1v2kk, vinkkejä/neuvoja imetyksen lopettamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Lapsi nyt 1v2kk ja imee vielä tissiä.
Koskaan ei ole oppinut pulloa juomaan yrityksistä huolimatta.
Oli täysimetyksellä 4,5kk asti jolloin alkoi saada kiinteitä, sen jälkeen kiinteitä ja tissiä.
Tänä syksynä paljastuneet allergiat, mm. maitoallergia.
Ilmeisesti allergioiden takia yöt ovat olleet aina katkonaisia ja uni herkkää, heräillyt muuten vaan ja myös tissille.
On päiväkodissa hoidossa, juo siellä riisimaitoa (soija ei myöskään sovi).
Kotiin tullessamme haluaa tissiä, sitten illalla ennen nukkumaan menoa ja sitten yleensä herää n. 22-23 aikaan ja syö tissiä ja aamuyöstä 5-6 aikaan juuri ennen heräämistä syö tissiä (nukahtaa illalla omaan sänkyyn mutta nukkuu vieressä 22-23 tissittelyn jälkeen).
Yritin vähentämisen kautta lopetella imetyksen, jättämällä väliin kotiintulo-tissittelyn iltapäivällä, sillä seurauksella että lapsi vauhkoontui täysin tissin perään, huusi ja itki, roikkui lahkeessa, repi paitaa, oli tolaltaan ja pari yötä heräsi vähän väliä tarkistamaan ovatko tissit hävinneet vai saisko vielä?
Rauhoittui muutaman päivän päästä kun otettiin iltapäivätissi takaisin kuvioon.

Onko nyt huono ikä/vaihe lopettaa vai täytyykö se vaan kylmästi tehdä?
Ongelma on että juo hyvin huonosti/vähän ylipäätään, tissistä saanut sentään arviolta 5-6dl maitoa/vrk...

Toiveissa olisi raskautua pikkuhiljaa uudelleen ja imetys tietty sotkee vähän sitäkin kuviota (kierto epäsäännöllinen ja pitkä imetyksestä johtuen).

Itse imetän vielä kaksivuotiasta niin sikäli oon huono neuvomaan mutta monilta oon kuullut että vieroitus on helpompi tehdä alle puolitoistavuotiaalle, että sikäli ikä on varmaan ihan hyvä nyt. Tosin tuossa iässä voi just olla eroahdistusvaihe menossa (meillä tais olla pahin aika 1v3kk) ja imetys voi auttaa siinä, että lapsi voi roikkua sussa vähän enemmän jos lopetat imetyksen, tai ainakin saman verran. Minä yövierotin just tuon ikäisen sanomalla että tissit nukkuu nyt, kun taapero heräsi yöllä niin pidin vieressä ja silittelin (meillä siis perhepeti) ja luettelin että isi nukkuu, kissa nukkuu, tissit nukkuu, ton ikäiselle se tuntui ihan järkeenkäyvältä ajatukselta ja tyytyi siihen. Joi taikamukista vettä öisin sängyssä ja juo vieläkin, meillä on aika kuiva ilma makkarissa.

Saisko mukista juomista tehtyä houkuttelevammaksi esim. ostamalla hienon mukin tai kun pyytää maitoa niin kysyy että haluaako juoda pillillä riisimaitoa, istuisi sitten sylissä juomassa niin saisi kuitenkin läheisyyttä.

Niin ja vielä tuosta kotiintuloimetyksestä, tulee mieleen että se on lapselle varmaan tärkeä juttu , että pitkän eron jälkeen saa äidiltä huomion hetkeksi, niin voisko sen korvata vaikka lukemalla sylikkäin kirjaa. Jos kertaheitosta pois jättäminen ei tunnu toimivan niin auttaisko jos imetyskertaa aina lyhentäisi, antais lapsen ottaa pikkuhörpyt ja sit sanois että nyt riittää, luetaas tätä puppekirjaa..

no mulla esikoisen kanssa sanoi neuvolassa että opetat vaan niin muutamassa yössä yöt rauhottuu, ehkä useammilla voi onnistua mutta meidän kaveri heräsi 4kuukauden ajan öisin, koetti repiä tissiä esille apinan raivolla kyllä oli pahaolla nuo kk ja yöunet väheni/lyheni, yöheräilyt katkasi se kun poika oli naapurissa yötä. ei siihen auta oikein muu kun tehdä päätös ja pysyä siinä, joka kerran jälkeen kun luovuttaa on seuraavalla kerralla vaikeampaa. meillä lopetus tehtiin 1v 6kk iässä yöimetys ja 1v 9kk iässä kokonaan ja oli ihan kamalaa. kunnes eräänä pv tää tuli syliin pyysi tissiä, mä katoin poikaa silmiin(en ehtinyt sanoa mitään kun poika pyöritti itse surullisena päätänsä ja painoi pään mua vasten sen jälkeen ei tissiä pyytänyt).

Kiitos vinkeistä!
Juomista on yritetty tehdä houkuttelevaksi kaikin keinoin... Juo pillillä mielellään, mutta pienen pieniä määriä vaan.. Saanut juomaa nokkamukista, tavallisesta muovimukista, taikamukista, lasista, pillillä ja ilman pilliä mutta juo silti vain vähän...
Yöllä itkee ja huutaa jos ei ota tissille, kiemurtelee ja huutaa eikä tahdo rauhoittua lainkaan. Ikävä huudatella kerrostalossa :(
Kesällä saatiin jo kerran lopetettua yösyömiset kokonaan (meni pari yötä muutamalla kauhealla huutosessiolla) mutta sitten sairastelujen ja allergiavaivojen myötä oppi takaisin yötissille eikä ole saatu uudelleen vieroitettua siitä...

Yhteistyössä