iltarukouksesta

  • Viestiketjun aloittaja vähän galluppia
  • Ensimmäinen viesti
höpö höpö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 22:22 Pilkunvilaaja kirjoitti:
Te laskette luojan levolle =). Se on levolle laskeUn luojani. eräs teistä sen tiesikin.
Höpsis!
Levolle laske Luojani eli Luoja päästäisi meidät
lepäämään.Tämä on pyyntö, aivan kuin Armias ole suojani.
 
Rudy
Meillä ei ole sellaista kaavamaista iltarukousta.
Meillä rukoillaan joka ilta ihan omin sanoin tyttöjen kanssa. Ollaan rukoiltu aivan vauvasta asti. Lapset pyytävät aina ennen nukkumaan käyntiä siunaamaan. Meillä siunataan aina tytöt (molemmat erikseen), äiti ja isi, sekä kaikki rakkaat läheiset, pyydetään hyviä yöunia ja kivaa seuraavaa päivää. Lisäksi rukoillaan sitten muuten vaan mitä milloinkin on ajankohtaista. Joskus aamenen jälkeen tytöt pyytävät vielä lisää ja ehdottaa että rukoillaan vielä vaikka papan ja mummon puolesta erikseen.
Esikoinen oli reilun vuoden ikäinen kun hän pyysi aina siunaamaan kaikki hoitotädit ja naapurit yksitellen, litania oli pitkä.
 
EKI
Timppa, kyllä minä tiedän että sinulla on vaikeampi hetki elämässäsi. Älä pelkää, kyllä Jeesus löytää sinut, kun vain katsot oikeaan suuntaan. Todellinen rakkaus löytyy Jumalasta.
 
Timppa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 01:44 EKI kirjoitti:
Timppa, kyllä minä tiedän että sinulla on vaikeampi hetki elämässäsi. Älä pelkää, kyllä Jeesus löytää sinut, kun vain katsot oikeaan suuntaan. Todellinen rakkaus löytyy Jumalasta.
Jeesus löytää ittensä hevosen #&%?$!*ä sinä päivänä ku siat oppii lentämään. Jumalasta ei löydy mitään todellista, ainut mitä siitäki on seurannu on monta tuhatta vuotta sotia ja kärsimystä ja aivan turhan takia. #&%?$!* jo vähemmästäki, että pitää sepittää niin törkeetä #&%?$!* kun joku raamattu on. Uskonto pitäs kieltää laissa ja kirkkojen polttaminen tehdä sallituksi, jopa palkittavaksi.-
 
EKI
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 01:50 Rytkös kirjoitti:
Toivottavasti te molemmat löydätte herran rauhan. Hänen suojansa on meidän kaikkien yhteinen.
Kiitos Rytkös, toivon teille kaikkea parasta ja Herran iloa. Olette selvästi hyvä ihminen. Ja niin on varmastikkin Timppakin, mutta hän ei vielä ole löytänyt itseään. Uskon että hänen tulisi mennä käymään nuorten kokoontumisissa jollain seurakunnalla. Joku varmasti osaisi valistaa häntä Jumalan sanasta. Uskon ja toivon että löytäisit. Olet varmasti rakastettava ihminen joka vain kaipaa ihmistä kuka kuuntelee. Ja Jumala kuuntelee sinua aina.
 
EKI
Minäkin olen entinen narkkari, mutta löysin Herran tien sammuttuani eräille nimeltä mainitsemattomille festareille juomalla liikaa kiljua. Unessa Jumala ilmestyi minulle. Heräsin ja tajusin. Jumala on oikeasti olemassa, ja suojaa minua jokapäivisiltä askareiltani.
 
ÄitiA
Meidän lapsille on iltarukous luettu pienestä pitäen, vanhoja rukouksia tai ihan omin sanoin. Usko muutenkin on meille tärkeä asia, ja illan viimeinen juttu. Meillä kyllä rukoillaan muutenkin kuin iltaisin. Teini-ikäinen ei enää rukoile, mutta ei kielläkään, jos äiti joskus käy vierellä ja lurauttaa rukouksen. Itse rukoilin pienenä mm. pyhäkoulussa opetettiin, ja kylläpä aikuisenakin edelleen koen sen tärkeänä. Lapset on niin luontevia, parempia kuin me aikuiset, niillähän on se arvokas lapsenusko! On myös kirjoitettu muistiin se rukous, mitä lapset pienenä itse sanoi, kivat muistot sitten aikuisena.
 
timppa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 15:35 ÄitiA kirjoitti:
Meidän lapsille on iltarukous luettu pienestä pitäen, vanhoja rukouksia tai ihan omin sanoin. Usko muutenkin on meille tärkeä asia, ja illan viimeinen juttu. Meillä kyllä rukoillaan muutenkin kuin iltaisin. Teini-ikäinen ei enää rukoile, mutta ei kielläkään, jos äiti joskus käy vierellä ja lurauttaa rukouksen. Itse rukoilin pienenä mm. pyhäkoulussa opetettiin, ja kylläpä aikuisenakin edelleen koen sen tärkeänä. Lapset on niin luontevia, parempia kuin me aikuiset, niillähän on se arvokas lapsenusko! On myös kirjoitettu muistiin se rukous, mitä lapset pienenä itse sanoi, kivat muistot sitten aikuisena.
Ei voi olla todellista että joku arvostaa semmosta sepitettyä #&%?$!* ku uskonto...
 
kommentti tämäkin
Kenenkään ei ole pakko uskoa mihinkään, mutta silti hyviin tapoihin kuuluu kunnioittaa toisen syvää vakaumusta, vaikka se eroaisikin omasta maailmankuvasta.
Ihmettelen vain tätä suomalaisten asennetta 'ei me mitään himouskovaisia olla, mutta kuulutaan kirkkoon - ei me kyllä kirkossa käydä...'
Miksi ihmeessä kuulua kirkkoon, jos se kuitenkin tuntuu vieraalta ja sitä ikäänkuin hävetään?
Itse rukoilen iltaisin (en aivan joka ilta) Herran rukouksen eli 'Isä meidän' - lastani en ole vielä patistanut iltarukoukseen, mutta mielessä on...
 
Meillä ainakin luetaan joka ilta iltarukous.
Näin kerran ohjelman missä yksi rabbi sanoi, jos elät elämäsi niin, että Taivas on olemassa ja kuolet, eikä Jumalaa olekaan, olet elänyt hyvän elämän. Jos elät niinkuin Jumalaa ei olisi ja kuolet ja Taivas onkin, olet pilannut elämäsi ennen ja jälkeen kuoleman.
Tämän viisauden opetan lapsillenikin.
 
Meillä ei lueta iltarukousta, koska emme kuulu mihinkään uskontoon tai kirkkoon (itse erosin kirkosta 18-vuotiaana), eikä tytärtämme ole kastettu. Hän saa sitten isompana itse päättää ja valita, jos haluaa johonkin uskontoon kuulua, mutta emme halua hänelle samaa pakkouskontokasvatusta kuin mitä omassa lapsuudessamme oli.
 
Ei lueta eikä ole aikomustakaan lukea. Iltasadun lukeminen aloitetaan sitten, kun lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen satuja. Emme kuulu kirkkoon eikä lasta ole kastettu. Itse en usko Jumalaan, joten en pysty enkä halua opettaa sellaista lapsellekaan. Lapsi saa itse sitten täysi-ikäisenä päättää mihin uskontokuntaan haluaa kuulua.
 
Silloin, kun lapset oli ihan pieniä eikä olis millään asettuneet paikoilleen niin lauloin heille unilauluja. Sitten luin heille Rakas jeesus siunaa meitä. Lapset kyllä muistuttaa jos en nyt muistaisi iltalauluja ja rukousta eli ne on heille tärkeät.
 
vierailija
Hienoja juttuja iltarukouksesta ja sen positiivisesta vaikutuksesta. Valitettavasti joillekin on jäänyt joidenkin rukousten merkitys vajaaksi.
Sääli niitä lapsia jotka eivät ole saaneet kosketusta iltarukoukseen.
 

Yhteistyössä