Imetys ja ehkäisy ja raskaaksi tuleminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RubberBand
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RubberBand

Vieras
Meillä on 2 kk ikäinen vauva jota imettelen (ja annan myös vastiketta päivisin). Ehkäisynä aiemmin -ennen raskautta- käytin NuvaRingiä jota ei suositella lainkaan imetyksen aikana, eli pillereille tässä siis ollaan ilmeisesti menossa. Lääkäri ihme kyllä suitsutti että 95% naisista ei tule raskaaksi vaikka harrastaisi imetysaikana seksiä ilman ehkäisyä, tuntui että hän olisi puhunut tämän puolesta. Puhui myös kierukasta josta mulla ei ole lainkaan kokemusta (eikä kaveripiirissäkään kellään ole ko. vehjettä).

Ollaan harrastettu seksiä miehen kanssa muutamankin kerran, kumilla. Viikko sitten rakasteltiin täysin ilman mitään ja nyt sitten tietty mietityttää kun on ollut semmosta menkkamaisen tyyppistä jomotusta mutta mitään ei ole näkynyt.. Menkkoja ei ole näkynyt, paitsi että yhtenä päivänä pari viikkoa sitten tuli KERRAN hieman vuotoa pöksyihin. Siis tosiaan kerran. Oliskohan nuo sitten menkat, vai voisko vielä olla jotan jälkivuotoa (jota tosin ei ole mulla ollut kuukauteen)? Aikaisempi raskaaksi tulo oli meillä todella helppoa, jätin Nuvat pois ja kaks viikkoa myöhemmin näytti testi plussaa.. Nyt hirvittää et jaiks, jos taas olisi käynyt samalla tavalla..

Ja sitten se kysymys: koskahan voisi tehdä raskaustestin jos nyt on sattunutkin niin että olen tuosta yhdestä kumittomasta kerrasta saanut pupun uuniin? Koska menkkoja ei ole kuulunut, pitäiskö odotella niitä vai koska tehdä testi? Lääkäri sanoi että se 5% jotka raskautuvat imetysaikana huomaavatkin raskauden yleensä vasta sitten ku sikiö jo potkii.. Ja meillä ei ihan heti uutta vauvaa olla suunnittelemassa kun oli aika hankala sektio eikä kohtukaan sitä ihan heti välttämättä kestäisi. Neuvoja vinkkejä ja muuta kaivataan!

Raskaaksi voi tulla, vaikka imettää täysin. Minä esimerkiksi täysimetin kumpaakin lastani vuoden ikäiseksi. Esikoisen kohdalla kuukautiset alkoivat n. 3 kk synnytyksestä ja kuopuksen kohdalla jo 1 kk:n päästä. Myös raskausaikana minulta tuli lievää ruskehtavaa kuukautisvuotoa ihan ekojen 1-2 kk:n aikana. Lääkäri sanoi, että ei se ole kovin harvinaistakaan. SUURIN OSA naisista ei tule raskaaksi imetyksen aikana, mutta poikkeuksiakin on.

Tiesitkö, että parisuhteessa olevien äitien kohdalla abortit ovat yleistyneet rajusti? Se johtuu varmaan osittain siitä, että naiset eivät tajua, että raskaaksi todellakin voi tulla, kun imettää ja vauva on pieni.

Sorry nyt vaan, mutta taidat olla aika nuori, kun et tunnu tietävän perusasioista oikein mitään. Raskaustestihän tehdään normaalisti silloin, kun kuukautisten pitäisi alkaa. Normaalistihan nainen tulee raskaaksi parhaiten 14 pv ennen kuukautisia. Tällöin siis jos teet tuosta kondomittomasta yhdynnästä testin esim. 3-4 vkon päästä, jolloin testitulos näyttää jo varmasti oikealta.

Miksi et harkitsisi kierukkaa? Vaikkei kaveripiirissäsi sellaista käytetä, niin se on kuitenkin todella yleinen ehkäisytapa NIMENOMAAN ÄITIEN käytössä, jotka ovat synnyttäneet. Kun kierukka laitetaan, sitä käytetään 5 vuotta (jopa pidempäänkin) eikä tarvitse muistaa mitään pillerin ottamisia. Jos haluat raskaaksi aiemmin, niin sitten vain kunnan ehkäisyneuvolaan tai gynekologille, joka ottaa kierukan pois ja voit alkaa vauvan tekoon.

Kondomikin on hyvä vaihtoehto, jos vauvanteko on pian suunnitelmissa. Jos mietit asiaa hetken kunnolla, niin eikö kondomin käyttö ole helpompi vaihtoehto kuin abortin teetättäminen? Kondomin kohdalla pitää asennoitua siihen, että se on välttämätön osa eikä mikään fiiliksen tappaja. Siitä voi tehdä osan esileikkiä.

Meillä perhevalmennuksessa korostettiin moneen kertaan sitä, että imetys EI ole mikään ehkäisykeino. Sen ehkäisytehoon ei todellakaan pidä luottaa. Ihmettelen noita sun lääkärin juttuja. Odottelisin sinuna nyt viikon-pari ja tekisin sen jälkeen raskaustestin.

Öööö siis joo, en ole nuori enkä mielestäni kovin tyhmäkään. Kyllä, minäkin ihmettelen lääkärin heittoa koska koko puolentunnin ajan kun olin hänen pakeillaan, ehkäisyreseptiä pyytäessäni, hän venytti sen kirjoittamista ja selitti että MUTTA IMETYKSEN AIKANA jne. Ja kyllä, todellakin tiedän että abortit JUST imettävillä ovat yleistyneet todella paljon juuri siksi koska naiset eivät tiedä että voivat tulla raskaaksi. Koko ajan olen tiennyt että ihan samalla tavalla voi tulla raskaaksi imetyksen aikana kuin muutenkin. Olis varmaan pitänyt muotoilla koko posti uusiksi, vaikka onhan se kiva kun voitte päivitellä mun typeryyttäni. Tiedän myös millä tapaa raskaustestit toimivat ja koska niitä YLEENSÄ pitää tehdä, mutta nyt tilanne siis on se että menkkoja ei ole näkynyt, siispä en voi ko. testiä tehdä oletettuna menkkojenaloitus päivänä. Mutta yritän silti vielä kerran, eli voitte ignoorata ekan postini... Näitä siis yritin tiedustella, mitä ystävällisimmin..:

1. Koska voi tehdä raskaustestin jos imettäessä harrastaa seksiä ilman ehkäisyä EIKÄ kuukautisia ole lainkaan tullut imetyksen aikana?

2. Kertokaahan kokemuksianne kierukasta!

Ja rakkaat ihmiset jotka niin kiivastuitte postistani, vaikka nyt olisinkin raskaana en tekisi aborttia. En myöskään sanonut etten harkitse kierrukkaa, todellakin harkitsen, siksi siitä tiedustelenkin! Huh huh.

"Kondomikin on hyvä vaihtoehto, jos vauvanteko on pian suunnitelmissa. Jos mietit asiaa hetken kunnolla, niin eikö kondomin käyttö ole helpompi vaihtoehto kuin abortin teetättäminen? Kondomin kohdalla pitää asennoitua siihen, että se on välttämätön osa eikä mikään fiiliksen tappaja. Siitä voi tehdä osan esileikkiä."

Imetyksen aikanahan voi käyttää minipillereitä. Itsellä ainakin on ihan hyvät kokemukset niistä. Kierukka voi olla hyvä, jos pitempiaikaista ehkäisyä hakee. Ja mitä tulee raskaaksi tulemiseen ja testeihin, niin tietenkin voi tulla raskaaksi ja testihän kannattaa tehdä noin 3-4 viikon kuluttua yhdynnästä. Ei testin tekemisellä ole mitään tekemistä ainakaan tässä tapaukessa menkkojen alkamisen kanssa. Et ole kuitenkaan täysimettänyt eli raskaus on täysin mahdollinen. Ja voisihan se olla täysimettäneelläkin. Aika hölmöä lääkäriltä puhua tuollaista!

Tosiaan imetys ehkäisee niin kauan, kunnes kierto palautuu, ja useimmilla kierto ei palaudu mikäli imettää eikä vauva saa MITÄÄN muuta ravintoa vielä. Näin minä olen ymmärtänyt. Mutta joillakuilla siis kierto palautuu, vaikka täysimettäisi vielä (ei kiinteitä, korviketta jne) ja ainahan sitä ei ehdi huomaamaan, mikäli tuleekin raskaaksi ennen ensimmäisiä kuukautisia.

Me yritimme vauvaa pienellä ikäerolla, ja tulin raskaaksi silti vasta ekojen kuukautisten jälkeen, jotka tulivat vasta 2 viikkoa imetyksen lopettamisesta, kun esikoinen oli jo vuoden ikäinen. Meillä siis imetys oli ehkäisykeino, vaikka emme halunneetkaan enää ehkäistä :) Ja siksikin lopetin imettämisen, että pääsimme yrittämään toista tenavaa.

Ehkäsytehoon vaikuttaa se että annat korviketta. Täysimetys pitäisi olla ja aika tiheätahtinenkin ja silti se on yksilöllistä. Tästä olen lukenut muualtakin, mutta alla yksi esimerkki kopioitu ehkäisynetistä.

"Synnytyksen jälkeen on mahdollista – ei kuitenkaan sataprosenttisen varmaa – että täysimetyksen lisäksi ei tarvita muuta ehkäisyä. Edellytyksiä tähän ovat:

- ettei vauva saa lainkaan lisäravintoa
- synnytyksestä on oltava alle 6 kuukautta
- eikä kuukautisia ole

Tällöin imetyksen antama ehkäisyteho on 98 prosenttia. Varmuutta lisää se, että imetysväli on alle kuusi tuntia.

Mikäli uutta raskautta ei toivota, ehkäisy on aloitettava viimeistään, kun vauva alkaa saada lisäruokaa, kuukautiset alkavat tai synnytyksestä on kulunut 6 kuukautta.

Ensimmäisten kuukautisten ajankohta synnytyksen jälkeen vaihtelee huomattavasti. Munasolun irtoaminen voi tapahtua jo 21 päivän kuluttua synnytyksestä, ja ensimmäiset kuukautiset voivat alkaa jo 5 viikon kuluttua synnytyksestä. Raskaaksi voi siis tulla ennen kuin kuukautiset ehtivät varoittaa hedelmällisyyden paluusta, koska ensimmäinen ovulaatio (munasolun irtoaminen) tapahtuu kaksi viikkoa ennen ensimmäisiä kuukautisia." lisää aiheesta: http://www.ehkaisynetti.fi/scripts/en/3muut/pitkavaikutteiset/imetyksen_aikana/index.php

Perhesuunnittelun sivuilla taas huomautetaan siitä, että jos imetysväli on alle 4 tuntia - koskien myös yöimetyksiä. Kts alla.

"Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että
vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,
äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,
imetysvälin tulee olla enintään 4 tuntia ympäri vuorokauden, siis myös yöllä.
Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti." lisää tietoa: http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php

Meidän lapsi on nyt pian 7kk vanha. Imetetty alle 4 tunnin välein, täysimetyksellä 5,5kk asti, kuukautiset ei ole alkanut, ehkäisyä ei ole käytetty enkä raskaaksi ole tullut. Meidän tapauksessa tuo imetys siis on toiminut ehkäisynä.

Mutta jos olisin alkuperäinen, niin tekisin testi 3 viikon jälkeen yhdynnästä.

Meillä jokseenkin samanlainen tilanne kuin ketjun aloittaneella kirjoittajalla. Vauvamme on nyt reilu 3kk vanha ja ehkäisyä emme ole käyttäneet. Täysimetyksellä mennään ja lääkäri jälkitarkastuksessa toki kirjoitti pillerireseptin, mutta totesi, etten sitä tarvitse, jos imetän vauvaa.
Itselläni tehtiin sektio, jonka vuoksi olen miettinyt miten mahdollinen uusi raskaus tulee sujumaan. Miten vatsani siihen reagoi ja miten seuraava synnytys sujuu. Kenelläkään kokemusta?

Ihan oikeasti ihmettelen kovasti, että täällä on tullut esille, että oikein lääkärit silmät loistaen väittävät imetyksen ehkäisytehoon. Huhhuh, ei ihme, että ne aborttiluvut tuoreilla äideillä on niin korkeat kun kerta lääkäritkin jauhavat tuollaista. Minä tiedän monta tapausta lähipiirissänikin, joissa pikkukakkonen tai kolmonen on saatettu alulle huolimatta TÄYSIMETYKSESTÄ. Osa vahinkoja, osa ihan toivottuja. Ja kyllä minulle ainakin neuvolassa moneen kertaan on alleviivattu ja korostettu, että imetys, ei edes täysimetys, ei ole ehkäisykeino. Nimenomaan niin että teoriassa se on, mutta käytännön elämä osoittaa muuta.

mä ihmettelen myös tuota että joku oikeasti luulee että se imetys en ehkäisykeino... meillä se on kyllä mitä ilmeisemmin estänyt raskaaksi tulon, mitään ei olla käytetty imetyksen aikana ja raskaaksi tulin vasta kun imetys oli loppunut. näin kävi kahden nuorimmaisen kanssa ja nyt vielä imetän, ei ole kuukautisia näkynyt, eikä mitään ehkäisyä käytetä joten katsotaan saadaanko nelonen aikaiseksi ;)
mutta luotettavaksi ehkäisykeinoksi imetys on mitä huonoin =)

Missä voi olla näin ulkona olevia lääkäreitä?????? Että oikein varta vasten sanotaan, et tässä minipilleri resepti, mutta et tarvitse sitä, kun imetät. Minulle nimenomaan painotettiin synnytyssairaalassa ja jälkitarkastuksessa, että muistathan sitten, et imetys EI ole ehkäisykeino. Eli voit tulla raskaaksi vaikka kuukautiset eivät olisi alkaneetkaan ja imetät.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen kovasti:
Ja kyllä minulle ainakin neuvolassa moneen kertaan on alleviivattu ja korostettu, että imetys, ei edes täysimetys, ei ole ehkäisykeino. Nimenomaan niin että teoriassa se on, mutta käytännön elämä osoittaa muuta.

Ei pidä paikkaansa. Imetys ei ole edes TEORIASSA ehkäisykeino. Jossain neuvolasta saadussa oppaassa sanottiin, että täysimetyksellä saavutetaan 95% ehkäisyteho jos imetyskertoja väh. 8 päivässä. Eli siihen jää silti 5 % mahdollisuus tulla raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Noup:
Ja kyllä minulle ainakin neuvolassa moneen kertaan on alleviivattu ja korostettu, että imetys, ei edes täysimetys, ei ole ehkäisykeino. Nimenomaan niin että teoriassa se on, mutta käytännön elämä osoittaa muuta.

Ei pidä paikkaansa. Imetys ei ole edes TEORIASSA ehkäisykeino. Jossain neuvolasta saadussa oppaassa sanottiin, että täysimetyksellä saavutetaan 95% ehkäisyteho jos imetyskertoja väh. 8 päivässä. Eli siihen jää silti 5 % mahdollisuus tulla raskaaksi.

No ihan se ja sama onko se teoriassakaan ehkäisykeino. Pointtihan mullakin oli juuri se, että se ei ehkäisykeino ole ja piste... .)

Alkuperäinen kirjoittaja Noup:

No ihan se ja sama onko se teoriassakaan ehkäisykeino. Pointtihan mullakin oli juuri se, että se ei ehkäisykeino ole ja piste... .)

Eihän kondomikaan ole 100% ehkäisy! Kondomille on annettu 97-98% varmuuskriteerit... Ja tietenkin täysin oikein käytettynä.

Alkuperäinen kirjoittaja -------/////--------:
Eihän kondomikaan ole 100% ehkäisy! Kondomille on annettu 97-98% varmuuskriteerit... Ja tietenkin täysin oikein käytettynä.

Tuo 2-3% tarkoittanee että kondomiin on tullut reikä, siinä on ollut reikä valmiina tai sitä ei ole käyttöohjeiden mukaan käytetty koko yhdynnän ajan... Vaikea sitä näet on raskautua jos siittiöt jäävät kondomin sisään, ei siitä ilman reikää mene "kukaan" läpi tai "ui vastavirtaan" vartta pitkin ylös ja sitä rataa...

Minä täysimetin esikoista alusta asti, mutta tietenkin maidon nousu rintoihin vei muutaman päivän. Silti kuukautiset alkoivat 5 vkon päästä synnytyksestä. Sama kävi toisen lapsen kanssa. Harmittaa, koska synnytysten katsotaan suojaavan naista gynekologisilta syöviltä sekä rintasyövältä, joten vaikka imetin pitkään, kuukautiset olivat olemassa koko imetysajan.

Minulla esikoisen jälkeen laitettiin kuparikierukka (lääkäri sanoi, ettei hän laita imettävälle äidille hormonikierukkaa). Se oli hyvä, mutta lisäsi vuotoja jonkun verran isommaksi. Kuopuksen jälkeen laitettiin hormonikierukka (tämä lääkäri laittoi sen, vaikka imetin). Tässä oli enemmän tiputteluvuotoa muutaman kuukauden, mutta sen jälkeen kuukautisia ei ole oikeastaan ollut eli kuukautisten aikaan tulee niin vähän vuotoa, että pikkuhousunsuojalla pärjää.

Jos haluat lisätietoa kierukkakokemuksista, niin katso tuonne Ellien terveyspalstalle, jossa on paljonkin keskustelua eri ehkäisymuodoista (Mirena vs. kuparikierukka). Laittaminen sattuu osan mielestä vähän, osan mielestä aika paljonkin. Omasta mielestäni jos rentoutuu, se ei satu kohtuuttomasti. Itse arvostan sitä, että kierukka on niin vaivaton, ettei tarvitse moneen vuoteen tehdä mitään sen kanssa.

Joissakin kunnissa ehkäisyneuvoloissa ensimmäinen kierukka asennetaan jopa ilmaiseksi ja joissakin paikoissa taas asentaminen on ilmainen, mutta kierukka pitää maksaa itse. Viimeisin kierukka laitettiin pari vuotta sitten ja se maksoi muistaakseni 160 euroa. Kuitenkin kun sen summan jakaa 5 vuodelle, niin hinta on vain 32 e/vuosi (alle 3 euroa/kuukausi) eli sikäli se on käsittääkseni halvin ehkäisymuoto ja luotettavuus on tosi suuri.

Alkuperäinen kirjoittaja pointtix:
Harmittaa, koska synnytysten katsotaan suojaavan naista gynekologisilta syöviltä sekä rintasyövältä, joten vaikka imetin pitkään, kuukautiset olivat olemassa koko imetysajan.

Mitä tarkoitat tällä? Eli jos kuukautiset alkavat niin suojaus katoaa, vai? En oikein ymmärtänyt.

Edelliselle; luulen niin ... Jossain oli että on naiselle hyväksi olla ilman kuukautisia eli raskaana ja imettää sitten... Ennen näin olikin usein kun lapsiluvut olivat suuria.

Itselläni kuukautiset alkoivat kun imetystahti pieneni noin 10kk synnytyksestä, imetän tosin edelleen hiukan (lapsi 1,5v).

Mulle toisen lapsen syntymän jälkeen NAISlääkäri kirjoitti Cerazette-pillerit(voi käyttää imetysen aikana) ja sanoi että imetys ei ehkäise!

Kolmannen lapsen jälkeen MIESlääkäri kiemurrellen kirjoitti pillerireseptin ja sanoi että on epätodennäköistä,että tulisin raskaaksi koska täysimetän.Ja koska olen jo 36v. Olin kyllä vähän suu auki,kun tuntui että hän vähätteli koko ehkäisyä. Itseasiassa kaksi lapsistani sai alkunsa,vaikka imetys oli päällä. Tosin ei enää täysimetys ja menkat oli jo alkaneet. Mutta alkoihan tuo kolmaskin raskaus vaikka olin jo 35v.

Alkuperäinen kirjoittaja EmiliaX:
Kolmannen lapsen jälkeen MIESlääkäri kiemurrellen kirjoitti pillerireseptin ja sanoi että on epätodennäköistä,että tulisin raskaaksi koska täysimetän.Ja koska olen jo 36v. Olin kyllä vähän suu auki,kun tuntui että hän vähätteli koko ehkäisyä. Itseasiassa kaksi lapsistani sai alkunsa,vaikka imetys oli päällä. Tosin ei enää täysimetys ja menkat oli jo alkaneet. Mutta alkoihan tuo kolmaskin raskaus vaikka olin jo 35v.

Juu, ja sitten naisia syyllistetään siitä, että vahinko käy imetysaikana vaikka lääkäritkin ihan höpöttää tuommoisia. Enkä nyt sano, etteikö vastuu olisi myös pariskunnalla itsellään mutta jos ihan lääkäri väittää, että imetys ehkäisee niin helpostipa tuon sitten uskoo.

Edelliselle, myö kyllä haluttiin kaikki kolme lasta. Ja kyllä vastuu on aina pariskunnalla,joka harrastaa seksiä. Niin paljon on tarinoita siitä,kun ehkäisy pettää ja pienokainen ilmoittaa tulostaa. Ainoa varma ehkäisy on siis kieltäytyminen seksistä.

Yhteistyössä