtisuus kadonneen jonnekin periaatteellisuuden alle. Lapsentahtisuus on jokaisen lapsen kohdalla oma asiansa, jos olet aiemmat lapsesi sujuvasti vähitellen vieroittanut, ei ole lapsentahtista olettaa, että kaikki lapset toimivat samalla tavalla. Minusta sinulta vaaditaan nyt aikuisuutta ja äitinä lapsen ohjaamista vierottumaan rinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja K:
Ja ap:lle: en osaa neuvoa, mutta oma äitini lopetti 1,5-vuotiaan siskoni imetyksen juuri tuon ongelman takia. Aina ja kaikkialla oli repimässä paitaa ylös... oma vauvani on vasta 8 kk ja toivon että imetys jatkuisi ainakin vuoden vielä, mutta luultavasti vieroittaisin tuossa tilanteessa. En tiedä onko ohimenevä vaihe..?

Kiitos kommentista. Varmaan tää on ikäänkin kuuluvaa, mutta tosiaan mulle ensimmäinen kerta, kun joudun tällaisen eteen. Ja harmi, jos ja kun sitten imetys loppuu näin (eli tietenkin sen kiukun ja itkun kanssa). Muut lapseni ovat poikia, tiedä sitten onko sillä merkitystä? Mutta he tyytyivät jotenkin ihan luonnostaan tuohon kerran päivässä -imetykseen ja eivät todella olleet paitoja repimässä, muutenkin kiinnostivat omat leikit jo enemmän...

Meillä oli tuossa 1.5 v tienoilla ainakin keskimmäisellä selvä kausi, jolloin kerta päivässä tai jopa vain 3-4 kertaa viikossa muuttui 3-4 kertaan päivässä. Tosin hän oli niillä main kipeänäkin. Mutta hän sitten taas harvensi käyntejään nopeasti niin paljon, että imetys loppui 1v8kk iässä ihan "yhteisellä" sopimuksella, eli hän kävi joka kolmas-neljäs päivä kerran ja minä lopetin nuokin käynnit.

Kun imetyksestä kerran on enemmän haittaa kuin hyötyä, niin eikö silloin ole päivänselvää, että siitä luovutaan kokonaan. SINÄ haluaisit imettää kerran päivässä, mutta taaperolle ei tämä rytmi sovi. Jos kerran ajattelet eläväsi lapsentahtisesti, niin sitten imetät tasan niin monta kertaa, kuin lapsi sitä haluaa eli vaikka 12 kertaa vuorokaudessa. Jos se ei toimi, niin sitten ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin luopua imetyksestä kokonaan. En ymmärrä, miksi kiusaat lastasi.

Sukupuolella ei ole tässä asiassa merkitystä. Meillä tyttö lopetti itse tissittelyn 13 kk ikäisenä. Pojan vieroitin 1 v 7 kk ikäisenä.

Ja olette oikeassa, ei ole lapsentahtista nyt rajoittaa tän tytön imetystä. Mutta hänen tahtinsa olisi aina ja koko ajan ja useamman äitinä en todellakaan siihen repeä, ymmärrettävästi. Kas tässä se ongelma onkin :)

Sinusta ainoa oikea tapa on siis imettää lapsentahtisesti, eli aina kun lapsi haluaa. Ja lapsi saisi mielestäsi haluta tissiä silloin tällöin. Sanot itsekin, ettet pysty niin tihään tahtiin, joten eikö ainoa ratkaisu ole lopettaa kokonaan, koska muutenhan imetys ei ole sinun periaatteidesi mukaista? Mikäs tässä olikaan se ongelma? Tissi hukkaan ja normaaliin elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:

Sinusta ainoa oikea tapa on siis imettää lapsentahtisesti, eli aina kun lapsi haluaa. Ja lapsi saisi mielestäsi haluta tissiä silloin tällöin. Sanot itsekin, ettet pysty niin tihään tahtiin, joten eikö ainoa ratkaisu ole lopettaa kokonaan, koska muutenhan imetys ei ole sinun periaatteidesi mukaista? Mikäs tässä olikaan se ongelma? Tissi hukkaan ja normaaliin elämään.

Vatsaan nyt tähän viimeiseen, kun ovat vähän sitä samaa kaikki.

Lapsentahtisuudella tarkoitan tässä sitä, että olen lapsiani imettänyt niin kauan kuin he ovat tuntuneet rintaa tarvitsevan ja haluavan. Eli aina tuonne kolmeen ikävuoteen (siihen mennessä on loppunut). Eli siis olen seuraillut ja kuulostellut lapsen reaktioita ja kun on vaikuttanut, ettei imetys enää tunnu heille merkittävältä ja tärkeältä, olen kannustanut siitä eroon ja on tavallaan yhdessä lopeteltu se ihan sovussa. Samoin olen tähän vajaan kahden vuoden ikään mennessä aina saanut imetyksen tuolle 1-2 kertaa päivässä tasolle ihan sillä, että olen hienovaraisesti siihen ohjaillut. Koskaan ei olla tissistä tapeltu. Ennen kuin siis nyt.

Moni ei tätä nyt tajunnut ja kuten ennakoinkin, sivistymättömät moukat sieltä puskista huutelivat niitä "pervo" -huutojaan. En niille korvaani lotkauta. Mutta ehkäpä ajoin takaa mm. sitä, olisiko jollakin samankaltaisia kokemuksia. Jos jaksaisinkin imettää tyttöä nyt usein ja siis oikein kirjaimellisesti lapsentahtisesti, olisikohan tuo imetys vähetäkseen sitten myöhemmin - vai ajauduttaisiinko ojasta allikkoon..? Sillä kyllä minä sen verran jaksankin, että tässä kuukauden-pari imetän useammin, mutta tietty tarkoituksenmukaista ei ole muuten nyt oikein imetystä lisätä, kun tyttö on lähempänä kahta kuin yhtä vuotta.

Että asiallisia vastauksia luen mielellään edelleen :)

Yhteistyössä