Imetyksestä....Milloin kipu rinnanpäissä alkaa helpottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outs!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outs!!!!

Vieras
Vauva kohta viikon vanha ja jo nyt on rinnanpäät ihan hemmetin kipeät, melkein huuto pääsee joka kerta kun pieni ihminen tarttuu rintaan. Rintakumit olis mut vauva ei oikein ala imeä niiden kanssa. Jonkin verran olen lypsänyt ja antanut pullosta rintoja säästääkseni.
Kuinka kauan menee että rinnat tottuu imetykseen ja kipu helpottaa?

sori ku kerron, mutta mulla kesti 3kk. Niin kauan aivan verillä rinnat. Olin ihan pöljä, kun en luovuttanut. Ote oli oikea, useaan otteeseen neuvolassa tarkastivat. Kumeilla ei onnistunut... Lypsämällä ei tullut...

Myöhemmin oma äiti ja sisko kertoivat, etteivät olleet pystyneet imettämään samaisesta syystä

voi mennä pitkään. Kokeile vielä kumin kanssa, lypsä maitoa niin et pursuu kumista jos se auttas vauvaa juomaan sen kautta. Ja hyvä rasvaus rinnanpäile joka imetyksen jälkeen, niin ja tissit paljaana kotona et saavat happeeta :)

Kaksi viikkoa aikalailla meni, sen jälkeen nännit tottuneet, mutta alussa oli kyllä todella kipeät ja huuto meinasi päästä. Ajattelinkin, että tällaistako tämä on kokoajan, mutta moni sanoi, että normaalia alussa..

Ja aika lailla siinä aina menee pari viikoa kunnes helpottaa ja suosittelen käyttämään vaikka purelan voidetta. Älä nyt vielä ainakaan missään nimessä luovuta, katso sitten parin viikon päästä uudestaan jos ei ala helpottamaan..

Miulla sattui ainoastaan ekan imetyksen jälkeen, sit ei tuntunu enää miltään. Voisitko pyytää terkkarin kotiin käymään ja tarkastamaan vauvan imuotteen?

en ajatellut näin helpolla kuitenkaan luovuttaa, olen ihan ensimmäisestä imetyskerrasta asti laittanut imetyksen jälkeen Lansinohia rinnanpäihin, ja nyt kun ovat hieman vereslihalla niin Bepanthenia. Koetan vielä tuota imuotettaa tarkistaa, välillä vauva oikein vetää itseään kauemmas minusta rinnan ollessa suussa ja tuo venyttäminen on yhtä tuskaa.

Sain kerran vinkin kuivata nännit imetyksen jälkeen hiustenkuivaajalla ja sitten rasvata..
Kuivuu kunnolla eikä vain muhi rintsikoissa.
Itsellä eka kerralla kesti pari viikkoa ja kuopukselta parani muutamassa päivässä.
Apteekista saa ihan tuohon tarkoitukseen rasvaa.. Mulla ois muuten avaamaton paketti täällä kotona :).

Mä en kestänyt tota kipua ja nännien olemista verillä vaan lopetin imettämisen,kun tyttö oli vajaan viikon vanha. Tytön imuote oli väärä ja nännistä oli imetyksen jälkeen sama muotoinen kuin uusi huulipuna. Lypsin maitoa sen minkä ehdin,mutta maito ei noussut koskaan kunnolla ja tyttö sai päivässä vain muutamia millejä äidinmaitoa. Minua harmittaa vieläkin,että imetys ei onnistunut. Olisiko minun pitänyt yrittää vielä kovemmin. Kokeilin kaikkia rasvoja ja kylmiä kaalinlehtiä. Niistä ei ollut apua minulle.

Toivottavasti sinä et luovuta vaan jaksat kivusta huolimatta imettää. Tsemppiä ja voimia! :flower: :hug:

Itellä imetys sattui myös todella paljon aluksi, iho oli rikki ja rinnanpäät niiin arat! Rasvailin runsaasti ja käytin rintakumia, sillä se helpotti. Pikkuhiljaa pystyin vähentämään rintakumin käyttämistä ja oliskohan vauva ollut noin kuukauden ikäinen kun en tarvinnut enää rintakumia ollenkaan ja imetys oli kivutonta. :)

Toivottavasti vauvasi tottuu rintakumiin, itelle se oli ainakin suuri helpotus! :)

Mulla sattui molemmista reilun pari viikkoa, kuopuksesta oli yli viikon ihan verilläkin. Molemmista katsottiin imuote moneen kertaa ja ihan hyvä oli. Eikä mulla ole edes kiinni maidontuotannosta, sitä tuli enemmän kuin runsaasti. Esikoisesta rinta tulehtui myös kesällä, kun vauva oli reilu puolivuotias, ja se oli ihan kamalaa myös. Imetin kuitenkin molempia yli vuoden, ja mielestäni kannatti kestää se tuska...

Alkuperäinen kirjoittaja Jii:
Mulla sattui molemmista reilun pari viikkoa, kuopuksesta oli yli viikon ihan verilläkin. Molemmista katsottiin imuote moneen kertaa ja ihan hyvä oli. Eikä mulla ole edes kiinni maidontuotannosta, sitä tuli enemmän kuin runsaasti. Esikoisesta rinta tulehtui myös kesällä, kun vauva oli reilu puolivuotias, ja se oli ihan kamalaa myös. Imetin kuitenkin molempia yli vuoden, ja mielestäni kannatti kestää se tuska...

Tätä mieltä olen minäkin.

itsellä viisi kokemusta ja kaikilla kerroilla 2-3 vkon kuluttua imetyksen aloittamisesta tuo syöttämisen aloituskipu on hävinnyt. jos kuukauden tai kuukausia kestää, kyllä silloin on vika jo vauvan imuotteessa! oman kokemukseni mukaan lypsäminen ei ole yhtään hellempää kuin vauvan imeminen... ison vauvan kanssa (todella kova imemään) auttoi kun annoin yhden syötön päivässä korviketta pullosta niin sai rinnat levähtää.

Alkuperäinen kirjoittaja 2+3:

Se on helppo puhua ja antaa ohjeita, kun on ollut kyse VAIN kahdesta viikosta!

Ekan kanssa meni kyllä ihan kauhean pitkään, tarkkaan en nyt muista mutta kuukausia. Kannattaa se yrittää kuitenkin kestää, sillä sitten oli kakkosen kanssa jo rinnat niin karaistuneet, ettei enää ollut mitään ongelmia. Kokeile Lansinoh-rasvaa, sen voi jättää rintoihin imetyksen ajaksi, jos se vähän suojelisi. Meillä ei ainakaan vauvat mitenkään reagoineet sen makuun eikä se kyllä miltään maistukaan, olen kokeillut :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 2+3:

Se on helppo puhua ja antaa ohjeita, kun on ollut kyse VAIN kahdesta viikosta!

Myönnän, olen pahoillani, itse olen vain kokenut imetyksen niin hyvänä niin monista syistä että kannustaisin jatkamiseen. Toki jos äiti ei pysty ja jaksa niin onneksi on olemassa korvikkeita, ei se maailma siihen kaadu. Rinnanpäiden hoitoon olen minäkin käyttänyt Lansinolia, Bebantenia ja omaa rintamaitoa (joka siis myös suojaa infektioilta, opetettiin synnärillä). Voimia ap:lle ja kaikille asian kanssa ponnisteleville.

Imuotteesta vielä, että joskus käy myös niin, että kun aluksi rinnat tietysti aristuu, kun syntyy eka vauva eikä vielä ole iho karaistunut, niin äiti saattaa ruveta pelkäämään kipua ja ohjaa huomaamattaan vauvaa ottamaan rinnasta kiinni varovasti eli väärin. Sitten se kipuilu tietysti muuttuu pysyvämmäksi kun imuote on väärä. Eli jos imetät niin yritä imettää rohkeasti kivusta huolimatta ja varmista että se tissi on tosiaan niin syvällä kuin mahdollista ja vauva pysyy lähellä sinua.