Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olen eräässä äitien keskusteluryhmässä, lapsemme ovat n.7kk ikäisiä. Olen lopettanut imetyksen kun vauva oli reilu viikon ikäinen, se oli monen sattuman summa joita en tähän rupea erittelemään, mutta lääkärin määräyksestä sain imettämistauon ja siihen tuntui kaikki kusevan.
Olisin halunnut imettää kauan, mutta nyt en enää tiedä olisinko sittenkään, nyt kun näen tuossa äitien ryhmässä mitä se imettäminen onkaan.

Meidän tyttö on nukkunut kokonaisen yönsä jo 2kk ikäisestä lähtien, kasvukäyrä on monella plussalla siitä huolimatta, ihottumia ei ole ollut koskaan.

Nämä jotka imettävät yhä lapsiaan, valvovat yönsä ja tuskailevat kärttysten vauvojensa kanssa. On jos jonkinlaista ihottumaa, rintaraivareita, mahavaivoja, ruoka-aineallergioita ja ongelmia kasvun kanssa. Meidän tyttö on nyt 8,6kg ja monen imettäjien saman ikäiset jopa 6 kiloisia.

Mikä ihme siinä on, että pitää silti vaan jatkaa sitä imettämistä kun on noin paljon ongelmia? Koko sivusto on täynnä valitusta unettomista yöstä ja lasten itkuista, pieruista jne. Tekisi mieli sanoa, että vaihda herranjumala korvikkeeseen jos elämä on noin vaikeaa. Tuntuu tuo vähän lapsen sekä itsensä kiduttamiselta jo, jos ihmisillä on noin paljon ongelmia eikä asialle tehdä mitään. Väkisin vaan sitä omaa tissiään tarjotaan ja lapsi senkun rintaraivoaa ja painaa saman verran kolmella neuvolakäynnillä! Eikö tuo nukkumattomuus ja syömättömyys tee jo kehityksellekkin aivan pirusti hallaa!

Jos imettminen olisi omalla kohdallani ollut tuollaista horroria, niin olen ikionnellinen siitä (kenties kohtalosta) kun lääkäri määräsi tuon tauon ja imetys loppui siihen. Taidankin vähän uskoa kohtaloon. Olen jaksanut oikein hyvin ja olen onnellinen ihminen, nukun 10h yöunia tyttöni kanssa, joka on myös hyväntuulinen ja pirteä, hyvin kasvava tapaus :) Olen nukkunut noita pitkiä unia jo 5kk verran ja univelat on maksettu.

Imettäjillä se näyttää vaan kasaantuvan, tukkakin tippuu päästä ja mielialat on laskusuunnassa.

Sääliks käypi.

Mä voin kumota sun kuvitelman että kaikki imettäjät olis tuollaisia :) Mä täysimetin, ja meillä tyttö nukkui jo 3-kuisesta piiitkät yöt, ja ollut aina hyvinkasvava ja hyväntuulinen tapaus =)

• Tykkää
Reactions: Calumet
Tiedoksi sinulle: korvikevauvat kasvaa tutkimusten mukaan kovempaa kuin tissillä syötetyt, ei ollut mikään uutinen tuo. Mutta et voi kiistää tutkimusten osoittamia hyötyjä mitä imetyksestä tulee. Ehkä voin vuoden kärsiä lapseni tulevan terveyden vuoksi, sekä fyysisen että henkisen

Vaikka et itse ole pystynyt imettämään, älä syytä niitä jotka imettää.

Voin ihan kertoa, että se heräily tuskin johtuu siitä mitä lapsi syö. Korvike tai imetys, niin tietyt kakarat nukkuu erilailla. Aika outoa olettaa, että lapsi nukkuu sen takia koska saa korviketta.

Ja miksi ihmeessä antaa korviketta, jos oma imetys onnistuu?

• Tykkää
Reactions: Eedla ja Jul
Arvaan jo muuten et joku tulee tähän sanomaan nyt että meidän poeka se oli oikeen tyytyväinen tapaus vaikka imetin häntä 2 vuotiaaksi. On toki ONNEKSI niitäkin tapauksia. Tarkotinkin vain et tuossa ryhmässä jossa itse keskustelen, niin tuntuu tuo imetys olevan yhtä he**ettiä.

Kyllähän mä sen tiedän et joillakin se sujuu oikein hyvin ja sehän on oikein ihanaa! Mutta jos se ihan oikeesti ois tollasta, niin kuka on niin hullu et jatkaa imettämistä?

Onks sulle tullut mieleen että ehkä se palsta on VERTAISTUKIPALSTA niille joilla ON VAIKEAA, eikä se tarkota että kaikilla imettävillä on vaikeeta? Esim. mulla oli ekan kuukauden aikana ongelmia kun vauva ei meinannut imee toista rintaa mutta ei sen jälkeen mitään noista selittämistäsi.

[QUOTE="...";26002499]Olen eräässä äitien keskusteluryhmässä, lapsemme ovat n.7kk ikäisiä. Olen lopettanut imetyksen kun vauva oli reilu viikon ikäinen, se oli monen sattuman summa joita en tähän rupea erittelemään, mutta lääkärin määräyksestä sain imettämistauon ja siihen tuntui kaikki kusevan.
Olisin halunnut imettää kauan, mutta nyt en enää tiedä olisinko sittenkään, nyt kun näen tuossa äitien ryhmässä mitä se imettäminen onkaan.

Meidän tyttö on nukkunut kokonaisen yönsä jo 2kk ikäisestä lähtien, kasvukäyrä on monella plussalla siitä huolimatta, ihottumia ei ole ollut koskaan.

Nämä jotka imettävät yhä lapsiaan, valvovat yönsä ja tuskailevat kärttysten vauvojensa kanssa. On jos jonkinlaista ihottumaa, rintaraivareita, mahavaivoja, ruoka-aineallergioita ja ongelmia kasvun kanssa. Meidän tyttö on nyt 8,6kg ja monen imettäjien saman ikäiset jopa 6 kiloisia.

Mikä ihme siinä on, että pitää silti vaan jatkaa sitä imettämistä kun on noin paljon ongelmia? Koko sivusto on täynnä valitusta unettomista yöstä ja lasten itkuista, pieruista jne. Tekisi mieli sanoa, että vaihda herranjumala korvikkeeseen jos elämä on noin vaikeaa. Tuntuu tuo vähän lapsen sekä itsensä kiduttamiselta jo, jos ihmisillä on noin paljon ongelmia eikä asialle tehdä mitään. Väkisin vaan sitä omaa tissiään tarjotaan ja lapsi senkun rintaraivoaa ja painaa saman verran kolmella neuvolakäynnillä! Eikö tuo nukkumattomuus ja syömättömyys tee jo kehityksellekkin aivan pirusti hallaa!

Jos imettminen olisi omalla kohdallani ollut tuollaista horroria, niin olen ikionnellinen siitä (kenties kohtalosta) kun lääkäri määräsi tuon tauon ja imetys loppui siihen. Taidankin vähän uskoa kohtaloon. Olen jaksanut oikein hyvin ja olen onnellinen ihminen, nukun 10h yöunia tyttöni kanssa, joka on myös hyväntuulinen ja pirteä, hyvin kasvava tapaus :) Olen nukkunut noita pitkiä unia jo 5kk verran ja univelat on maksettu.

Imettäjillä se näyttää vaan kasaantuvan, tukkakin tippuu päästä ja mielialat on laskusuunnassa.

Sääliks käypi.[/QUOTE]

Rintamaito sulaa lapsen suolistossa nopeammin kuin korvike ja siksi rintalapsi tarvii maitoa useammin kuin pullolapsi. Mitä noihin muihin sun luetelemiin asioihin niin ainakin omassa tuttavapiirissä myös pullolapset heräilee ja valvottaa öitään, on allergiaa (paljon enemmän ku rintalapsilla) jne. Jotkut joutuu vielä 2vuotiaalle kiikuttaa pitkin yötä maitopulloja että laps alkaa taas nukkua. Että eipä se nyt niin oo että pelkkä rintaruokinta tuota teettäis. Itse oon kaikkia 3 imettäny pitkään ja mulla on kaks lasta kolmesta ollu sellasia et ovat nukkuneet 7 tunnin yhtäjaksoisia yöunia jo ihan pienenä siitä että eivät oo koskaan saaneet korviketta ja kiinteitäkin vasta 6kk+ iässä.

eipä sitä niin vaan vaihdeta kun monet vauvat ei pulloa huoli. Meillä vauva 11kk ja imetän edelleen.

minulla tosin ei mitään tuollaisia ongelmia ole, tosin vauva kyllä heräilee useita kertoja yössä, mutta niin heräili kaksi ensimmäistäkin, joita imetin 6kk ja saivat sen jälkeen pulloa. Se on niin yksilöllistä eikä se mistään imettämisestä johdu.

Ja meidän poika syntyi 2600g ja on nyt vasta 8kg eli eri kokoisia ne vauvatkin on, ei sekään imettämisestä riipu. Tiedän rintamaidolla ruokittuja todella isoja vauvoja ja sitten vastekkeella ruokittuja hyvin pieniä vauvoja.

[QUOTE="höpsis";26002524]Tiedoksi sinulle: korvikevauvat kasvaa tutkimusten mukaan kovempaa kuin tissillä syötetyt, ei ollut mikään uutinen tuo. Mutta et voi kiistää tutkimusten osoittamia hyötyjä mitä imetyksestä tulee. Ehkä voin vuoden kärsiä lapseni tulevan terveyden vuoksi, sekä fyysisen että henkisen

Vaikka et itse ole pystynyt imettämään, älä syytä niitä jotka imettää.[/QUOTE]

Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.

[QUOTE="aapee";26002532]Arvaan jo muuten et joku tulee tähän sanomaan nyt että meidän poeka se oli oikeen tyytyväinen tapaus vaikka imetin häntä 2 vuotiaaksi. On toki ONNEKSI niitäkin tapauksia. Tarkotinkin vain et tuossa ryhmässä jossa itse keskustelen, niin tuntuu tuo imetys olevan yhtä he**ettiä.

Kyllähän mä sen tiedän et joillakin se sujuu oikein hyvin ja sehän on oikein ihanaa! Mutta jos se ihan oikeesti ois tollasta, niin kuka on niin hullu et jatkaa imettämistä?[/QUOTE]

Voi hyvä ihminen, ei se ole siitä ruokinta tavasta kiinni onko se vauva-aika helvettiä vai ei. Kyllä ne lapset joka tapauksessa valvottaa äitiä. Jos omasi ei niin tee, hyvä, mutta älä vedä siitä suuria loppupäätelmiä.

Oma lapsi oli korvikkeella ja heräs sen 5-15 kertaa 2-vuotiaaksi asti. Ja ihan terve on. Jotkut lapset vaan valvottaa.

Mäkin ihmettelen että miten imetys on hyvä juttu lapselle JOS se aiheuttaa vatsavaivoja ja äiti joutuu ruokavaliosta karsimaan kaiken pois ja vatsavaivat silti vaan jatkuvat. Toki imetyksestä on hyötyä mutta eikö tällaisessa tapauksessa kuitenkin enemmän haittaa?

Se että lapsesi nukkuu ym ei pakosti johdu pullosta sen enempää kuin imettäjäkavereidesi ongelmat imettämisestä. Ylleensä se on se lehmänmaito (=korvike), joka aiheuttaa vauvoille pieruja ym. Harvemmin äidinmaito. Samaa mieltä olen siinä, että imetetyt tuppaavat heräilemään enemmän. Se pitääkö vauvan nukkua 2kk 10h on taas täysin eri asia.

:laugh: :laugh: :laugh:

Meidän täysimetetty esikoinen nukkui yönsä jo pienempänä, mutta ihan vastaavasti imetetty kakkonen nukkui ensimmäisen kokonaisen yönsä vasta 8 kk vanhana.

Ja esikonen oli oikea pikkupunkero. Neuvolalääkäri sanoikin, että imetetyn vauvan lihavuus on tervettä lihavuutta, mikä katoaa kasvun myötä (ja on niin tehnytkin), pulloruokitun lihavuus taas ei ole.

• Tykkää
Reactions: Kuperkeikka
[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

Mun lapsi on täysimetetty, 10 vuotias eikä ainuttakaan korvatulehdusta. Ei allergioita.

[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

:laugh:

yksittäistapausten perusteella et voi tehdä yleistyksiä. Se että sinun pikku piirissäsi joku tissilapsi, tai jopa ehkä kaksi tai kolme tissilasta, on tietynlaisia, ei tarkoita sitä että kaikki tissilapset tai edes suurin osa tissilapsista ois sellaisia. Minä itse taas oon sekä tuttavapiirissäni että työssäni nähnyt sen että korvikelapsilla on paljon enemmän terveysongelmia kuin rintalapsilla. Ja mä uskallan väittää että minun otantani asiaan on paljon suurempi kuin sinun eikä mun näkemys perustu yksittäistapauksiin vaan satoihin vauvoihin. Yksittäistapausten perusteella on turha tulla mitään faktoja esittämään.

Ai mä en tiennytkään, että korvike sulattaa ahtaat korvakäytävät väljemmiksi!! Ton jos olisin tiennyt, olisin juottanut korvakierteiselle kaksivuotiaalle päivät pitkät Tuttelia.

Mäkin ihmettelen että miten imetys on hyvä juttu lapselle JOS se aiheuttaa vatsavaivoja ja äiti joutuu ruokavaliosta karsimaan kaiken pois ja vatsavaivat silti vaan jatkuvat. Toki imetyksestä on hyötyä mutta eikö tällaisessa tapauksessa kuitenkin enemmän haittaa?

lapsilla joilla on tuollainen tilanne äidinmaidon kanssa, niin normikorvikkeen aloittaminen pahentaa yleensä tilannetta koska siitä tulee vielä kovemmat oireet.

[QUOTE="vieras";26002584]Ai mä en tiennytkään, että korvike sulattaa ahtaat korvakäytävät väljemmiksi!! Ton jos olisin tiennyt, olisin juottanut korvakierteiselle kaksivuotiaalle päivät pitkät Tuttelia.[/QUOTE]

niinpä, ois munki vissiin pitäny tälle kuopukselle alkaa antaan tuttelia vaan ku sillä oli korvakierre pienenä (jonka sitte lopuksi huomattiin johtuvan siitä että me asuttiin hometalossa). Mutta se korvikehan ois pelastanu koko tilanteen :D

yksittäistapausten perusteella et voi tehdä yleistyksiä. Se että sinun pikku piirissäsi joku tissilapsi, tai jopa ehkä kaksi tai kolme tissilasta, on tietynlaisia, ei tarkoita sitä että kaikki tissilapset tai edes suurin osa tissilapsista ois sellaisia. Minä itse taas oon sekä tuttavapiirissäni että työssäni nähnyt sen että korvikelapsilla on paljon enemmän terveysongelmia kuin rintalapsilla. Ja mä uskallan väittää että minun otantani asiaan on paljon suurempi kuin sinun eikä mun näkemys perustu yksittäistapauksiin vaan satoihin vauvoihin. Yksittäistapausten perusteella on turha tulla mitään faktoja esittämään.

No ei voi tuo aikasemman kommenttinsa kirjoittanutkaan tulla esittämään mitään tutkimusten tilastoja imetysten hyödyistä, sillä ne eivät paskaakaan kerro siitä mitä voi olla juuri yksittäisten tapausten välillä. Kuten omassa piriissäni näkisin vain että imetyksellä vauvat ovat allergisia ja kärttysiä ja korvatulehduksista kärsiviä hirviöitä (anteeksi)

Joten turha oli hänen tulla mistään tilastohyödyistä jauhamaan, kun ne ei kerro yhtään mitään mulle, joka ei ole omin silmin nähnyt mitään hyvää vaan päinvastoin.

Olkoonkin yleismaallisesti hyötyä, aivan kuten alateitse syntyneet vs. sektiolla syntyneet. Mutta mä en tollasista tukimuksista piittaa, teen omat havaintoni, anteeksi nyt vain ;)

[QUOTE="vieras";26002584]Ai mä en tiennytkään, että korvike sulattaa ahtaat korvakäytävät väljemmiksi!! Ton jos olisin tiennyt, olisin juottanut korvakierteiselle kaksivuotiaalle päivät pitkät Tuttelia.[/QUOTE]

Jos lupaatte että toimii,niin alan juottaa sitä tuttelia yli 10v ikäselle jolla on taas kipeet korvat...En kuitenkaan imetä tätä enää,tarkkaan ottaen ei oo siihen 10vuoteen imetetty, mutta voikohan se imetyksen vaikutus siirtyä ilmateitse kun on taloudessa pienempiä joita on imetetty...

• Tykkää
Reactions: Eedla ja maitovara

Yhteistyössä