Imetyksen kesto (siis yhdellä syöttö kerralla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --neito--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

--neito--

Vieras
Ihan silkasta uteliaisuudesta, kuinka kauan imetys kestää teillä? Mulla on neljä viikkoa vanha poika, joka on varsin kehno syömään tissillä. Hyvällä tuurilla saattaa viihtyä yhteensä puoli toista tuntia tissillä, mutta jää kuitenkin nälkäiseksi. Huonolla tuurilla ei edes tarraa tissistä kiinni vaan huutaa nama punaisena. Joskus sitä ollaan sitten ihan ääripäätä ja imetään ihan pikku riikkinen hetki ja sitten nukahdetaan. Herättäminen suht hankalaa. Vastiketta joudun antamaan joka kerta ja sitä menee suht paljon siitäkin huolimatta vaikka poika olisi ollut tuon puoli toista tuntia tissillä.

Kuinka kauan teidän vauvat viihtyvät tissillä? Ja nimenomaan silloin kun äidin maito riittää vauvalle pelkästään.

Tuntuu hullullta kun sairaalassa alkuun neuvottiin syöttämään 2-3 tunnin välein ja laskemaan aika siitä kun aloittaa imetyksen. Jos mulla ja vauvalla kesti yhteensä puolitoista tuntia, niin homma olisi pitänyt pahimmillaan aloittaa puolen tunnin päästä alusta. Neuvolasta mulle sanottiin, että koska pojan paino on noussut hyvin, voin odotella sitä kun poika itse haluaa sapuskaa. Lähinnä tuon sairaalan neuvon takia olen jäänyt miettimään, että kuinka kauan imetys kestää jos kaikki sujuu hyvin?

Onko kellään neuvoa siihen mitä tehdä kesken imetyksen nukahtavalle vauvalle (kun vauvan vatsa ei missään nimessä ole täynnä, esim. parin minuutin imetyksen jälkeen)? Miten saada vauva ylipäätään keskittymään imemiseen?

Hei!

Meillä poika 2kk 6pv. Pelkällä rintamaidolla mennään edelleen ja hirmu hienosti on kasvanut. Ylihuomenna nla, joten saa nähdä miten on painoa tullut lisää.

Meillä on poika aina ollut ripeä syömään, että ei tuntikausia ole rinnalla ollut koskaan. Sairaalassa varmaan teki enkat, 45 min. Muuten syönti tapahtuu keskimäärin vartissa-20 minuutissa. Tai alle puolessa tunnissa kuitenkin. Nyt on tosin alkanu olla sitä, että päivällä/illalla tankkailee vähän tiheämmin, saattaa olla tunti väliä tjs, mut yöt menee kuitenkin ihan mukavasti pidemmillä syöttöväleillä, 3-4 tuntia, joskus jopa 5h. Eli pientä vaihtelua tietenkin on, kun minuutin tarkka ei poika ole, mut syönti rinnalla ei siis kauaa kestä. Itsestä kuulostaa tuo puolitoista tuntia taas pitkältä ajalta, kun ei meidän poju ole niin kauaa tissiä kerralla syönyt :) Mutta kyllä varmaan vois siihen neuvolan ohjeeseen luottaa, kun kerta vauva on hyvin teillä kasvanut. Meidänkin piti alkuun seurata sitä syöttöväliä, ettei mene liian pitkäksi, kun niitä verensokerin laskuja tapahtu sillon saikulla. Eli vauva nukkui liian pitkään ja verensokerit laski -> nukkui vaan ja meni entistä unisemmaksi/väsyneemmäksi. Mutta sitten kun paino lähti nousuun ja nlassakin punnittiin, että hienosti on kasvanut, niin syötöt silloin kun vauva itse on ruokaa vailla :)

En osaa sanoa tuohon kesken imetyksen nukahtamiseen kovin mitään, jos ei tissin laittaminen suuhun tai huulien ja nenän sively nännillä vauvaa saa imemään rintaa. Sairaalassa miulle neuvottiin, että kun vähentää vauvan vaatetusta, voi se auttaa vauvaa virkeämmäksi, että jaksaisi kiinnostua imemisestä ja ei olisi niin uninen. Kuinkas pian vauva sit heräilee uudestaan nälkään, jos nukahtanut rinnalle parin minuutin imemisen jälkeen?

Tsemppiä imetykseen! Jospa se siitä :) Imetystukilistan sivuilta löytyy hirmu hyvin tietoa imetyksestä ja siihen liittyvistä pulmista! Itsekin sieltä apua löysin, kun alussa nousi mieleen vaikka mitä kysymyksiä.

Hertta ja O 2kk 6pv

Silloin kun meidän tyttö oli tuon ikäinen kuin sinun vauvasi nyt, oli meidän imetyssessiot hyvinkin saman mittaisia, eli helposti tuo 1,5 tuntia. Välillä selvittiin puolella tunnilla mutta yleensä yli tunti meni touhuun. Sen jälkeen vauva oli ehkä tunnin tyytyväinen kun piti päästä takaisin tissille. Nukahtamista tissille oli myös meillä hetken imuttelun jälkeen mutta kun siirsi sänkyyn nukkumaan, tyttö havahtui ja kaipasi takaisin tissille...

Itse en juurikaan halunut vaikuttaa tiheisiin ja pitkiin imetyssessioihin ja välillä nukahteluun koska ajattelin että toinen on vielä niin pieni ja että nyt on minun hetkeni joustaa ja toimia tytön pillin mukaan ;) Ja kyllä se siitä itsestään muuttuikin tuo touhu -> Sitten kun tyttö täytti 3kk imetyksen kesto lyhentyi radikaalisti 20minuuttiin eli ilmeisesti vauvan imuote tehostui tms.

Minun korviini kuulostaa siis normaalilta teidän elämä :) Koeta keksiä jotain puuhaa/lukemista tms imetyssessioihin jos jaksat :)

esikoinen oli syntyessään pienempi, ja kärsi keltaisuudesta eli oli ehkä väsympi imemäänkin. Imuotteessa oli parannettavaa jne. Vaikka mullakin maitoa suihkusi, oli rinnalla usein 20min tai pitempään. Kuopus taisi selvitä vartissa alusta alkaen.

Monilla, joilla maitoa ei tule kerralla noin paljon, imetyssessiot kestävät tunteja jopa pari, kolme kuukautta, ja iltaisin nimenomaan. Suihkutisseistä on haittansakin, mm. lisääntyneet ilmavaivat, rintaraivarit, sotku... joten enpä tiedä, kannattaako olla kade. VAikka toisaalta helpolla pääsi siinä, ettei illat menneet tissitakiaisen kanssa ;) no, illat menivät sitten koliikin parissa... :(

Mulla heräsi vielä lisäkysymyksiä... Poikaa joutuu lähes koko ajan "kannustamaan" syömään, kutittamaan poskesta ja kaulalta ja otsaa. Aikaa menee hurjasti, mutta tuntuu, että suurimman osan ajasta poika viettää nänni suussa tekemättä mitään. Tai imee tosi heikosti. Joillakin kerroilla poika ei edes halua imeä tissiä ollenkaan, huutaa vain naama punaisena.

Vaikka poika on vain kuukauden vanha, olen jo ihan poikki. Pitkäkestoisen ja vaihteleva menestys imetyksessä + se, että vauva on hereillä ja kitisee välillä tuntikausia. Poika rauhoituu vain sylissä. Yöllä ei saa unta, kun poika vain kitisee sängyssään. Ilmeisesti vatsassa kiertää. Tänään poika on nukkunut vain kolme tuntia puoli kahdeksan jälkeen. Yksi tunnin pätkä ja yksi kahden tunnin pätkä, väli kitinällä johon minä heräsin...

Meillä oli alkuun pitkiä sessioita, toisaalta myös ongelmaa ettei vauva pysynyt hereillä syödäkseen ja nukkui ohi syöttöjen. Sitten pumpattiin pullon maitoa ja syötetiin osa siitä että saa tarpeeksi ruokaa kun ei jaksanut pysyä hereillä. Tämä osittain kai siksi että mulla tuli maitoa hullut määrät ja vauvalla oli vaikea syödä ja niellä siitä tulvasta.

Eli toinen vaihtoehto jos vauva ei syö että sillä ei vaan ole nälkä. Meillä toinen voi majailla tissi suussa (nyt reilu 3kk) ja leikkiä sillä mutta ei sillon kyllä ole oikeasti nälkäinen. RUokailut jos oikeasti syö on 10-15min kunnon ruokinta. Jopa alle "välipalat". Jos on pidempään niin yleensä puoliksi nukkuu ja nautiskelee vaan olostaan muttei varsinaisesti enää syö.

Mulle annettiin aikanaan samoja ohjeita ja olin niiden kanssa ihan stressissä kattomassa kelloa ja herättämässä poikaa. Jos se kerta on syönyt ja paino noussut niin älä huolehdi sen syömisestä vaan anna syödä sen minkä syö ja katso tilannetta. Mulla oli sama juttu ton laskemisen kanssa et ei se syömisen alusta vaan voi olla, alkuun öisin piti myös herättää ja itse nukuin max 2 tunnin pätkiä sen takia kun oli herätyskello soimassa että saa ruokittua pojan. Ihan hullua hommaa! Käytä siis omaa intuitiota ja luota itseesi äitinä ja omaa fiilikseen. Ei ne yksittäisen neuvojat ole perehtynyt kokonaistilanteeseen ja voi antaa vaan "kaikille sopivia patenttiratkasuja".

meillä kans tytöt olleet tosi nopeita syömään. Sairaalassa meni korkeintaan puol tuntia, mut kotioloissa yleensä 5min. ja masu täynnä. välillä hirmuisia rintaraivareita,kuuluu tiettyyn ikään, yleensä meillä auttoi, kun tarjosi toista tissiä. Valikoiva typy:) ne menee aikanaan ohi. tsemppiä ja se alkaa kyllä luistamaan alkukankeuden jälkeen.

Palaan vielä huikkaamaan, et oli tässä illalla yks syöttö meillä puoli tuntia(ihan kellosta katoin), mut siitäkin ihan lopussa vaan lupsutti huvikseen sitä tissiä, et ei enää nieleksiny mitään :) No, se syönti kyl tuntu aika keskimääräseltä ajalta mitä meillä monesti syödään, et nyt en paljoo valehtele, jos sanonkin puoli tuntia :) Usein kyl menee vähän nopeemminkin...

Mun poika söi tunnin tai hieman ylikin 4 viikon iässä. Nyt ikää poitsulla 6vkoa ja noin viikko sitten syöminen nopeutui niin, että nyt selvitään ½ tunnissa. Aikaisemmin olisi ollut tissillä vaikka kuinka kauan. Irrotin otteen lopuksi, kun ainoastaan lussutti tissiä ja nukkui siinä. Siis sitten kun nielemistä ei enää kuulunut eikä näkynyt. Nykyään irrottaa otteensa itse, kun syöminen loppuu.

En tiedä mitä tapahtui, mutta alkuviikkojen rinnalla roikkumisen (45 minuuttia, tunti) jälkeen kolmikuinen lapsi syö nykyään 10-15 minuuttia. Se on tehokasta ja selvästi täyttävää syömistä, sitten jos jatkaa niin vaihdan nännin tuttiin. On toiminut hirmuisen hyvin. Silloin myös oikeasti tietää, että ruokkii nälkäistä vauvaa.

meillä söi tyttö jotain 2 tuntiakin, vanhempanakin.. oli kyllä muutenkin kaikin mahdollisin tavoin hankalaa se imetys.. pullosta söi helpommin, tai no ei koskaan tykänny juoda maitoa kovinkaan suuria määriä (alle desi aina, tai tissistä nyt ei pystyny mittaamaan). Vuoden ikäsenä alko myös juomaan enemmän, kun ravinto tulee jo kokonaan ruuasta..

Kuinka teidän tissit kestävät tuollaisia tunnin-puolentoista imetyksiä? Minulla ei tulisi mitään, rikki menivät aluksi ja verta vuoti, kunnes viisas neuvolan täti sanoi, että älä hyvä nainen roikuta sitä lasta tissillä, 10 min riittää ja sinä aikana on vauva saanut sen maidon, mikä sieltä heruu. No tätäpä rupesin noudattamaan ja jihuu! johan alkoi rinnanpäät kestämään ja parantuivat nopeasti. Ja vauvakin vaikuttaa ihan tyytyväiseltä.

Meidän rinnallenukahtelijan sai hereille vaipanvaihdolla + laittamalla hetkeksi hoitopöydälle mahalleen. Tämä kuvio pitikin tehdä joka syöttökerralla n. 1,5kk asti. Meillä oli myös rintakumit käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja yksilöllistä:
Minulla oli suihkutissit ja vauvat hyviä imemään, joten imetystuokiot kestivät 10-15 minuuttia.

Mulla sama juttu. Imu on kova ja maitoa reilusti. Meillä nyt 4 vkoa vanha tyttö ja viikon ikäisestä on syönyt 10-15 min 3h välein. Illalla tankkaa tiheämmin n. 1,5h välein. Yöllä väli on 3-4h.
Aluksi tungin tissiä suuhun, joka kerta kun vauva vähänkin älähti, mutta nyt olen alkanut erottaa, että milloin itkee nälkää ja milloin ilmavaivoja, eli nyt syöttövälit ovat minusta hyvinkin kohtuulliset..

Yhteistyössä