Imetin kerran vierasta lasta.

• Viestiketjun aloittaja hämillä
  • Ensimmäinen viesti
hämillä
Mitä olette siitä mieltä?
Jäin silloin 5-vuotiaan esikoiseni ja vieraan vauvan sekä hänen äitinsä kanssa hissiin jumiin. Oma 2-kuiseni oli kotona isän kanssa. Vauva, vain hiukan isompi kuin omani, alkoi huutaa sydäntäsärkevästi odotellessamme apua, siinä kesti jonkun aikaa ennen kuin saivat hissin liikkeelle. Vauvan äiti alkoi myös itkeä hiljaa ja sanoi että vauva syö korviketta joka oli kotona odottamassa muutama kerros ylempänä. Niin sitten sanoin että mulla olis "eväät" mukana, kokeillaanko josko huolisi? Ja vauva huoli, ihme kyllä vaikka oli pullovauva. Niin vauva söi, äiti rauhoittui ja aikanaan pääsimme hissistä pois. Halasimme erotessamme, emme oikein puhuneet mitään. Seuraavana päivänä lähdin perheineni takaisin kotipaikkakunnallemme enkä koskaan enää ole kuullut tuosta perheestä.
Yks päivä mua alkoi vaan kauheasti kiinnostaa mitähän heille kuuluu, vaikkei se mulle kuulukkaan. Miksiköhän? Ja jotenkin toi muisto hetkestä jumiutuneessa hississä hämmentää mua..?

Kohtaamisia, jotka jättävän jäljen.
Sinulla oli hauska/kaunis tarina. Siitä saisi vaikka novellin tai jotain.

Itse asiaan: minä olen imettänyt omien lasteni lisäksi myös muita lapsia; ystävän, lasten serkkuja ja jopa yhtä lapsenlapsistani. En koe sitä hämillisenä, mutta ymmärrän jos joku toinen kokee. Meidän yhteiskunnassamme fyysinen läheisyys on monella lailla tabu ja jonkinlaisen yleisen eksistentiaalisen vieraantumisen tms myötä myös äiti-lapsi-suhde on muuttumassa "tabutetuksi".

Siksi henkilökohtaisesti ikään kuin "varon" tarjoamasta enempää kuin äiti/isä pystyy vastaanottamaan. (En vain rintamaidon vaan muunkin avun suhteen)
Tajuaako joku mitä tarkoitan?

Viimeksi muokattu:
bud
Pidän tätä täysin hyväksyttävänä, kun se on molempien äitien mielestä ok. Jos imettäisi "salaa" toisen lasta, se taas olisi väärin ja "tuomittavaa". Omaa lastani en silti antaisi muille imetettäväksi, kuin aivan äärimmäisessä tilanteessa.

:)
Ihan kiva juttu mutta minä en pystyisi imettämään toisen lasta, saati että antaisin jonkun imettää omaani...mutta jos se on ok molemmista äideistä nii ei kai siinä mitään mutta mulle imetys on mun ja mun lapsen yhteinen juttu

ev
Kohtaamisia, jotka jättävän jäljen.
Sinulla oli hauska/kaunis tarina. Siitä saisi vaikka novellin tai jotain.

Itse asiaan: minä olen imettänyt omien lasteni lisäksi myös muita lapsia; ystävän, lasten serkkuja ja jopa yhtä lapsenlapsistani. En koe sitä hämillisenä, mutta ymmärrän jos joku toinen kokee. Meidän yhteiskunnassamme fyysinen läheisyys on monella lailla tabu ja jonkinlaisen yleisen eksistentiaalisen vieraantumisen tms myötä myös äiti-lapsi-suhde on muuttumassa "tabutetuksi". Siksi henkilökohtaisesti ikään kuin "varon" tarjoamasta enempää kuin äiti/isä pystyy vastaanottamaan. (En vain rintamaidon vaan muunkin avun suhteen)
Tajuaako joku mitä tarkoitan?
ymmärrän täysin mitä tarkoitat.

"hei"
Ihan kiva juttu mutta minä en pystyisi imettämään toisen lasta, saati että antaisin jonkun imettää omaani...mutta jos se on ok molemmista äideistä nii ei kai siinä mitään mutta mulle imetys on mun ja mun lapsen yhteinen juttu
Jos siellä hississä olisi joutunut olemaan vaikka 12h, niin et olisi ruokkinut nälkää itkevää vauvaa ihan vain periaatteesta?

4tgewrf
Tottakai voi imettää vierasta lasta. Ennenvanhaan oli ihan normaalia, että vauvelia kiikutettiin naapuriin, jos ei itseltä oikein herunut. Nykyaikana se vaan tuntuu vieraammalta, kun on kaikennäköiset korvikkeet saatavilla, mutta kyllä sairaalassa yhä annetaan osalle vauvoista toisen äidin maitoa. Sinnehän sitä voi myydä, jos tulee kunnolla. Minä voisin imettää toisen äidin lasta tuollaisessa tilanteessa aivan hyvin.

"vieras"
No toivottavasti sulta oli testattu kaikki hivit ja hepatiitit ennen tota :eek:
Ja mitenhän hiv ja hepatiitti vaikuttaa imetykseen????Ei ne ainakaan maidosta tartu!
Itse olen myös tarjonnut itseltä lypsettyä maitoa naapurin vauvalle,mutta he ei maitoa sitten halunneet ja sairaalaan en viitsinyt maitoa viedä,joten osan pakastin omaanai varten ja osa meni viemäriin.

[QUOTE="juu";22317382]Kyllähän hepatiitti ja HIV vaikuttaa imettämiseen, mun ystävä ei ainakaan saanut imettää koska hänellä hepatiitti :) ja eiköhän sama koske HIViäkin.[/QUOTE]

Käsittääkseni estolääkityksellä oleva saa imettää, mutta en ole ihan varma nykyisistä säädöksistä.
Mielenkiintoista kuitenkin, että Suomessa syntynyt parisen sataa lasta hiv-positiivisille äideille, eikä yhdelläkään näistä lapsista itsellään hiviä.

"Juu"
Mun ystävä sanoi että se riski on jos rinnat "halkeilee" tms sellaista...en asiaan ole tutustunut muuten kuin hänen kertomanaan. Mutta hänelle oli annattu sairaalassa napit kouraan niin ettei maito nousisi rintoihin ja pulolla oli opastettu syöttmään

Kyllä mä voisin imettää toisen lasta jos tilanne niin vaatisi,mutta olisi outoa että joku muu imettäisi minun lasta..nyt tuli muutama päivä sitten joku dokumentti sijaisimettäjistä,ja kun katsoin sen niin,sen jälkeen mietin että eihän se nyt niin ihmeellinen asia ole jos toisen lasta imettää tai joku toinen omaa lasta,,,niin on tehty ennenkin. :)
ihanasti tehty,kun autoit äitiä ja lasta :)

Yhteistyössä