Imetin kahvipöydässä, olinko törkeä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kun tietää, että imetys on osalle ihmisistä hiukan vieras asia (kahvipöydässä etenkin) niin miksi ei voi ihan kohteliaisuussyistä kysäistä/sanoa, että "haittaako" tai "toivottavasti ketään ei häiritse, että..."
Tämä on hyvä ehdotus. Ap:llekin mainio vinkki ensi kertaa varten!
No minähän sanoin! Ja vastaus oli sen verran rento että tiesin olevani tervetullut kahvipöytään. Ehkä se johtui siitä että olivat lestadiolaisia ja elämään tottuneita, toisin kuin nämä ahdasmieliset elämänkarttajat.
No MISTÄ te nyt sitten tappelette? Jos ap kerran oli kysäissyt onko asia ok.

:headwall: :headwall:
Ei se sitä heti sanonut. Kaikki on jo todennut moneen kertaan että sitten asia on ihan ok jos kysäsee. Mutta kun haluu vääntää ja vääntää...

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tiedän naisia jotka ei pysty seuraamaan toisten imetystä omien imetyskokemuksiensa takia, itse en halua ko operaatiota nähdä koska rinnat ovat minusta jokaisen yksityistä aluetta ja koen koko tapahtuman todella ahdistavaksi.
Ehkä, jos niin kauheasti ahdistaa, kannattaa mennä hoitoon.

minusta ihmisen joka ei hyväksy muiden ahdistuksia ja puutteita sais mennä hoitoon

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mun mielestä jokainen tekee niinku parhaaksi näkee.

En kuitenkaan hyväksy sitä, että leimataan imetysfoobikoksi tai kummalliseksi friikiksi, jos tuntee kiusalliseksi imettää vieraiden edessä.
Jos jollekin on luontevaa imettää missä vaan, pitäisi olla myös suvaitsevuutta niitä kohtaan jotka imettävät mieluummin omassa rauhassa.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa imettää omassa rauhassa. En tosiaan usko, että kukaan muukaan haluaa pakottaa kaikilta äideiltä tissiä tiskiin julkisesti. Kukin tekee, miten parhaaksi kokee.

Vastutan sitä, että ulkopuoliset haluavat määrätä missä ja miten äidit lapsiaan imettävät riippumatta siitä, haluaako imettää rauhassa katseilta suojassa vaiko keskellä väkijoukkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Joitakin ihmisiä se imetys ihan oikeasti saattaa hiukan etoa ja ällöttää, varsinkin miespuoleisia, samoin lapsettomia ihmisiä.
Jos on noin herkkänahkaista porukkaa, saati sitten niin huonokäytöksisiä että kokevat asiakseen puuttua vauvani ruokailuihin, voivat jättää kyllä väliin meillä vierailemisen. En pistä pahakseni mutta ihmettelen kyllä mikä niitä vaivaa.
Jos joku on loukkaantunut siitä että olen ruokkinut lastani jonkun muun kahvipöydässä, niin mielelläni menen sitten muualle kylään ensi kerralla.

:eek: Eli sä saat tehdä niinkuin haluat, väliäkö sillä, et muut ihmiset kokee olonsa vaivaantuneeksi? Sä et voi yhtään antaa ite periksi, ja joskus miettiä niitä muita? Hei, täällä pallolla asuu muitakin ihmisiä kuin sä.
Joo niin saan tehdä miten haluan. Mun mielestä on pöyristyttävää että joku katsoo oikeudekseen pitää mun lastani eriarvoisena ja edes ajatella että sen pitäis syödä ja juoda muualla tai eri aikaan kun muut.
Aikuisten kieroutuneet tunteen jää kyllä kakkoseks lasten nälälle tässä kohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Kun tietää, että imetys on osalle ihmisistä hiukan vieras asia (kahvipöydässä ) niin miksi ei voi ihan kohteliaisuussyistä kysäistä/sanoa, että "haittaako" tai "toivottavasti ketään ei häiritse, että..."
tää on just se mitä en tajua!

varsinkaan kun aihe on sellanen minkä luonnollisuus ei ole kaikille yhtälainen.
Onko osa ihmisistä biologialtaan jotenkin niin kovasti erilaisia, ettei heille imetys olekaan luonnollista? :eek:
no ei biologialta mutta korvien väleissä on kuitenkin massiivisia eroavaisuuksia!

aika kumma kun tälläinenkin pitää erikseen sanoa!
Imetys on luonnollista, eikä sen luonnollisuus ole kiinni mistään korvien välistä. Ja usein kun itse syö ja juo, alkaa maitoa tulla, joten se on myös ihan normaali ja luonnollinen hetki vauvankin syödä. Mutta joo, jos joku ahdistunut henkilö nyt sitten saa määritellä uudestaan, mikä on luonnollista ja mikä ei.
Kohtelias voi silti olla, jos se on vieraille ok niin mikäs siinä. Miksi tämä imettävä äiti sitten saa määrätä ihan kaiken, en minä ainakaan kiusallani vaivaannuta muita ihmisiä. En saa siitä mitään kiksejä että"hehee nyt näytän nuille epänormaaleille ja ahdistuneille ihmisille".Yritän olla korrekti tilanteessa kuin tilanteessa.

iitu
Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen :
Korkeammin koulutetut harvemmin levittelee tissejään kahvipöydissä.
Tuosta en tiedä. Sen tiedän, että korkeammin koulutetut imettävät useammin ja pitempään kuin alemmista luokista olevat. Tissien levitteleminen lienee kuitenkin niiden naisten hommaa jotka pitävät tissejä miesmagneetteina eivätkä ymmärrä imetyksen tarkoitusta?

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kun tietää, että imetys on osalle ihmisistä hiukan vieras asia (kahvipöydässä etenkin) niin miksi ei voi ihan kohteliaisuussyistä kysäistä/sanoa, että "haittaako" tai "toivottavasti ketään ei häiritse, että..."
Tämä on hyvä ehdotus. Ap:llekin mainio vinkki ensi kertaa varten!
No minähän sanoin! Ja vastaus oli sen verran rento että tiesin olevani tervetullut kahvipöytään. Ehkä se johtui siitä että olivat lestadiolaisia ja elämään tottuneita, toisin kuin nämä ahdasmieliset elämänkarttajat.
Et sanonut sitä aloitusviestissäsi etkä hyvään aikaan sen jälkeenkään. Halusit vaan saada aikaan vääntöä asiasta ja nyt olet varmaan hyvin tyytyväinen itseesi.

Olisit tehnyt aloituksen "kysyin lupaa imettää kahvipöydässä ja sain sen, olinko törkeä?", niin olisi ketjusta tullut varmaan vähän erilainen.
Monen mielestä se tuntuu olevan törkeää imettää kahvipöydässä, oli sitten lupaa tai ei.

vieras
Juu, ja koska SÄ haluat elää ja toimia jollakin lailla, niin SÄ teet niinkuin haluat, kysymättä kohteliaisuudesta lupaa, tai ymmärtämättä toisen vaivaantuneisuutta? On seksikin luonnollinen asia, mutta tuskin sekään sun mielestä olis mukavaa jos naapurin Pena ja Raija alkais kesken kaffihetken pöydän toisella puolella hässimään. Oishan ne voinut kohteliaisuudesta kysyä et sopiiko, ja siihen ois voinut vastata kyllä tai ei.

Ei kaikki ajattele samalla lailla kuin sä, eikä kaikkien tarvi olla niin helvetin itseriittoisia ja ymmärtää joka ainoaa luonnollista asiaa yhtä hyvin kuin sä. Mä kyllä ymmärrän, mutta tunnen sellaisia jotka eivät ymmärrä, ja hyväksyn sen ihan täysin.
Aika hakuammuntaa tämä seksin ja imetyksen vertaaminen toisiinsa. Ensinnäkin vauvan imeminen, eli syöminen on hengissäsäilymisen perustarve. Seksi ei, vaikka olisi kuinka luonnollinen asia. Ja luonnollinen asiahan seksi ei ole muuta kuin kahden ihmisen kesken, sanomattakin selvää ettei kahvipöydässä.
Mutta hengissä säilyminen ei ole kiinni siitä imetätkö kahvipöydässä vai vähän kauempana. Luonnollista on imettää, mutta huonotapaista on tehdä se ruokapöydässä jos tietää että toiset voi siitä kiusaantua.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Kun tietää, että imetys on osalle ihmisistä hiukan vieras asia (kahvipöydässä ) niin miksi ei voi ihan kohteliaisuussyistä kysäistä/sanoa, että "haittaako" tai "toivottavasti ketään ei häiritse, että..."

Onko osa ihmisistä biologialtaan jotenkin niin kovasti erilaisia, ettei heille imetys olekaan luonnollista? :eek:
no ei biologialta mutta korvien väleissä on kuitenkin massiivisia eroavaisuuksia!

Imetys on luonnollista, eikä sen luonnollisuus ole kiinni mistään korvien välistä. Ja usein kun itse syö ja juo, alkaa maitoa tulla, joten se on myös ihan normaali ja luonnollinen hetki vauvankin syödä. Mutta joo, jos joku ahdistunut henkilö nyt sitten saa määritellä uudestaan, mikä on luonnollista ja mikä ei.
Kohtelias voi silti olla, jos se on vieraille ok niin mikäs siinä. Miksi tämä imettävä äiti sitten saa määrätä ihan kaiken, en minä ainakaan kiusallani vaivaannuta muita ihmisiä. En saa siitä mitään kiksejä että"hehee nyt näytän nuille epänormaaleille ja ahdistuneille ihmisille".Yritän olla korrekti tilanteessa kuin tilanteessa.

mutta katsos pieni vauva+äiti = lupa saada tehdä ihan niinkuin tykkää ja vaatia ihan mitä vain.

Juu, ja koska SÄ haluat elää ja toimia jollakin lailla, niin SÄ teet niinkuin haluat, kysymättä kohteliaisuudesta lupaa, tai ymmärtämättä toisen vaivaantuneisuutta? On seksikin luonnollinen asia, mutta tuskin sekään sun mielestä olis mukavaa jos naapurin Pena ja Raija alkais kesken kaffihetken pöydän toisella puolella hässimään. Oishan ne voinut kohteliaisuudesta kysyä et sopiiko, ja siihen ois voinut vastata kyllä tai ei.

Ei kaikki ajattele samalla lailla kuin sä, eikä kaikkien tarvi olla niin helvetin itseriittoisia ja ymmärtää joka ainoaa luonnollista asiaa yhtä hyvin kuin sä. Mä kyllä ymmärrän, mutta tunnen sellaisia jotka eivät ymmärrä, ja hyväksyn sen ihan täysin.
Aika hakuammuntaa tämä seksin ja imetyksen vertaaminen toisiinsa. Ensinnäkin vauvan imeminen, eli syöminen on hengissäsäilymisen perustarve. Seksi ei, vaikka olisi kuinka luonnollinen asia. Ja luonnollinen asiahan seksi ei ole muuta kuin kahden ihmisen kesken, sanomattakin selvää ettei kahvipöydässä.
Seksi on kyllä ihan luonnollista ollut myös keskiajalla, silloin on naitu emäntää koko pirtin kuullen, eikä kukaan oo pistänyt pahakseen. Samoin kuin se imetyskin, mitä täällä jo koluttiin ennemmin.

Kyse on nyt vaan KOHTELIAISUUDESTA! :headwall: Että eikö sen tissin kanssa voi mennä jonnekin muualle imettämään, jos joku kahvipöydässä olija jostain syystä siitä ahdistuu? Tai ainakin kysyä, että sopiiko.

vieras
Tää on niin tätä. On kaikkien mielestä soveliasta ja hyväksyttyä käyttää paljastavia vaatteita ja harrastaa seksiä julkisilla paikoilla, muista välittämättä, mutta imetys on pahasta. Miksi? Eihän ne rinnat edes näy, kun nykyään on kaikkia imetyspaitoja, harsoja ym.

Huumekoira
No mitä siihen voi sitten muka vastata, jos toinen kysyy, että voinko imettää tässä? Vastaako se ahdistunut ihminen, että joo et voi, mua ahistaa? Mun mielestä se kysyminen on yhtä tyhjän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mun mielestä jokainen tekee niinku parhaaksi näkee.

En kuitenkaan hyväksy sitä, että leimataan imetysfoobikoksi tai kummalliseksi friikiksi, jos tuntee kiusalliseksi imettää vieraiden edessä.
Jos jollekin on luontevaa imettää missä vaan, pitäisi olla myös suvaitsevuutta niitä kohtaan jotka imettävät mieluummin omassa rauhassa.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa imettää omassa rauhassa. En tosiaan usko, että kukaan muukaan haluaa pakottaa kaikilta äideiltä tissiä tiskiin julkisesti. Kukin tekee, miten parhaaksi kokee.

Vastutan sitä, että ulkopuoliset haluavat määrätä missä ja miten äidit lapsiaan imettävät riippumatta siitä, haluaako imettää rauhassa katseilta suojassa vaiko keskellä väkijoukkoa.
Tätä mieltä minäkin. Äidillä olkoon vapaus imettää rauhassa eri huoneessa jos niin haluaa, mutta on oltava myös täysi oikeus imettää ruokapöydässä toisten seurassa jos haluaa.
Nykypäivän ihmiset tuntuu olevan niin kaukana siitä mitä on luonnollisuus ja tällaisista asioista tehdään turhia ongelmia.

vieras
Tiedän naisia jotka ei pysty seuraamaan toisten imetystä omien imetyskokemuksiensa takia, itse en halua ko operaatiota nähdä koska rinnat ovat minusta jokaisen yksityistä aluetta ja koen koko tapahtuman todella ahdistavaksi.
Pystytkö sä sitten uimahallissa käydä, tai saunassa? Vai alkaako sielläkin ahdistaa?
Katto sie kun en käy muutakun saunassa ja sillonkin omassa.
Mutta etkö sä tajua olevasi omituinen? Ei se ole muiden ongelma.
Ja eikö sellainen ihminen vasta omituinen ole, joka ei kunnioita toisen ihmisen rajoja edes KYSYMÄLLÄ, että sopiiko mun imettää tässä, vai oisko jossain joku muu paikka.
Miksi nää ahdistuneet ihmiset ei voi kunnioittaa vauvan ja äidin oikeutta elää ja olla?
Ja miks ne äidit ei voi kunnioitaa ahdistuneen ihmisen oikeutta elää ja olla?
Siinäpähän on, mutta ei ole muiden vika, jos normiasiat ahdistaa.
Ehkä ahdistuneiden pitäisi käsitellä sitä omaa ahdistuneisuuttaan sitten jollakin tavoin tai vähintäänkin kysyä onko luonnollista ahdistua näin luonnollisista asioista.
ymmärrä nyt hyvä ihminen että se on luonnollista tottakai sulle ja vauvalle, mutta se kolmantena oleminen tilanteessa ei ole kaikille enää luonnollista. Toisille voi ollakin, mutta ei se tee heistä yhtään sen terveempää ihmistä. Ihan kun se olisi jotenkin sairasta ja väärin kokea tilanne hieman vieraaksi ja kiusalliseksi.

Oma imetys kylläkin oli minulle luonnollista, samoin ei mua ahdista imetyksen näkeminen missään marketissa vaikkapa ohimennen. Mutta se, että sinä tuot sen tilanteen keittiönpöytään. Miten ihmeessä minä nyt käsittelen ongelmani pois, otanko psykiatrille ajan vai mitä. Koska traumoja siitä tuskin jää, itse tilanne vaan ei ole kovin mukava minulle mitä jollekulle toiselle voi olla. Mitä sitten, kyllä siitä ylitse pääsee, mutta olen sitä mieltä että se on hieman ajattelematonta kuitenkin jos tietää että joku voi kiusaantua.

Eivät kaikki naiset halua synnytykseenkään mukaan mihinkään vaiheeseen, vaikka se on luonnollista toimintaa. Ei silloinkaan ongelmia käsketä käsittelemään minnekään kallonkutistajalle. Meitä on erilaisia. Mielipiteetkin saattaa muuttua omien lasten myötä, moni tuttu on jopa alkanut haaveilemaan kätilön ammatista kun on itse saanut lapsia. Vaan ennen sitä ajatus voi olla jopa todella kaukainen.

iitu
minusta ihmisen joka ei hyväksy muiden ahdistuksia ja puutteita sais mennä hoitoon
Kutstun kotiini muslimi tuttavaperheen. Pitääkö minun pukeutua hijabiin? Saanko istua samassa pöydässä perheen miehen kanssa? Tuleeko minun pyytää lupaa siihen, että puhun tälle miehelle? Saanko meikata?

Kutsun kotiini uskovaisen tätini. Hän ahdistuu televisiosta, pitää sitä saatanan keksintönä. Saanko pistää lapsille olkkariin pikkukakkosen päälle sillä aikaa, kun kahvittelemme keittiössä tätini kanssa?

Kutsun kotiini vannoutuneen vegaanin. Saanko laittaa kahviini lehmänmaitoa? Pitäisikö minun kysyä vieraaltani lupaa?

mutta katsos pieni vauva+äiti = lupa saada tehdä ihan niinkuin tykkää ja vaatia ihan mitä vain.
Juu tämän olen huomannu :/
Olen vissiin joku epänormaali äiti kun olen onnistunu piltin imettämään lähes vuoden ikäiseksi ja vielä jatkanki imetystä, ilman kahvipöytä imetyksiä :ashamed:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisit tehnyt aloituksen "kysyin lupaa imettää kahvipöydässä ja sain sen, olinko törkeä?", niin olisi ketjusta tullut varmaan vähän erilainen.
Monen mielestä se tuntuu olevan törkeää imettää kahvipöydässä, oli sitten lupaa tai ei.
Ei mun mielestä, mitä näitä vastauksia olen lukenut. Jos on lupa niin miksipäs ei. Toki kannattaa vähän miettiä onko se vilpitöntä, jos vieraammalta kysyy ei he tod.näk kehtaa sanoa että kiusaantuvat siitä.

noo
Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Kutstun kotiini muslimi tuttavaperheen. Pitääkö minun pukeutua hijabiin? Saanko istua samassa pöydässä perheen miehen kanssa? Tuleeko minun pyytää lupaa siihen, että puhun tälle miehelle? Saanko meikata?

Kutsun kotiini uskovaisen tätini. Hän ahdistuu televisiosta, pitää sitä saatanan keksintönä. Saanko pistää lapsille olkkariin pikkukakkosen päälle sillä aikaa, kun kahvittelemme keittiössä tätini kanssa?

Kutsun kotiini vannoutuneen vegaanin. Saanko laittaa kahviini lehmänmaitoa? Pitäisikö minun kysyä vieraaltani lupaa?
Imetätkö kun se muslimimies istuu sun kanssasi kahvipöydässä? Jos olet niin korkeasti koulutettu kuin annat ymmärtää, niin osaat ottaa huomioon myös toiset.

No mitä siihen voi sitten muka vastata, jos toinen kysyy, että voinko imettää tässä? Vastaako se ahdistunut ihminen, että joo et voi, mua ahistaa? Mun mielestä se kysyminen on yhtä tyhjän kanssa.
Siinä tapauksessa en tunne varmasti ihmistä tarpeeksi hyvin, joten menen sivummalle.
Yleensä jos hyvin tuntee ihmiset, tietää että vaivaantuuko ne asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Joitakin ihmisiä se imetys ihan oikeasti saattaa hiukan etoa ja ällöttää, varsinkin miespuoleisia, samoin lapsettomia ihmisiä.
Jos on noin herkkänahkaista porukkaa, saati sitten niin huonokäytöksisiä että kokevat asiakseen puuttua vauvani ruokailuihin, voivat jättää kyllä väliin meillä vierailemisen. En pistä pahakseni mutta ihmettelen kyllä mikä niitä vaivaa.
Jos joku on loukkaantunut siitä että olen ruokkinut lastani jonkun muun kahvipöydässä, niin mielelläni menen sitten muualle kylään ensi kerralla.

:eek: Eli sä saat tehdä niinkuin haluat, väliäkö sillä, et muut ihmiset kokee olonsa vaivaantuneeksi? Sä et voi yhtään antaa ite periksi, ja joskus miettiä niitä muita? Hei, täällä pallolla asuu muitakin ihmisiä kuin sä.
Joo niin saan tehdä miten haluan. Mun mielestä on pöyristyttävää että joku katsoo oikeudekseen pitää mun lastani eriarvoisena ja edes ajatella että sen pitäis syödä ja juoda muualla tai eri aikaan kun muut.
Aikuisten kieroutuneet tunteen jää kyllä kakkoseks lasten nälälle tässä kohtaa.
Mä en voi enää sanoa sulle muutakuin: |O :LOL:

Lunatic
Tätä mieltä minäkin. Äidillä olkoon vapaus imettää rauhassa eri huoneessa jos niin haluaa, mutta on oltava myös täysi oikeus imettää ruokapöydässä toisten seurassa jos haluaa.
Nykypäivän ihmiset tuntuu olevan niin kaukana siitä mitä on luonnollisuus ja tällaisista asioista tehdään turhia ongelmia.
Piereskely ja kuseminenkin on luonnollista, mutta et varmaan vieraiden aikana tee niitäkään.. toivottavasti.
Entäs röyhtäily?

Alkuperäinen kirjoittaja iitu:

a: Muslimiperhe tuskin tulee kylään teille jos käyttäytyvät itse noin.

b: en laittaisi lapsille olkkariin ohjelmaa vaan ohjaisin joko vaikka makkariin tai muualle katsomaan. En haluaisi pahoittaa/ suututtaa vierasta tahallani.

c: vegaanitapauksessa laittaisin maitoa kahviini tekemättä siitä suurempaa asiaa. en myöskään tarjoaisi lihatarjottavaa vittuillakseni et " talossa talon tapaan"

vieras
No minä vastaisin, että imetä vain, mä käyn sillä välin vaikka vessassa tai vilkaisemassa onko kukaan soitellut :) Keksisin jotain pientä paussia itsellenikin.
Jos olisin tämän henkilön kotona siis kylässä.

Tokihan jokainen voi kotonaan tehdä kysymättäkin mitä tykkää, mutta edelleen olen sitä mieltä ettei se kyllä ole hienotunteista välttämättä. Omassa kodissani varmasti ehdottaisin imettäjälle rauhallista tilaa vaikka omasta makuuhuoneesta tai sohvapaikkaa. Jos hän olisi sitä mieltä, että imettää pöydässä kaikesta huolimatta niin siinäpähän imettäisi, tällöin tungetteelva olo tulisi hänen käytöksensä puolesta. Muussa tapauksessa taas tuntisin olon itse tunkeilijaksi.

No voi vaikka sanoa, että joo, mä meenkin käymään sit veskis, tai pihalla tai muuta, josta EHKÄ sensitiivinen ihminen lukee viestin, ja kun ahdistunut tulee vessasta tai pihalta, niin äiti onkin siirtynyt vaikka sinne sohvalle.

Huumekoira
Siinä tapauksessa en tunne varmasti ihmistä tarpeeksi hyvin, joten menen sivummalle.
Yleensä jos hyvin tuntee ihmiset, tietää että vaivaantuuko ne asiasta.
Eli kysymys on yhtä kaikki, aivan turha. Minusta se ahdistujakin voi siirtyä pois ihan yhtä hyvin. Ihan tosi, en mäkään vaadi mun kavereita lopettamaan kiroilua, kun mä tulen paikalle, vaikka se on musta ahistavaa.

Yhteistyössä