Imetyksestä...nyt se on sit todistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Olen kyllä nähnyt tutkimuksen jossa on todistettu että yli 9kk kestävä täysimetys altistaa allergioille, mutta tätä sinun keksimää tutkimusta en ole nähnyt. Laitatko linkkiä?

En ole mitään keksinyt, luin vain tänään lehdestä jutun. Harvemmin itse keksin tällaisia :D

Mä luulen, että toimittaja on ymmärtänyt väärin sen tutkimuksen pitkän imetyksen allergiariskeistä.

Oon muuten lukenut sellaisestakin tutkimuksesta, jossa imetetyillä lapsilla oli selvästi enemmän atopiaa ja astmaa kuin ei-imetetyillä... Tutkimuksia on suuntaan jos toiseen ja muuttuvia tekijöitä on imetyksen vaikutus -tutkimuksissa niin paljon ettei niitä pitäisi ikinä uskoa ihan sellaisenaan, vaikka olisivat kuinka mieluisia tahansa.

Siis se, että pelkkä rintaruokinta 6kk ikään saakka tai jopa pidemmälle on tai ainakin voi olla vahingoksi lapselle. Se nimittäin altistaa ruoka-aineallergioille.

Ilmeisesti parasta olisi imettää ensimmäiset 4kk ja sit alkaa antamaan kiinteitä imetyksen lisänä niin allergioiden todennäköisyys olisi pienempi.

Pakko nostaa tämä ketju, luin tänään tuon jutun.
Siinä sanottiin että yli 6kk kestävä täysimetys voi lisätä allergioita. Mitään negatiivista puolen vuoden täysimetyksestä ei sanottu, vain että paras ikä aloitella kiinteät on 4-6kk. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Siis se, että pelkkä rintaruokinta 6kk ikään saakka tai jopa pidemmälle on tai ainakin voi olla vahingoksi lapselle. Se nimittäin altistaa ruoka-aineallergioille.

Ilmeisesti parasta olisi imettää ensimmäiset 4kk ja sit alkaa antamaan kiinteitä imetyksen lisänä niin allergioiden todennäköisyys olisi pienempi.

Pakko nostaa tämä ketju, luin tänään tuon jutun.
Siinä sanottiin että yli 6kk kestävä täysimetys voi lisätä allergioita. Mitään negatiivista puolen vuoden täysimetyksestä ei sanottu, vain että paras ikä aloitella kiinteät on 4-6kk. :saint:

Niinhän se on, eli YLI 6kk kestävä täysimetys voi olla riskitekijä. Jos kiinteät aloittaa 6kk ikäisenä, sehän mahtuu tuohon suositeltuun 4-6kk ikkunaan. Kaikki eivät vain ymmärrä lukemaansa kovin hyvin.

Seurasin käytyä keskustelua imetyksen kastosta, sielä viitattiin artikkeliin s-ketjun lehdessä, luin sen itsekin, siinä oli viitattu professori Matti Hannukselaan , samasta asiasta löytyy hieman kattavampi artikkeli seuraavasta linkistä .
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/9b7b469a6c690df7c2256473003cddc1/009e1c34e51307ebc22574e4003724c0?OpenDocument&Highlight=0,allergia*

Ruoka-allergian hoidossa siedätys korostuu
16.10.2008 13:02 (Päivitetty 16.10.2008 15:25)

ja siitä on myös ollut juttua että on haitallista vältellä lapsella niitä ruoka-aineita joille itse on allerginen.erittäin harvoin lapsi on sille allerginen ja tuo välttely altistaa myöhemmin muille allergioille.ei oo kauaa ku tästä paasattiin joka tuutista.
silti monet vanhemmat eivät uskalla antaa lapsen maistaa jotain tiettyä ruoka-ainetta :/
mä olen allerginen lähes kaikelle,on atooppista ihottumaa,lapsena ollu rasitusastmaa ym ja silti kellään meidän 4 lapsesta ei ole mitään allergioita eikä sairauksia =)

Meillä on vain yhdellä asta, murrosiässä puhjennut, ei allergioita täysimetyksellä olleilla. Osittain imetetyllä oli paljon ruoka-aineallergioita pienenä ja niistä johtuvia korvatulehduksias. Pitkällä dietillä ne loppuivat.