Imettävien syyllistys

  • Viestiketjun aloittaja vierasimettäjä
  • Ensimmäinen viesti
Minusta ap:n aloitusta alettiin heti polkea juuri kuten hän valitteli että tehdään, kun iloitsee ja on ylpeä imetyksestään. Itsekin olen ikioonellinen että alun vaikeudet voitettiin ja imetin yli vuoden! JEEE, HYVÄ MINÄ, HYVÄ ME! <3 <3 <3 Olen myös ylpeä ja onnellinen että ollaan miehen kanssa yhdessä, vaikka vaikeuksia oli välillä! JEE, HYVÄ MINÄ, HYVÄ ME!!! <3 <3 <3 Olen onnellinen onnistumisista ja haluan jakaa onneni, enkä pahoittaa niiden mieltä joilla onni ei ole ollut myötä vastaavalla tavalla. Heti vaan ihmiset tulkitsee tällaisen niin, että yritän loukata jotain toista sanomisillani. En yritä. Tuskin ap. myöskään yrittää. Saa iloita, PITÄÄ iloita. Pitää antaa muiden iloita.
Mutta se miten asia esitetään.. Tottakai saa iloita asioista.
 
"Joopa"
Alkuperäinen kirjoittaja Helposti imettänyt;30679853:
Joopa: nimimerkki antaa luvan puhua epäonnistuneesta imetyksestä, mutta positiiviset kokemukset ovat leuhkimista... Just joo.
Ei, vaan puhutaan omista kokemuksista sitten kun joku kysyy, muuten asiasta on turha mainita mitään, hyvää tai huonoa. Jos toinen osapuoli ei ole kiinnostunut puheenaiheesta on keskustelu täysin turha. Eli puhutaan silloin kun on aihetta oli sitten kyse onnistumsiesta tai epäonnistumisesta.
 
No johan on
Etteikö saisi jakaa hyviä asioita ja puhua niistä? Minä olen ainakin iloinen kaverin/tutun tai kenenkä tahansa puolesta joka on onnistunut jossain asiassa.Eikä se ole minulta pois, vaikken olisi itse onnistunut. Oikea onni on, että pystyy olemaan onnellinen muiden puolesta ja sivuuttaa oman itsen. Uskaltakaa olla tyytyväisiä itseenne!
 
"Joopa"
Alkuperäinen kirjoittaja Helposti imettänyt;30679878:
Minä En löydä ketjusta tekstiä jossa joopa:lta olis jotain kysytty... Sotiiko omia juttuja vastaan?
:D
No olisinhan minä voinut tulla tänne vaikenemaankin :D
Eikö keskustelupalstan koko idea ole se että kerrotaan mielipiteitä, muutenhan täällä olisi melko hiljaista!

Tietysti tarkoitan livetilannetta, kuten kaikki muutkin täällä, ellet ymmärtänyt.
 
"mmmm"
PAHOITTELEN ap. Olen ehkä huomaamattani syyllistänyt sinua. Minulla on paljon ystäviä joilla imetys on onnistunut ja pitkään. Ja olen heidän puolesta tosi onnellinen. En voi sille vaan mitään että kun imetyskokemuksista on puhuttu, olen ihan vaan rehellisesti kertonut omasta epäonnistumisesta ja syistä jotka johtivat siihen. Ja että itselleni jäi kovin negatiivinen muisto.

SITÄ ei ole tarkoitettu sinun syyllistämiseksi. Olen mieltänyt sen vasta vuoroiseksi keskusteluksi. En itsekään ole "syyllistynyt" ystävien onnistumisesta.
 
"ioni"
Aloittaja on ihan oikeassa. Imetyksestä ei saa iloita. Imetystä ei saa edes mainita, jos et ole siinä epäonnistunut. Olen itse saanut kans paskaaen niskaan imetyksestä, enkä ole varmasti sanonut sanaakaan minkä olisi voinut joku toinen ottaa itseensä. Ne jotka ei imetä haluaa ihan selvästi terrorisoida muiden imetyksen.
 
Ole onnellinen
[QUOTE="ioni";30680054]Ne jotka ei imetä haluaa ihan selvästi terrorisoida muiden imetyksen.[/QUOTE]

No, itse en ainakaan tuohon porukkaan kuulu. Tuskin niin moni muukaan.
 
Ei pidä paikkaansa
Mun kokemuksen mukaan kyllä korvikkeen antajia syyllistetään enemmän. Vaikka kuinka tissit verillä imetät ja annat tiskien haista viikon kun lapsi on rinnalla, ja kerrot sitten että maito ei riitä joutuu korviketta antamaan, niin voi jumankauta että löytyy heti linkit imetystukisivustoille ja sanotaan että kyllä se oma maito riittää, ei pidä kuvitella. Ja malttamaton äiti olet kun korviketta annat itkevälle lapsellesi imetyksen jälkeen. Ja kun kerrot että lapsi tulee korvikkeen jälkeen tyytyväiseksi, ei se varmasti ole ollut nälkäinen vaan itkenyt jotain muuta asiaa!

Minulle ihan sama kuka imettää ja kuka ei. Tarvitseeko asiasta sen kummemmin mainostaa tai mainita, saati tuomita, eihän se kellekään kuulu, neuvolantätille korkeintaan.

Olin viime jouluna yksissä vauvojen ja äitien tapahtumassa, voi sitä katseiden ja tuijotuksen määrää kun vedin korvikkeen esiin! :D
 
"kieppi"
Serkkuni lapsi on samanikäinen kuin omani. Minä imetin ja tein paljon töitä, että se onnistuisi. Serkun lapsi sai korviketta. Kun omani oli noin vuoden, tarjoili serkun lapsi pulloaan lapselleni. Ystävällisesti totesin taaperolle, että kiitos, mutta ei tuo "Pinja" taida ymmärtää, mikä se pullo on, kun ei se ole semmoisesta juonut. Ilman mitään taka-ajatusta ja serkkuni ei edes ollut kuuloetäisyydellä. Äitini hyökkäsi kimppuuni, "ei sitä noin pidä mennä sanomaan, loukkaantuu serkkusi vielä". Minä olin että häh.
 
Osittaisimettäjä
[QUOTE="kieppi";30680070]Serkkuni lapsi on samanikäinen kuin omani. Minä imetin ja tein paljon töitä, että se onnistuisi. Serkun lapsi sai korviketta. Kun omani oli noin vuoden, tarjoili serkun lapsi pulloaan lapselleni. Ystävällisesti totesin taaperolle, että kiitos, mutta ei tuo "Pinja" taida ymmärtää, mikä se pullo on, kun ei se ole semmoisesta juonut. Ilman mitään taka-ajatusta ja serkkuni ei edes ollut kuuloetäisyydellä. Äitini hyökkäsi kimppuuni, "ei sitä noin pidä mennä sanomaan, loukkaantuu serkkusi vielä". Minä olin että häh.[/QUOTE]

Vanhoille ihmisille ja mummoille tuo imetyksen onnistuminen on kuin miehille se että seisooko ku**i kauniin naisen edessä vai ei. Vähän sama kuin että palvovat vieläkin ylioppilaita vaikka kaikki nykyään tietää ettei sillä paperilla ole mitään merkitystä ihmisen työelämälle ja menestykselle.

Jokatapauksessa, ihan sama mitä se vauva saa. Korvikkeetkin on kehitetty vauvalle ystävällisemmiksi, eikö ole tärkeintä että ne kaikki vauvat kasvaa ruualla ja on terveitä.

Eiköhän serkkusi kestänyt tuon kommentin, äitisi teki taas kärpäsestä härkäsen.
 
......
Olen imettänyt molempia lapsiani vuoden,esikoisen kohdalla ympäristön mielipiteet imetyksestäni olivat todella loukkaavia joten toisen lapsen kohdalla huolehdin siitä että kukaan perhepiiriin kuulumaton ei tiedä imetätkö vai en. Säästyinpähän siltä mielipahalta. Imetys on ollut minulle todella tärkeää ja antoisaa mutta muiden mielipiteiden takia en halua millään lailla kommentoida mistä lapsemme ovat maitonsa saaneet.
 
vieras...
Suomessa pikkulapsiaikaan(kin) kuuluu se pessimistinen ja melankolinen ruikutusasenne. Äiti-small-talk pyörii niiden ongelmakohtien ympärillä, miten synnytys oli kamala, imetys piinaa, lapset heräilee, tulee hampaita, kaikki on sairaana, 2v uhmaa - ja kaikki tuo voi olla totta ja ääneen sanomisen arvoista enkä sitä vähättele. Mutta auta armias jos sanot että sinusta synnyttäminen oli helppoa ja mahtavaa tai että et koe puolen vuoden täysimetystä työläänä tai vielä pahempaa jos sanot että imetys on ollut vaikeaa mutta olet selättänyt vaikeudet. Tai että lapset ovat loistavia nukkumaan ja oikeastaan oli ihan kiva pelata lautapelejä ja katsoa telkkaria kun sairastettiin viikko. Vähintään jos jotain positiivista erehtyy lapsistaan tai arjestaan sanomaan niin se pitää täydentää "mutta nyt tietysti muuttuu kamalaksi kun sanoin". En tiedä mistä tuo kumpuaa, mutta totta, imetysvaikeuksista on luvallisempaa puhua kuin imetyksen onnesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierasimettäjä;30679593:
Aina tulee joku vitun mielensä pahoittaja, jolla imetys ei ole omasta itsekkyydestä/tietämättömyydestä onnistunut
Niin.
Jos oma suhtautuminen toisin toimiviin ihmisiin on näinkin empaattinen ja avarakatseinen, ja ulosanti sitä imetystä ääneen hehkuttaessa yhtä tasokasta, niin on suorastaan ihme ja kumma, jos kuulija ei lähde automaattisesti villiin riemun tanssiin ja kumartamaan ja aplodeeraamaan sille onnistuneelle imetykselle.
Jännä, todella.
 
Viimeksi muokattu:
"kirva"
Mun mielestä ainut sopimaton sauma alkaa hehkuttaa omaa onnistunutta imetystään on se, jos toinen on juuri purkanut pettymystään imetyksen sujumiseen. Mutta sama pätee moneen muuhunkin tilanteeseen: ei kannatta hehkuttaa omaa avioliittoaan juuri silloin, kun ystävä purkaa surua avioerosta tms. Mutta muuten onnestaan ja onnistumisestaan saa puhua. Miksi ei saisi?
 
täh??
Tarviitteko te tukea paskantamiseenkin, yhtä luonnollista kuin imettäminen?

Tissi suuhun ja sillä selvä, sattuu aluks ihan vitusta, mutta siitä se lähtee. Ei ole vaikeaa, miten sitä onkaan pärjätty ennen.
 
"AV-mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja täh??;30680781:
Tarviitteko te tukea paskantamiseenkin, yhtä luonnollista kuin imettäminen?

Tissi suuhun ja sillä selvä, sattuu aluks ihan vitusta, mutta siitä se lähtee. Ei ole vaikeaa, miten sitä onkaan pärjätty ennen.
Ilmeisesti kysymys oli retorinen, koska selvästikään et ole kauheasti lukenut lastenhoidosta ennen ja nyt. En nyt jaksa kirjoittaa tähän mitään romaania, koska en oikein usko, että sua kiinnostaa, mutta kyllä niitä imetysongelmia on ollut ennen ihan samalla tavalla kuin nyt, mutta ratkaisuja niihin on ollut vähemmän. Ennen se pärjäämättömyys on voinut johtaa siihenkin, että se vauva kuolee.
 
vierass
Tietenkin omaa imetystään saa hehkuttaa. Jos saat negatiivista palautetta, sinulla on luultavasti puutteellinen tilannetaju. Ei hehkutus jokaiseen tilanteeseen sovi. Jos keskustelukumppani on esimerkiksi ystävä, joka kipuilee oman imetyksensä kanssa, onhan oma hehkutus silloin yksinkertaisesti tökeröä. Sama asia kuin jos syöpää sairastavalle kaverille hehkuttaisin omaa hyvää oloani ja terveyttäni, lapsettomuudesta kärsivälle raskauttani, opiskelupaikan saamista juuri kielteisen päätöksen saaneelle jne.
 
-.-
Miksi lyttäät ne jotka toimii erilailla?

Törkeää väittää että ne jotka eivät imetä, eivät tee sitä pelkästään viitsimättömyytensä takia. Mulla ei yksinkertaisesti vain tullut maitoa. Muiden imetys ei ole multa pois ja siksi voin olla onnellinen muiden puolesta. Mutta sun asenne on perseestä.
 

Yhteistyössä