PCO ja raskaaksi tuleminen

Tästä aiheesta on kirjoitettu varmaan aika paljon ja Googlella löytyki keskusteluja mutta aika vanhoja ite löysin niin aloitan nyt sitten uuden.
Elikkä minulla todettiin PCO hetki sitten ja järkytys oli aika suuri. Menin yksityiselle gynelle kun kuukautiset loppu ja raskaustestit näytti negaa. Yritetty on nyt puolisen vuotta.
Nyt aloitettiin sit Terolut kuuri ja että saatas edes ne kuukautiset tulemaan.
Tahtoisin kuulla kokemuksia kuinka on käynyt, gyne sanoi että tämä ei ole lapsettomuustuomio mutta pahalta tuntuu. Kuinka nopeasti muut ovat tulleet raskaaksi kun on Terolutit aloitettu?
 
Eivät ne terolutit vielä yksinään auta. Terolutit käynnistävät kuukautiset uudestaan, mutta sitten tarvitaan lisää lääkkeitä, että munasolu kypsyy kunnolla ja ovulaatio tapahtuu. Minulla on myös selvä PCO, kuukautiset käynnistettiin ensimmäiseen hoitokiertoon teroluteilla, sitten munasolun kypsymistä tuettiin letrozoleilla ja ovulaation tueksi tuli pregnyl-pistos. Neljännessä hoitokierrossa huomattiin, ettei minulla letrozolkaan kasvattanut munasolua kunnolla, ja letrozol vaihdettiin gonal-f-pistoksiin, ja siitä kierrosta tulin raskaaksi.

Eli ei se PCO ole este raskaudelle, mutta kroppa saattaa tarvita monenlaista hormonilääkitystä kuukautiskierron tueksi, ennen kuin raskaus onnistuu.
 
Minulla tuore kokemus, ja ihan ilman sen kummempia lääkkeitä selvisin (kerran käynnistettiin menkat primolutilla).

Lopetin ehkäisypillerit vuosi sitten syksyllä yli 10 vuoden syönnin jälkeen. Sen jälkeen kuukautiset olivat todella epäsäännölliset ja kierto oli superpitkä. Viime maaliskuun jälkeen kuukautiset loppuivat sitten kokonaan. Toukokuussa hakeuduin lääkäriin, jossa selvisi, että munasarjani ovat monirakkulaiset ja mulla on luultavasti PCO. Koska olin lievästi ylipainoinen, mua kehotettiin suoraan pudottamaan vähän painoa. Tyly lääkäri myös kysyi ihan suoraan, että laitetaanko lähete lapsettomuuspolille, kun ilman menkkoja on vaikea raskautua. Sanoi jotenkin, että tuskin raskaudun luomusti, Järkytyin tästä aika paljon, koska ei oltu kunnolla edes aloitettu vauvantekoprojektia, vaan olin vasta selvittämässä kuukautisten tilannetta.

Päätin sitten itse selvitellä vähän asioita ja löysin netistä paljon tietoa siitä, miten vhh-ruokavalio on auttanut tässä ongelmassa. Aloitin sitten sen ja kesän aikana painoa putosi noin 7 kiloa. Kuukautiset tasaantui (vaikka kierto edelleen 38 päivää) ja päätettiin aloittaa vauvaprojekti. Raskauduin ekassa kierrossa. Sain myös hurjasti tsemppiä siitä, kun kävin ennen tätä syksyllä vielä toisella, PCO:hon erikoistuneella lääkärillä. Hän oli todella kannustava ja ihana ihminen ja väitellyt itse PCO:sta (voin kertoa yv:llä lisää, jos kiinnostaa!). Hän oli ihan sitä mieltä, että ei todellakaan mitään lapsettomuushoitoja tai vielä mitään lääkkeitäkin tarvita, vaan ruokavaliolla pystyy korjaamaan asiat paljon helpommin. Ja niinhän siinä sitten kävikin. Mulla siis pieni painonpudotus auttoi ongelmaan. Vhh-ruokavalio voi auttaa myös normaalipainoisia, eli ei vaadi laihduttamista :)

Toukokuussa sain siis diagnoosin, kesäkuussa alkoi vhh ja syyskuussa raskauduin.
 
Mulla kanssa vähän vaikeampi tie ollut. Mulla on pco eikä ilmeisesti pcos eli sitä sydroomaa jossa mahdollisesti painonpudotuksella ja ruokavaliolla voi vaikuttaa. Pillereiden jälkeen mulla ei omaa kiertoa tullut ollenkaan, terolutit toimi jonkun aikaa vaikka eihän ne ovulaatioo saa aikaiseksi, sitten en enää niilläkään saanut vuotoa. Hoidoissa kokeiltiin ensin letrotzolilla jolla pari ovista isolla annoksella tulikin mutta limis jäi ohueksi. Pistoksilla pienilläkin annoksilla munasarjat reagoi kuin ivf stimulaatiossa. Tosi vaikea oli mun kohdalla löytää pienin turvallinen annos lääkkeissä. Metuja söin reilun vuoden myös vaikka mulla sitä varsinaista sydroomaa olekkaan. Yksi vahinko ivf tehtiin kun tuli pistoksilla ovulaationinduktiossa liikaa rakkuloita. Siitä päästiin tuoresiirtoon ei plussaa. Syksyllä tehtiin "kunnon" ivf stimulaatio ja siitä tuoresiirosta plussa ja nyt mennään rv 18+3 :)

Eli osa tulee luomusti raskaaksi, osa hoidoilla ja pieni osa ei saa niilläkään. Tsemppiä, mahdollisuudet kuitenkin hyvät :)
 
Kiitos paljon vastauksista :) Mikä ero siis on PCO lla ja PSOC llä ? Oon myös ihan pihalla nuista termeistä.. Mitä tarkoittaa tuo limis jäi ohueksi? Mistä sen tietää ovuloiko ollenkaan? Näkeekö sen ultraamalla? Lähteekö ne rakkulat koskaan pois? Voiko ne aiheuttaa muuta, esim kipuja alavatsalla ? Kauheesti kysymyksiä :D
 
PCOS tarkoittaa tietääkseni syndroomaa, johon liittyy hormonihäiriöitä sekä erinäisiä oireita. PCO sen sijaan pelkästään niitä monirakkulaisia munasarjoja - eli hormonitoiminnassa ei välttämättä mitään ongelmia. Näin tämän itse käsittäisin. Täällä ainakin jotain infoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686

Ohut limis eli limakalvo meinaa sitä, että alkion on hankala tarttua siihen kiinni. Eli epätodennäköisempää tulla raskaaksi liian ohuella limiksellä. Ovuloinnin näkee ultralla kyllä. Mulle lääkäri sanoi, että monirakkulaisuus ei itsessään ole huono juttu - sehän vaan tarkoittaa sitä että siellä on paljon matskua joka voi kypsyä ja hedelmöittyä :D Nehän vähenee kaikilla iän myötä.
 
Okei :) Mistä sen tietää kumpi sit on.. Kuukautishäiriöitä tietenki on ja lisäksi mul on paha akne. Lääkäri sano että se liittyy tähän kans.
Kiva kuulla että muilla on kuitenkin onnistanut vaikeuksista huolimatta :) ja toivottavasti onnistus meilläki.
Kävittekö muuten terveyskeskuksessa vai yksityisellä? Täällä eivät ottaneet kunnalliseen vaan pari kk olis pitänyt vielä menkkoja odotella vaikka kaksi kuukautta olivat jo olleet pois.
 
En osaa sanoa, kannattaa varmaan kysyä lääkäriltä vielä. Sen vaan tiedän itsestäni, että ainoa oire epäsäännölliset kuukautiset ja tietysti ne monirakkulat. En tiedä sitten kumpi tää mun juttukaan virallisesti on - PCO vai PCOS. Yksityisellä kävin, eka paikka ja lääkäri oli huono mutta tosiaan toi toka oli aivan huippu!! Jos asut pk-seudulla, niin mielelläni suosittelen häntä sinulle vaikka yksityisviestinä :)
 
Kyllä PCO on nimenomaan hormonihäiriön tuotosta jo itsessään, eli ei niitä monirakkulaisia munasarjoja tule ilman hormonihäiriötä. Pepiitan väite siitä, että tuohon ei välttämättä liity hormonihäiriötä ei siksi voi mitenkään pitää paikkansa. Minulle lääkäri selitti asian niin, että jostain syystä hormonit eivät toimi kunnolla, ja sen sijaan, että follikkeli kasvaisi normaalisti ja munasolu irtoaisi, follikkelin kasvu jääkin puolitiehen, eikä munasolu irtoa, vaan keskenkasvuinen follikkeli jää kystana munasarjaan. Tästä kystasta ei jatkossakaan tule irtoamaan kelvollista munasolua.

Jäljellä olevien munasolujen määrästä tuo ei kerro mitään, vaan sitä arvioidaan ihan toisella tavalla, ja sitä varten lapsettomuushoidoissa käydäänkin hoitojen alussa verikokeissa.

Rakkuloiden yleensä annetaan jäädä olemaan, ja PCO:hon liittyviä hormonihäiriöitä hoidetaan antamalla kierron tueksi hormoneja, jotta follikkelit kasvaisivat kunnolla ja munasolu irtoaisi oikean ikäisenä ja limakalvo olisi sopiva kiinnittymiselle. Joillain hormonihoito ei auta, ja joskus heillä päätetään polttaa reikiä munasarjoihin. Tämäkään ei paranna ongelmaa pysyvästi, vaan vaikutus kestää muutaman kuukauden ajan.

PCOS-diagnoosin saa, jos on kaksi seuraavista oireista: monirakkulaiset munasarjat, kuukautishäiriöt tai liikaa mieshormoneja. Käytännössä jos ultrassa on monirakkulaisuus näkynyt ja kuukautiskierron aloitukseen tarvitaan terolutit, on se jo suoraan PCOS-diagnoosi. Eli kaikilla tähänkin ketjuun kirjoitelleella on PCOS.
 
Ai? Mulla ei vaan näkyny hormooneissa mitään häikkää verikokeissa ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei välttämättä ole siis PCOS vaan PCO-tyyppiset munasarjat. Tästä johtui minun tulkintani :) Teroluteja ei mulla käytetty vaan yhden kerran Primoluteja (en tiedä miten eroaa). Sillä ja ruokavaliolla saatiin homma korjaantumaan kokonaan.
 
Jep, mullakin verikokeissa hormoonit oli itseasiassa todella hyvät. Lääkäri jopa arveli aluksi että kierto mulla vois lähteä itsestään käyntiin, niin ei kuitenkaan käynyt. Niin ja diagnoosina pco joka papereissa.
 
Ei ollut minullakaan verikokeiden mukaan hormonitasoissa mitään vikaa. Papereissani ei ole minkäänlaista diagnoosia asian tiimoilta. Joissain kierroissa ovulaatio tapahtui luonnollisesti, joissain ei tapahtunut ollenkaan. Lapsettomuushoitojen alussa verikokeita otettiin yhden luomukierron ajan kierron alusta ja ovulaation jälkeen. Minulta mitattiin nuo alkukierron verikokeet, ja sitten kun kävin ultrassa ennen oletettua ovulaatiota, kävi ilmi, ettei johtofollikkelia edes ollut, joten ovulaatiotakaan ei voinut tuossa kierrossa tapahtua, joten ovulaation jälkeiset verikokeet jätettiin ottamatta. Ja koska ovulaatiota ei tapahtunut, seuraavia kuukautisiakaan ei kuulunut ajallaan, joten ne käynnistettiin lääkkeillä.

Mutta tosiaan alkukierron verikokeissa hormoniarvot olivat hyvät. Selvästi hormoneissa kuitenkin on jotain vikaa, kun follikkelit eivät kasva oikein, vaan niistä kehittyy munasarjoihin rakkuloita. Ehkäpä vika ei verikokeissa näy, koska verikokeita ei oteta päivittäin.

Terveyskirjaston PCOS-sivulta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686 suoraan lainattuna:

"Diagnoosi voidaan asettaa, jos potilaalla on kaksi seuraavista oireista: kuukautishäiriö, hyperandrogenismi, monirakkulaiset munasarjat."
Ketjuun ovat kaikki kirjoittaneet, että heillä on löydetty monirakkulaiset munasarjat ja kuukautishäiriöitä, joten PCOS-diagnoosin kriteerit täyttyvät kaikilla.
 
Joo no mulle on lapsettomuuspolilla taas sanottu toista, vaikka ei tosiaan kierto pelaa itse. Mutta eipä se alottajaa auta vaikka kuinka asiasta vängättäs :) toki lääkäreilläkin varmasti on eriäviä mielipiteitä.
 
Joo no mulle on lapsettomuuspolilla taas sanottu toista, vaikka ei tosiaan kierto pelaa itse. Mutta eipä se alottajaa auta vaikka kuinka asiasta vängättäs :) toki lääkäreilläkin varmasti on eriäviä mielipiteitä.
Juuri näin. Itse halusin tulla tänne nimenomaan kertomaan positiivisen kokemuksen aiheesta, koska sellainen löytyy ja raskautuminen onnistui ihan luomusti. Toki on sitten toisia ääripäitä ja tapauksia siltä väliltä. Mutta halusin vaan kertoa, että monirakkulaiset munasarjat eivät todellakaan tarkoita automaattisesti lapsettomuustuomiota. Olin itse viime keväänä ihan hajalla tämän asian kanssa, koska olin ihan varma, että olen tuomittu lapsettomaksi. Toisin kuitenkin kävi ja kohta olen jo puolivälissä raskautta :)
 
Ei minullakaan missään vaiheessa lääkäri sanonut, että tämä tarkoittaisi lapsettomaksi jäämistä, eikä se edes juolahtanut mieleenikään enää silloin, kun lääkäri asiasta kertoi. Nuo kuukautiskiertoa tukevat hormonihoidot olivat loppujen lopuksi aika vaivattomat, ja puolen vuoden kuluttua siitä, kun kuulin omistavani monirakkulaiset munasarjat, olin minäkin jo raskaana.
 
Enpä edes muistanut tätä keskustelua, t aloittaja. En ole tullut raskaaksi, tällä hetkellä syön Letroja ja seuraavaksi olisi vuorossa inseminaatio.. Aika epätoivoiselta vaikuttaa, luulen että tarvitaan isompia toimenpiteitä että vauva saadaan. Jos koskaan saadaan.
 

Yhteistyössä