Imetys linnanmäellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maajussin morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maajussin morsian

Vieras
Hei!
Onko hyviä vinkkejä missä voi imettää rauhassa lintsin huvipuiston alueella?
Olemme tulossa perheen kanssa sinne ja mukana myös 2kk vauva.
En ole imettänyt yleisillä paikoilla ja hieman jännittää miten päivä sujuu.
Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja maajussin morsian:
Hei!
Onko hyviä vinkkejä missä voi imettää rauhassa lintsin huvipuiston alueella?
Olemme tulossa perheen kanssa sinne ja mukana myös 2kk vauva.
En ole imettänyt yleisillä paikoilla ja hieman jännittää miten päivä sujuu.
Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos!

Voithan aina käydä lypsämässä maidon pulloon. Jos et niin halua tehdä, niin suosittelen totuttautumaan ajatukseen, että joudut imettämään yleisellä paikalla. Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Imetyspaita päälle tai harso suojaksi..

Kaikki eivät tykkää imettää julkisilla paikoilla. Mä olen yksi heistä. AINA olen mennyt lastenhoitohuoneeseen tai ajoittanut reissut niin että ehdin kotiin imettämään. Jossain vaiheessa se alkoi olemaan jo ihan mahdotontakin, siis imettäminen ihmispaljoudessa - vauva kun alkoi uteliaana heti katsomaan ympärilleen pienestäkin äänestä. No, 2 kk ikäisellä sitä ongelmaa ei varmaan vielä ole... Joka tapauksessa, katsoin Lintsin nettisivuilta tämmöistä tietoa:

http://www.linnanmaki.fi/fi/linnanmaki/huvipuisto/hyva_tietaa
Lastenhoito
Lastenhoitohuoneet, joissa on mm. mikroaaltouuni ja hoitotasot, sijaitsevat Pookissa ja Rollen Herkun läheisyydessä. Pookista ja Eteläportilta saa lastenrattaat lainaksi panttia vastaan.

Eli varmasti myös noissa lastenhoitohuoneissa on mahdollista imettää (tuoli tms. missä voi istua). Eli rohkeasti vaan sinne! :)

Minä olen joka paikassa imettänyt ihan vessassa ( linnanmäellä, korkeasaaressa ym.). Koskaan en ole imettänyt julkisella paikalla, siis ihmisten edessä, ei tulisi mieleenkään.

Ei tulisi mieleenikään imettää lastani vessassa / lastenhoitohuoneessa! Itse en ruokaile vessassa eikä lapsenikaan tarvitse. Lastenhoitohuoneisiin on usein jonoa ja on todella ärsyttävää odottaa ulkopuolella kun joku äiti imettää lastenhoitohuoneessa. Sama koskee sovituskoppeja. Lasta voi ihan hyvin syöttää ravintolassa / kahvilassa missä muutkin ihmiset ruokailevat. Toki kannattaa valita rauhallinen nurkkaus niin lapsi ei häiriinny hälystä. :)

Tästä on tällä palstalla keskusteltu monesti ennenkin... itsekään en ikimaailmassa imettäisi lastani vessassa. Mutta jos jollekulle on ylitsepääsemätön kynnys imettää julkisella paikalla, niin tokihan vessaan voi mennä! - Joissain paikoissa on sellainen hoitohuone, johon voi mennä useampi ihminen kerralla vauvoineen, ja semmoisessahan voi hyvin imettääkin. Kieltämättä olisi kyllä ärsyttävää jonottaa vaipanvaihtoon hoitohuoneeseen, jossa joku viettää puoli tuntia vauvaa imettämässä...

Eikö voi sinä päivänä antaa sitten vaikka korviketta pullosta, kun tuntuu olevan niin vaikeaa. Jos ei voi syötää lasta julkisesti, eikä pullosta, niin sitten varmaan pitää istua kotona imettämässä, kun mikään ei käy. Vauvat yleensä syö tissiä, ovat syöneet aina, onpa sekin nyt yhtäkkiä niin kovin epäluonnollista. Ketään ei kiinnosta meijereitä tuijotella, joten miksei voi imettää puiston penkillä..

No onpa hankalaa toisten ymmärtää, etteivät kaikki halua imettää julkisesti! Täällä nämä julki-imettäjät jaksavat arvostella niitä, jotka eivät halua tissejään julkisesti paidan alta kaivaa, näkyivät ne sitten tai eivät. Mulle on ihan sama, jos joku haluaa jossain kahvilassa tai puistonpenkillä imettää, mutta ei kaikkien ole pakko sitä tehdä jos eivät halua! Miksiköhän sitä on niin vaikea ymmärtää?

Ihan hyvin voit ap sinne lastenhoitohuoneeseen mennä imettämään. Tuskin ne Linnanmäellä sellaisia ovat, missä on vain yksi koppi jonne kaikki jonottavat. Monessa paikassa on ikään kuin "aula", missä on tuoleja, mikro ja ne hoitotasot, ja sitten on erikseen vessakopit. Ja kannattaa jättää omaan arvoonsa nuo "täytyy pysyä kotona jos ei voi julkisesti imettää" -kommentit.

Mä en kyllä ymmärrä miksei vessassa voi imettää, siis tavallisessa vessassa. Tuskin vauva tajuaa missä ruokansa saa... Hoitohuoneissa (sellaisissa mihin voi tulla monta kerralla, kuten esim korkeasaaren karhulinnassa on) en halua imettää koska sinne voi tulla myös miehiä. Ei ole kyse mistään uskalluksesta tms mutta mulla on kyllä periaatteena että ainoastaan kotona imetän muiden nähden ja kylässä esim hyvien kavereideni, vanhempieni tms luona. Jos vähänkin enemmän porukkaa paikalla niin menen esim kyläpaikassa makuuhuoneeseen imettämään. Mutta esim miehen kavereiden edessä en imetä, koska tiedän että se heitä ehkä hämmentäisi... Ja siis tosiaan missään julkisella paikalla en tosissaan imetä. jotenkin ihan hullu ajatuskin, mutta toki kukin tyylillään ;)

No mä olen varmaan vielä estyneempi kuin minä näin:, koska en halua imettää edes vanhempieni saati appivanhempieni nähden. Ainoa, jonka läsnäollessa voin imettää, on lapsen isä. Muutaman kerran olen imettänyt kavereiden läsnäollessa, kun lapsella on ollut nälkä ja tilanne on ollut sellainen, että ketään ei ole näyttänyt häiritsevän. Julkisesti, saati ravintolassa, en imettäisi koskaan. Vessassa (invavessassa) olen kyllä imettänyt useasti.

kyllä sieltä varmasti löytyy sellaisia rauhaisempiakin kolkkia esim puistopenkkejä sen näköalalaitteen luota lintsin reunalta jos lastenhoitohuone on kovin varattu.

Itse imettäisin melkein missä vain mutta usein lasta kiinnostaa kaikki muu kuin syöminen ja imetys ei onnistu silloin joutuu menee välillä vaikka vessaan :)

Mä en myöskään ole yleensä mikään julki-imettäjä, kerran olen yhdessä ravintolassa imettänyt kun oli pakko. Muuten olen reissussa imettänyt autossa, eli jos ap saa autonsa lintsillä parkkiin suht lähelle portteja niin voishan siellä käydä syöttämässä vauvan jos ei muuta paikkaa löydy? Autoihin ihmiset harvemmin tiirailee eikä sinne kukaan niin hyvin edes nää vaikka sattuis vilkaseenkin.
Vessaan en kyllä minäkä mielelläni menis imettämään enkä lastenhoitohuonetta varais itelleni pitkäks aikaa.

Ja näille viisastelijoille ("syötä pullosta jos on niin vaikeeta") vielä että kaikki vauvat ei vaan syö pullosta... omani onneksi on syöneet pullostakin mutta tajuan kyllä että kaikilla se ei ihan niin yksinkertaista ole.

Huh, enpä arvannut että aiheesta tämmöinen väittely syntyy, ihan vaan viattomasti kysyin että jos joku on sattunut syöttämään lintsillä, että osaa sanoo et siellä ja siellä kahvilassa on hyvä nurkka, että osaan sit nälkäinen ipana kainalossa sännätä oikeaan suuntaan.
Ei tuo julkisella paikalla syöttäminen sinänsä häiritse, jos joku tuijottaa niin antaa tuijottaa, enemmän jännittää se että miten vauva syö ja sitten vauvaakin alkaa hermostuttamaan ja homma menee lörinäksi. Pitänee varata tuttelia pari purkkia mukaan jos ihan hankalaksi menee. Tissit vaan ei tajua että maitoo ei tarvii tuottaa, joten pitää varmaan ottaa pumppukin mukaan. Tai pitäisi varmaan jäädä kotiin ja unohtaa koko lintsin reissu, niin hankalaksi kun menee ;)

kukin saa mun puolesta tehdä kuten haluaa / täytyy, mutta alkoipa tehdä mieleni puolustautua.

Mun pieni vauvani on ollut tähän asti sellainen, että haluaa syödä välillä alle tunninkin välein. Paha siinä syöttää ja lähteä sitten Linnanmäelle siksi aikaa, kun pitää taas palata kotiin syöttämään. No ei ole kyllä siellä käytykään, mutta muuten kai lapsi tarvitsee mahdollisimman paljon ulkoilmaa? Siis ulkoillaan ja syödään siellä, missä nälkä tulee, vaikka kannon nokassa, rannalla, puistossa.

Pumppaaminen ei suju: ei tule maitoa, imettämällä se hyvin riittää. Ja korviketta en tahdo antaa vauvalleni, koska se muuttaa ruuansulatuksen epäedullisemmaksi. Täysimetys 5 kk on minun valintani lapseni hyväksi. En uhraudu, mutta ajattelen lapseni parasta ja samalla omaanikin. Tämä on minusta luonnollista. Haluan järjestää syömisen mahdollisimman helpoksi ja valikoin todellakin paikkoja. Suojaan ja piiloon haluamme, mutta aina ei ole valinnanvaraa.

Sitten joutuu imettämään välillä missä sattuu. Jos saisin valita: kotisohvalla ei kenenkään nähden tai korkeintaan oman miehen. Mutta kun vieraita tulee enkä aio lukkiutua vauvan kanssa kesäksi kotiin tosiaankaan. Jo omat vanhemmat ja appivanhemmat kiusaavat minua, mutta ei auta kuin olla välittämättä. Vieraammat tajuavat sentään yleensä pysyä kauempana... Ja sekin harmittaa, kun joidenkin mielstä imetys on sellaista, että pitää mennä piiloon. Sielläkös me vauvan kanssa vietetään kesä, hän kun syö usein myös pitkään? Alkuun tunninkin usein, sitten tunnin tauko ja taas... Silloin sentään usein pysyttiin kotona, mutta kun lapselle tuli nälkä, joku vieraista kauhistui ja odotti, että ei saa katsoa, menemme muualle tms. PÖH!

ja kuitenkin: imetys on ihanaa: saan ruokkia omaa nälkäistä vauvaani, joten ei siinä muulla väliä. Ainoa että häly, tuuli yms. häiritsee vauvan syömistä.

Ja kaikille: hyvää kesää edelleen ruokatavoista ja -paikoista riippumatta!

Hei ap, ne lastenhoitohuoneet lintsillä on hyviä! Just käytiin puoltoista viikkoa sitten.. Siinä on semmonen isompi huone, jossa on erillinen koppi johon vedetään verho eteen. Itse kävin siellä imettämässä, ja toisen kerran vauveli sai tissiä hampurilais-paikan terassilla imetysliinan alla.

Linnanmäellä on vähän sellaisia rauhallisia nurkkauksia, mutta kun lintsille ei maksa mitään sisään, voi lapsen kanssa käydä rauhoittumassa viereisessä Lenininpuistossa tai Alppipuistossa. Niissä on rauhallisia puistonpenkkejä vaikka eväidenkin syöntiin.

miten te jaksatte viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen tapella täällä samoista asioista? en ole varmaan puoleen vuoteen käynyt tällä palstalla ja nyt muistankin miksi..

Itse kävin parisen viikkoa sitten Lintsillä silloin 2,5 kk:n vauvani ja 2,5 v- lapseni kanssa eikä ongelmia ollut. Saat Lintsillä kartan, jonka avulla voit suunnistaa. Ne lastenhoitohuoneet ovat ihan ok ja tosiaan niissä voi rauhassa imettää esim. verhon takana. Itse imetin myös kerran ravintolassa harso suojana kun vauva heräsi kun muu perhe vielä lounasti. Ei siinä auttanut muuta kuin imetyspaidan raotus, vauva tissille ja harso suojaksi. Jos joku pällisteli sitä, viis veisasin. Parempi imettää kuin antaa rääkyvän vauvan olla nälissään ja pilata samalla muitten ruokarauha.

Itse en kyllä muuten siellä ulkona viitsisi imettää kun meteli on melkoista ja meille sattui vielä koleahko ja sateinen sää. Siinä kylmettää vielä rintansa ja saa tulehduksen jos huono tuuri käy.

minä imetin siellä ja ihan missä vaan julkisella paikalla niin että laitan harson vauvan päälle, siten ei kukaan näe ja vauva saa rauhassa syödä. kaupassakin saatan tehdä ostoksia näin jos nälkä sattuu yllättämään. ja näin olen tehnyt kahden lapsen kanssa (9kk ja nyt yli 8kk) oikein mukavin kokemuksin.

Yhteistyössä