Imetys, alentunut hedelmällisyys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toisen kerran äidiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toisen kerran äidiksi?

Vieras
Olen 33- ja mieheni on 43-vuotias. Meillä on tällä hetkellä 1 v 4 kk:n ikäinen lapsi. Esikoisen kohdalla yritimme raskautta puolitoista vuotta. Meille oli juuri tehty lapsettomuustutkimukset, ja tarkoitus oli aloittaa hedelmöityshoidot seuraavassa kierrossa, kun tulinkin yllättäen raskaaksi. Lapsettomuustutkimuksien mukaan miehen hedelmällisyys oli hieman alentunut, mahdollisesti minunkin. Minulla on pitkä ja epäsäännöllinen kuukautiskierto: ennen viime raskautta kierron pituus oli 31-42 päivää. Lapsettomuuslääkäri epäili, ettei joka kierrossa välttämättä tapahdu ovulaatiota, vaikka itse olen sellaisen mielestäni (lähes) aina havainnut. Mieheni spermanäytteessä oli paljon siittiöitä, mutta suoraan eteenpäin liikkuvia ei ollut lainkaan ja normaalimuotoisia siittiöitä oli vain 2 prosenttia. Lisäksi spermassa oli vasta-aineita ja se oli venyvää. Spermanäyte otettiin tutkimuksien aikana vain kerran.

Imetän vielä esikoistamme kaksi kertaa vuorokaudessa. Vähensin imetystä huomattavasti 2-3 kuukautta sitten, ja viimeisin kuukautiskierto oli ensimmänen normaalipituinen synnytyksen jälkeen (34 päivää). Käsittääkseni myös ovulaatio tapahtui viime kierrossa normaalisti. Kuukautiskiertoni käynnistyi noin 8 kuukauden päästä synnytyksestä, mutta kuukautiset tulivat ensimmäisen puolen vuoden ajan kahden kuukauden välein, enkä aina huomannut ovulaatiota.

Haluaisimme toisen lapsen. Heikentääkö vähäinen imetys (2 krt/vrk) raskaaksi tulon todennäköisyyttä? Jostain olen lukenut, ettei imetys vaikuttaisi raskaaksi tulemiseen muuten kuin estämällä ovulaation, ja jos ovulaatio tapahtuu, imetyksellä ei olisi raskauden alkamiseen vaikutusta. Pitääkö tämä paikkansa? Entä onko raskauden alkaminen ilman hoitoja todennäköistä, kun takana on kuitenkin jo yksi onnistunut, ilman hoitoja alkunsa saanut raskaus? Kannattaisiko siis yrittää alussa perinteisin menetelmin vai hakeutua heti hoitoihin?

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Harvakin imetys pitää yleensä prolaktiinia koholla. Tämä puolestaan saataa häiritä kuukautiskiertoa yleensä niin paljon, ettei raskaus lähde alkuun.
Raskaus voi ihan hyvinkin lähteä alkuun nytkin ilman hoitoja. Koska teillä kuitenkin on jo aiemmin tiedossa olleita mahdollisia ongelmia, ei liene järkevää kovinkaan kauan yrittää omin avuin vaan kun imetys on loppunut ja olette itse valmiita hakeutumaan hoitoon, kannattaa olla yhteydessä lapsettomuuslääkäriinne. Hoitoon hakeutuminen on ihan teistä itsestä kiinni, haluatteko/jaksatteko tai kun tuntuu, että olette valmiita siihen, se lienee paras hetki.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä