Täällä on kans yksi äippä, jolla nyt toinen 3 viikon ikäinen vauva. Esikoista osittaisimetin 8,5 kk ja suurimmaksi osaksi ihan puhtaasta "velvollisuuden tunnosta" - sen verran hyvin minuun on iskostettu äidinmaidon edut. Koskaan maito ei kuitenkaan täysin riittänyt. Enempi osa aina kuitenkin rinnasta kuin pullosta. Palkitsevina kuin aikoinaan vain isomman vauvan kanssa aamuyön syötöt, kun maitoa oli levon jälkeen hyvin, vauva söi rauhallisesti ja nukahti sitten tyytyväisenä. Muuten joutui aina miettimään antaako vielä lisää ja kuinka paljon, vaiko imettää vielä hetken päästä.
Nyt olin jälleen toivonut, että imetys lähtisi vaivoitta ja täysimetyksenä käyntiin, mutta samassa tilanteessa ollaan kuin esikoisen kanssakin eli puljaan sekä tissin että pullojen kanssa ja nyt lisänä vielä rintakumin, kun vauva ei alkujaankaan ole saanut matalasta rinnanpäästä kovin hyvää otetta. Tällä kuopuksella tuntuu vielä olevan huomattavasti isompi ruokahalu kuin esikoisella, vaikka toisaalta maitoa on mutu-tuntumalla tississäkin enemmän. Esim. tänään imetin aamupäivän aikana (klo 9-13) neljästi molemmista rinnoista ja silti vauva joi vielä kahdessa erässä HALULLA 120ml korviketta päälle.
Toisen kanssa on haasteena vielä se, että aina ei todellakaan ole mahdollista istua imettämässä 45min/rinta, kun vajaa 2v on kotona vaatimassa omaa osaansa. Eli ongelma ei ole tylsistyminen vaan se, että en vaan voi keskittää kaikkea energiaani imetykseen ja maidon herutukseen sitä ekaa 3 kuukautta. Eli itsekin olen pikkuhiljaa aikatauluttanut niin, että se on vartti toisesta ja vartti toisesta ja loput pullosta, jos ei piisaa.
Itse olen hiukan ärsyyntynyt näillä kahdella imetyskokemuksella siihen, että usein kuulee sanottavan, että "kyllä se imetys siitä lähtee sujumaan, kun vaan tiiviisti imetät ja jaksat alkuhankaluudet". Maitoa ei vaan aina ole riittävästi, vaikka tekisi mitä. Ja toisaalta ei se imetys siihen (välttämättä) kokonaan lopu, vaikka pullosta välillä antaisikin. Itse vannon Mam ultivent-pullojen nimeen, joista maito ei tule yhtä vuolaasti kuin "tavallisesta" pullosta ja imua ei tarvi pohjaventtiilin takia välillä keskeyttää. Uskon ainakin että tuon pullon ansiosta esikoinen kelpuutti myös rinnan edes/jopa sen 8,5 kk (;