Imetys ihmetyttää :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uunituore_äippä_07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uunituore_äippä_07

Vieras
Heissan!

Täällä untuvikkoäippä kyselee hieman neuvoja :). Eli olen vajaan 2vkon ikäisen pikkuneidin äiti. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin mutta hieman minua mietityttää neidon hyvinkin epäsäännölliset ruoka-ajat. Eli taukoa on välillä 2h, välillä 4h, välillä 6h ja välillä syödään 20min, usemmiten 30-60min, mutta viime yönä kaikkinensa runsas 3h! Tuo kolme tuntia ei tietenkään ole pelkkää imemistä - välillä on röyhtäilytaukoa, välillä hikkaa, välillä kakkaa, välillä muuten vaan katsellaan ja ihmetellään maailmaa. Ja mitä enemmän neiti syö sitä enemmän mahaa tietysti kipristelee ja ei rauhoitu nukkumaan ennenkuin kaikki ilmat ja muut ovat masussa lakanneet. Viime yönä hermostuin ja annoin lopulta pullosta pienen tilkan korviketta jolla sain ensiksi neidin mahan täyteen (tissi-imemisellä kun olisi vielä kestänyt ja kestänyt...) ja sitten vajaa puoli tuntia rauhoiteteltiin täyttä mahaa ja lopulta nyytti nukahti syliini jotta pääsin itsekin nukkumaan :). Onko jotain helpotusta/kikka kolmosta noihin "vatsanvääntöihin" kun on syönyt paljon? Tuntuu että itse imetys ja vatsanväännöt vievät saman ajan ja jos neidillä on vatsanvääntöjä hän ei myöskään rauhoitu sänkyyn. Vai olisiko syytä imettää useammin niin hän ei syö niin paljoa kerralla jolloin väännötkin olisivat pienempiä? Tuntuu että meillä syödään pitkästi ja nukutaan pitkästi.... kiitokset jo etukäteen!

Niin ja muuttuuko syöminen säännöllisemmäksi kun ikää kertyy lisää?

Meillä tuli vatsanväänteitä iltaisin kun vauva söi liian usein. Vauva itki illat aina. Lääkäri käski pitää ainakin kahden tunnin tauon imetysten välillä 1 kk iässä. Kun sai vauvan totutettua siihen, alkoivat vatsanväänteet ja iltahuudot vähetä. Mutta meillä kyllä poika on aina ollut nopea syömään.

Kikka kolmosia voisi olla vatsahieronta myötäpäivään tai jalkojen pumppaus.

Tutustu vauvahierontaan ja anna tissiä vähän harvemmin. Meillä ainakin hieronta helpotti. Tissi-ikävä voi olla myös sylittelyn tarvetta, johon kantoliina on ihan huippu! Sitä käytti meillä mieskin, ettei minun tarvinnut aina nousta kävelemään vauvan kanssa.

Lohdutukseksi voin sanoa, että loppuikää ei tuollaista rumbaa tarvitse kestää :) Onnea äitiyteesi!

Onnea!
Vauva varmastikin hakee nyt omaa ruokailurytmiään. Hienoa että olet jaksanut vauvantahtista imetystä, jatka vaan vielä niin kohta tasoittuu. Vauva saattaa myös imeä tiheämmin (ns. tiheän imun kausi), tällöin hän pitää maidontuotannon yllä ja maidon määrän itselleen sopivana omaan kasvuunsa.
Tarkkailehan myös omaa ruokavaliotasi, sekin voi aiheuttaa pikkuiselle vatsanväänteitä. Suolistohan kehittyy nyt pikku hiljaa. Meillä jos söin perunaa näkyi heti pikkuisella. REla-tipat aloitettiin noin 2vkoisena ja sen jälkeen niitä syöty. Auttoivat nekin vatsaan. Lämmin suihku iltasella saattaa auttaa myös. Kevyellä paineella vauvan vatsaa hieroen. Tai ammeessa kylvettäen, niin pääsee jalat tekemään kunnolla töitä ja vatsa toimimaan.
Itse sain hyviä ja käyttökelpoisia vinkkejä imetystukilistan nettisivuilta www.imetystukilista.net ,jossa mielestäni kannattaa käydä lukemassa. Meillä neiti oli alussa vähän väliä tissillä, mutta itse otin asian siltä kantilta, että tämä on osa vauvan tarpeista huolehtimista tällä hetkellä ja se on minun tehtäväni nyt. Ei kuitenkaan kestä kauaa. Ja imettäessä ei tarvi pullonpesuja ja desinfiointeja, johon kuluisi aikaa korvikkeen kanssa. =) Myös reissuilla on helppoa kun on "eväät" matkassa aina ja juuri oikean lämpöisenä. Ja säästyyhän sitä rahaa melkoinen summa kun ei tarvi ostaa korvikkeita.
Yritähän jaksaa ja lepää aina kun voit! Pienet vauvat eivät välttämättä nuku koko yötä ja sehän on osa vanhemmuutta. Mies vaan hommiin kotitöihin ja teitä auttamaan samoin kuin sukulaiset ja ystävät. Tämä on sinun ja vauvan aikaan. Kannattaa JUODA PALJON ja SYÖDÄ HYVIN. (Meillä mies kuskasi lasi kaupalla vettä, aina kun imetin, sillä minulle iski janontunne välittömästi kun vauva nappasi kiinni tissistä ja alkoi imeä.) Oman ruokavalion kautta maitosi on ravitsevaa eikä vauvan tarvi syödä sitä litrakaupalla eli vauva kasvaa, nukkuu ja voi hyvin jolloin imetysajat sitten lyhenee.

Minun kokemuksella seuraavaa:
-Mitä tiheämmin/useammin vauva syö sitä enemmän menee ilmaa ja masu kipruilee.
-Onko oma ruokavaliosi sellainen, että se ei lisää ilmavaivoja. Esim. ei tuoretta ruisleipää, limuja, kivennäisvesiä, kaalia jne?
-Vauvan jalkoja voi "jumppailla" ja masua hieroa kevyesti. Sekä kokeile pitää vauvaa masullaan vaikka polviesi päällä lyhyitä aikoja kerrallaan.
-Äläkä tunne syyllisyyttä siitä, että annoit vauvallesi korviketta. Pääasia että vauva ja sinä jaksatte ja voitte hyvin!

Meillä auttoi noihin 2 tunnin syömissessioihin pelkkä tutti eli kyse oli puhtaasti pelkästä imemistarpeesta ja vauva oli täysin tyytyväinen saatuaan tutin suuhunsa. Itse muistan myös kuinka raskasta oli imettää ja istua sohvalla kaksi tuntia, mutta tutin käyttöön imetykset vähenivät.
Tuo 2 tunnin ruokailuväli on tosiaan suositeltavaa, mutta eihän se välttämättä mahavääntöjä jätä pois. Meillä ne loppuivat n. 4 kk iässä. Ei auttaneet cuplatonit ja Rela-tipat vain pahensivat niitä.

Tsemppiä ap:lle! Sinun imetystouhut kuulostaa juuri samalta kuin meillä oli vastasyntyneen kanssa. Vastasyntynyt ei tunnista yötä ja päivää, joten siinäkin voi olla yksi syy, ettei nukkuminen vielä itsestään selvästi onnistu. Myös meillä vastasyntynyt imi tuntikausia. Sitten parin kuukauden ikäisenä kymmenen minuuttia kerrallaan. Ilmavaivat ovt myös pienillä erittäin yleisiä. Tippoja ja hierontoja voi kokeilla, mutta varmasti auttaa vain aika. N. kolmen kuukauden iässä vaivat yleensä helpottavat, näin myös meillä.

Imetys on aluksi hankalaa, mutta kannattaa vaan jatkaa ja mennä lapsen tahtiin! Meilläkin annettiin joskus pari kertaa yöllä paniikissa korviketta, mutta kyllä se imetys silti lähti onnistumaan, kun ei tavaksi tule, jolloin maidontuotanto voi kärsiä noin alussa varsinkin. Yöllä kun valvotte, niin koittakaa muistaa, että ei se kestä kuin pari kuukautta kun vastasyntynyt alkaa saada unirytmistä kiinni ja syödä tehokkaammin.

Kuulostaapa tutulta, meillä neliviikkoinen kipristelee ilmavaivojen kanssa ja varsinkin illalla on tississä kiinni koko ajan ja nieleksii siis lisää ilmaa, kun lähes hysteerisenä imee maitoa. Cuplatonia käytetään, mutta ei se mielestäni auta.

Pienet vauvat yleensäkin syö huomattavasti enemmän iltaisin, kun ne tankkaa yötä varten ja sen vuoksi en ole repimässä häntä pois rinnalta, paitsi siinä vaiheessa, kun neiti itkee ja syö ja itkee, silloin on tutti hyvä apu, jotta taas pidetään vähän taukoa syömisessä. Kuitenkin annan hänen syödä paljon useammin ja enemmän juuri iltaisin. Tätä kestää (valtavan huudon kera) noin 5 tuntia joka ilta. Yöllä vauva kipristelee myös mahaansa, mutta silloin auttaa meillä pelkkä hyssyttely tai jos onnistuu röyhtäyttämään lapsen.

Siis kieltämättä rasittavaa ja väsyttävää, mutta olen ajatellut, että tätä rumbaa kestää ne kolme kuukautta *koputtaa puuta* ja sitten toivottavasti tilanne muuttuu...jos ei muutu, niin vasta sitten alan rajoittaa syömistä, siihen asti vauva saa hoitaa oman rytminsä ja kolmen kuukauden ikäisenä voi jo varovasti alkaa suunnittelemaan muunkin ruuan antamista (vellejä) jotta maha täyttyisi yötä varten... tällaista siis meillä!

Myös täällä kuulostaa kovin tutulta.. Meillä poika runsaan 5 vkoa ja illat ovat lähes pelkkää tissittelyä ja itkeskelyä, kun masussa kipristelee. Välillä huudetaan kasvot punaisena pari tuntia enemmän tai vähemmän. Ja välillä on helpompia iltoja, jolloin poika vain hieman kitisee. Tutin päälle poika ei ymmärrä mitään, sylkee aina pois suusta, kun yrittää sen kanssa tyynnyttää. Mutta kyllä se tästä, eipä tätä ikuisuuksia kestä. Ja sitten kun on kunnolla nukahdettu yöunille, niin poika nukkuu aika hyvin, 3-4,5 tunnin välein syötöt. Aivan vastasyntyneenä vauvelimme heräili tunnin välein, joten siihen nähden on suurta edistystä =)

Minulle kätilö antoi neuvon, että 1/2 tunnissa vauva saa rinnasta imettyä tarvitsemansa määrän maitoa. Meillä oli aluksi ongelmana se, että vauva roikkui tissillä vaikka kuinka (nukahteli tissi suussa). Kun rupesin noudattamaan ko. neuvoa alkoi homma sujua. Imetin aina yhtä tisua sen 1/2 tuntia ja sitten pidin vauvaa vaan lähellä ja sylittelin tai kantoliinailin niin, että rauhoittui. Tisua tarjosin seuraavan kerran n. tunnin kuluttua jos vauva alkoi kovasti itkeä. Usein rauhoittui kyllä sylissä pitämällä. Opin pikkuhiljaa tunistamaan oman vauvani nälkäitkun ja muunlaisen "kitinän". Aluksi kun tarjosin koko ajan rintaa oli vatsanväänteet melkoiset. Meillä ainakin siis jatkuva imeminen lisäsi vaivoja. Tämä toimi meillä:)

Minulle kätilö antoi neuvon, että 1/2 tunnissa vauva saa rinnasta imettyä tarvitsemansa määrän maitoa. Meillä oli aluksi ongelmana se, että vauva roikkui tissillä vaikka kuinka (nukahteli tissi suussa). Kun rupesin noudattamaan ko. neuvoa alkoi homma sujua. Imetin aina yhtä tisua sen 1/2 tuntia ja sitten pidin vauvaa vaan lähellä ja sylittelin tai kantoliinailin niin, että rauhoittui. Tisua tarjosin seuraavan kerran n. tunnin kuluttua jos vauva alkoi kovasti itkeä. Usein rauhoittui kyllä sylissä pitämällä. Opin pikkuhiljaa tunistamaan oman vauvani nälkäitkun ja muunlaisen "kitinän". Aluksi kun tarjosin koko ajan rintaa oli vatsanväänteet melkoiset. Meillä ainakin siis jatkuva imeminen lisäsi vaivoja. Tämä toimi meillä:)

Tuon ikäiset vauvat nyt itkeskelee ja syövät useasti, rytmin hakeminen voi kestää kauankin. Korvikkeen antaminen lienee tarpeetonta? jos sinulta hyvin maitoa tulee, onhan se oma maitosi parasta herkkua vauvalle:D Jaksamisia!!!!!!!!!!!

Yhteistyössä