Imetyksen kesto, per/kerta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel

Jäsen
23.01.2005
615
0
16
Synnytin viikko sitten poikavauvan, viikkoja oli vasta 34...nyt kun vauva on vielä sairaalassa vastasyntyneiden osastolla, käyn häntä siellä hoitelemassa pari kertaa päivässä ja samalla imetän.

Nyt vaan askarruttaa, että onko imettämisessä joku aikaraja, kuinka kauan se saa kerrallaan kestää...imetin tänään vauvaa 40min, jonka jälkeen hoitaja tuli mulle valittamaan, ettei saa imettää kuin 20 min. että vauva syö siinä ajassa sen minkä ehtii "tyyliin että sama vaikka jäis nälkäiseksi".

Että jos vauva syö kauemmin kuin 20 minuuttia, niin se on sille kuulemma vain huvittelua....olin kyllä hämilläni tästä....ensinnäkin kyseessä on tällähetkellä 35 viikkoinen vauva, joka on vasta pari päivää syönyt tissistä, syöminen on tietysti vielä hidasta ja aikaa vievää, koska vauva tarvitsee imemisessä välillä pieniä "hengähdystaukoja"+ röyhtäyttämiset vielä päälle.

Jouduin siis keskeyttämään imetyksen hoitajan käskystä ja loppu maito laitettiin nenämahaletkusta, vaikka vauva olisi jaksanut ja halunnut imeä rintaa.

Minä kun oon ymmärtäny, että varsinki alussa mennään vauvan mukaan kelloon katsomatta.. Kyllä luulis huomaavan jos se tissi alkaa olla tutin korvike..

Alkuperäinen kirjoittaja milana harmailee:
Minä kun oon ymmärtäny, että varsinki alussa mennään vauvan mukaan kelloon katsomatta.. Kyllä luulis huomaavan jos se tissi alkaa olla tutin korvike..

Sitähän minäkin...vauva kuitenkin söi kokoajan, imi ihan kunnolla ja kuulin kun nieli maitoa, joten ei todella vaikuttanut miltään leikkimiseltä.

No varsinkin noin alussa imettäisin kyllä niin kauan kun vauva jaksaa imeä. Niinhän maito nousee paremmin :) Eri asia, jos nännit on ihan rikki tai jos maito on jo noussut kunnolla ja vauva saa "liikaa" maitoa. Näin oli mulla noin viikon imettämisen jälkeen, kun maito tuli suihkuamalla eikä vauva olisi jaksanut kaikkea syödä. Tosin mulla ei kokemusta ennenaikaisesti syntyneistä, mutta voisin ajatella, että hyvä jos vauva kuitenkin jaksaa imeä ja saa näin maidon määrää kasvatettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Mitäs pahaa siinä on, vaikka se oliskin vauvalle huvittelua?

Eihän siinä olekaan mitään pahaa, mun mielestäni. Vaikkakaan tässä ei edes ollut kyse huvittelusta, vaan vauva imi maitoa ja nieli sen kaiken...vaan hoitajan mielestä imetin vauvaa liian kauan, että kun ei mitenkään ole mahdollista että keskonen on virkeä vielä sellaisen imemisen jälkeen, niin alkoi syyttää mua vauvan väsyttämisestä...että kun vauvalle ei tullutkaan uni heti syömisen jälkeen vaan halusi seurustella, niin se oli kuulemma yliväsynyt siitä minun imettämisestäni.

Jäi kieltämättä aika paha mieli, kun kuitenkin 2 kertaa päivässä päästään vain sairaalassa käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:

Eihän siinä olekaan mitään pahaa, mun mielestäni. Vaikkakaan tässä ei edes ollut kyse huvittelusta, vaan vauva imi maitoa ja nieli sen kaiken...vaan hoitajan mielestä imetin vauvaa liian kauan, että kun ei mitenkään ole mahdollista että keskonen on virkeä vielä sellaisen imemisen jälkeen, niin alkoi syyttää mua vauvan väsyttämisestä...että kun vauvalle ei tullutkaan uni heti syömisen jälkeen vaan halusi seurustella, niin se oli kuulemma yliväsynyt siitä minun imettämisestäni.

Jäi kieltämättä aika paha mieli, kun kuitenkin 2 kertaa päivässä päästään vain sairaalassa käymään.

No ei ollut kyllä reilua kohtelua teille. Kai siellä on muitakin hoitajia, että ei aina tarvitse tuollaisen hapannaaman kanssa asioida. Tuskin yliväsynyt lapsi hyväntuulisena seurustelee, luulisi hoitajan sen tietävän.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Meidän pieni syntyi viikolla 37 ja imettää sai vain 15min per rinta. Syyksi sanottiin, että vauva väsyy liikaa pidemmästä imetyksestä.

Meillä taas vauva ei vaikuttanut väsyneeltä vaan piristyi entisestään ja jaksoi vielä pitkään seurustella sen jälkeen.

Eilen imetin tunnin verran, tietty pieniä taukoja oli välissä...eikä sen hetkinen hoitaja sanonut asiasta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:

No ei ollut kyllä reilua kohtelua teille. Kai siellä on muitakin hoitajia, että ei aina tarvitse tuollaisen hapannaaman kanssa asioida. Tuskin yliväsynyt lapsi hyväntuulisena seurustelee, luulisi hoitajan sen tietävän.

Onhan siellä mukavia hoitajia, eivät vaan tainneet saada ketään muuta näin juhannuksena töihin. Sellanen vanha elämäänsä kyllästynyt akka se oli.

:(

No miä synnytin kuukausi sitten ihan "normaaliaikaisen" lapsen, ja kyselin tuosta imetyksestä synnärillä. Kätilö sanoi, että vastasyntyneen kanssa menee usein 45 minuuttiakin imetyksen kanssa, kun nukahtelee aina välillä (imeminen vauvalle suuri ponnistus kätilön mukaan) ja jatkaa sitten taas. Meillä poika saattaa vieläkin imeä 10min, sitten nukahtaa hetkeksi ja sen jälkeen haluaa taas jatkaa. Isommalle vauvalle saattaa sitten kuulemma riittää 15 minuuttiakin syömiseen (oletan, että imee tuon ajan voimalla ilman taukoja). Lastennvlan th vielä vahvisti asian viime vkolla. Tietysti lapset ovat yksilöitä myös tässäkin asiassa!:D

Yhteistyössä