M
MV
Vieras
Poika työnsi raketin kaverinsa suuhun Lohjalla
Julkaistu: 20:23
Tapio Mainio
helsingin sanomat
Lohjalaista 16-vuotiasta poikaa tultaneen syyttämään toverinsa törkeästä pahoinpitelystä Lohjalla. Poika sytytti Thunder King -nimisen ilotulitusraketin sytytyslangan palamaan ja työnsi raketin 15-vuotiaan pojan suuhun. Raketti räjähti pojan suussa pahoin seurauksin.
Uhri kuljetettiin Lastenklinikalle tarkkailtavaksi suuhun ja nieluun tulleiden palovammojen takia. Hän on jo päässyt kotihoitoon.
Tapaus sattui Lohjan Mäntynummen koulun pihalla vuodenvaihteessa. Alkoholilla oli osuutta asiassa.
"Pojan hengenlähtö saattoi olla sekunneista kiinni, sillä Turvatekniikan keskuksen (Tukes) mukaan raketin kakkosvaiheessa sen lämpötila nousee jopa 600-800 asteeseen. Tällöin raketti räjähtää noin 200 metrin korkeudessa. Pojan suuta poltti raketin ensimmäinen, nousuun tarvittava räjähdys, mutta hän ennätti ottaa raketin suusta pois ennen toista räjähdystä", juttua tutkiva vanhempi konstaapeli Toni Arifullen Lohjan poliisista kertoo.
"Pojat eivät millään tavalla riidelleet vaan kaveri halusi säikytellä", Arifullen sanoo. Hän varoittaakin nuorisoa leikkimästä raketeilla.
"Poika kävi torstaina uudelleen lääkärissä jatkuvien kiputilojen vuoksi. Lisäksi hänen hampaissaan havaittiin kiillevaurioita. Nyt saatu uusi lääke tuntuu vähän lievittäneen kipuja."
Poliisi jättää lähipäivinä jutun syyteharkintaan
Eiköhän olisi parempi, ettei ilotulitteita myytäisi vapaasti. Kaupungit ja kirkonkylät voisivat järjestää ilotulitukset hallituissa olosuhteissa. Miksi tälläisissa tapauksissa ei valtiovalta puutu välittömästi asiaan? Kyllä muuten ollaan koko ajan kontrolloimassa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja holhoamassa.
Julkaistu: 20:23
Tapio Mainio
helsingin sanomat
Lohjalaista 16-vuotiasta poikaa tultaneen syyttämään toverinsa törkeästä pahoinpitelystä Lohjalla. Poika sytytti Thunder King -nimisen ilotulitusraketin sytytyslangan palamaan ja työnsi raketin 15-vuotiaan pojan suuhun. Raketti räjähti pojan suussa pahoin seurauksin.
Uhri kuljetettiin Lastenklinikalle tarkkailtavaksi suuhun ja nieluun tulleiden palovammojen takia. Hän on jo päässyt kotihoitoon.
Tapaus sattui Lohjan Mäntynummen koulun pihalla vuodenvaihteessa. Alkoholilla oli osuutta asiassa.
"Pojan hengenlähtö saattoi olla sekunneista kiinni, sillä Turvatekniikan keskuksen (Tukes) mukaan raketin kakkosvaiheessa sen lämpötila nousee jopa 600-800 asteeseen. Tällöin raketti räjähtää noin 200 metrin korkeudessa. Pojan suuta poltti raketin ensimmäinen, nousuun tarvittava räjähdys, mutta hän ennätti ottaa raketin suusta pois ennen toista räjähdystä", juttua tutkiva vanhempi konstaapeli Toni Arifullen Lohjan poliisista kertoo.
"Pojat eivät millään tavalla riidelleet vaan kaveri halusi säikytellä", Arifullen sanoo. Hän varoittaakin nuorisoa leikkimästä raketeilla.
"Poika kävi torstaina uudelleen lääkärissä jatkuvien kiputilojen vuoksi. Lisäksi hänen hampaissaan havaittiin kiillevaurioita. Nyt saatu uusi lääke tuntuu vähän lievittäneen kipuja."
Poliisi jättää lähipäivinä jutun syyteharkintaan
Eiköhän olisi parempi, ettei ilotulitteita myytäisi vapaasti. Kaupungit ja kirkonkylät voisivat järjestää ilotulitukset hallituissa olosuhteissa. Miksi tälläisissa tapauksissa ei valtiovalta puutu välittömästi asiaan? Kyllä muuten ollaan koko ajan kontrolloimassa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja holhoamassa.